Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup alleen in de woonkamer laten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Pup alleen in de woonkamer laten

Ongelezen bericht door Alex »

Onze pup van bijna 4 maanden kan al erg goed alleen blijven. Hij is dan uit geweest en verblijft in de hal. Daar staat zijn mandje en kan hij naar buiten kijken en een klein beetje rondlopen (hij heeft geen bench).

Laatst ben ik een paar keer vergeten de tussendeur (naar de woonkamer) vergeten te sluiten. Toen ik terug kwam, lag hij lekker op de bank te slapen. Hij keek wat verstoord op 'huh? ben je daar al weer?'

Even tussendoor: ik heb hiervoor hond gehad die geen seconde alleen konden zijn. Dat moest natuurlijk af en toe en dat leverde een hoop klachten op uit de buurt. Tevens sloopte hij alles, tot de plinten aan toe :80: Toen ik uiteindelijk een bench voor hem kocht, ontsnapte hij daar uit (!) en heeft een bovenkastje uit de keuken van de muur getrokken :schrik: Ik kon mijn ogen dus niet geloven toen ik zag dat onze huidige pup niet eens een kussentje of zo gesloopt had :wink:

Ouder en wijzer geworden, stop ik nu behoorlijk wat tijd in het alleen blijven en dat werpt sappige vruchten af.

Wat is dan het probleem?
Nou, ik vraag me af of het voor hem nou juist wél of juist níet fijn is om de gehele benedenverdieping beschikbaar te hebben tijdens onze afwezigheid... Ik hoor toch heel vaak dat (jonge) honden behoefte hebben aan hun eigen, beschutte plekje. Sommige mensen vinden het zelfs zielig dat hij niet eens een eigen bench heeft. Voor onze hond is zijn plekje de hal, maar ik had ook niet het idee dat hij het zo erg vond om alleen in de kamer te zijn.

First world problems :mrgreen: Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Pup alleen in de woonkamer laten

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn hond heeft ook geen bench, zijn plekje is zijn mand of de bank. Liever de bank dat zijn mand ;)
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als jij het niet erg vindt dat hij op de bank ligt, zou ik hem lekker in de woonkamer laten. Hou er wel rekening mee dat hij nog erg jong is, er kan nog een fase komen waarin het iets minder gaat en er wel iets sneuvelt. Veel honden hebben verhoogde kauw- en knaagbehoefte als ze gaan wisselen bijv.
Alex
Zeer actief

Feather__ schreef:Mijn hond heeft ook geen bench, zijn plekje is zijn mand of de bank. Liever de bank dat zijn mand ;)
Maar waar laat jij hem wanneer je weg bent?
Ik ben blij om te horen dat mijn hond niet de enige is die zo af moet zien ;)
Alex
Zeer actief

kipo schreef:Als jij het niet erg vindt dat hij op de bank ligt, zou ik hem lekker in de woonkamer laten. Hou er wel rekening mee dat hij nog erg jong is, er kan nog een fase komen waarin het iets minder gaat en er wel iets sneuvelt. Veel honden hebben verhoogde kauw- en knaagbehoefte als ze gaan wisselen bijv.
Ah, dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik vind het prima als hij op de bank ligt. Eigenlijk vind ik alles wel prima, zolang hij ontspannen is.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Alex schreef:
kipo schreef:Als jij het niet erg vindt dat hij op de bank ligt, zou ik hem lekker in de woonkamer laten. Hou er wel rekening mee dat hij nog erg jong is, er kan nog een fase komen waarin het iets minder gaat en er wel iets sneuvelt. Veel honden hebben verhoogde kauw- en knaagbehoefte als ze gaan wisselen bijv.
Ah, dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik vind het prima als hij op de bank ligt. Eigenlijk vind ik alles wel prima, zolang hij ontspannen is.
Vooralsnog geen probleem dus :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Als je hondje gewoon lekker rustig op de bank ligt, dan zie ik niet in waarom je dat anders zou moeten doen.

Mijn ene hond doet dat ook, ligt gewoon lekker te maffen.
De andere raakt in paniek als hij los in de gang of woonkamer mag, als wij weg zijn.
Alex
Zeer actief

Liesbeth schreef:
Alex schreef:
Nee, eigenlijk niet :mrgreen:
Het gaat allebei goed, maar het voelt gewoon zo gek om hem zo helemaal alleen in de woonkamer te laten :oeps: Ik heb (misschien onterecht) het idee dat het inperken van ruimte meer gevoel van veiligheid geeft bij een hond.

Aan de andere kant lijkt het me voor hem ook wel lekker om af en toe een sprintje te kunnen trekken als ik straks wat langer van huis ben.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn honden zijn ook gewoon in de huiskamer (+ keuken + hal). Meestal liggen ze heerlijk op de bank te slapen,
maar ze hebben ook een kussen waar ze op kunnen liggen.
Wat ik sowieso wel zou doen, en wat je dus al hebt, is de hond altijd een echt eigen plekje geven in de vorm van mand of kussen zodat
dat wel hun plek is waar je ze eventueel ook heen kan sturen of af laten liggen.

Inderdaad een kleine waarschuwing: mijn beide honden zijn vanaf pup alleen in de huiskamer gelaten, maar één van de twee begon
rond de leeftijd van 9 maanden zomaar ineens te slopen :oeps: en het was ook zomaar ineens weer over na een paar weken, maar dat
heeft wel een vloerkleed gekost en de hoeken van de salontafel, o ja en een paar goede wandelschoenen.
Dus hou het in de gaten en verder zou ik het gewoon zo laten. Ik heb twee honden die prima alleen kunnen blijven en - behalve die
paar weken - nooit iets gesloopt hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn hond ligt gewoon in de woonkamer, maar wel alleen als hij 100% gewend is. Hij wil als hij alleen in een huis is die hij niet kent nog wel eens gaan krabbelen aan de deur waar we uit gingen. Bij mijn vriend zit hij 'opgesloten' in de logeerkamer waar hij 's nachts ook slaapt, op bed verwend nest :mann: , maar bij mij thuis ligt hij gewoon in de woonkamer/keuken/gang en sloopt niks.
Als hij daalk gewend is bij mijn vriend in huis dan blijft die ook gewoon lekker in de woonkamer, doen we nu ook wel is maar dan zit die heel zielig voor de voordeur naar buiten te kijken tot we weer thuis komen :ugh:
Maarja, thuis heeft hij 2 katten en bij vriendlief is hij helemaal alleen, dat is hij niet gewend. Ga er vanuit dat als de katten er dadelijk zijn hij net zo relaxt wordt als hij hier thuis is.

(mijn hondje is ondertussen wel 10, dus of hij vervelend gaat doen in de puberteit weet ik niet. Bij mijn eigen hond was ik toen redelijk jong en dat was dus een probleem voor mijn ouders ;p)
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik weet niet waar dat inperken van ruimte vandaan komt maar ik geloof best dat het voor sommige pups rust geeft. Bij ons heeft dat nooit gewerkt, de woonkamer was altijd voordat de pup kwam zo veilig mogelijk gemaakt en daar hadden ze hun eigen plekje. Hetgeen meestal neerkwam op...jawel, de bank :mrgreen:
Ik heb ze nooit in de gang alleen durven laten i.v.m de trap, en een bench werkte hier niet, waarschijnlijk omdat ik er zelf ook niet achter stond. Er is maar een hond geweest die zo rond de 7 maanden hevig is gaan slopen maar dat was over toen hij een paar maanden verder was. Ze waren nooit echt lang alleen, dat scheelt misschien ook.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Mijn dieren zijn altijd los in huis, in puppy tijd zorg ik wel dat het veilig is en er geen dierbare spullen gesloopt worden,maar voor de rest lopen kittens en honden lekker rond
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat ik vind, de ene hond is de andere niet, en ieders hond heeft een andere aanpak nodig.
de een heeft een pleuris hekel aan de bench, de ander woont er t liefst in, de een sloopt niet een gaat slapen, de ander krijst en verbouwt je hele huis als hij alleen, en daar pas je je tactiek op aan niet anders om..
ik gebruik altijd wel een bench in t begin, gewoon omdat een hond dan atlijd braaf is als je thuis of beneden komt.
als t niet meer nodig is en de hond is er niet te zeer aan gehecht, dan gaat ie eruit.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Alex schreef:
Liesbeth schreef:
Alex schreef:
Nee, eigenlijk niet :mrgreen:
Het gaat allebei goed, maar het voelt gewoon zo gek om hem zo helemaal alleen in de woonkamer te laten :oeps: Ik heb (misschien onterecht) het idee dat het inperken van ruimte meer gevoel van veiligheid geeft bij een hond.

Aan de andere kant lijkt het me voor hem ook wel lekker om af en toe een sprintje te kunnen trekken als ik straks wat langer van huis ben.
Problemen pakken we pas aan als ze zich aandienen. Dus geen problemen zoeken waar ze niet zijn. :wink:

Ik heb het idee dat het inperken van ruimte vooral handig is voor de baas. Een hond zijn veilige plek kan net zo goed de bank zijn als hij dat als veilig ervaart. Mijn honden zitten in de keuken achter een hekje als ik er niet ben, maar dat is voor mijn gemak.

Als het nu goed gaat verander dan niks. Komt er een tijd dat je hond gaat slopen kun je altijd weer terug naar de gang.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb ook nooit een kooi gehad, en Felix heeft het hele huis tot z'n beschikking. Als het kan, waarom niet.
Er ligt wel altijd een kleedje op een beschut plekje achter de bank, maar hij ligt altijd op zijn :hmmm: stoel.
Als het erg warm is kan je hem overal verwachten. Hij zoekt dan het koelste plekje op.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer kan/kon niet alleen thuis zijn.
Bij mijn ouders wel in een kleine keuken, gewoon in de mand. :U:

We zijn pas verhuisd, en het plan was daar ook om ze in de keuken te doen. Meneer vond het geen goed plan, raakt dan echt in paniek.
Woonkamer, idem.

Nu zitten ze apart in en redelijk grote stoffen bench en zitten we op 3 kwartier met het opbouwen. Ik film het nog altijd, en voor het eerst zie ik een hond die echt rust heeft (ontspannen slapen)

Het zal echt verschillen. Als ze heerlijk ligt te slapen op de bank en dat mag, dan zou ik dat gewoon toelaten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Alex schreef:
hier ook, daarom het hele huis, en sinds peer er is ook de slaapkamer boven. peer is een herplaatser die met een jaar hier is gekomen. daarvoor hadden lijf en kiefer de hele bendenverdieping, daar sliepen ze ook. toen overleed kiefer en ging lijfje mee naar boven 's nachts. het plan was om ze weer samen beneden te laten maar dat trok peer erg slecht, hij raakte echt in paniek. dus maar mee naar boven genomen en vanaf toen geen probleem meer ze slapen beide op bed. in het begin als ik (voor langere tijd) wegging liet ik de deur naar de slaapkamer ook open, omdat ze zich daar erg op hun gemak voelen en dus prima alleen kunnen/konden zijn.
Afbeelding
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

hier laat ik puppen ook gewoon in de huiskamer los bij de andere honden,ik heb geen kooien in huis.

ik heb 1x een mega sloper gehad,daar heb ik een grote kennel voor in huis gemaakt waarin hij ruim kon bewegen ( 2,5 x 3meter),en daar zat hij samen met zijn vriendinnetje in als we weg gingen.

maar goed die was wel al ouder ook toen ik hem kreeg( 8 maanden) ,als honden hier echt als pup komen dan blijven ze gewoon bij de andere honden achter ,en liggen ze meestal gewoon op de bank te slapen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik zou als het goed gaat gewoon doen. Als hij rustig is waarom niet? Kay wilde we in de woonkamer, maar was een echt sloper. Die heeft in de bench gezeten. met 1 jaar naar de gang verhuisd. En met 3 jaar ofzo kon hij ook in de woonkamer. Slopen niet uit frustratie, maar omdat hij dat leuk vind (ook als ik er bij was). Ik heb hem regelmatig weer even laten gaan als ik dacht dat het goed ging en na een paar weken was het dan weer raak en moesten we toch weer stapjes terug.

Norah kwam hier als herplaatser. Bench gewend. Dus aanvankelijk opgezet. Maar al snel naar gang verhuisd. Wel een traphekje moeten plaatsen, de huiskamerdeur een ronde knop moeten geven en de buitendeur ook een speciaal systeem gegeven. Daar gaat het goed. In de woonkamer even geleden geprobeerd, maar buurvrouw vertelde dat ze de hele tijd had geblaft. Geen succes dus. En zo heeft iedere hond zijn aanpak gehad.

Bas en Winnie hebben aanvankelijk nooit een bench gezien. Bas kreeg ook een plek in de gang, ook omdat hij agressief naar bezoek kon zijn, was een plek om af te zonderen een vereiste. Toen Winnie kwam wilde we die eerst in de gang, maar daar was Bas het niet mee eens. Ze mocht bij mijn ouders niet op de bank. Dus banken gebaricardeerd en in de woonkamer. Nu waren dit wel herplaatsers. Met Ringo, Monty en Mano hebben we het nooit over aparte ruimtes gehad, ook herplaatsers.
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Als je een bench hebt laat je die gewoon open en deuren ook dan kan hij zelf kiezen of die bench wel zo belangrijk i.v.m gevoel veiligheid is.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ook hier gewoon in de woonkamer. Ivan heeft een tijd gehad dat hij ging slopen, toen kreeg hij de hal tot zijn beschikking en die was ruim genoeg ( ivm speelgoed kinderen, wat niet sloopvast was :engel: ). Bij ons dus altijd gewoon de benedenverdieping, bij alle honden. Wel altijd een eigen plek als ze dat wilden, dus een mand met kussen.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Heerlijk dat je hondje zo makkelijk alleen kan zijn. Ik heb ook zo'n makkelijk beest. Ik denk dat je hond het liefste is op de plek waar hij ook het meeste tijd doorbrengt als jij thuis bent. De woonkamer dus.

Bij haar heb ik ook geen bench gebruikt en als ik alles opruimde, sloopte ze ook niet.

Nouja, er zijn heel wat keukendoekjes versnipperd, een keer een WC rol, of een knijper. Blijkbaar sloopte ze destijds graag dingen zonder waarde die ik liet rondslingeren, haar manier om mij op te voeden dat ik dingen op moest ruimen ;) Ook balpennen of potloden kan ik beter niet op de bank laten liggen.
Maar zo te horen ben je heel wat gewend dus ik zou gewoon zo doorgaan. Je kunt er altijd nog voor kiezen om je pup in de gang te doen als je er achter komt dat hij begint met slopen. Maar ik heb het idee dat honden slopen om twee reden
1 - ze doen het gewoon graag en hebben ook die neiging om het te doen als je wel thuis bent
2 - ze doen het om hun frustratie af te reageren en zijn dus eigenlijk angstig en onrustig.

Omdat je hond niet angstig en onrustig is, kun je waarschijnlijk zelf wel inschatten hoeveel risico je loopt op sloopgedrag. Mijn zus had een bulldogkruising die ook gerust een hapje van de stoelpoten proefde als je thuis was. Die kon het eerste jaar echt niet in de huiskamer want dan ging je inboedel eraan.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Chuck liep vanaf 10 weken los in. Op een sporadisch poepje na, ging dat prima. Tot hij een maand of 10/11 was. We hadden een vierkante stoffen salontafel, daar zijn nu de hoeken af :mrgreen:
Nu gaat het alweer prima.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:
Omdat je hond niet angstig en onrustig is, kun je waarschijnlijk zelf wel inschatten hoeveel risico je loopt op sloopgedrag. Mijn zus had een bulldogkruising die ook gerust een hapje van de stoelpoten proefde als je thuis was. Die kon het eerste jaar echt niet in de huiskamer want dan ging je inboedel eraan.
Stoelpoten, salontafel, tafelpoten, de bank, en zelfs de verwarmingsbuizen. Tja het is maar waar je van houdt natuurlijk haha. Tja hij wilde gewoon weten hoe dat allemaal in de mond voelt haha
Afbeelding
Alex
Zeer actief

Bedankt voor de reacties :D
Ok, al met al is er dus geen probleem. Wel noteer ik even dat ik over een paar maanden even wat alerter ben, want ik lees hier toch wel heel vaak dat ze in die periode een sloopperiode kunnen krijgen. Ik word af en toe wat onzeker van de praatjes op het hondenveldje hier in de buurt. Bovendien ben ik gewoon bang om te verpesten wat nu zo goed gaat.
gyanty schreef:
Paisley schreef:
Stoelpoten, salontafel, tafelpoten, de bank, en zelfs de verwarmingsbuizen. Tja het is maar waar je van houdt natuurlijk haha. Tja hij wilde gewoon weten hoe dat allemaal in de mond voelt haha
Ah, jij bent de zus? *meewarig kijkt :wink:

Grappig trouwens, Paisley, exact de dingen die jij noemt, zijn ook de dingen die mijn hond graag pakt, áls hij al iets jat...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”