Hoop dat er iemand is met een goede tip voor ons. Het gaat om onze Lizzy, een zwarte Briard, teef, 19 maanden oud.
Geschiedenis
Alles ging goed tot ongeveer 3 maanden geleden. Stond op Eukanuba, maar liet daar veel vieze scheten van. In mei overgezet op Eukanuba rijst&lam. Hielp tegen de stank, maar ze at het minder graag. Verder vrolijk en energiek als altijd. Vervolgens werd ze voor het eerst loops. Omdat ze het voer niet lekker vond en ik inmiddels op zoek was gegaan naar beter voer heb ik haar overgezet op Farm Food, met een paar keer vers vlees (wat ze overigens niet echt lust).
Toen (in juni) ontwikkelde zich een vervelende hotspot op haar rug, ik denk als gevolg van een knauwtje van een andere hond (ik zag twee gaatjes/puntjes), maar vlooien of teken zou ook kunnen. Overigens geen vlooien gevonden, wel regelmatig teken verwijderd. De irritatie breidde zich uit naar haar voorpoot en haar staart. 1e keer dierenarts: corticosteroidezalf/spray, injectie tegen de jeuk en zo’n rare lampenkap. Na een paar weken ging het beter, maar ze bleef bultjes en korstjes houden. Als je op zo’n bultje drukte kwam er ook nog steeds viezigheid uit. Terug naar de dierenarts. Die heeft wat huidschraapsel onderzocht, maar geen beestjes kunnen vinden. Dus nu een spuit antibiotica, spuit tegen de jeuk en een AB-kuur. Er werd wel enig resultaat geboekt, maar de bultjes en eczeem-achtige schilfers gingen niet weg en ze at inmiddels slecht en was 2kg afgevallen. Weer terug naar de dierenarts. Die wilde het nog even aanzien en ander voer proberen waar zij goede resultaten mee gezien heeft. Daarbij was het van belang dat Liz ook weer goed ging eten. Dus wij overgestapt op Royal Canin Skin Care.
Nadat we dit 3 weken aangekeken hadden zijn we weer teruggegaan, omdat haar huid nog steeds niet goed was en de vacht ook niet veel beter geworden was. Overigens eet ze dit wel graag, dus haar gewicht is nu redelijk stabiel. DA vindt het ook lastig omdat de symptomen atypisch zijn. Zij denkt nog steeds dat het bacterieel is, aangezien de irritatieplekken bij allergische reacties doorgaans elders zitten (oksels, buik etc). Dus nu weer een AB-kuur (2 weken) en 2 keer per week behandelen met speciale shampoo (Allerdem Sebolitic).
Inmiddels zijn we dus een paar maanden bezig en van Lizzy’s vacht is weinig over. Het is kort, breekbaar, broos en dof. Gelukkig is ze wel vrolijk en actief. Wel voelt ze zich blijkbaar wat zwak, want ze is veel onderdaniger en rent soms zelfs wat angstig piepend weg voor dominante reuen. En dat deed ze eerst echt nooit. Bleef altijd rustig staan en probeerde dan te gaan spelen.
Zie onder voor foto’s voor en na. Ik hoop dat dit nu wel gaat werken, want het is moeilijk om te zien hoe ze is afgegleden.
Ideeën?
Groet,
René
Voor:

Na: