Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hobby fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Hobby fokken?

Ongelezen bericht door Trippell »

Vaak als mensen iets vertellen over hoe hun kennel ontstaan is, spreken ze vaak van fokken als liefhebber, of fokken als hobby.

Wat houdt dit eigenlijk in? MOET je een goedgekeurde kennel te hebben om eenmaal een nestje te fokken? Als de ouders op HD gecontroleerd zijn, een stamboom hebben, raszuiver zijn en een gezondheidsattest hebben, kan je dan een nestje "fokken" met puppy's die ook een stamboom bezitten (als je dit aanvraagt bij de raad van beheer natuurlijk)?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes van Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat ze hobby of liefhebberij noemen om de schijn weg te nemen dat ze het voor het geld doen. Maar de term hobbyfokker zegt niet alles natuurlijk.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Martijn schreef:Ik vind het nogal een lege uitspraak om te zeggen dat je uit liefhebberij fokt. In plaats van wat dan? Dat je gedwongen wordt door de buren?
neee neee ,het was me roeping god vroeg er om :mrgreen:

mol :twisted: 8)
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Zijn puppys die geboren zijn uit ouders met stamboom waarvan de eigenaar lid is van een rasvereniging minderwaardig? alleen omdat er geen luxe kennelnaam aan vast zit ????
Lijkt me vreemd
Laatst gewijzigd door teckeltoos op 01 jan 2004 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Ach oké. Maar nochtans staat het op vele sites vermeld: het is allemaal begonnen toen we af en toe een nestje fokten als hobby / uit liefhebberij.

Kunnen jullie ook mijn andere vragen beantwoorden?

Alvast bedankt.

Groetjes van Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Ik heb altijd al hondenhobbyfokker willen worden en toevallig is mijn gesterreliseerd teefje gisteren per ongeluk gedekt door mijn nog een intacte reu. Dus ik denk dat ik wat eerder begin dan gepland.
Leuk he :-D, al die pups.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Gast

Je kunt toch ook een teef met stamboom hebben en echt uit liefhebberij een nestje fokken met als vader ook een hond met stamboom (en van hetzelfde ras) en alles volgens de regels van de rasvereniging doen? Dat is niet zo maar een nestje krijgen. Beide honden moeten goede resultaten op shows krijgen, bij sommige rassen moet er een werkproef gedaan worden, gezondheid moet worden gecontroleerd (heupen, ellebogen, ogen; afhankelijk van het ras), een fokadviescommissie moet de combinatie reu-teef goedkeuren enz.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sypke schreef:Je kunt toch ook een teef met stamboom hebben en echt uit liefhebberij een nestje fokken met als vader ook een hond met stamboom (en van hetzelfde ras) en alles volgens de regels van de rasvereniging doen? Dat is niet zo maar een nestje krijgen. Beide honden moeten goede resultaten op shows krijgen, bij sommige rassen moet er een werkproef gedaan worden, gezondheid moet worden gecontroleerd (heupen, ellebogen, ogen; afhankelijk van het ras), een fokadviescommissie moet de combinatie reu-teef goedkeuren enz.
Hoi,

Wat heb je er aan om zo'n nest te fokken? Alleen maar 'omdat jij als fokker dat zo leuk zou vinden'? Ik vind dat als je fokt, je als doel moet hebben het ras wat je fokt te verbeteren en dat doe je niet als je 'zomaar voor de lol' een nestje fokt. Er zijn al te veel honden op de wereld om er 'zomaar voor de lol' nog meer bij te zetten, vind ik.
Gast

Scooby schreef: Wat heb je er aan om zo'n nest te fokken?
Als je het goed doet veel.
Mol
Zeer actief

EvitaP schreef:Ik heb altijd al hondenhobbyfokker willen worden en toevallig is mijn gesterreliseerd teefje gisteren per ongeluk gedekt door mijn nog een intacte reu. Dus ik denk dat ik wat eerder begin dan gepland.
huh????????? ja ja

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

v.d Lupinehof schreef:
EvitaP schreef:Ik heb altijd al hondenhobbyfokker willen worden en toevallig is mijn gesterreliseerd teefje gisteren per ongeluk gedekt door mijn nog een intacte reu. Dus ik denk dat ik wat eerder begin dan gepland.
huh????????? ja ja

Zeker leuk al die pups. Maar als je teefje is gesteriliseerd kun je er denk ik lang op wachten... 8O 8O 8O 8O . Maar verder alles goed ?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Maar dan ben je dus al op een andere manier bezig met het fokken dan 'gewoon voor de leuk' een nestje fokken...
Gast

Scooby schreef:
sypke schreef:
Maar dan ben je dus al op een andere manier bezig met het fokken dan 'gewoon voor de leuk' een nestje fokken...
Als je het doet zoals ik hier boven beschreef kost het dus vrij veel tijd en moeite voordat de dekking uberhaupt plaats mag vinden. Bij veel rasverenigingen adviseert de fokadviescommissie. Die kijken ook naar erfelijke eigenschappen van de voorouders, welke reuen en lijnen ten onrechte weinig gebruikt zijn enz. Dat hoeven beslist geen kampioenen van bekende fokkers te zijn. Ik denk dat er bij veel rassen juist een te kort is aan 'gewone' honden met een goede gezondheid en een goed karakter.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Baily schreef:
v.d Lupinehof schreef:
huh????????? ja ja

Zeker leuk al die pups. Maar als je teefje is gesteriliseerd kun je er denk ik lang op wachten... 8O 8O 8O 8O . Maar verder alles goed ?
ik neem nog maar een neut :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef: Als je het doet zoals ik hier boven beschreef kost het dus vrij veel tijd en moeite voordat de dekking uberhaupt plaats mag vinden. Bij veel rasverenigingen adviseert de fokadviescommissie. Die kijken ook naar erfelijke eigenschappen van de voorouders, welke reuen en lijnen ten onrechte weinig gebruikt zijn enz. Dat hoeven beslist geen kampioenen van bekende fokkers te zijn. Ik denk dat er bij veel rassen juist een te kort is aan 'gewone' honden met een goede gezondheid en een goed karakter.
Hoi,

Ja, als je het zo aan gaat pakken, vind ik het een ander verhaal. Maar dat versta ik ook niet onder 'zomaar, omdat het zo leuk is' een nestje fokken.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Baily schreef:
v.d Lupinehof schreef:
huh????????? ja ja

Hahaha, dan kan je de humor van Evita er misschien ook van inzien? ;)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Scooby schreef:
jip007 schreef:
Baily schreef:
v.d Lupinehof schreef: huh????????? ja ja

dan ben jij zeker al bezopen , ik reageerde niet op evita :?
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

sypke schreef:Ik denk dat ze hobby of liefhebberij noemen om de schijn weg te nemen dat ze het voor het geld doen. Maar de term hobbyfokker zegt niet alles natuurlijk.
Ik ken maar heeeeeeel weinig "hobbyfokkers" die er aan verdienen hoor, sterker nog, ik ken er geen een.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

kijk, als je een teef hebt die fokwaardig is, dan kan je er mee fokken, kennelnaam of niet. er zijn genoeg kennels die met een teef fokken die niet fokwaardig is, gelukkig gaan ze regelmatig pinten pakken met de keurmeesters...

je hebt dus per toeval een zeer goede teef, je kiest een goede dekreu en je begint, je houdt een teefje aan uit de nest en je bent vertrokken voor je het weet. je moet wel bezeten zijn van je ras, en aan de verbetering van het ras denken, niet zomaar aan de verbetering van je 'bloedlijn'.
Laatst gewijzigd door mechelaar_fan op 01 jan 2004 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Als je het zou doen zoals sypke zegt (gezondheidsverklaring, controleren op erfelijke ziektes, laten 'goedkeuren', geschikte reu zoeken die bij je teef past), maar je hebt geen kennel, noemt men dit dan ook niet hobbyfokken? Dit is eigenlijk al mijn eerste vraag maar ik denk dat ze verkeerd verstaan is (sorry dus als ik het misschien verkeerd formuleer).

Groetjes van Joni

Ps: EvitaP, hoe kan je teef gedekt worden en pups krijgen als ze gesteriliseerd is?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Trippell schreef:Als je het zou doen zoals sypke zegt (gezondheidsverklaring, controleren op erfelijke ziektes, laten 'goedkeuren', geschikte reu zoeken die bij je teef past), maar je hebt geen kennel, noemt men dit dan ook niet hobbyfokken? Dit is eigenlijk al mijn eerste vraag maar ik denk dat ze verkeerd verstaan is (sorry dus als ik het misschien verkeerd formuleer).

Groetjes van Joni

Ps: EvitaP, hoe kan je teef gedekt worden en pups krijgen als ze gesteriliseerd is?
Ik heb wel een kennelnaam maar fok heel weinig, wat ben ik dan?
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ik heb wel een kennelnaam maar fok heel weinig, wat ben ik dan?
Als je het "tegoei" doet, ben je een :ok::ok::ok:-fokker

;)

Groetjes van Joni
Afbeelding
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

ik hoor wel eens van mensen die een teefje hebben en dat de fokker van deze hond er op aandringt dat ze van deze teef een nestje krijgen, hoe denken jullie daar dan over?
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
jip007 schreef:
Baily schreef: Zeker leuk al die pups. Maar als je teefje is gesteriliseerd kun je er denk ik lang op wachten... 8O 8O 8O 8O . Maar verder alles goed ?
dan ben jij zeker al bezopen , ik reageerde niet op evita :?
O, hahaha! En ik ben zelfs nog helemaal nuchter! Misschien dat dáár het probleem ligt?! :mrgreen:
Mol
Zeer actief

Hughy schreef:ik hoor wel eens van mensen die een teefje hebben en dat de fokker van deze hond er op aandringt dat ze van deze teef een nestje krijgen, hoe denken jullie daar dan over?
als dit in goed overleg gaat waarom niet, en dan zijn er ook hondjes die je onder fokkers voorwaarden kan kopen/verkopen en dan zit er altijd een maar aan vast.

EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Hahaha, sorrie ik lig hier helemaal in een deuk :V
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

EvitaP schreef:Hahaha, sorrie ik lig hier helemaal in een deuk :V
Waarom? :?

Groetjes van Joni
Afbeelding
Mol
Zeer actief

EvitaP schreef:Hahaha, sorrie ik lig hier helemaal in een deuk :V
jah duhhhhh ;)

Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Ok laat maar, 'k denk dat ik weet waarom :hzz:

Groetjes van Joni
Afbeelding
Gast

Scooby schreef:
sypke schreef: Als je het doet zoals ik hier boven beschreef kost het dus vrij veel tijd en moeite voordat de dekking uberhaupt plaats mag vinden. Bij veel rasverenigingen adviseert de fokadviescommissie. Die kijken ook naar erfelijke eigenschappen van de voorouders, welke reuen en lijnen ten onrechte weinig gebruikt zijn enz. Dat hoeven beslist geen kampioenen van bekende fokkers te zijn. Ik denk dat er bij veel rassen juist een te kort is aan 'gewone' honden met een goede gezondheid en een goed karakter.
Hoi,

Ja, als je het zo aan gaat pakken, vind ik het een ander verhaal. Maar dat versta ik ook niet onder 'zomaar, omdat het zo leuk is' een nestje fokken.
Dat is wat ik onder hobby fokken versta. Je hebt een goed teefje (of een goede reu die na alle benodigde shows en medische keuringen dekreu wordt via de rasvereniging), doet alles wat ik hierboven beschreven heb en krijgt dan een of twee keer een nestje.
Veel fokkers die meerdere fokteven hebben en voor wie fokken meer dan een hobby is (een manier van leven, niet een broodwinning), zijn op die manier begonnen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”