Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagels slijten te veel af

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Nagels slijten te veel af

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben met Manu vrijwel dagelijks aan het fietsen.
Dat doen we in een drafje en in de berm mag hij in een galop pas mee rennen.

Zodra hij zijn tuig om krijgt en ik de fiets pak weet hij niet meer wat te doen en begint te trappelen als een idioot. Aandacht is volop bij mij, ik kan op fluistertoon commando's geven. We genieten er allebei zoveel van!

Echter, zijn nagels bleven maar slijten en slijten.
Bij de dierenarts, waar ik toevallig voor enten moest zijn, even laten kijken en die zei dat het leven zich vanzelf wel verder terug trekt. Het bloedt namelijk wel eens.
Nu zijn we dus gewoon door gegaan maar zijn nagels aan de buitenste tenen van zijn poten zijn zo kort dat ze voorlopig écht de grond niet meer zullen raken. Hij loopt volledig op zijn kussens.

Als hij daar geen last van heeft, prima.
Maar ik zie hem toch laatste tijd veel aan die tenen likken, het ziet er ook wat geïrriteerd uit. Er zit sowieso altijd wat bloed bij die nagels.

Inmiddels heb ik al een week niet meer gefietst met hem.
Kan ik hier wat aan doen?
Minder op straat fietsen gaat simpelweg niet hier, ik mijd asfalt al zoveel mogelijk en fiets naast de grasstroken waar ik hem dan in stuur.

De nagels aan de voorpoten slijten het hardste.
Moet ik dan van die schoenen of slijt dat ook als een idioot?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Nagels slijten te veel af

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Max had dat in het begin toen hij bij mij kwam, niet eens van fietsen, maar bij gewoon lopen. Omdat we nu veel boskilometers maken heeft hij er geen last van, maar ze slijten nog steeds erg snel. Ik hoef ze nooit te knippen, terwijl dat bij Nolan (die dezelfde wandelingen mee gaat) wel regelmatig moet.
Afbeelding
Manu

Ik heb Manu zijn nagels ook nooit hoeven knippen. In Frankrijk waren ze veel langer. Nu kun je niet eens het boogje van de nagel zien, zo kort zijn ze.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cindymaes »

Het leven trekt indd van zelf terug. Riva heeft dit ook gehad. Wij hebben wel een spray gekregen toen om erop te spuiten zodat er geen infecties konden ontstaan. Ik denk op een iets lager pitje misschien even fietsen, zodat het leven de tijd krijgt om te reageren. Ik weet het net hoor, maar dat zou ik dan waarschijnlijk doen.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Manu schreef:Ik heb Manu zijn nagels ook nooit hoeven knippen. In Frankrijk waren ze veel langer. Nu kun je niet eens het boogje van de nagel zien, zo kort zijn ze.
Het zal wel per hond/ras verschillen, Nolan is de enige die ik moet knippen (en behoorlijk ook), de andere 2 nooit. Bij Max is het leven ook teruggetrokken, hij heeft behoorlijk korte nagels, zeker niet langer dan in het begin, maar nooit problemen.

In de hierboven genoemde spray geloof ik niet zo. Als de nagels slijten, dan slijt de spray er toch ook af?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat is toch heel verschillend per hond. Sinds een klein jaartje lopen m'n honden ook voornamelijk in het bos en moet ik dus nagels knippen :mrgreen: Daarvoor liepen we ook regelmatig over fietspaden en dergelijke en hoefde ik nooit te knippen. Maar toch, nu moet ik Nilo vaker knippen dan Coda. Terwijl ze beide toch wel ongeveer even veel kilometers afleggen.

Maar ach, als Manu er geen last van heeft zou ik me er niet druk om maken hoor.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Het ligt aan de ondergrond waar de hond op loopt maar ook aan de stevigheid van de nagels zelf. Hier hebben de honden alle 3 hele harde en sterke nagels, die ik regelmatig moet bijknippen omdat ze niet slijten van het lopen wat ze doen. Dat is wel meest op zachte ondergrond maar aan hoe moeilijk het is om ze door te krijgen met de nagelknipper voel ik duidelijk dat ze erg sterke en harde nagels hebben.
Bij mensen is het niet anders toch, de een heeft veel sterkere nagels dan de ander.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou een paar van die simpele sokjes gebruiken waar sledehonden ook mee lopen.
Je hebt immers een husky! Doe moet sokken! http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... _17-1.html
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Manu schreef:Ik ben met Manu vrijwel dagelijks aan het fietsen.
Dat doen we in een drafje en in de berm mag hij in een galop pas mee rennen.

Zodra hij zijn tuig om krijgt en ik de fiets pak weet hij niet meer wat te doen en begint te trappelen als een idioot. Aandacht is volop bij mij, ik kan op fluistertoon commando's geven. We genieten er allebei zoveel van!

Echter, zijn nagels bleven maar slijten en slijten.
Bij de dierenarts, waar ik toevallig voor enten moest zijn, even laten kijken en die zei dat het leven zich vanzelf wel verder terug trekt. Het bloedt namelijk wel eens.
Nu zijn we dus gewoon door gegaan maar zijn nagels aan de buitenste tenen van zijn poten zijn zo kort dat ze voorlopig écht de grond niet meer zullen raken. Hij loopt volledig op zijn kussens.

Als hij daar geen last van heeft, prima.
Maar ik zie hem toch laatste tijd veel aan die tenen likken, het ziet er ook wat geïrriteerd uit. Er zit sowieso altijd wat bloed bij die nagels.

Inmiddels heb ik al een week niet meer gefietst met hem.
Kan ik hier wat aan doen?
Minder op straat fietsen gaat simpelweg niet hier, ik mijd asfalt al zoveel mogelijk en fiets naast de grasstroken waar ik hem dan in stuur.

De nagels aan de voorpoten slijten het hardste.
Moet ik dan van die schoenen of slijt dat ook als een idioot?
je kan eventueel schoenen doen, en er aan de onderkant stukje leer oplijmen, zodat schoentje niet zo hard slijt?
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik zou, als ik elke dag met de hond zou fietsen en die last kreeg van z'n poten, ook serieus denken aan schoentjes hoor. Laat ze maar raar kijken, als het werkt, dan werkt het :wink:
Manu

Dat het per hond verschilt begrijp ik ook. Ook dat anderen er géén last van hebben :mrgreen:
Vraag is of schoentjes of iets anders ons gaat helpen.

Bij hem slijt het hard en hij begint er last van te krijgen. Zijn buitenste tenen worden veel gelikt en zien er geïrriteerd uit. De nagels zijn ook wat bloederig (binnenin gedroogd bloed).
Zijn zolen slijten ook vrij hard, daar hangen soms losse vellen aan maar daar wil ik eigenlijk zo min mogelijk aan doen omdat ik het idee heb dat als ik ga smeren het alleen maar erger maak omdat de zool zachter wordt.
Ik zag van Ruffwear schoenen die eventueel geschikt zijn voor harde ondergrond. Misschien toch eens proberen voor de voorpoten.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Vreemd dat de poten van je hond niet harder worden. Ik vind dat echt raar bij een husky zelf. Want je zou verwachten dat die sterke voeten hebben gezien hun werk.
De nagels zijn denk ik per hond en per pootstand anders. Bas heeft bv hele harde nagels die niet slijten. Ik moet ze dus gaan knippen. Ze loopt op wegen en zelfs in huis hebben wij oude kerkvloeren en dus ruw natuursteen liggen. Toch worden haar nagels langer. Zij is de eerste van al mijn honden waarbij ik de nagels moet gaan knippen vreemd genoeg. Eva, Cleo, Dapper en Wuilus heb ik nog nooit de nagels van geknipt en die kregen ook nooit te korte nagels of pijn aan de voeten van fietsen of lopen op beton.

Ik denk dus wel dat de pootjes van Manu niet helemaal zijn zoals ze horen en dat schoentjes misschien inderdaad de oplossing is. Geheel normaal is het nl niet, zeker niet als je al een poos bezig bent met hem zo bewegen. Hij zou harde voeten moeten hebben en nagels die niet tot in het leven wegslijten. Zijn zijn polsen heel erg stijl? En heeft hij extreme katvoeten? Dan kan ik me nog voorstellen dat zijn teenstand teveel omlaag gericht is.
Afbeelding
Manu

Euh.. :mrgreen: Hij heeft wel heel brede poten. Van stand weet ik niet zoveel.
Ik vind het inderdaad ook vreemd. Nu ben ik zo'n 20 tot max 30 minuten met hem aan het fietsen, dat doe ik nu even niet meer door die nagels. Maar voorheen vrijwel dagelijks.
En hier is veel asfalt, als we een bermpje tegenkomen stuur ik hem daarin maar dat is net aan een kwart van ons tochtje denk ik. Hij heeft ook witte nagels, dat zou ook harder slijten.
De dierenarts vond het dan weer niet vreemd.

Dit is zijn stand:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Je zou inderdaad een paar goede hondenschoenen voor de voorpoten kunnen aanschaffen. Let er wel op dat de pasvorm goed is en ze tijdens het lopen naast de fiets niet ergens op de poot schuren want dan ben je verder van huis. Volgens mij hebben de meeste hondenschoenen speciale binnensokjes om schuren te voorkomen, maar als de maat of pasvorm niet goed is zullen die kapotte poten niet voorkomen denk ik.
sjaak-k
Zeer actief

Ik vraag me af of schoentjes zo'n goed idee is. Misschien als hij daar echt goed op kan lopen, maar je moet wel uitkijken dat je geen andere problemen gaat creëren doordat hij vreemd/niet goed op z'n schoenen gaat lopen. De meeste honden vinden iets om hun poten namelijk niet echt fijn, zeker in het begin niet.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

zo te horen wordt het goede schoentjes halen voor Manu , zal wel wat kosten voor hele goede.
Ik hoop dat mede forum gebruikers wellicht nog tips hebben voor goede schoenen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zie niks raars aan zijn pootstand. Gelukkig maar. Raar ois het wel. Half uurtje is niks en je bent net aan het opbouwen. Een husky moet gewoon beweging krijgen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marco88 schreef: Ik hoop dat mede forum gebruikers wellicht nog tips hebben voor goede schoenen.
Dat is best lastig omdat zoiets heel persoonlijk is en iedere hond weer andere voeten heeft. Ik hoor wel vaak goede berichten over de Ruffwear hondenschoenen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

laeken schreef:Vreemd dat de poten van je hond niet harder worden. Ik vind dat echt raar bij een husky zelf. Want je zou verwachten dat die sterke voeten hebben gezien hun werk.
De nagels zijn denk ik per hond en per pootstand anders. Bas heeft bv hele harde nagels die niet slijten. Ik moet ze dus gaan knippen. Ze loopt op wegen en zelfs in huis hebben wij oude kerkvloeren en dus ruw natuursteen liggen. Toch worden haar nagels langer. Zij is de eerste van al mijn honden waarbij ik de nagels moet gaan knippen vreemd genoeg. Eva, Cleo, Dapper en Wuilus heb ik nog nooit de nagels van geknipt en die kregen ook nooit te korte nagels of pijn aan de voeten van fietsen of lopen op beton.

Ik denk dus wel dat de pootjes van Manu niet helemaal zijn zoals ze horen en dat schoentjes misschien inderdaad de oplossing is. Geheel normaal is het nl niet, zeker niet als je al een poos bezig bent met hem zo bewegen. Hij zou harde voeten moeten hebben en nagels die niet tot in het leven wegslijten. Zijn zijn polsen heel erg stijl? En heeft hij extreme katvoeten? Dan kan ik me nog voorstellen dat zijn teenstand teveel omlaag gericht is.
Dat is mijn gedachte inderdaad ook. Finn zijn nagels sleten niet en moesten ook geknipt worden. Dit omdat hij volgens de da dus platvoeten had. Hij had wel genoeg eelt op de voetzolen, maar dat lijkt me te ontstaan door juist de hond op verschillende ondergronden te laten lopen.

Kijk je overigens uit in de bermen, want daar liggen juist vaak stukken glas e.d..

Bluf haar voetstand was beter dan die van Finn, bij haar sleten de nagels wat natuurlijker en hoefde er niet geknipt te worden. Heeft de da wat over de voetstand gezegd van Manu?
En slijt het ook zo snel als je hem in rustige draf naast de fiets laat lopen? Of zet hij juist enorm af en trek hij aan de lijn langs de fiets? Dat kan natuurlijk ook verschil maken, als hij zich telkens voortstuwt (gaat pompen a.h.w.) dan zet hij zich telkens schrap (en schraapt dan letterlijk zijn nagels kapot)
Heeft hij hetzelfde bij de achterpoten?
Manu

Nee op de achterpoten dus niet, daar slijten ze wel kort maar niet tot bloedens toe.

Hij mag alleen flink afzetten als hij in de berm loopt (alleen kortgemaaid ivm troep) of op bepaalde paden met zachte ondergrond. Verder draaft hij rustig mee, gewoon in mijn tempo.
Eerder vond hij dat lastig maar nu draaft hij in een redelijk tempo mee. Wat hij wel doet is bij de bochten, wanneer ik commando 'left' of 'right' geef, hij vrij enthousiast de kant op "springt".

De dierenarts heeft vorige maand nog alles nagekeken bij hem en hij was helemaal in orde.
Zijn voorpoten zijn wel vrij groot in verhouding tot de rest maar verder niets afwijkends.
Marco88
Zeer actief

laeken schreef:Ik zie niks raars aan zijn pootstand. Gelukkig maar. Raar ois het wel. Half uurtje is niks en je bent net aan het opbouwen. Een husky moet gewoon beweging krijgen.
Ja maar in alaska rennen ze op zand/sneeuw, niet asvalt.
Dat ze hier in NL wonen is prima, fietsen ermee is ook prima, maar als de zooltjes het asvalt niet trekken, worden het gewoon schoentjes, en dat is toch ook geen probleem?
Ik zie het echt niet als betutteling hoor, maar gewoon noodzaak.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Honden ademen door hun voeten dus ik zou niet snel schoenen aantrekken. Misschien wat berkenteer smeren en om de dag fietsen? Of hem in een fietskar gooien tot je in een bos kunt fietsen?
Manu

Nou ik ben toevallig aan het werk met een dierenarts en die zei dat we het helemaal verkeerd hebben gezien. Er zit ook bloed bovenin de nagel en zij zegt dat het wijst op een nagelbedontsteking.
Het kan zijn dat zijn nagels zo kort werden dat hij het bloed wat uit het leven kwam is gaan likken en toen een ontsteking veroorzaakt heeft.

Nu dus weken in de soda en een kap of sokken om want hij mag er niet meer aan zitten.

We kunnen dus gewoon blijven fietsen en die zolen moeten wat eelt kweken.
Misschien dat ik alsnog schoenen probeer maar dan wil ik wel even in de winkel kunnen passen. Hier in de omgeving word je flink uitgelachen als je schoenen om wil bij een grote hond, gok ik :idea: Arme Manu :LOL:
Manu

Valerie schreef:Honden ademen door hun voeten dus ik zou niet snel schoenen aantrekken. Misschien wat berkenteer smeren en om de dag fietsen? Of hem in een fietskar gooien tot je in een bos kunt fietsen?
Ook een idee! Berkenteer heb ik voor mijn pony gebruikt om de hoeven te harden.
Fietskar heb ik, zou ook nog kunnen. Het enige is dat je hier in het bos niet kan fietsen, tenzij je een zeer goede Mountainbiker bent. En de duinpaden zijn ook asfalt :blauwoog:
Ik ken wel een paar routes waar de ondergrond zachter is maar als je heel langzaam fietst zijn dat zo'n 10 minuten :oeps:
blondie
Zeer actief

Manu schreef:Nou ik ben toevallig aan het werk met een dierenarts en die zei dat we het helemaal verkeerd hebben gezien. Er zit ook bloed bovenin de nagel en zij zegt dat het wijst op een nagelbedontsteking.
Het kan zijn dat zijn nagels zo kort werden dat hij het bloed wat uit het leven kwam is gaan likken en toen een ontsteking veroorzaakt heeft.

Nu dus weken in de soda en een kap of sokken om want hij mag er niet meer aan zitten.

We kunnen dus gewoon blijven fietsen en die zolen moeten wat eelt kweken.
Misschien dat ik alsnog schoenen probeer maar dan wil ik wel even in de winkel kunnen passen. Hier in de omgeving word je flink uitgelachen als je schoenen om wil bij een grote hond, gok ik :idea: Arme Manu :LOL:
Maar er moet toch een oorzaak zijn van het feit dat de nagels zo kort worden lijkt mij?
laeken
Zeer actief

Reken maar dat die ontstekingen niet los staan van het kort worden van de nagels en het fietsen. Want het is mij echt veel te toevallig dat hij dat allemaal door elkaar heeft.
Afbeelding
Manu

Ik vind het ook vreemd.
Nu eerst maar die ontstekingen verhelpen en dan zien we wel hoe we het verder gaan doen.

Toen ik laatst in Ermelo was hadden ze overal zandpaden waar je heerlijk kon fietsen met je hond. Maar hier is het randstad, dus alles is geasfalteerd :(
blondie
Zeer actief

Manu schreef:Ik vind het ook vreemd.
Nu eerst maar die ontstekingen verhelpen en dan zien we wel hoe we het verder gaan doen.

Toen ik laatst in Ermelo was hadden ze overal zandpaden waar je heerlijk kon fietsen met je hond. Maar hier is het randstad, dus alles is geasfalteerd :(
Maar Manu, asfalt en steen is op zich niet verkeerd. Vandaar ook dat ik me afvroeg of hij misschien toch zich voortploegt naast de fiets. Maar je zegt dat dat niet het geval is. Het kan niet zo zijn dat hij het in aanvang vaak heeft gedaan toen je hem leerde rustig naast de fiets mee te gaan? Dat toen zijn nagels erg zijn verkort en dat hij daar nu last van heeft gekregen?
Bluf in aanvang kon ook zo voortploegen ipv dat ze rustig naast de fiets wilde draven. Dan slijten nagels behoorlijk snel kan ik je vertellen. Maar als dat niet zo is, dan heeft het misschien een andere oorzaak. Eerst maar herstellen idd.
Manu

Hmm ja, daar zeg je wat. Hij heeft inderdaad wel een tijdje gehad dat hij de eerste 5 minuten vrij enthousiast was en ik dan erg op het tempo moest letten.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

hhmmm,
onze Buster is een kruising husky, met witte nagels, die ook erg snel slijten.
een lange fietstocht, dagelijks, is daarom ook niet te doen. nu is onze Buster geen drukke hond, en heeft het fietsen niet nodig.

ik fiets dus niet zo heel vaak (s'winters wat meer, zomers niet), en stop als ik merk dat de nagels weer korter worden.

maar goed, Buster is geen drukke hond, en heeft genoeg aan lekkere wandelingen. ( of alternatief, bijvoorbeeld stukje speuren, of over objecten laten lopen/springen).

bij een drukke hond, die dat echt nodig heeft, zou ik ook gaan kijken naar schoentjes. als je hond daarmee wilt lopen. ik weet wel dat er bij sledehonden soms inderdaad ook schoenen/sokken worden aangedaan. en die lopen dan op onverharde grond. dus slijten de sokjes wel minder.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”