Ik weet het, het is eigenlijk vreselijk zo over je hond te schrijven maar ik doe het lekker toch even
Hij is inmiddels 6 maanden en hij is zo ontzettend braaf, ik wil even vertellen over zijn brave week.
De afgelopen week is hij zoals gewoonlijk mee geweest naar mijn werk.
Normaal zit hij in de opnameruimte in een hok zodra er klanten zijn, de rest van de tijd loopt hij rond.
Nu besloot ik eens te kijken wat hij zou doen als ik hem niet in een hok zou stoppen.
Dus ik legde een kleedje neer, vertelde hem dat dat zijn "plaats" was en ging aan de slag.
En het braafje bleef gewoon keurig liggen! er liepen mensen en honden voorbij maar hij keek niet op of om en heeft heerlijk rustig op zijn kleedje gelegen.
Zelfs toen er iemand met een hond aan de flex langs kwam, mevrouw liet de flex schieten en hup hond (ook een jong hondje) sprong bovenop Jones om te spelen.
Ik was ook in de buurt dus zag wat er gebeurde maar het enige wat Jones deed was proberen om langs die (op zijn kop springende) hond heen te kijken naar mij maar hij bleef keurig op de plaats.
Toen het even rustig was gaf ik telkens "vrij" en als er weer klanten kwamen stuurde ik hem terug naar zijn "plaats".
Na 2 keer ging hij uitzichzelf zodra er mensen aankwamen op zijn kleedje liggen
Dan was er gisteren.
We kwamen Nerazi en Nila in het park tegen en lieten ze los kennismaken.
En ooh hij was zoooo voorzichtig met puppy Nila, heel beleefd maakte hij kennis om vervolgens rustig te gaan spelen.
Tijdens het spelen was hij ook erg voorzichtig, niks geen lomp gedrag maar gewoon lief spelen.
En dan vandaag.. het toppunt toch wel!
Jones is vorige week begonnen met de training in een groepje.
De hondjes zijn allemaal wat ouder dan hij is (tussen de 8 en 12 maanden) maar Jones kan dat prima aan.
Vanmorgen dus weer een les gedaan en hij deed het weer keurig, braafste mannetje van het groepje en werkelijk alles doet hij zonder aarzelen in 1 keer goed.
Daarna had ik gelijk training met Jack maar het werd best warm en de zon scheen dus ik wilde Jones niet in de auto laten.
Dus hup, Jones meegenomen met het idee van: dan kan hij mooi kijken en observeren.
En dat deed hij heel braaf, hij bleef gewoon los zitten op de plek die ik hem aanwees, heel rustig en kalm zonder ook maar een pootje te bewegen.
Toen deden we een markeerapport op zo'n 100 meter op een veld met een heuveltje erin met een eend en zei de trainer: doe jouw kleine ook maar even, eens kijken wat hij doet en heeft hij een extra uitdaging.
Dus Jones van zijn plek gehaald, los meegenomen, keurig steady blijven zitten tijdens het schieten en na mijn commando apport ging hij als een speer in 1 rechte lijn op het apport af, perfect gemarkeerd dus.
Jones had nog nooit een eend gezien (alleen een keer duif) maar hij pakte zonder twijfel de eend op en kwam braaf direct terug.
Hierna heeft hij alles behalve het dirigeren en de lange lijnen (dat kent hij natuurlijk nog niet) meegedaan en werkelijkwaar alles ging perfect en volgens modelapport.
Diep verloren zoeken van een konijn (had hij ook nog nooit gehad) en nog wat waterapporten met eend, hij deed het allemaal zo keurig.
Tussendoor nog even het blijven uit zicht gedaan en daar zat mijn kleine droppie dan tussen de volwassen fieldtrial labradors gewoon 5 minuten uit zicht netjes te wachten.
Het was echt even genieten dus! de volgende keer doen we uiteraard weer gewoon mee met de honden van zijn leeftijd, ik wil niet te snel gaan dus doe het rustig aan, maar dit was echt geweldig om te zien, we stonden echt even allemaal zo
Een heel Jones ophemel verhaal, sorry