Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen met GPS voor de hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ervaringen met GPS voor de hond?

Ongelezen bericht door Badu »

Welk merk & waterdicht? & werkt het ook goed?

Halsband met penning vind ik zorgelijk. Ben altijd bang dat ze dan in het struikgewas blijven steken.
Met GPS kan dat natuurlijk ook maar zijn ze in elk geval traceerbaar.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Ervaringen met GPS voor de hond?

Ongelezen bericht door Lientje »

Goed topic :wink: ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik overweeg zelf ook een GPS aan te schaffen dus lees even mee :mrgreen:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Als je je hond gewoon opvoedt en leert om in je buurt te blijven, waar heb je dan nog een GPS-band voor nodig? :U:
Wat een waardevolle bijdrage toch weer :ugh:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Badu schreef:
Tara schreef:Als je je hond gewoon opvoedt en leert om in je buurt te blijven, waar heb je dan nog een GPS-band voor nodig? :U:
Wat een waardevolle bijdrage toch weer :ugh:
Ik vraag het me gewoon af.
Maar goed, jij maakt je natuurlijk nimmer schuldig aan niet ter zake doende opmerkingen hè. :hmmm:
Never :pffff:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Okay dan... voor als de opvoeding tekort schiet & je je dientengevolge, te pas & te onpas jagende terriër niet altijd aan de lijn wilt houden :mann:
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heb je een hond die wegloopt? Dat lijkt me lastig. Dan zou zo'n ding wel handig zijn als je het niet afgeleerd krijgt. Hond loopt natuurlijk wel nog steeds enorme risico's als je zo'n hond vrij laat rondrennen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Toch even terug naar de vraag van ts want ik kan me ook situaties voorstellen waarin een hond kwijt is zonder dat daar een niet politiek- (of forum-)correcte baas bij betrokken is geweest :roll:

Hoe zit dat met die GPS dingen voor honden ?
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Heb je een hond die wegloopt? Dat lijkt me lastig. Dan zou zo'n ding wel handig zijn als je het niet afgeleerd krijgt. Hond loopt natuurlijk wel nog steeds enorme risico's als je zo'n hond vrij laat rondrennen.
Hij blijft in het bos rondhangen, dat wel. Gistermiddag weg, vannacht om 3 uur is hij bij hangjongeren in het bos gaan zitten, meegenomen door passanten alwaar ik hem vanmorgen kon ophalen. 9 van de 10 keer gaat het goed. Heeft zijn eigen agenda maar sluit na een uurtje altijd weer aan. Zou voor die uitzonderingen fijn zijn als ik zou weten waar hij is. Lekker slapen doe je niet in zo'n geval...
Afbeelding

Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Badu schreef: Hij blijft in het bos rondhangen, dat wel. Gistermiddag weg, vannacht om 3 uur is hij bij hangjongeren in het bos gaan zitten, meegenomen door passanten alwaar ik hem vanmorgen kon ophalen. 9 van de 10 keer gaat het goed. Heeft zijn eigen agenda maar sluit na een uurtje altijd weer aan. Zou voor die uitzonderingen fijn zijn als ik zou weten waar hij is. Lekker slapen doe je niet in zo'n geval...
Oh erg zeg, dat zou me zelfs met GPS teveel stress opleveren :ugh:. Ik wil het gebruiken tijdens het oefenen met loslopen. Ze luistert nu aan de lange lijn 100% naar het hondenfluitje (levert haar een flinke hap KVV op), zelfs als ze vol op muizenjacht is. Maar zonder GPS en goed omheind stuk losloopgebied durf ik haar eigenlijk niet echt los te laten om te proberen hoe ze het doet. Als het mis gaat.... brrrr moet er niet aan denken :schrik:.

Dus GPS gebruikers, wat zijn jullie ervaringen?? :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Badu schreef:
laeken schreef:Heb je een hond die wegloopt? Dat lijkt me lastig. Dan zou zo'n ding wel handig zijn als je het niet afgeleerd krijgt. Hond loopt natuurlijk wel nog steeds enorme risico's als je zo'n hond vrij laat rondrennen.
Hij blijft in het bos rondhangen, dat wel. Gistermiddag weg, vannacht om 3 uur is hij bij hangjongeren in het bos gaan zitten, meegenomen door passanten alwaar ik hem vanmorgen kon ophalen. 9 van de 10 keer gaat het goed. Heeft zijn eigen agenda maar sluit na een uurtje altijd weer aan. Zou voor die uitzonderingen fijn zijn als ik zou weten waar hij is. Lekker slapen doe je niet in zo'n geval...
Ik vind het een slecht idee om hier omheen te gaan organiseren, als je verder niet van plan bent om iets aan de ongehoorzaamheid te doen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
laeken
Zeer actief

Jaap* schreef:
Badu schreef:
Ik vind het een slecht idee om hier omheen te gaan organiseren, als je verder niet van plan bent om iets aan de ongehoorzaamheid te doen.
Soms kun je niks doen. Dan is het los met risico of vast en nooit meer los. Ik snap dat dilemma want ik ken het :engel: Cleo kon prima los en met alle honden. Alleen heel soms ging ze ineens jagen en dan had ze bananen in de oren. Soms jaagde ze 3 maanden niet en dan liep ik ergens en zoeffff. Weg hond. Wachten, roepen, wachten, paniek, naar huis, auto halen, zoeken etc. Dan was GPS wel handig geweest want Cleo nooit meer los was geen optie. :19:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ik vind het een slecht idee om hier omheen te gaan organiseren, als je verder niet van plan bent om iets aan de ongehoorzaamheid te doen.
We hebben het over een terriër die in de jaagmodus autistische trekjes toont. Weet niet of dat afdoende te behandelen is. Denk het niet.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef: Soms kun je niks doen. Dan is het los met risico of vast en nooit meer los. Ik snap dat dilemma want ik ken het :engel: Cleo kon prima los en met alle honden. Alleen heel soms ging ze ineens jagen en dan had ze bananen in de oren. Soms jaagde ze 3 maanden niet en dan liep ik ergens en zoeffff. Weg hond. Wachten, roepen, wachten, paniek, naar huis, auto halen, zoeken etc. Dan was GPS wel handig geweest want Cleo nooit meer los was geen optie. :19:
Zoiets is het.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Maar, niemand ervaring met GPS?
Afbeelding

Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Er liep in het Balij ooit een mevrouw met een Pharao hond. En die deed wat die van jou deed. En die kreeg een GPS. Uit de USA. En die zat vast aan een tuigje dus niet aan een halsband. Geen gevaar op verstikking dus. En ze wist precies waar haar hond uit hing. Bleek ook dat die hond eigenlijk altijd behoorlijk in de buurt was, maar onzichtbaar voor de baas liep te struinen. Zij was er dol gelukkig mee. Mij lijkt het super handig in jouw geval!
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ervaring met Ben vroeger in het begin ook regelmatig gehad, hoppa zo maar weg.
Zat niks anders op dan gewoon permanent aan de lijn.
Nu is hij bijna 11, en kan hij gelukkig op een afgelegen plek los, en inmiddels heeft hij wel door dat kaas leuker en lekkerder is dan
geurtjes.

Probleem met los laten lopen is eigenlijk dat je hond een gevaar voor zichzelf is, en voor de omgeving.
Je kan 'm dan wel traceren, maar wat hij in de tussentijd heeft aangericht, of waar je 'm uiteindelijk gaat vinden, is altijd een raadsel.

Ik zou dus ook niet meer loslaten of eventueel trainen met TT.
Maar de hond dan maar z'n gang laten gaan en maar kijken waar je 'm een keertje terug vind, is niet echt iets wat voor mij valt onder verantwoordelijkheid die men in een losloopgebied mag verwachten van eigenaren.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Ervaring met Ben vroeger in het begin ook regelmatig gehad, hoppa zo maar weg.
Nu is hij bijna 11, en kan hij gelukkig op een afgelegen plek los, en inmiddels heeft hij wel door dat kaas leuker en lekkerder is dan
geurtjes.

Probleem met los laten lopen is eigenlijk dat je hond een gevaar voor zichzelf is, en voor de omgeving.
Je kan 'm dan wel traceren, maar wat hij in de tussentijd heeft aangericht, of waar je 'm uiteindelijk gaat vinden, is altijd een raadsel.

Maar de hond dan maar z'n gang laten gaan en maar kijken waar je 'm een keertje terug vind, is niet echt iets wat voor mij valt onder verantwoordelijkheid die men in een losloopgebied mag verwachten van eigenaren.
Tot zover... & je ervaringen met een GPS? Wil je die hier ook delen?
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Badu schreef:
Apple schreef:Ervaring met Ben vroeger in het begin ook regelmatig gehad, hoppa zo maar weg.
geurtjes.

Tot zover... & je ervaringen met een GPS? Wil je die hier ook delen?
Ik geloof dat mijn tekst dan niet helemaal is overgekomen als je je dat serieus afvraagt :tongue:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef: Ik geloof dat mijn tekst dan niet helemaal is overgekomen als je je dat serieus afvraagt :tongue:
Vast niet :F:
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Ik vond de TT helemaal geen optie. Ik zou Cleo nooit een TT om gedaan hebben. Ze zou geen problemen maken want ze was niet agressief, deed niemand kwaad, deed schapen niks, liep niet bij drukke wegen en kon prima op zichzelf letten. Natuurlijk is het onverantwoord om je hond vrij te laten lopen. Was ook de bedoeling niet. Maar een TT was in mijn ogen zeker geen oplossing voor dat gedrag. Ik zou er nog niet eens aan moeten denken. Ik snap dat mensen de TT opperen maar ik ben een van die mensen die een TT op geen enkele wijze aanvaardbaar vind. Ik hou niet van die dingen hoe ze ook gebruikt worden. Ik zou ze pas gebruiken als ik niet meer van mijn hond hield omdat hij iets heel ergs gedaan had zoals iemand aangevallen om niks oid. Dan overweeg ik een TT omdat ik anders de hond niet meer wil.

Voor een poeslief avontuurlijk typje is de TT bij mij geen optie. Dan koos ik net als de TS voor GPS en een klein risico. Je kent je hond. Ik ga er zomaar vanuit dat de TS geen hond loslaat die problemen geeft indien los. Dan maakt het een stuk minder uit dus of de hond een tijdje uit het zicht is en dan maak je je slechts zorgen om je hond en niet zozeer om mensen of andere honden of wat dan ook. Ik kan me er dus prima wat bij voorstellen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind jagen niet zo erg door honden als het niet op reeen en andere grote dieren gaat. Cleo was een prima jager die zo een paar keer per jaar wat ving. Ik heb daar echt geen grote moeite mee. Ik zag haar een keer een haas vangen. Heeft ze zeker 5 minuten over gedaan en dat was bijna nog mooier dan een cheeta op tv die een gazelle vangt. Prachtig. Dat mocht Cleo wel en ook al had het niet gemogen, ze deed het gewoon zo nu en dan een keer. Tja...niet zo best zal de jager zeggen. Ik zie echter liever Cleo die haas vangen dan een jager. :engel:

Natuurlijk kun je zeggen, hondje mag nooit meer los. Ik snap echter dat dat geen optie is. Zeg niet dat ik het nu zover nog zou laten komen hoor. Als Bas hier in DL zo weg zou rennen moest ze echt vast blijven. Hier is geen tolerantie voor honden met dat gedrag en je komt in de grote problemen.
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

laeken schreef:Ik vind jagen niet zo erg door honden als het niet op reeen en andere grote dieren gaat. Cleo was een prima jager die zo een paar keer per jaar wat ving. Ik heb daar echt geen grote moeite mee. Ik zag haar een keer een haas vangen. Heeft ze zeker 5 minuten over gedaan en dat was bijna nog mooier dan een cheeta op tv die een gazelle vangt. Prachtig. Dat mocht Cleo wel en ook al had het niet gemogen, ze deed het gewoon zo nu en dan een keer. Tja...niet zo best zal de jager zeggen. Ik zie echter liever Cleo die haas vangen dan een jager. :engel:

Natuurlijk kun je zeggen, hondje mag nooit meer los. Ik snap echter dat dat geen optie is. Zeg niet dat ik het nu zover nog zou laten komen hoor. Als Bas hier in DL zo weg zou rennen moest ze echt vast blijven. Hier is geen tolerantie voor honden met dat gedrag en je komt in de grote problemen.
Honden vrij laten jagen is verboden in nederland.
Jij blij dat je nooit gesnapt bent met Cleo.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

laeken schreef:Als Bas hier in DL zo weg zou rennen moest ze echt vast blijven. Hier is geen tolerantie voor honden met dat gedrag en je komt in de grote problemen.
Ik kan er niks aan doen, maar ik kan er echt niet tegen als dát de merites zijn.
Je hond kan vertrouwd loslopen of niet. Dat staat voor mij volledig los van een bromsnor.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
laeken schreef: Ik ga er zomaar vanuit dat de TS geen hond loslaat die problemen geeft indien los. Dan maakt het een stuk minder uit dus of de hond een tijdje uit het zicht is en dan maak je je slechts zorgen om je hond en niet zozeer om mensen of andere honden of wat dan ook. Ik kan me er dus prima wat bij voorstellen.
Ik niet. Honden zijn namelijk niet paddestoelen aan het bekijken in het bos. Als ze niets uitvreten, dan kunnen ze wel net zo goed gewoon luisteren en bij de baas blijven.
Bovendien schreef TS dit:
Badu schreef: Okay dan... voor als de opvoeding tekort schiet & je je dientengevolge, te pas & te onpas jagende terriër niet altijd aan de lijn wilt houden
Dat hoort dus gewoon niet los te lopen. Door zulke honden maar hun gang te laten gaan krijg je vanzelf wel een keer dat beheerders een aanlijngebod gaan instellen. En bedankt.
Nu snap ik ook best wel dat Badu dat liever anders had gezien, en ik geloof ook gerust wel dat ze heeft gedaan wat ze kon om het in goede banen te leiden. Maar dat het desondanks nog steeds niet lukt is voor mij geen reden om het dan maar te laten gaan.
ik ben hier mee eens... dan maar niet los of trainen event mbv tt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Roxywoezel schreef: Honden vrij laten jagen is verboden in nederland.
Jij blij dat je nooit gesnapt bent met Cleo.

Inderdaad blij mee. Maar laten we even duidelijk stellen dat ik Cleo niet liet jagen maar dat Cleo ging jagen. Ze liep elke wandeling los, soms jaagde ze 3 maanden niet. Als er echter een haas voor haar neus voorbij kwam dan ging ze geheel tegen mijn wil en zin in jagen. Helaas pindakaas. Daarvoor ging ik dus mijn hond niet haar hele leven aanlijnen. Dus ik liet haar niet jagen. Ze ging heel soms ineens per ongeluk jagen. Denk dat dat echt iets anders is dan met je hond naar de polder rijden, een haas aanwijzen en dan willens en wetens gaan stropen. Ik denk dat heel veel honden wel eens per ongeluk gejaagd hebben. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En Cleo was een podenco husky miks die heel erg prima kon luisteren. Maar dergelijke honden het jagen uit het bloed trainen is als een baby het huilen afleren. Dat gaat dus niet. Wat je ook doet. Ja, je kan er een TT om doen en dan flink knallen zodat de hond uit angst niet meer durft te jagen. Dat wil ik dan weer niet voor mijn hond. Net zo min als ik een hond een leven aan de riem gun. Dus om het beste te doen wat ik kon liep Cleo elke dag los, jaagde ze zo nu en dan en ving ze zo een paar keer paar jaar een konijntje, haasje of vogel. Nu kies ik bewust niet meer voor een dergelijk ras of miks omdat ik dat jagen zelf echt niet heel erg prettig vond. Wel mooi om te zien maar ik had ook stress als ze weer eens met 40 km op een prikkeldraad af stoof. Ging altijd goed overigens en Cleo heeft nooit meer gehad dan een dikke poot omdat een konijn haar terug beet haha!
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

laeken schreef:Ik vind jagen niet zo erg door honden als het niet op reeen en andere grote dieren gaat.
Het punt is vooral dat beheerders van de bossen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn. Gevolg is dat de losloopgebieden, die toch al steeds schaarser worden, verdwijnen. Dan kun jij dat niet zo'n probleem vinden, maar daar koopt de rest van hondenbezittend nederland niet zoveel voor :19:

Dat je niet altijd kunt voorkomen dat een hond iets ziet en er achter aan gaat of ineens besluit zelfstandig iets te gaan doen, daar kan ik wel in komen. Dat je voor die gevallen graag een GPS hebt ook. Maar als je weet dat je hond structureel de benen neemt en daarbij ook jaagt, dan gooi je hem toch gewoon aan een lange lijn? Wel wat meer bewegingsvrijheid, maar meer controle. Ik snap niet dat omdat het niet lukt om je hond bij je te houden, je hem dus maar zijn goddelijke gang laat gaan :19: Zeker weten dat hij geen schade aanricht, niets vangt en niemand in gevaar brengt doe je namelijk nooit. Je hebt immers geen idee wat je hond buiten je zicht doet.

Voor wat betreft die GPS: ik zou eens een pb'tje naar Tamara doen. Ik meende dat zij er eentje had die ook waterdicht was.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Badu schreef:Maar, niemand ervaring met GPS?
Jawel maar voor heel andere doeleinden. Ik wilde weten hoeveel mijn hond loopt tijdens wandelingen en wat haar topsnelheid is. Nou, dat weet ik nu :mrgreen:
Op GPS gebied is Garmin wat mij betreft gewoon het beste. Hun producten zijn degelijk, gebruiksvriendelijk en gemaakt voor intensief gebruik. Ik heb geen GPS tracker, maar op de boot, tijdens het wandelen en op de motor maak ik gebruik van Garmins.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Badu schreef:
Jaap* schreef:Ik vind het een slecht idee om hier omheen te gaan organiseren, als je verder niet van plan bent om iets aan de ongehoorzaamheid te doen.
We hebben het over een terriër die in de jaagmodus autistische trekjes toont. Weet niet of dat afdoende te behandelen is. Denk het niet.
Vrij simpel, of je hangt er een lange lijn aan of een tt om!
Met een GPS weet je alleen waar hij is, daar los je dus niks mee op :roll:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:En Cleo was een podenco husky miks die heel erg prima kon luisteren. Maar dergelijke honden het jagen uit het bloed trainen is als een baby het huilen afleren. Dat gaat dus niet. Wat je ook doet. Ja, je kan er een TT om doen en dan flink knallen zodat de hond uit angst niet meer durft te jagen. Dat wil ik dan weer niet voor mijn hond. Net zo min als ik een hond een leven aan de riem gun. Dus om het beste te doen wat ik kon liep Cleo elke dag los, jaagde ze zo nu en dan en ving ze zo een paar keer paar jaar een konijntje, haasje of vogel. Nu kies ik bewust niet meer voor een dergelijk ras of miks omdat ik dat jagen zelf echt niet heel erg prettig vond. Wel mooi om te zien maar ik had ook stress als ze weer eens met 40 km op een prikkeldraad af stoof. Ging altijd goed overigens en Cleo heeft nooit meer gehad dan een dikke poot omdat een konijn haar terug beet haha!
Er is ook niemand die zegt dat je het jagen er uit kan trainen.

Wat je welt kunt doen je je hond onder controle brengen.
Leren om onvoorwaardelijk te komen op de fluit bijvoorbeeld :idea:
Leren om je hond te lezen en op tijd ingrijpen.

Dat is dus niet met een TT een klap te geven als ze gaan jagen maar terug fluiten (nadat dat goed getraind is in minder moeilijke omstandigheden) en eventueel een tik geven als ze die fluit negeren als ze ergens achteraan gaan.
Ik ben zeker geen groot voorstander van een TT, maar als goed en consequent trainen onvoldoende effect heeft zul je je hond òf aangelijnd moeten houden, òf je traint harder.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”