Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch ook maar hier een oproepje Update: artikel geaccepteerd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Toch ook maar hier een oproepje Update: artikel geaccept

Ongelezen bericht door Belle »

Liesbeth schreef:
Belle schreef:
duitse herder schreef:Foto's zijn moeilijk in te schatten. Ik zie veel honden namelijk de focus op iets leggen (koekje?) waardoor ze gespannen kijken. Het zijn echt moment opnames.
Klopt, daar heb je gelijk in. Maar ik had geen andere mogelijkheid en ik denk dat je ook van foto's wel iets kan zeggen. Moet je bijv. een hond die gespannen kijkt (ook al is het focus) wel benaderen? Het meest opvallende resultaat was overigens dat kinderen (en in mindere mate volwassenen) in een aantal gevallen wel zeggen te zien dat een hond bijv. angstig is, maar vervolgens ook aangeven deze hond wel te zullen gaan aaien. Emotieherkenning alleen is dus blijkbaar niet genoeg voor een veilige omgang, het gedrag wordt er niet altijd op afgestemd.
Ik denk dat die personen die aangeven de hond wel te gaan aaien dat vanuit hun eigen visie/emotie/behoefte doen.
Als 'men' met een angstig persoon te maken heeft, is (vaak) de eerste neiging om die persoon gerust te gaan stellen (een hand op de schouder leggen, aaien).
Dat dat bij honden meestal anders werkt, zal dan aangeleerd moeten worden.
Ja, dat denk ik ook, maar kan ik niet hard maken op basis van de gegevens die ik nu heb. Ik wil dan ook een vervolgonderzoek doen naar de beweegredenen om een hond te aaien of op een andere manier contact mee te maken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”