De allereerste wedstrijd ooit die ik zou gaan lopen met Numa, de allereerste keer dat ik het volledige programma met hem zou draaien, de allereerste keer dat er geen lijn of tt meer om zat.
Ik ging uit van een fiasco omdat ik verwachtte dat Numa "feest" zou gaan vieren als hij zou doorkrijgen dat hij "vrij" was.

Ik was behoorlijk gespannen, iets waar je niet op kan trainen.
Bij de loting kreeg ik nummer 1, wat betekende dat ik alle oefeningen als eerste moest doen. Dat kon voor mij wel een voordeel zijn, omdat hij dan een vers zoekterrein en verse revierterreinen had.
Oefening 1: zoeken
Numa heeft een hele goede neus, maar wil nog weleens lastig gaan doen en net doen alsof hij de voorwerpen niet kan vinden. Gelukkig ging het echter goed, hij had de voorwerpen binnen no time gevonden en bij me gebracht.
Volle bak, 15 punten gescoord.
Oefening 2: revieren van de kist
Toen we 2 weken geleden geoefend hadden op het terrein lag de kist aan de rechterzijde in het bos. Numa vertrok en ging direct die hoek in, echter het voorwerp lag nu links. Een paar keer kwam hij terug (kon geen lucht vinden) maar ineens trok hij door... keurmeester gaf aan dat we op 1,5 minuut zaten (je hebt 3 minuten de tijd om het volle aantal punten te behalen). Een halve minuut later begon hij te blaffen.... gevonden! Bij het oplopen zag ik dat hij stond te "graven" op de kist waardoor hij hem omgooide. Zou hij de kist echt verplaatst hebben en zou me dit punten kosten? Zou hij hebben gebeten in de kist?
Achteraf bleek van niet, volle bak dus 25 punten
Oefening 3: afliggen
Bleek prima te zijn blijven liggen, volle bak dus 5 punten.
Oefening 4: het volgen
We hebben aardig wat druk op Numa gelegd de afgelopen weken waardoor hij weer erg drong in het volgen (tegen me aan plakken en dan hinderen). Gelukkig was dat nu echter goed. Bij het aangelijnd volgen was hij netjes bij me en alert. Bij het los volgen begon hij iets te plakken maar achteraf niet hinderend volgens de keurmeester. Bij de fiets bleef hij ook netjes op de goede plek lopen al had hij bijna een pit in de band gegeven

Achteraf volle bak, dus totaal 15 punten
Oefening 5: springen
Eerst de schutting. Netjes eroverheen en netjes aan de andere kant liggen. Duurde wel lang voordat ik door mocht lopen, achteraf bleek dat hij een stuk spek op had gevreten

Was lekker baas maar sorry....

Toen de haag. Hij wil nog weleens de haag tikken of erop steunen, dus ik was benieuwd. Heen ging goed, ik twijfelde of hij de haag geraakt had. Terug ruim eroverheen.

Op naar de kuil. Netjes eroverheen en netjes terug.

Achteraf bleek volle bak, dus 15 punten.
Wel 5 punten kwijt ivm het opvreten van de spek, dus het weigeren van gevonden voedsel.
Oefening 6: het revieren van een persoon
Goed weg, binnen halve minuut gevonden en goed blaffen.
Volle bak, 25 punten
Oefening 7: transport met sleutelapport
Een oefening waarbij ik ingecalculeerd had dat we deze kwijt zouden zijn. Numa vindt de sleutels namelijk niet zo interessant, de man in dat pak is interessanter. Afgelopen donderdag nog fiks op geoefend, maar het mocht niet baten. Toen de sleutels vielen keek hij wel, maar koos ervoor ze niet te pakken.

Oefening echter afgemaakt en toch nog 7 punten van de 15 over

Oefening 8: voedselweigeren
Geen probleem, 5 punten

Oefening 9: jasbewaken
Een moeilijke oefening die Numa vaak weigert uit te voeren. Vooral het teruggaan naar de jas vindt hij vaak niet nodig, hij schiet dan in de bewaking en blijft bij de pakwerker. Ingecalculeerd dus dat ik deze oefening kwijt zou zijn.
Ik kon stiekem om het hoekje kijken hoe het ging....
Voor mijn gevoel kwam hij te vroeg uit, beet de pakwerker, deze ging achteruit en Numa bleef hangen.... Gelukkig loste hij alsnog binnen de toegestane tijd... en ging terug naar de jas!!!

Achteraf bleek ik ook hier het volle aantal punten te hebben, 10 punten dus!

Oefening 10, laatste oefening van het ochtendprogramma, het stil zijn.
We moesten de hond afleggen in het stelpad, niet ideaal natuurlijk.
Toen het schot viel schoot Numa naar voren waarop ik in reactie hierrrrr siste....hij kwam terug en bleef stil.
Ik dacht dat ik de oefening geheel kwijt was maar achteraf bleek ik 4 van de 5 punten over te hebben.

Bij de laatste oefeningen merkte ik dat hij moeilijker in de hand te houden was, dus ik was benieuwd of ik hem 's middags aan de start zou kunnen houden bij het stelwerk.
Stelwerk oefening 1: stokstellen
Numa bleef aan de start, ging op commando weg en stelde de helper....

Op commando netjes lossen. Geen reactie op de commando's om hem weg te jagen.
Transport ingezet en daarna de vluchtpoging

Ook goed!
Achteraf volle aantal punten, dus 85 punten erbij
Stelwerk oefening 2: schot- en werp
Numa was voor mijn commando weg helaas, maar de rest ging goed. Overbeet kostte me 1 puntje.

Achteraf 79 punten over
Stelwerk oefening 3: het terugroepen
Daar had Numa geen zin in, hij ging plankgas door ipv terug te komen

De helper behoort dan door te lopen maar bleef stilstaan, waardoor Numa overging in het schijnstellen en bij hem ging bewaken.
Oefening helemaal kwijt
Stelwerk oefening 4: het fietsstellen
Netjes ingebeten

De vluchtpoging van de helper mislukte

Deze oefening weer volle bak, 50 punten
Stelwerk oefening 5: het schijnstellen
Tja.... dat had ie bij oefening 3 al per ongeluk gedaan

Oeps dus

Alle punten weg.

Na de puntentelling bleek ik nog 3 punten weggegooid te hebben op algemeen appèl (klopt, na beide revieroefeningen moeilijk bij me te houden met wegvolgen en nog ergens had ie wat teveel ruimte gepakt) en nog 3 punten weggegooid te hebben op de wijze van voorbrengen (te vroeg aangelijnd na het stil zijn, gesommeerd voordat het boekje omhoog was en zelf een fout gemaakt bij het fietsstellen) en bleek ik als 3e geëindigd te zijn met 354 punten (415 waren te behalen).
Nog duidelijk wat werk voor de keuring, maar al met al ben ik heel tevreden over hoe het gisteren gegaan is.
Ik ben dus hartstikke trots op mijn kerel maar ook trots op mezelf.