flamme schreef:Mijn partner en ik zijn uit elkaar sinds een tijdje. Nu heb ik nog steeds 3 honden natuurlijk en gelukkig kunnen we het zo regelen dat hij ze regelmatig komt halen. Ook gaan we regelmatig samen wandelen of hij neemt de alle 3 mee met zijn nieuwe vriendin.
Maar, mijn honden hebben niet het eeuwige leven en nu kan ik gaan voor het ras wat ik als kind zijnde al wilde hebben. Een ierse setter
Ik hoop dat het nog lang duurt (want de honden moeten nog 15 jaar meegaan natuurlijk), maar ik wil goed voorbereid zijn als het zover is.
Dus ik ben me aan het inlezen. Op de verschillen tussen de 2 kleurslagen, verschil tussen reu en teef, ziektes en dat soort dingen.
Een saarlooswolfhond zal er ook altijd wel blijven ws. Maar daar zit ik zo in dat ik wel weet uit welke lijnen ik in de toekomst een hond wil. De Ierse setter is nieuw voor me.
Nu heb ik naast de saarloosjes een Flatcoated Retriever. Juist omdat ik dat ook een geweldig ras vind wil ik iets wat er qua karakter een beetje op lijkt. De Flatcoates zijn niet al te gezond tegenwoordig en hoewel er in de setters ook problemen zitten zijn die naar mijn meing beter onder controle.
Mijn zoektocht begint dus

Ik vind het eigenlijk wel apart om dit bericht te lezen, en aan de andere kant herken ik dit zo goed. Alsof het mijn eigen bericht zou kunnen zijn.
Ik heb namelijk de afgelopen jaren wel, meer dan eens, het verwijt gekregen: Je honden zijn nog niet eens dood of jij kijkt al naar iets anders.
Mensen begrijpen vaak niet dat zoiets helemaal niet zo zwart/wit als zo gesteld.
Om te beginnen kwamen mijn honden op de allereerste (honden) plaats in mijn leven.
De mijne waren mijn nr 1.
Ten 2e hebben honden in het algemeen mijn absolute fascinatie dus veel lezen en kijken naar, en over deze goddelijke dieren is puur uit liefde voor deze dieren en interesse voor deze dieren.
Ik kan niet genoeg weten!!
Ten 3e, mocht je iets "anders" willen als wat je op dat moment hebt, dan is het niet meer dan zeer wijs om op tijd goed te weten waar je aan begint, en wat te verwachten. Zoveel mogelijk te weten zien te komen over een ras of hond. Niet alleen op internet kijken, maar ook eigenaren spreken hoe het leven met zo´n dier in de praktijk werkelijk is.
Mensen zien dit dus niet als een zeer goede voorbereiding wat feitelijk meer mensen zouden moeten doen, het zo eigenlijk zowat verplicht moeten zijn. Als dat wel zo zou zijn, dan kunnen er volgens mij zowat 3 grote asiels dicht die vol zitten met impuls aankopen.
Als mensen dat meer zouden doen, en fokkers of handelaren pups / honden minder makkelijk zou meegeven, dan zag Nederland er heel anders uit,ik weet het zeker.
Mensen begrijpen dus ook niet dat je helemaal gek kan zijn op een type, of een bepaald soort hond, ras of kruising boeit niet, als je nog een hond, of honden hebt?
Onzin vind ik dat. Ik begrijp dat beperkte denken ook niet.
Je mag toch ook naar een andere vrouw of man kijken terwijl je een partner hebt? Zolang je er lekker met je poten afblijft, niets aan het handje. Zowel met mensen als met honden, we hebben allemaal ogen gekregen om mee te kijken.
Mensen zien het soms als een soort verraad en dat vind ik dus onbegrijpelijk. Honden zitten zo in mij verweven, tot in mijn genen aan toe. misschien zit er wel een beetje hond in mijn DNA (zou ik daarom altijd op 1 been staan te piesen)
Ik kijk naar andere auto´s, ik kijk naar andere huizen, ik kijk naar andere honden.
Mensen moeten niet zo overdreven en hysterische doen met dit soort dingen.
De 1 spaart sigaren bandjes, de ander postzegels, en ik zoveel mogelijk kennis over allemaal rassen en rasloze honden. Ik kijk er bijzonder graag naar, lees er graag over, praat er graag over.
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat ik hierdoor 100% exact weet wat mijn volgende word, wat ik kan verwachten, hoe de hond is, en dat het een gweldig succes gaat worden tussen deze hond hond en mij.
Dat we beide bofkonten met elkaar zijn.
En dat komt allemaal omdat ik donders goed weet waar ik aan begin, omdat ik er al zoveel tijd ingestoken heb, en niet over 1 nacht ijs ben gegaan in het verleden.
Think about it please, and don´t judge so fast!!