Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sterilisatie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

horseloverc
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): chihuahuaxPincher
Aantal honden: 1

sterilisatie

Ongelezen bericht door horseloverc »

Hallo,
onze pup is nu 8 maandjes en we vinden het wel tijd dat ze gesteriliseerd wordt!
Waar moeten we opletten want ik had gezien dat er verschillende manieren zijn van steriliseren!
Wat is het beste voor haar.. wat zijn de verschillen?
Heeft iemand nog tips mbt een verzekering die dit vergoed? Misschien is het voordelig om dit gelijk af te sluiten of is dit niet kostendekkend genoeg!!?
Alvast bedankt!
groetjes cindy
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: sterilisatie

Ongelezen bericht door Marco88 »

8 maanden is geen pupje meer hoor ;)

Waarom moet ze gesterriliseerd worden?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb mijn teef net gecastreerd. Ik heb me laten bijpraten over verschillende methoden en kon het allemaal niet zo bijbenen omdat elke methode zo zijn voor en nadelen heeft. In ieder geval is mijn teef met een methode gecastreerd waarbij er een snede van rond de 4 cm (middelgrote hond) onder de navel zit. Dus niet die hele buik open, en ook niet laproscopisch. Ze is binnenuit gehecht met oplosbaar draad met afzonderlijke hechtingen (dus niet achter elkaar door, dat gaat makkelijker los) en hoefde geen kap op shirt te dragen. Ze heeft ook niet aan de wond gezeten, was na een dag weer de oude. Mijn dierenarts castreert teven bij voorkeur 3 maanden na de eerste loopsheid. Bij mij was het 3 maanden na de tweede loopsheid.
Ik heb 200 euro betaald. Schijnt erg weinig te zijn. Sommige dierenartsen vragen idiote bedragen dus het loont zich om even rond te bellen.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

M'n eigen da was er nog niet eens over uit of het beter was voor de eerste loopsheid (minder kans op tumoren maar meer kans op incontinentie) of tussen de 1e en 2e loopsheid in (minder kans op incontinentie). Dit is m'n eerste teefje dus ik ga dit topic ook meelezen. In ieder geval zal Izzy gecastreerd worden, niet gesteriliseerd.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Volgens mij dierenarts was het verhaal op verhoogde kans op incontinentie niet helemaal correct.
Hij zei ook niet dat het niet klopte, maar het onderzoek wat daarna gedaan was, was niet met een goede steekproef.
Bepaalde rassen of andere groepen die al een verhoogde kans hadden op incontinentie waren te sterk vertegenwoordigd.
Zelf weet ik het niet hoor. Ik heb me er niet in verdiept.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik zou gerust nog even wachten tot ze volwassen is.
Ze hebben de hormonen ook nodig om volwassen te worden.
Veel honden knappen nu niet direct op van een vroege sterilisatie cq castratie
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik zou trouwens ook nog wachten.
Als je het al zou willen doen, zou ik haar eerst goed volwassen laten worden.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

horseloverc schreef:Hallo,
onze pup is nu 8 maandjes en we vinden het wel tijd dat ze gesteriliseerd wordt!
Waar moeten we opletten want ik had gezien dat er verschillende manieren zijn van steriliseren!
Heeft iemand nog tips mbt een verzekering die dit vergoed? Misschien is het voordelig om dit gelijk af te sluiten of is dit niet kostendekkend genoeg!!?
Alvast bedankt!
groetjes cindy
Volgens mij worden castraties standaard uitgesloten bij verzekeringen, dus daar hoef je geen VZ voor af te sluiten.

Ik neem overigens aan dat je castratie bedoelt. Strikt genomen is sterilisatie namelijk enkel het doorknippen van de eileiders: de teef blijft dan gewoon loops worden, ze kan alleen niet meer drachtig worden. Dit wordt zeer zelden gedaan.
Bij castratie worden de eierstokken verwijderd en evt. de baarmoeder. Ze wordt dan niet meer loops, kan niet meer drachtig worden en de kans op baarmoederontsteking wordt dat nihil tot nul (nul als de baarmoeder verwijderd is natuurlijk).
Er zitten voor- en nadelen aan castratie. In ieder geval zou ik het niet voor de eerste loopsheid doen. Verder zou ik je goed inlezen zodat je zelf een goede afweging kunt maken :ok: .
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Alvast bedankt!
groetjes cindy
Wil je steriliseren of castreren? Wat is de reden dat jouw teefje gesteriliseerd of gecastreerd moet worden? Wil je voorplanting voorkomen of wil je het risico van baarmoederontsteking e.a. voorkomen?

Hoe dan ook. Ik persoonlijk zou een hond sowieso uit laten groeien en pas castreren of steriliseren na de eerste loopsheid. Hormonen zijn ook belangrijk voor de groei.

Als je via PMA / Petplan verzekerd bent, kun je een aanvullende verzekering afsluiten, waarbij je 50 % van de kosten vergoed krijgt.
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Zara is met 9 maanden loops geworden en na het einde van loopsheid is er +-3 maanden bijgeteld.

Volgens mij kan je een castratie bij je verzekering erbij pakken maar dan word nog maar de helft vergoed?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zamunda schreef:
Alvast bedankt!
groetjes cindy
Volgens mij worden castraties standaard uitgesloten bij verzekeringen, dus daar hoef je geen VZ voor af te sluiten.

Ik neem overigens aan dat je castratie bedoelt. Strikt genomen is sterilisatie namelijk enkel het doorknippen van de eileiders: de teef blijft dan gewoon loops worden, ze kan alleen niet meer drachtig worden. Dit wordt zeer zelden gedaan.
Bij castratie worden de eierstokken verwijderd en evt. de baarmoeder. Ze wordt dan niet meer loops, kan niet meer drachtig worden en de kans op baarmoederontsteking wordt dat nihil tot nul (nul als de baarmoeder verwijderd is natuurlijk).
Er zitten voor- en nadelen aan castratie. In ieder geval zou ik het niet voor de eerste loopsheid doen. Verder zou ik je goed inlezen zodat je zelf een goede afweging kunt maken :ok: .
Nee, dat kun je meestal extra verzekeren door een extra pakket erbij te nemen. Oftewel betaal je je dan een eeuwigheid eraan. En je moet er rekening mee houden, dat je niet een verzekering kunt nemen en dan meteen maar even declareren. Bij de meeste verzekeringen heb je een wachtperiode. Ik heb het nooit verzekerd. Als je een hond neemt en al weet dat je deze wil laten castreren (sterilisatie gebeurt zelden), reken je gewoon op dat bedrag. Zoals ook alle andere kleine dingen die voor zouden kunnen komen.
horseloverc
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): chihuahuaxPincher

Ongelezen bericht door horseloverc »

Allereerst wist ik niet dat het dan castratie heette! Het is gewoon niet de bedoeling dat er pups komen en dat ze wel gewoon vrij los met andere honden kan spelen! Ze gaat in oktober 2 weken (ivm vakantie) naar een pension en loopt dan ook met andere honden los dus vandaar dat we straks geen vruchtbare hond willen :P Als ze daar komt als ze nog niet geholpen is mag ze alleen in haar eigen verblijfje zitten en dat vind ik toch wat sneu voor 2 weken.. het moet dus zowiezo voor oktober gebeuren.

Daarbij heb ik eerlijk gezegd geen idee of ze al loops is geworden of niet.. Ik heb niets aan haar gemerkt /gezien/ gehoord en we hebben ook geen bloedsporen zien liggen. De dierenarts had al gewaarschuwd dat ze erg klein is en je dit dus gemakkelijk over het hoofd kunt zien.

En qua verzekering weet ik echt wel dat je niet kan declareren en daarna kunt opzeggen :P maar als het erg veel scheelt is het misschien gelijk uberhaupt een idee om een verzekering af te sluiten.. Daarintegen twijfel ik want mijn paard heb ik 8 jaar verzekerd zonder ooit 1 euro te hoeven declareren en daarvoor betaalde ik toch echt 500 euro per jaar... (tel uit je winst :P )

Maar wat voor manier van castratie moet ik zoeken dan? wie kan me heirbij helpen? wat is de "beste/vriendelijkste" manier?
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

horseloverc schreef:Allereerst wist ik niet dat het dan castratie heette! Het is gewoon niet de bedoeling dat er pups komen en dat ze wel gewoon vrij los met andere honden kan spelen! Ze gaat in oktober 2 weken (ivm vakantie) naar een pension en loopt dan ook met andere honden los dus vandaar dat we straks geen vruchtbare hond willen :P Als ze daar komt als ze nog niet geholpen is mag ze alleen in haar eigen verblijfje zitten en dat vind ik toch wat sneu voor 2 weken.. het moet dus zowiezo voor oktober gebeuren.

Daarbij heb ik eerlijk gezegd geen idee of ze al loops is geworden of niet.. Ik heb niets aan haar gemerkt /gezien/ gehoord en we hebben ook geen bloedsporen zien liggen. De dierenarts had al gewaarschuwd dat ze erg klein is en je dit dus gemakkelijk over het hoofd kunt zien.

En qua verzekering weet ik echt wel dat je niet kan declareren en daarna kunt opzeggen :P maar als het erg veel scheelt is het misschien gelijk uberhaupt een idee om een verzekering af te sluiten.. Daarintegen twijfel ik want mijn paard heb ik 8 jaar verzekerd zonder ooit 1 euro te hoeven declareren en daarvoor betaalde ik toch echt 500 euro per jaar... (tel uit je winst :P )

Maar wat voor manier van castratie moet ik zoeken dan? wie kan me heirbij helpen? wat is de "beste/vriendelijkste" manier?
De term sterilisatie wordt heel vaak gebruikt als het om een teef gaat, maar technisch gezien is het (meestal) een castratie. Zo gauw de eierstokken (en baarmoeder) weggehaald worden is het castratie, bij een sterilisatie worden de eileiders afgebonden of doorgesneden. In dat laatste geval wordt je teefje nog gewoon loops, maar kan ze geen pups krijgen.

Waarom mag ze sowieso niet bij andere honden, in het pension, als ze niet gecastreerd is?
Als ze niet loops is, is er toch niets aan de hand :19: . Ik kan me voorstellen dat jij of de pensionhouders een verborgen loopsheid missen, maar de reuen zullen wel beter weten. Kan men het aan haar niet zien, dan toch wel aan het gedrag van de reuen om haar heen. In dat geval kan ze alsnog apart van de reuen gehouden worden, maar nog wel met andere teven samen zijn :19: .

Ik ben niet tegen castreren, maar ik ben van mening dat die hormonen een belangrijke rol spelen in het fysiek en mentaal ontwikkelen van een hond.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Wat een rare regel van het pension. Onze teef gaat tijdens vakanties ook wel naar een pension en is daar intact en al gewoon welkom. Ze mag ook gewoon met de andere honden naar buiten. Ze is immers maar een korte periode vruchtbaar. Ik denk dat ze tijdens haar loopsheid niet welkom is, maar dat zou ik moeten nakijken. Ze hoeft ook niet in haar kennel te blijven, maar mag gewoon met de rest van de honden mee. Onder begeleiding, want zonder wil ik het niet hebben. Niet zo zeer om de vruchtbaarheid, maar omdat je nooit weet hoe het onderling gaat.

Het kan ook heel goed dat je hondje nog niet loops is geworden. Dan is het dus niet gek dat je niks gemerkt hebt :wink: ik vraag me af hoe vaak een loopsheid zowel qua vloeien als qua gedrag als qua reacties van reuen echt helemaal ongemerkt blijft. Het zal vast kunnen, maar ik wist niet dat het bij kleinere honden vaker zo zou zijn.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

wij hebben onze teefjes laparoscopisch laten helpen en dat ging super! Geen grote wonden en de volgende dag sprongen ze al in de rondte alsof er niets gebeurd was!
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

horseloverc schreef:Allereerst wist ik niet dat het dan castratie heette! Het is gewoon niet de bedoeling dat er pups komen en dat ze wel gewoon vrij los met andere honden kan spelen! Ze gaat in oktober 2 weken (ivm vakantie) naar een pension en loopt dan ook met andere honden los dus vandaar dat we straks geen vruchtbare hond willen :P Als ze daar komt als ze nog niet geholpen is mag ze alleen in haar eigen verblijfje zitten en dat vind ik toch wat sneu voor 2 weken.. het moet dus zowiezo voor oktober gebeuren.

Als ze niet loops is lijkt me er geen enkele reden om haar in haar eigen verblijf te houden.
Kan je dan niet beter een ander pension zoeken?
Om haar te castreren voor ze loops is geweest alleen daarom ..........
Niet te vroeg castreren is iets waar ze haar hele verdere leven profijt van kan hebben.
Dat is langer dan die paar weken van de eerste loopsheid.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan een laparoscopie.
Daarbij worden alleen de eierstokken weggenomen.
De baarmoeder kan dan gewoon blijven zitten.
De honden herstellen normaal gesproken heel snel en hoeven niet nadrukkelijk rustig gehouden worden de eerste week na de operatie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Andere opvang zoeken?
Doodzonde om zo'n jong hondje al te gaan castreren alleen maar voor een mogelijke loopsheid tijdens pension verblijf.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

weet niet waar je woont hoor, maar wil best op je hondje passen hoor, dan hoef je ze ook niet te laten castreren ;)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij mijn pension moeten loopse teven een gekleurd bandje om, zodat niemand de fout kan maken dat ze bij een intacte reu beland. Een loopse teef kan toch gewoon met andere teven en gecastreerde reuen. Vooral in oktober vind ik het raar dat ze je die flexibiliteit niet willen bieden, omdat ze dan waarschijnlijk toch ruimte zat hebben.

Er is geen 'beste' manier, voor iedere manier zijn voor en nadelen en het hangt ook af van de voorkeur van de dierenarts. Sommige zweren bij laproscopisch, anderen juist niet. Laproscopisch is duurder, maar duurder is niet altijd beter..
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

8 maanden en dan al castreren?! wow ik vind dat wel heel erg jong hoor.
Waarom haar niet lekker fysiek en mentaal goed laten uitgroeien, je weet toch van tevoren als je een teefje koopt dat ze loops worden.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Pfff ik werd gister aangesproken door een mevrouw met pup van 6 maanden.... Ook al gecastreerd.....
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Roxywoezel schreef:Pfff ik werd gister aangesproken door een mevrouw met pup van 6 maanden.... Ook al gecastreerd.....
Die kan met een beetje pech haar lol op. Heb geluk met Pjotr dat hij zo zachtaardig is, ken ook vroegcastraten die op sociaal gebied behoorlijk gestoord zijn.
Ik hoop echt dat ze er bij stichtingen die buitenlandse honden hierheen halen op terug gaan komen, jonge reuen steriliseren ip castreren of het in ieder geval pas later uit gaan laten voeren.
Pjotr is twee jaar en nog steeds niets verder dan een maand of 9 in vergelijk met mijn andere honden.
Ik heb heel erg getwijfeld of ik hem wel wilde houden omdat hij niet uit kon schachten. Wanneer z'n penis hard werd kreeg hij een soort spastische aanvalletjes van de pijn die met snel koelen weer wegtrokken. In combinatie met een intacte teef en alle geuren die daar bij horen niet erg geslaagd.
Gelukkig is het uiteindelijk toch opgerekt en heeft hij er geen last meer van.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Roxywoezel schreef:Pfff ik werd gister aangesproken door een mevrouw met pup van 6 maanden.... Ook al gecastreerd.....
Die kan met een beetje pech haar lol op. Heb geluk met Pjotr dat hij zo zachtaardig is, ken ook vroegcastraten die op sociaal gebied behoorlijk gestoord zijn.
Ik hoop echt dat ze er bij stichtingen die buitenlandse honden hierheen halen op terug gaan komen, jonge reuen steriliseren ip castreren of het in ieder geval pas later uit gaan laten voeren.
Pjotr is twee jaar en nog steeds niets verder dan een maand of 9 in vergelijk met mijn andere honden.
Ik heb heel erg getwijfeld of ik hem wel wilde houden omdat hij niet uit kon schachten. Wanneer z'n penis hard werd kreeg hij een soort spastische aanvalletjes van de pijn die met snel koelen weer wegtrokken. In combinatie met een intacte teef en alle geuren die daar bij horen niet erg geslaagd.
Gelukkig is het uiteindelijk toch opgerekt en heeft hij er geen last meer van.

Dus ondanks z'n vroege castratie reageerde hij nog wel degelijk sterk op loopse teven. En niet zoals vaak gezegd wordt niet meer omdat hij vroeg gecastreerd is.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: Dus ondanks z'n vroege castratie reageerde hij nog wel degelijk sterk op loopse teven. En niet zoals vaak gezegd wordt niet meer omdat hij vroeg gecastreerd is.
Ik weet heel weinig van Tibbe, maar ga er van uit dat ook die jong gecastreerd is.
Beiden reageren buiten niet op loopse teven, dus niet zoals niko die ongecastreerd is meer plassen, smekken, met de neus aan de grond, extra moeten waarschuwen.
Binnen in het precies omgekeerd; Niko heeft weinig interesse en Charlie wil sowieso niets van hem weten.
De castraten maken er een bordeel van :mrgreen:
Op de vruchtbare dagen kan ik nog geen plas doen zonder ze in het snotje te houden omdat ze in een mum van tijd gekoppeld staan en ik geen zin heb om 6 keer per dag twee gekoppelde honden op één plaats te houden.
Op Pjotr wordt door reuen hetzelfde gereageerd als op een teef die net loops of schijnzwanger is. Hij heeft iedere wandeling wel een nieuwe lover die de weg kwijt is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”