Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1e check DA

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

1e check DA

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat controleert een DA bij de 1e check, als je komt om de hond te laten controleren en wennen?

Juma heb ik vrijdag door een andere DA laten controleren dan ik voor Boomer heb, omdat ik mogelijk over wil stappen.
Ik ga ervanuit dat ze gewoon gezond is, want ze is in Polen nagekeken, maar toch.
De DA heeft 2 sec. naar haar hart geluisterd en 5 sec. geprobeerd tanden te kijken, wat niet lukte omdat Juma haar hoofd steeds omdraaide.
Ze had een bult vanwege een correctie, die al wegtrok. Dit zei ik, waarop de DA de bult niet eens bevoelde.
Vervolgens alleen behoorlijk wat koekjes, maar er is niet aan haar gevoeld, of in haar oren gekeken. Ook niet naar haar poten.
Haar paspoort is in het Pools, dit kon de DA (logisch) niet lezen, maar het zou wel goed zijn zei ze. Ander paspoort heb ik niet gehad.

Mijn idee was dat ze afgevoeld zou worden, tandjes kijken, nagels kijken e.d.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: 1e check DA

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik ben met peer ook geweest toen hij er net was.
Hij had in portugal een operatie aan een gebroken achterpoot gehad.
Ik had een rontgen van na de operatie. Die hebben we samen bekeken, hij heeft gevoeld en gangwerk bekeken.
Verder geluisterd, tandjes, oren bekeken.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Dat is wel wat zuinig ja..
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

paspoort zou hij toch in elkgeval kunnen lezen waar ze mee geent is (waar tegen) hier met de buitenlandse paspoorten (UK en USA) ook nooit andere boekjes gehad van de DA

verder inderdaad wat zuinig bij controle
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:paspoort zou hij toch in elkgeval kunnen lezen waar ze mee geent is (waar tegen) hier met de buitenlandse paspoorten (UK en USA) ook nooit andere boekjes gehad van de DA

verder inderdaad wat zuinig bij controle
Nee, ze zei dat ze het niet kon lezen en bij 1 sticker zei ze: dat zal de lepto.... zijn. Verder had ze geen idee, ze schijnen andere stickers te gebruiken?
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Als jij denkt dat hij te weinig doet, moet je het zeggen. Dat je wilt dat hij die bult controleert etc?
Ook al kom ik voor wat anders, bij ons wordt alles gecontroleerd, gebit, oren, hart etc. Ook altijd meteen een nieuw boekje
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ga nooit op gewenning bij de DA en ga er enkel voor hetgeen noodzakelijk.
Bij vaccin is dat nog wel eens naar het hart luisteren en eens in de oren kijken, maar dat is ook alles.

Koekjes ed hoeven niet, hondje op zijn gemak stellen hoeft ook niet en de DA hoeft geen vriendin te zijn.

Al mijn honden zijn al steevast dól op de dierenarts geweest en gaan er met kwispelende staart binnen om meteen op de weegschaal te gaan staan en daarna in 1 sprong op de tafel te springen :U:
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik ga ook nooit voor een eerste controle. Alleen vaccinaties en bij ziekte.

Maar dan worden altijd oren, ogen, tanden (en wegdraaien krijgen ze geen kans voor), hart, longen nagekeken en er wordt even algemeen gevoeld.

Daarbij hier nog nooit problemen gehad met de Griekse, Turkse en Noorse paspoorten. Ook geen andere voor gehad trouwens.

Persoonlijk vind ik de controle karig en zou niet terug gaan naar die da. Maar goed, ik ben een zeikerd :mrgreen:
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Vind het ook erg karig.
Hier eigenlijk bij elk bezoek, maar zeker eerste keer, hart, longen, oren, ogen vacht/huid goed bekijken eigenlijk alles wat ook bij gezondheidscontrole van het paspoort hoort.
Ik zou hier gezegd hebben dat het wel weinig check is, wat heeft het dan voor zin
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ja in mijn boeken leer ik, waar de honden ook voor komen, ze krijgen een SPAR onderzoek.
Dat is Slijmvliezen, Pols, Ademhaling en Reflexen.
Dit kan heel snel en is weinig belastend voor de hond, maar geeft wel snel een duidelijk beeld van de algemene toestand van de hond.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier wordt bij vaccinatie meteen alles nagekeken: ogen, oren, gebit, hart en longen geluisterd, buik afgevoeld, lymfeklieren.
Ik vind het ook wel minimaal hoor :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Het was voornamelijk ook om te kijken of ik overstap ja of nee, dus dat doe ik maar niet..
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Is haar paspoort niet meertalig? Heb voor Kira logischerwijs een Spaans en dat is drietalig.
Zou haar paspoort even vergelijken met dat van Boomer en kijken in welke vakjes een sticker zit. Daarna is Google your friend, je kan de vaccins opzoeken en je weet wat ze heeft gehad aan entingen.

Vind de controle wel wat minnetjes eerlijk gezegd. Toen ik de eerste keer met Lexie kwam, die kwam uit Nederland, is alles maar dan ook alles bekeken. Oren, tandjes, hart, longen noem maar op, ben zeker een half uur binnen geweest.
Als je er een onprettig gevoel aan over gehouden hebt, zou ik naar een ander gaan in de toekomst.
Groetjes, Terry
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

M@rleen schreef:Wat controleert een DA bij de 1e check, als je komt om de hond te laten controleren en wennen?

Juma heb ik vrijdag door een andere DA laten controleren dan ik voor Boomer heb, omdat ik mogelijk over wil stappen.
Ik ga ervanuit dat ze gewoon gezond is, want ze is in Polen nagekeken, maar toch.
De DA heeft 2 sec. naar haar hart geluisterd en 5 sec. geprobeerd tanden te kijken, wat niet lukte omdat Juma haar hoofd steeds omdraaide.
Ze had een bult vanwege een correctie, die al wegtrok. Dit zei ik, waarop de DA de bult niet eens bevoelde.
Vervolgens alleen behoorlijk wat koekjes, maar er is niet aan haar gevoeld, of in haar oren gekeken. Ook niet naar haar poten.
Haar paspoort is in het Pools, dit kon de DA (logisch) niet lezen, maar het zou wel goed zijn zei ze. Ander paspoort heb ik niet gehad.

Mijn idee was dat ze afgevoeld zou worden, tandjes kijken, nagels kijken e.d.
Hmm da's wat summier ja.

Hier wordt het hartje en de longen geluisterd, bij een reutje de balletjes gevoeld, oortjes en oogjes en onder staart gekeken, pootjes gevoeld en tandjes gecontroleerd.

En dat gebeurd bij een inenting ook eigenlijk. Iets minder uitgebreid maar zeker wel hart en longen.
Bij pups wel het hele riedeltje.

Ik zou zeker niet overstappen als ze er zich zo makkelijk vanaf maken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier doen ze al een hele check bij vaccineren.
Laatst is de hele bende voor rabies gedaan (verder titer ik) en dan doet ze hart, longen, ogen, oren, gebit, onder de staart, hele buik palperen, poten navoelen en gewrichten voelen en dat onder gepraat tegen de hond en met mij. Dus wel wat meer dan dit.
En Fien heeft ook de pest aan tanden kijken maar dan heeft ze toch mooi pech hoor. Ze controleert dat allemaal heel grondig (en gelukkig, goed gebit is erg belangrijk voor de rest van de gezondheid).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Bij de eerste controle heeft mijn dierenarts gekeken naar de inentingen en welke hij nog moest hebben. Het Griekse boekje was wel een Europees paspoort dus geen probleem. En anders weet ik zeker dat ze het uitgezocht zou hebben. Doordat Charlie nog geen jaar was toen hij in nl kwam was hij niet getest op buitenlandse ziektes. Daar ging ze info over inwinnen en dat hebben we uiteindelijk op de leeftijd van goed een jaar laten testen. Verder heeft ze Charlie uitgebreid onderzocht, heupen, ogen, tanden, hart, longen, etc. Hij liet het ook allemaal heel makkelijk toe. Daarnaast hebben we gesproken over het al dan niet steriliseren/ castreren. Jouw bezoekje lijkt een beetje erg beknopt maar wellicht komt dit omdat ze misschien eerst vertrouwen op wilde bouwen tussen haar en je hondje. Veel plezier trouwens met je hondje!!!
Afbeelding
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Ik weet dat als ik met Magnum naar de dierenarts ga, maakt niet uit waarvoor standaard alles gecontroleerd word.
Dus ogen, tanden, oren, hart, longen, buik enz..... en dan word er gecontroleerd waarvoor ik er ben.
En alles word gedaan tot ze alles zeker hebben kunnen zien, horen of voelen, ofwel er word de tijd voor de hond genomen.
Afbeelding
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Hier zijn de DA's altijd zo verbaasd dat als ik met Beike voor controle kom dat hij zomaar op de weegschaal gaat staan en keurig gaat zitten.
Hier wordt gewoon alles gecontroleerd elke keer en als ik iets vraag wat ze extra zouden willen doen, doen ze dat ook gewoon.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Karige controle, ik zou niet teruggaan. Toen ik vorige week met Izzy voor haar eerste check-up ging, werd alles gecheckt. Eerst op de weegschaal, toen tandjes, vacht, vlooiencheck, hart, longen, tanden, chip, ogen, buikje palperen, zelfs haar gedrag nam ze even mee. Alles onder het genot van een brokje en hier en daar een knuffel. Ben zeker een kleine 3 kwartier daar geweest (inclusief de uitleg over wormen, vlooien en voer die ik zo vriendelijk, doch zo snel mogelijk, afgekapt hebt).

Zeker met een pup horen ze hun tijd te nemen. Een pup die d'r kop wegdraait en daarmee wegkomt? Ze leert 'm gelijk een slechte gewoonte aan. Als baasje tanden wil zien, gaat baasje tanden zien :19: Maar goed, kan me voorstellen dat dat tijd kost en dat een consult maar maximaal zolang mag duren bij sommige dierenartsen :ok:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Je moet er een goed gevoel bij hebben en je dierenarts kunnen vertrouwen.
Hier is er helaas niet zo veel keus, maar als je die wel hebt zou ik zeker verder zoeken.
Voor kleine dingetjes kun je altijd nog naar een da in de buurt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M@rleen schreef:Het was voornamelijk ook om te kijken of ik overstap ja of nee, dus dat doe ik maar niet..
Als het een europees paspoort is zijn er niet alleen stickertjes, maar zijn de nummertjes van de entingen toch ook omcirkeld?
Daar kan je als arts volgens mij altijd aan zien welke entingen gegeven zijn. Daar hoef je geen enkele vreemde taal voor te spreken.
En als ze het niet weet is er voor een DA toch ook google? :engel:

Ik vind dit eerste onderzoek ook wel wat magertjes.................
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ben donderdag te titeren geweest, en de lepto laten zetten en alles is weer nagekeken, gebit, oortjes, hart en longen de hele rataplan
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Wij zijn ook na een paar dagen voor een 1e check gegaan. En alles werd netjes nagekeken, hartslag, tandjes, oren, heupen, achterste, chip uitgelezen enz. Hij voelde zelfs dat er een ieniemienie bultje zat achter haar voorpoot, dat wisten we, dat had het opvanggezin al gezegd. Dat was van een teek die ze hadden weggehaald, maar goed hij voelde dat dus wel en gaf ook aan dat we het even in de gaten moesten houden. Omdat Lien uit Spanje komt vroeg hij ook of op alle mediterraanse ziektes eas getest en heeft hij er ook een notitie van gemaakt in de computer.

Zo zou een 1e check denk ik moeten zijn en dat is waarschijnlijk wat je ook had verwacht voor jou hond. Ik zou de controle die jullie hebben gehad ook echt te karig binden en een andere DA nemen.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik vind het ook behoorlijk magertjes. Hier wordt eigenlijk altijd een heel lijstje afgewerkt, ongeacht waarvoor ik kom. Oren, gebit, hart/longen, lymfeklieren, buik, gewicht en natuurlijk de vraag hoe het gaat. Plus een hoop gekroel, geklets en koekjes :cheer:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toen ik met Toots voor het eerst ging was voor controle en chip.

Het eerste wat de da deed was in Toots zijn bek kijken toen in de oren en dat heeft ze toen gelijk best grondig gedaan.
Toen geluisterd naar het hard en ook gevoeld bij zijn buik. En er werd al medegedeeld dat hij mager was dat kon ik zelf ook wel zien maar dat werd ook verteld. Zijn heupen en knietjes werden ook gevoeld ''ik had al vermoeden van probleem met zijn knietjes'' Dit is bevestigd maar niet gelijk helemaal goed naar gekeken'' verder was hij kern gezond.

Ook werd zijn paspoort ingezien en daaruit werden ook dingen ingevoerd in hun computer.

Voor het knietje gaf ze me tips om dat verbeteren als dat nog kon. Zou dat niet beter worden ''en dat is uiteindelijk gebeurd'' gingen ze natuurlijk beter kijken en hij is uiteindelijk geopereerd...
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
M@rleen schreef:Het was voornamelijk ook om te kijken of ik overstap ja of nee, dus dat doe ik maar niet..
Als het een europees paspoort is zijn er niet alleen stickertjes, maar zijn de nummertjes van de entingen toch ook omcirkeld?
Daar kan je als arts volgens mij altijd aan zien welke entingen gegeven zijn. Daar hoef je geen enkele vreemde taal voor te spreken.
En als ze het niet weet is er voor een DA toch ook google? :engel:

Ik vind dit eerste onderzoek ook wel wat magertjes.................
Niet alle buitenlandse Europese paspoorten hebben ook de nummers. Weet uit ervaring de Belgische en Engelse niet ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

magnum schreef:Ik weet dat als ik met Magnum naar de dierenarts ga, maakt niet uit waarvoor standaard alles gecontroleerd word.
Dus ogen, tanden, oren, hart, longen, buik enz..... en dan word er gecontroleerd waarvoor ik er ben.
En alles word gedaan tot ze alles zeker hebben kunnen zien, horen of voelen, ofwel er word de tijd voor de hond genomen.
Gaat bij mijn da ook zo.
Ik vind het ook nogal karig en bovendien apart dat ze niet even naar die bult heeft gekeken (ook al was die al aan het wegtrekken).
Voor zover ik me kan herinneren van die Poolse dierenpaspoortjes, is dat je aan de hand van de stickers wel kunt zien welke entingen zijn gegeven hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”