Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slappe achterhand?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: slappe achterhand?

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Netjes!

Ik zou wel lekker ringtraining met haar gaan doen, dan leer je hoe dat moet, showen.
En ja, bij alle hondensporten en dus ook bij showen lopen honden links van de baas.
Internationaal, wereldwijde regel is dat.
Daar zou ik dus even op oefenen.
Als je het rondje andersom loopt zou de hond best rechts kunnen lopen natuurlijk.
Maar dat is zeker niet toegestaan?

Bij veel andere hondensporten is dat vaak wel toegestaan, als je daar maar van tevoren melding van maakt.

Gefeliciteerd met de beoordeling ts :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Als je het rondje andersom loopt zou de hond best rechts kunnen lopen natuurlijk.
Nee, dat mag niet.
Bij dingen als G&G ook niet trouwens, of je moet een fysieke reden hebben.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Als je het rondje andersom loopt zou de hond best rechts kunnen lopen natuurlijk.
Nee, dat mag niet.
Bij dingen als G&G ook niet trouwens, of je moet een fysieke reden hebben.
Iemand die blind was aan een oog(linker) had de hond daarom rechts lopen.
Een jager die linkshandig is heeft de hond ook rechts lopen (deed hij dus ook bij de G&G)
Werd bij Cynophilia indertijd gewoon geaccepteerd.

Misschien nu niet meer hoor.
Vreemd soort starheid vind ik dat overigens, dat de hond per sé links moet :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Vreemd soort starheid vind ik dat overigens, dat de hond per sé links moet :?
Ik niet.
Je moet je oefeningen helemaal omgooien als iemand opeens die hond aan de andere kant heeft.
Maar stel je nou voor dat je in een line up staat en er zit een hond aan de andere kant? Dan is er opeens een hond-hond in plaats van afwisselend baas en hond. Waarmee je dus een factor moeilijker maakt dan voor de rest. En dat geldt voor meer dingen, alle groepsoefeningen zijn gebaseerd op alle honden aan één kant.
Uniformiteit hierin zorgt voor een eerlijke, gelijke behandeling en beoordeling.
Maar nogmaals, bij een fysieke reden mag het wel.

En met shows is het niet eens mogelijk, je kunt moeilijk als enige de andere kant oplopen in een groep :19:

Afbeelding

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger

Ongelezen bericht door NoaPup »

Ik snap het ook wel dat iedereen aan dezelfde kant moet lopen, ik wist het alleen niet :19:.

Verder heb ik nog geen idee of ik verder wil gaan met showen, afgelopen zondag heb ik echt voor de lol en ervaring een keer meegedaan, totaal onvoorbereid.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat nu ze een mooie beoordeling heeft gekregen dat dat toch wel erg leuk is, dus wie weet!
Binnenkort de jonge hondendag, dan wordt ze weer bekeken door een keurmeester, ben benieuwd! Van te voren toch maar oefenen met lopen aan de linkerkant :lol1: .

belangrijkste voor mij was dat ik haar eens kon vergelijken met leeftijdsgenootjes, omdat ik zo twijfelde over de stand van haar achterpoten.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Het vergelijken is indd heel interessant voor jezelf. Je ziet dan een beetje of je eigen hond een beetje op "schema" ligt, al je het al zo kunt noemen. Verder is het natuurlijk altijd extra leuk als je achter een van de bordjes eindigt.

Ik zelf hecht helemaal geen waarde meer aan de shows, ik heb er al meerdere malen dingen gezien en meegemaakt....
Zo heb ik ooit een jonge hond van ons ingeschreven, een maand voor de show bleek ze hele zware HD te hebben, er was zelfs geen titel meer op te plakken zo slecht waren ze. Uiteraard zijn we foto's gaan laten maken omdat ze zo raar liep....
Op show kreeg ze een veel belovend, en stond er zelfs mooi soepel gangwerk op het rapportje...
Tja, dan is al mijn geloofwaardigheid in de expertise in 1 x de deur uit natuurlijk....

Dit is helemaal niet om je bang te maken hoor, zo te horen valt het allemaal wel mee met jullie pup. Maar ik zou het oordeel van
een keurmeester mbt gezondheid niet te nauw nemen. Laat die oordelen maar aan een dierenarts over, maar dat is mijn mening.

Geniet lekker van jullie puppebeest!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

cindymaes schreef:Ik zelf hecht helemaal geen waarde meer aan de shows, ik heb er al meerdere malen dingen gezien en meegemaakt....
Zo heb ik ooit een jonge hond van ons ingeschreven, een maand voor de show bleek ze hele zware HD te hebben, er was zelfs geen titel meer op te plakken zo slecht waren ze. Uiteraard zijn we foto's gaan laten maken omdat ze zo raar liep....
Op show kreeg ze een veel belovend, en stond er zelfs mooi soepel gangwerk op het rapportje...
Tja, dan is al mijn geloofwaardigheid in de expertise in 1 x de deur uit natuurlijk....
Een show is een show. Een keurmeester is geen dierenarts en kan alleen een oordeel vellen over wat hij ziet.
En ik ken honden met slechte heupen die prachtig lopen, en ook honden met perfecte heupen die verschrikkelijk beroerd lopen.

Als je op een show komt krijg je een beoordeling over de buitenkant, de bouw voor zover voelbaar en zichtbaar en het gangwerk dat getoond wordt.
Een keurmeester kan en mág niets zeggen over de gezondheid van een hond.

Als je een beoordeling voor gezondheid wilt ga je naar een dierenarts.

@Inge, verschil met hier dan, hier hebben ze dat echt liever niet.

Afbeelding

Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Marjoleine schreef:
cindymaes schreef:Ik zelf hecht helemaal geen waarde meer aan de shows, ik heb er al meerdere malen dingen gezien en meegemaakt....
Een show is een show. Een keurmeester is geen dierenarts en kan alleen een oordeel vellen over wat hij ziet.
En ik ken honden met slechte heupen die prachtig lopen, en ook honden met perfecte heupen die verschrikkelijk beroerd lopen.

Als je op een show komt krijg je een beoordeling over de buitenkant, de bouw voor zover voelbaar en zichtbaar en het gangwerk dat getoond wordt.

Ik had het links lopen ook ff in 2 dagen erin gedrilt haha. Ik wist het toen pas. Maar ging aardig, moet ik zeggen :pffff: :mrgreen:
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger

Ongelezen bericht door NoaPup »

Maar zal een keurmeester dan écht niets zeggen als hij iets geks ziet?
Je zou verwachten dat deze mensen voldoende kennis van het ras moeten hebben om de ernstige "gevallen" eruit te halen, en eventueel uit te sluiten van de show? Met een hond die niet in orde is mág gewoon niet geshowd worden lijkt mij, of ben ik nu erg naïef?

Nogmaals, ik ben helemaal nieuw in dit wereldje, misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Gelukkig was Noa door de DA een tijdje geleden al helemaal gezond verklaard! Beetje puberpootjes had ze.
En ik moet zeggen, haar achterpoten gaan al steeds rechter staan!
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Marjoleine schreef:

Dat is dus precies wat ik ook bedoelde. Maar helaas liep mijn hond niet mooi met haar slechte heupen....
Maar ze bleek dus wel van een gerenomeerde kennel afkomstig....
Het is dat ik Riva toen ook had ingeschreven, anders ha ik me de moeite niet eens genomen om te gaan. Maar aangezien ik er toch was,
en het inschrijfgeld betaald had, was ik benieuwd wat ze van haar zouden zeggen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Vreemd soort starheid vind ik dat overigens, dat de hond per sé links moet :?
Ik niet.
Je moet je oefeningen helemaal omgooien als iemand opeens die hond aan de andere kant heeft.
Maar stel je nou voor dat je in een line up staat en er zit een hond aan de andere kant? Dan is er opeens een hond-hond in plaats van afwisselend baas en hond. Waarmee je dus een factor moeilijker maakt dan voor de rest. En dat geldt voor meer dingen, alle groepsoefeningen zijn gebaseerd op alle honden aan één kant.
Uniformiteit hierin zorgt voor een eerlijke, gelijke behandeling en beoordeling.
Maar nogmaals, bij een fysieke reden mag het wel.

En met shows is het niet eens mogelijk, je kunt moeilijk als enige de andere kant oplopen in een groep :19:
Dan sta je gewoon aan de buitenkant.
Zo veel honden zijn er niet die rechts lopen.

Dat bedoel ik dus met starheid :tongue: :wink:
Er is sowieso geen uniformiteit.
Elke hond is anders, elke lokatie is anders en je plaats in de linie op een lokatie is ook anders.

Als het bij een fysieke reden wel mag, dan kan het dus wel.

Op shows loop je je eigen rondje dan gewoon andersom.
Kan best.
Het gaat er om dat je niet tussen de hond en de keurmeester loopt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

NoaPup schreef:Maar zal een keurmeester dan écht niets zeggen als hij iets geks ziet?
Je zou verwachten dat deze mensen voldoende kennis van het ras moeten hebben om de ernstige "gevallen" eruit te halen, en eventueel uit te sluiten van de show?
Natuurlijk wel.
Maar je mag niets gezondheidsgerelateerds zeggen.
Dus als hij onregelmatig gangwerk ziet zegt hij dat en als iets hem zorgen baart kan hij best zeggen tegen de exposant dat hij eens naar de dierenarts moet gaan omdat het zou kunnen dat er iets niet goed is.
Maar verder mag je als keurmeester niet gaan.
ranetje schreef:Dan sta je gewoon aan de buitenkant.
Bij G&G is de volgorde vast.
Bij jacht is dat vast wel anders, dat weet ik niet. Daar tillen ze sowieso minder zwaar aan zulke dingen.
Maar nee, ik vind dat niet star, waarom? Het is een sport met vaste figuren. Als je dat niet wilt moet je een andere sport gaan doen.

edit: op shows vind ik het ook hinderlijk trouwens. Er zijn gewoon vaste regels, wat is het probleem? Bereid je voor en je weet het.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Dan sta je gewoon aan de buitenkant.
Bij G&G is de volgorde vast.
Bij jacht is dat vast wel anders, dat weet ik niet. Daar tillen ze sowieso minder zwaar aan zulke dingen.
Maar nee, ik vind dat niet star, waarom? Het is een sport met vaste figuren. Als je dat niet wilt moet je een andere sport gaan doen.

edit: op shows vind ik het ook hinderlijk trouwens. Er zijn gewoon vaste regels, wat is het probleem? Bereid je voor en je weet het.
Dan zorg je dat de hond het goede nummer heeft om op die plek te kunnen staan.
Want je staat bij G&G alleen op "linie" bij voor en achter langs en bij af uit zicht.
Dus op nummer 1.

De meeste G&G ers weten dat links lopen tegen die tijd trouwens al lang en doen dat ook, behalve die ene grote uitzondering.
Anders begin je niet aan die sport.
En die ene uitzondering is uitstekend in te passen.
Aangezien er altijd x maal links en linksomkeert is en het zelfde aantal rechts en rechtomkeert is er helemaal niets aan de hand.

Ik had de "linie" juist begrepen bij de jachttraining, want bij G&G noem ik dat geen linie :wink:
Zo heet het daar toch ook niet?
Dan sta je gewoon op een rij :U:

Aangezien bij de jachtproeven de honden meestentijds die proeven alleen af leggen is daar totaal geen probleem ............... of zou er in ieder geval niet moeten zijn.
En verder bemoeien ze zich als ze op linie staan niet met elkaar.
Dan zijn er belangrijker zaken voor ze dan wel of niet een hond naast zich.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”