Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Briard Lizzy met vachtproblemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lowdown
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard
Aantal honden: 1

Briard Lizzy met vachtproblemen

Ongelezen bericht door Lowdown »

Dag!

Hoop dat er iemand is met een goede tip voor ons. Het gaat om onze Lizzy, een zwarte Briard, teef, 19 maanden oud.

Geschiedenis
Alles ging goed tot ongeveer 3 maanden geleden. Stond op Eukanuba, maar liet daar veel vieze scheten van. In mei overgezet op Eukanuba rijst&lam. Hielp tegen de stank, maar ze at het minder graag. Verder vrolijk en energiek als altijd. Vervolgens werd ze voor het eerst loops. Omdat ze het voer niet lekker vond en ik inmiddels op zoek was gegaan naar beter voer heb ik haar overgezet op Farm Food, met een paar keer vers vlees (wat ze overigens niet echt lust).

Toen (in juni) ontwikkelde zich een vervelende hotspot op haar rug, ik denk als gevolg van een knauwtje van een andere hond (ik zag twee gaatjes/puntjes), maar vlooien of teken zou ook kunnen. Overigens geen vlooien gevonden, wel regelmatig teken verwijderd. De irritatie breidde zich uit naar haar voorpoot en haar staart. 1e keer dierenarts: corticosteroidezalf/spray, injectie tegen de jeuk en zo’n rare lampenkap. Na een paar weken ging het beter, maar ze bleef bultjes en korstjes houden. Als je op zo’n bultje drukte kwam er ook nog steeds viezigheid uit. Terug naar de dierenarts. Die heeft wat huidschraapsel onderzocht, maar geen beestjes kunnen vinden. Dus nu een spuit antibiotica, spuit tegen de jeuk en een AB-kuur. Er werd wel enig resultaat geboekt, maar de bultjes en eczeem-achtige schilfers gingen niet weg en ze at inmiddels slecht en was 2kg afgevallen. Weer terug naar de dierenarts. Die wilde het nog even aanzien en ander voer proberen waar zij goede resultaten mee gezien heeft. Daarbij was het van belang dat Liz ook weer goed ging eten. Dus wij overgestapt op Royal Canin Skin Care.

Nadat we dit 3 weken aangekeken hadden zijn we weer teruggegaan, omdat haar huid nog steeds niet goed was en de vacht ook niet veel beter geworden was. Overigens eet ze dit wel graag, dus haar gewicht is nu redelijk stabiel. DA vindt het ook lastig omdat de symptomen atypisch zijn. Zij denkt nog steeds dat het bacterieel is, aangezien de irritatieplekken bij allergische reacties doorgaans elders zitten (oksels, buik etc). Dus nu weer een AB-kuur (2 weken) en 2 keer per week behandelen met speciale shampoo (Allerdem Sebolitic).

Inmiddels zijn we dus een paar maanden bezig en van Lizzy’s vacht is weinig over. Het is kort, breekbaar, broos en dof. Gelukkig is ze wel vrolijk en actief. Wel voelt ze zich blijkbaar wat zwak, want ze is veel onderdaniger en rent soms zelfs wat angstig piepend weg voor dominante reuen. En dat deed ze eerst echt nooit. Bleef altijd rustig staan en probeerde dan te gaan spelen.

Zie onder voor foto’s voor en na. Ik hoop dat dit nu wel gaat werken, want het is moeilijk om te zien hoe ze is afgegleden.

Ideeën?

Groet,

René
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Re: Briard Lizzy met vachtproblemen

Ongelezen bericht door nicolioo »

Zo die heeft wel heel erg haar jas uitgedaan ... Ik kan me voorstellen dat je echt niet meer weet wat te doen.
Als het mijn hond was dan zou ik direct naar een dermatoloog gaan, en ik zou een goede kvv proberen waar niets onnatuurlijks in zit.
Je schreef dat ze vers vlees slecht at maar dat kan echt per merk sterk schelen. En verder heb je nu brokken gegeven waar steeds erg veel granen inzitten, probeer eens een brok zonder granen.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, beterschap!
Lowdown
Vaste gebruiker

Ik geloof ook niet dat het voergerelateerd is. Ze heeft het tot een paar maanden geleden uitstekend gedaan op brokken.Misschien een hormonale kwestie (na de eerste loopsheid). Als dit niet gaat werken, moet er inderdaad meer labwerk worden gedaan, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Lowdown op 10 aug 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Nanna schreef:Er lijkt me meer aan de hand dan alleen een voergerelateerd probleem.
Ik zou eens een uitgebreid bloedbeeld willen zien.
Dat denk ik idd ook wel , mede omdat ze zo is afgevallen en zich duidelijk niet lekker voelt.
Lowdown
Vaste gebruiker

Ze maakt geen zielige indruk hoor. Is levendig, speelt met andere honden.

Schijnzwanger geweest na eerste loopsheid en vervolgens hormonale toestanden? Hier ziet ze er al minder zielig uit.

Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Bij een golden retriever die ik nog wel eens tegen kom tijdens wandelingen was het haar schildklier die dit veroorzaakte en dan vooral het niet goed werken er van. Met medicatie is dat helemaal goed gekomen. Het ging hier ook om een teef waarvan eerst gedacht werd dat het de hormonen waren.
Afbeelding
gevni havanezers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lowdown schreef:Ze maakt geen zielige indruk hoor. Is levendig, speelt met andere honden.
Maar je schrijft ook dat ze zich anders gedraagt tegenover andere honden. Dat kan zeker wel een signaal zijn.
Mijn hond had een tijdje geleden heel slechte leverwaardes en eigenlijk was er aan haar gedrag niet veel te merken (at en dronk ook goed, was levendig en vrolijk, etc.). Het eerste wat me opviel, was dat ze ineens onzekerder leek tegenover andere honden, en daarna gingen me meer kleine dingen opvallen en bleken haar leverwaardes dus niet goed. Zodra die weer in orde waren, gedroeg ze zich ook weer als vanouds met andere honden.
Ik zou ook verder onderzoek laten doen en kijken of er een onderliggende oorzaak te vinden is voor haar huidproblemen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Er lijkt me meer aan de hand dan alleen een voergerelateerd probleem.
Mee eens :ok:
Uitgebreid bloedonderzoek inclusief schildklier.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lowdown
Vaste gebruiker

Ze stond er ook zielig bij omdat ze geen zin had om te poseren. Na de AB-kuur zouden we sowieso terug gaan naar de DA. Dat is over een week, kunnen we dan nog een bloedtest doen.

Wat ook wel apart is. Bovenstaand verhaal heb ik ook naar de fokker gestuurd. Blijkt dat zij met een van haar honden (uit hetzelfde nest) dezelfde problemen heeft. Ze loopt al bij de dermatoloog e.d. maar ze heeft de sleutel ook nog niet gevonden.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

ranetje schreef:
Mee eens :ok:
Uitgebreid bloedonderzoek inclusief schildklier.
Plus Cushing ......
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ik heb even gezocht in mn boeken en het internet: Sebaceous adenitis (talgklierontsteking)
Dit lijkt er erg op en het is erfelijk. Gezien de fokker ook al 1 heeft met dezelfde klachten....

http://www.nipponinu.nl/gezondheid/sa-s ... s-adenitis

Dit is een link met symptomen.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Lowdown
Vaste gebruiker

Pfff. Daar word ik niet vrolijk van. Zeker gezien de prognoses. Het meiske is nog geen 2. Seborroe kan ook. Bijv. als gevolg van hormonale veranderingen. Dan zou steriliseren wellicht kunnen helpen. Het gekke is dat ik tot 3 maanden geleden een tophond (in plaats van een tobhond) had. Ik hoop nog echt op een uit de hand gelopen huidontsteking of zo. Niet iets chronisch in ieder geval.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Moet spijtig genoeg ook onmiddellijk aan Sebaceous Adenitis denken.
Een aandoening die ook bij Havanezers voorkomt.
Heb ooit een hond gehad met die ziekte en daarom dacht ik er aan.
Valt niet terug te vinden in het bloed.
Kan enkel vastgesteld worden door het nemen van biopten.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Lowdown schreef:Dag!

Hoop dat er iemand is met een goede tip voor ons. Het gaat om onze Lizzy, een zwarte Briard, teef, 19 maanden oud.

Geschiedenis
Alles ging goed tot ongeveer 3 maanden geleden. Stond op
Eukanuba, maar liet daar veel vieze scheten van.
Eukanuba rijst&lam
Farm Food, met een paar keer vers vlees (wat ze overigens niet echt lust).
corticosteroidezalf/spray, injectie tegen de jeuk e
een spuit antibiotica, spuit tegen de jeuk en een AB-kuur.
Royal Canin Skin Care.
Dus nu weer een AB-kuur (2 weken)
Dus als ik het goed begrijp is dit het lijstje van de afgelopen 3 maanden...

Dat zijn dan 4 verschillende brokken, en diverse kuren. Beetje veel.
Ik zou een holistische dierenarts zoeken, die verder kijkt naar mogelijke allergieën. Veel huid en haarproblemen komen van binnenuit.
En vaccinaties zou ik even achterwege laten totdat het probleem is opgehelderd.
Sterkte met uitpuzzelen wat het beste is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zou zomaar hormonaal kunnen zijn. Mijn teefje was elke loopsheid zo kaal. Tussen twee loopsheden kwam er een mooie ruwe vacht op en dan na de loopsheid viel alles uit, kreeg de hond vreselijke jeuk en de huid werd op veel plaatsen ook ruw en zwart. De plek op de zijkant van de ribben die jouw hond heeft is duidelijk krabwerk van de achterpoten. Precies daar was mijn hond dan ook kaal. En de dijen werden flink bewerkt met de tanden en ook de liezen waren dan donker en er werd flink aan gebeten. Elke loopsheid speelde dit op en dan werd het na een tijdje weer rustig. Dan groeide de vacht aan en daarna werd de hond weer loops en begon alles van voor af aan.

Wij hebben er niks aan en mee gedaan en namen het als gegeven aan. Hond heeft er zelf nooit meer last van gehad dan jeuk. Ik ben altijd als de dood om met jeuk naar de DA te gaan omdat die dan gaat zalven, spuiten, dieet gaat aanpassen en meer. Dan loop je risico dat je je hele hond overhoop gooit.

Hoe lang geleden was ze voor het eerst loops? En merk je niet dat het iets beter gaat nu?
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Yazoo ziet er ook niet uit als ze loops geweest is en dat is nogwel een kortharige hond. Ze had verder ook nergens last van, die vacht heeft de laatste keer wel 3 maanden geduurd voordat het hersteld was...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Is SA überhaupt een probleem dat voorkomt bij de Briard?
Dat zou ik eerst willen weten eerlijk gezegd en dan wel van een raskenner.
Waag er eens een pb aan naar Madelief, zij kent het ras best goed namelijk en heeft bovendien veel kennis.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heavy schreef:Ik zou haar van de brokken af halen en vers vlees geven en dan verschillende smaakjes uitproberen .
Rodi compleet bijv of Kivo of Smuldier.
En zalmolie en misschien vitamine B .
Vers vlees is niet overal het antwoord op he?
Lowdown
Vaste gebruiker

Eerlijk gezegd heb een beetje hetzelfde gevoel. Op de verschillende fora worden er (uiteraard door de KVV/BARF-aanhang) wel erg veel genezende krachten toegeschreven aan dat specifieke voedsel. Ik ben ervan overtuigd dat voedsel van groot belang is, maar het is niet per definitie zo dat alle brokken slecht zijn. Mijn honden hebben het er tot nu toe altijd uitstekend op gedaan. Verder heb ik haar dus -op aanraden van de dierenarts- nu op speciale brokken staan: 'Een speciale combinatie van omega-3 en omega-6 vetzuren afkomstig van visolie, bernagieolie, lijnzaad en soja versterkt het natuurlijke afweersysteem van de huid en helpt de symptomen van huidaandoeningen te verminderen. Hoge doseringen biotine, niacine en pantotheenzuur in combinatie met het zink-linolzuurcomplex beperken het transepidermale vochtverlies en versterken de barrièrefunctie van de huid. Een combinatie van zeer goed verteerbare eiwitten, prebiotica (FOS), suikerbietenpulp, rijst en visolie zorgt voor een optimale spijsvertering. De gepatenteerde combinatie van synergetisch werkende antioxidanten reduceert de oxidatieve stress en helpt vrije radicalen onschadelijk te maken.' Ik ga dat eerst een paar maanden aankijken. Verder is ze aanstaande dinsdag weer klaar met haar kuur en gaan we naar de DA voor verder overleg. Ik heb de indruk dat haar huid rustig is, maar wel nog wat schilferig. Vandaag gaan ze ook weer onder de douche met die speciale shampoo.

Volgens mij is het probleem dat we niet weten of de hotspots met bijbehorende ontstekingen oorzaak waren of gevolg. Had ze al huidproblemen die pas naar voren kwamen doordat er een wondje/irritatie ontstond, of was er eerst een wondje/irritatie en ontstonden daarna huid- en vachtproblemen? Lastig. Even aankijken en wellicht toch wat bloedonderzoek doen. Eigenlijk wil ik toch wat oorzaken kunnen uitsluiten.
Heavy schreef:
Neeltje schreef:
Heavy schreef:Ik zou haar van de brokken af halen en vers vlees geven en dan verschillende smaakjes uitproberen .
Rodi compleet bijv of Kivo of Smuldier.
En zalmolie en misschien vitamine B .
Vers vlees is niet overal het antwoord op he?
Nee maar zeker de moeite waard om te proberen :wink: is mij ervaring
Lowdown
Vaste gebruiker

laeken schreef:Zou zomaar hormonaal kunnen zijn. Mijn teefje was elke loopsheid zo kaal. Tussen twee loopsheden kwam er een mooie ruwe vacht op en dan na de loopsheid viel alles uit, kreeg de hond vreselijke jeuk en de huid werd op veel plaatsen ook ruw en zwart. De plek op de zijkant van de ribben die jouw hond heeft is duidelijk krabwerk van de achterpoten. Precies daar was mijn hond dan ook kaal. En de dijen werden flink bewerkt met de tanden en ook de liezen waren dan donker en er werd flink aan gebeten. Elke loopsheid speelde dit op en dan werd het na een tijdje weer rustig. Dan groeide de vacht aan en daarna werd de hond weer loops en begon alles van voor af aan.

Wij hebben er niks aan en mee gedaan en namen het als gegeven aan. Hond heeft er zelf nooit meer last van gehad dan jeuk. Ik ben altijd als de dood om met jeuk naar de DA te gaan omdat die dan gaat zalven, spuiten, dieet gaat aanpassen en meer. Dan loop je risico dat je je hele hond overhoop gooit.

Hoe lang geleden was ze voor het eerst loops? En merk je niet dat het iets beter gaat nu?
Haar eerste loopsheid was eind april voorbij. Wij hebben eerder geen achteruitgang van de vacht geconstateerd totdat de ontstekingsproblemen met alle bijbehorende ellende begonnen. Het bijzondere is dat onze fokker vertelt dat Lizzy's zusje Hinte dezelfde problemen heeft. Deze is echter al twee keer loops geweest en heeft al twee keer van dit soort problemen. Dit zou weer een aanwijzing richting hormonale problemen kunnen zijn. Onze fokker heeft dit echter nog nooit gehad met haar honden, en ze loopt al wel even mee. Als het hormonaal is, kunnen we nog kijken of haar schildklier goed werkt of wellicht een sterilisatie overwegen. Alleen dat laatste kan juist weer allerlei vachtproblemen veroorzaken....

Maar het kan ook nog gewoon overgaan (zei hij hoopvol). :wachten:
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Schildklier = hormonen en in veel gevallen erfelijk :wink:
Hopelijk wil je da wat bloedonderzoek doen, ik heb niet het idee dat dit voer gerelateerd is. Succes met je speurtocht en ik ben benieuwd naar de oplossing als die gevonden wordt. :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

KVV zou je wel sowieso kunnen proberen, is absoluut niet voor iedere hond een oplossing, maar als ik kijk wat het voor Ben heeft gedaan... Hij was kaal, schilferig, dof, altijd diarree. Nu is hij bijna 11 en ziet er stralend uit.
Er zit gewoon veel meer onnodige dingen in brok, waardoor allergien etc vaak voorkomen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Over de vachtverandering na castratie/sterilisatie hoef je je geen zorgen te maken. Bij een Briard krijg je hooguit wat meer haar omdat de schijnzwangerschappen en bijbehorende verharing vervalt. Dramatische castraatvachten zie je bij honden met bevedering en zonder baard.
Lowdown
Vaste gebruiker

Tekenspul weten we niet meer. Hebben we de dierenarts laten checken. Die zei dat het de 'lichte' variant was, het minst agressieve spul.
Lowdown
Vaste gebruiker

Rosita Compagner schreef:Over de vachtverandering na castratie/sterilisatie hoef je je geen zorgen te maken. Bij een Briard krijg je hooguit wat meer haar omdat de schijnzwangerschappen en bijbehorende verharing vervalt. Dramatische castraatvachten zie je bij honden met bevedering en zonder baard.
Hmmm. Ik heb van de fokker wat anders gehoord en op fora ook gedoe gelezen over wollige vachten met klitten e.d. Zelfs honden die geschoren werden. Ik ben erg terughoudend omdat Lizzy's vacht hoewel lang erg makkelijk te onderhouden was. Heb jij een gesteriliseerde Briard gehad?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb de kleine uitvoering, 3 Tibetanen en geen enkele verandering van de vacht na castratie.
Afbeelding
Lowdown
Vaste gebruiker

Even een update.

We zijn twee weken verder. De AB-kuur is klaar en mevrouw is twee keer per week in bad geweest. Verder zijn we verder gegaan met het speciale voer. Ze is vrolijk. energiek en heeft geen jeuk. De bultjes zijn weg en op de kale plekken begint weer -met een behoorlijke dichtheid- vacht te groeien. Wel vinden we het haar (met name op poten en buik) nog erg donzerig. Ik heb het gevoel dat ze er nu wel doorheen gaat komen, maar het blijft afwachten. Morgen naar de dierenarts en daar maar eens even overleggen. Ik blijf het vervelend vinden dat ik niet weet wat er aan de hand is/was. Kijken wat er na de volgende loopsheid gebeurt.
Gisteren: Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Lowdown schreef:
Rosita Compagner schreef:Over de vachtverandering na castratie/sterilisatie hoef je je geen zorgen te maken. Bij een Briard krijg je hooguit wat meer haar omdat de schijnzwangerschappen en bijbehorende verharing vervalt. Dramatische castraatvachten zie je bij honden met bevedering en zonder baard.
Hmmm. Ik heb van de fokker wat anders gehoord en op fora ook gedoe gelezen over wollige vachten met klitten e.d. Zelfs honden die geschoren werden. Ik ben erg terughoudend omdat Lizzy's vacht hoewel lang erg makkelijk te onderhouden was. Heb jij een gesteriliseerde Briard gehad?
Nee, ik ben al 30 jaar trimmer en heb al heel wat vachten langs zien komen. Het is natuurlijk wél een fijn excuus, dat begrijp ik wel ;-)
Lowdown
Vaste gebruiker

Rosita Compagner schreef:
Lowdown schreef:
Nee, ik ben al 30 jaar trimmer en heb al heel wat vachten langs zien komen. Het is natuurlijk wél een fijn excuus, dat begrijp ik wel ;-)

Hoezo fijn excuus? Van de fokker?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Lowdown schreef:
Rosita Compagner schreef:
Lowdown schreef:

Hoezo fijn excuus? Van de fokker?
Van iedereen wiens hond in de klit zit. Maar goed, laat je gerust niet door mij overtuigen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”