Laten jullie dit gewoon passeren of doen jullie er weleens specifiek iets mee (galastop bijv.)? Ik heb wel vaker hier voorbij zien komen dat mensen meer gaan wandelen en minder gaan voeren bij een schijndrachtige teef, maar ik kan me niet herinneren dat ik specifiek iets gelezen heb over de lactatie. Waarschijnlijk omdat 'men' daar niet iets bijzonders mee doet
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Doen jullie iets met lactatie nav schijndracht?
Moderator: moderatorteam
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Doen jullie iets met lactatie nav schijndracht?
Piep zit aan het einde van haar schijndracht of heeft pas schijngeworpen
. Sinds een paar dagen komt er een beetje melk uit haar tietjes (en graaft ze als een wezenloze in of door de bank, maar daar gaat het nu niet over
). Eerdere loopsheden had ze dat niet zo uitgesproken, dus dit is 'nieuw' (voor mij dan, niet voor haar: ze heeft flinke tepels namelijk en dat komt waarschijnlijk van een eerdere lactatie zonder nest).
Laten jullie dit gewoon passeren of doen jullie er weleens specifiek iets mee (galastop bijv.)? Ik heb wel vaker hier voorbij zien komen dat mensen meer gaan wandelen en minder gaan voeren bij een schijndrachtige teef, maar ik kan me niet herinneren dat ik specifiek iets gelezen heb over de lactatie. Waarschijnlijk omdat 'men' daar niet iets bijzonders mee doet
.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Doen jullie iets met lactatie nav schijndracht?
Rana kreeg galastop. Heb het een keer geprobeerd zonder maar dat werd gelijk een ontsteking.
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Mijn oude teef kreeg ook een fikse ontsteking, dus daarna galastop gebruikt. Ging stuk beter!
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
- Zamunda
- Zeer actief
Hm, ik houd haar melkklieren wel goed in de gaten, maar misschien is het toch beter om een eventuele ontsteking voor te zijn (edit: door evt. galastop te gebruiken bedoel ik dan). Eens kijken of ik wat meer info/ervaringen kan vinden.
Laatst gewijzigd door Zamunda op 10 aug 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Rana had echt uiers hangen, al vanaf haar eerste loopsheid. Is er niet beter van geworden toen ze eenmaal een nest had gehad
, wie weet gaat het wel als er minder melk is.
-
Marion.
Nee. Saar was schijnzwanger, maar zonder melkproducie. Dit was zielig, maar te handelen. Had ze ook melkproductie gehad, was de boel eruit gegaan.
-
Sita
- Zeer actief
Bij Sita heb ik galastop gebruikt en meteen een afspraak gemaakt om de hele handel eruit te laten halen. Dat melk geven was voor het laatste zetje om haar te laten helpen. Nooit spijt van gehad daarna. Zo'n heerlijk stabiel hondje voor terug gekregen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ja, ik geef de helft van het voer, en verdubbel de beweging. Dat werkt ook goed.
Maar ik doe dat niet pas bij de lactatie, ik begon daar veel eerder mee.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Afhankelijk van de heftigheid heb ik de ene keer wel en de andere keer geen galastop (o.i.d.) gegeven.
Groetjes, Marjan
- Zamunda
- Zeer actief
Maar Skadi had de hele schijndracht veel last heb ik begrepen. Dat is bij Lais niet het geval: ze is niet echt slomer, chagrijnig of iets anders vervelends tijdens de schijndracht. Dan is er niet echt aanleiding om in dat stadium voer en beweging aan te passen. TochMiranda schreef:Ja, ik geef de helft van het voer, en verdubbel de beweging. Dat werkt ook goed.
Zoiets maakte ik ook op uit de post van Marion, dat 'laatste zetje'. Maar hier speelt er dus verder niets bijzonders tijdens de schijndracht (of loopsheid). De andere twee keren heeft ze ook niet gelacteerd (voordat ze hier kwam waarschijnlijk wel een keer, aangezien haar tepels flink ontwikkeld zijn).Sita schreef:Bij Sita heb ik galastop gebruikt en meteen een afspraak gemaakt om de hele handel eruit te laten halen. Dat melk geven was voor het laatste zetje om haar te laten helpen. Nooit spijt van gehad daarna. Zo'n heerlijk stabiel hondje voor terug gekregen.
Zien jullie in pieps geval dan ook het lacteren als 'zetje' om over te gaan tot castratie dan? Ik vind haar verder ook stabiel, dus ook daar geen problemen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe er niets aan en ik heb meerdere teven die melk geven/gaven. Ze zijn ook geen van allen zielig of echt uit hun doen tijdens schijnzwangerschap/schijnmoederschap.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het melk geven heel normaal hoor, dat hoort er hier gewoon bij. Zou er niet om gaan castreren.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom had het de vorige keer ook.. Ook echt heftig, je hoefde maar te kijken of het liep er al uit.. Ik heb haar er niets voor gegeven. Maup heeft wel een keer wat gehad, maar dat hielp ook niet heel erg goed (althans, ik moest het volgens mij 2 weken geven, toen was het bij pom ook al wel weg haha). Ik doe verder niet aan duidelijk rantsoen, als het puur iets lichamelijks is..
- Zamunda
- Zeer actief
Piep is dus ook helemaal niet zielig, daarom keek ik ervan op dat mensen het lacteren zien als laatste zetje om tot castratie over te gaan. Maar ik begrijp dat bij hen de teven wel last hadden van de schijndracht, dus dan is dat wel anders. Fijn om te lezen dat het dus wel vaker voorkomt dat een teef lacteert ondanks een rustige schijndracht.sirene schreef:Ik doe er niets aan en ik heb meerdere teven die melk geven/gaven. Ze zijn ook geen van allen zielig of echt uit hun doen tijdens schijnzwangerschap/schijnmoederschap.
Hoe verliep de melkgift dan bij jouw teven? Qua tijdsduur?
- Zamunda
- Zeer actief
Stimuleerde Pom de melkgift ook zelf? Door veel te likken aan haar buik bijvoorbeeld? Piep doet dat niet zo erg, maar ik laat haar nu toch maar zo min mogelijk aan haar buik zitten. En ik zal me inhouden om haar lekkere buikje te kroelensbientje schreef:Pom had het de vorige keer ook.. Ook echt heftig, je hoefde maar te kijken of het liep er al uit.. Ik heb haar er niets voor gegeven. Maup heeft wel een keer wat gehad, maar dat hielp ook niet heel erg goed (althans, ik moest het volgens mij 2 weken geven, toen was het bij pom ook al wel weg haha). Ik doe verder niet aan duidelijk rantsoen, als het puur iets lichamelijks is..
Scheelt dat ze 's nachts sowieso een pyjama eenheeft trouwens
- Zamunda
- Zeer actief
Nee, dat was ook totaal niet bij me opgekomen moet ik zeggensirene schreef:Ik vind het melk geven heel normaal hoor, dat hoort er hier gewoon bij. Zou er niet om gaan castreren.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat deed ze niet.. De fokker zei wel dat ik maar beter idd niet teveel over haar buik kon kroelen enzo. Heb dat geprobeerd maar ze ligt sowieso altijd op haar rug dus dat was wel een beetje lastig soms, vond ikZamunda schreef:Stimuleerde Pom de melkgift ook zelf? Door veel te likken aan haar buik bijvoorbeeld? Piep doet dat niet zo erg, maar ik laat haar nu toch maar zo min mogelijk aan haar buik zitten. En ik zal me inhouden om haar lekkere buikje te kroelensbientje schreef:Pom had het de vorige keer ook.. Ook echt heftig, je hoefde maar te kijken of het liep er al uit.. Ik heb haar er niets voor gegeven. Maup heeft wel een keer wat gehad, maar dat hielp ook niet heel erg goed (althans, ik moest het volgens mij 2 weken geven, toen was het bij pom ook al wel weg haha). Ik doe verder niet aan duidelijk rantsoen, als het puur iets lichamelijks is...
Scheelt dat ze 's nachts sowieso een pyjama eenheeft trouwens. De komende dagen wordt het overdag ook 'koud', dus dan kan ze hem mooi aan als ze teveel gaat lebberen
.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Qhilla en haar moeder altijd vrij lang. Ik denk echt wel een week of 6. En die zagen er soms ook uit alsof ze puppen hadden gehad. De andere teven veel korter een weekje of twee denk ik.Zamunda schreef:Piep is dus ook helemaal niet zielig, daarom keek ik ervan op dat mensen het lacteren zien als laatste zetje om tot castratie over te gaan. Maar ik begrijp dat bij hen de teven wel last hadden van de schijndracht, dus dan is dat wel anders. Fijn om te lezen dat het dus wel vaker voorkomt dat een teef lacteert ondanks een rustige schijndracht.sirene schreef:Ik doe er niets aan en ik heb meerdere teven die melk geven/gaven. Ze zijn ook geen van allen zielig of echt uit hun doen tijdens schijnzwangerschap/schijnmoederschap.
Hoe verliep de melkgift dan bij jouw teven? Qua tijdsduur?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het nog nooit meegemaakt. Wel als ze echt pups hadden maar niet tijdens schijndracht.Zamunda schreef:Nee, dat was ook totaal niet bij me opgekomen moet ik zeggensirene schreef:Ik vind het melk geven heel normaal hoor, dat hoort er hier gewoon bij. Zou er niet om gaan castreren.. Hebben jouw teven ook niet tot nauwelijk mastitis nav die lactaties?
- Zamunda
- Zeer actief
@Sirene: wow, 6 weken
. Dat had ik niet in gedachten
. Piep gaat dat niet zolang doen hoor (hoop ik toch
).
. Maar Maupie had het dus vaker begrijp ik? En daar heb je maar 1 keer galastop (oid) voor gegeven, verder gewoon laten gaan?
Haha, scherpsbientje schreef:Echt heel 'vol' waren ze overigens niet, beetje zoals bij piep (het viel me gisteren op op de foto's van de fotomeeting)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is mastitis tijdens de schijndracht echt een uitzondering hoor. Ik geloof wel dat het voorkomt maar dat is niet iets waar je je onwijs zorgen over hoeft te maken lijkt mij.
Dat ze nu melk geeft wil ook niet zeggen dat ze dat voortaan altijd gaat doen. Mijn Elena heeft volgens mij één of twee keer melk gegeven en de andere loopsheden nooit.
Dat ze nu melk geeft wil ook niet zeggen dat ze dat voortaan altijd gaat doen. Mijn Elena heeft volgens mij één of twee keer melk gegeven en de andere loopsheden nooit.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het maakt(e) bij die twee echt niet uit hoor. Ze deden gewoon alles net als anders. Ik houd er dus verder ook geen rekening mee.Zamunda schreef:@Sirene: wow, 6 weken. Dat had ik niet in gedachten
).
- Roxywoezel
- Zeer actief
Ik gaf galastop, puur en alleen vanwege de ontsteking. Mijn teef (kayla, piep lookalike) kreeg 3 maanden na schijndracht/lactatie/ontsteking een vreselijke bm ontsteking, dus ja toen wel castratie 1+1+1. Kayla was dan ook echt als ik tijdens mijn menstruatie, zwak ziek en misselijk, vooral heeeeeeel chagrijnig.
Zoals jij het omschrijft zou ik het lekker laten gaan, en in de gaten houden. Maar ook zeker geen reden tot castratie.
Zoals jij het omschrijft zou ik het lekker laten gaan, en in de gaten houden. Maar ook zeker geen reden tot castratie.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
Maupie had het volgens mij drie keer ofzo, maar daarna is ze ook nog gecastreerd dus was het sowieso over.. De eerste keer had ik eigenlijk nog geen idee dat teven ook echt melk gingen geven dus toen was ik voor wat anders bij de DAen heb ik het gevraagd, kreeg ik meteen wat meeZamunda schreef:@Sirene: wow, 6 weken. Dat had ik niet in gedachten
).
Haha, scherpsbientje schreef:Echt heel 'vol' waren ze overigens niet, beetje zoals bij piep (het viel me gisteren op op de foto's van de fotomeeting)
. Maar Maupie had het dus vaker begrijp ik? En daar heb je maar 1 keer galastop (oid) voor gegeven, verder gewoon laten gaan?
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pasha begon met melkgeven, de keer nadat ze voor de eerste keer heftig schijnzwanger was. Ushi is nu 3x loops geweest na haar nest en sindsdien geeft ze een beetje melk na haar loopsheid. Ushi heeft voordat ze pups had overigens wel een keer een ontsteking gehad. Niet zo erg dat de gaten erin vielen, maar wel erg genoeg om er ziek van te zijn.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Zamunda
- Zeer actief
Bedankt nog voor de verdere reacties
.
Ik probeer haar wel wat te remmen in het buikwassen. Ik zie het niet zitten om haar wekenlang te verbieden haar buik te wassen, maar als ze er lang in doorgaat breek ik het af.
Mochten er nog meer mensen kennis en/of ervaringen willen delen: graag
.
Ik probeer haar wel wat te remmen in het buikwassen. Ik zie het niet zitten om haar wekenlang te verbieden haar buik te wassen, maar als ze er lang in doorgaat breek ik het af.
Mochten er nog meer mensen kennis en/of ervaringen willen delen: graag
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hier zijn ze altijd wel min of meer merkbaar schijndrachtig (ze zijn het natuurlijk altijd).
Willemijn is de enige die melk geeft en dan nog alleen als een andere teef daadwerkelijk pups heeft. Als ze de kans krijgt voedt ze die ook dan.
De rest is gewoon schijndrachtig, maar zonder lactatie.
Ik doe er nooit wat aan. Gaat vanzelf over als de pups niet (meer) drinken
Willemijn is de enige die melk geeft en dan nog alleen als een andere teef daadwerkelijk pups heeft. Als ze de kans krijgt voedt ze die ook dan.
De rest is gewoon schijndrachtig, maar zonder lactatie.
Ik doe er nooit wat aan. Gaat vanzelf over als de pups niet (meer) drinken
- dagmar88
- Zeer actief
Ik wrijf er kamferspiritus op. Het verkoelende (bevroren washandje of zak ijsblokjes ook) vindt ze erg lekker, de geur/smaak absoluut niet.Zamunda schreef:Bedankt nog voor de verdere reacties.
Mochten er nog meer mensen kennis en/of ervaringen willen delen: graag.
Ze heeft bedacht dat je heel best van je eigen melkfabriek kunt snoepen, dus dat gaat zonder eindeloos door.
Zo blijft ze er ook als ik weg ben van af en hoef ik niet te waarschuwen.
- Roxywoezel
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Ik wrijf er kamferspiritus op. Het verkoelende (bevroren washandje of zak ijsblokjes ook) vindt ze erg lekker, de geur/smaak absoluut niet.Zamunda schreef:Bedankt nog voor de verdere reacties.
Mochten er nog meer mensen kennis en/of ervaringen willen delen: graag.
Ze heeft bedacht dat je heel best van je eigen melkfabriek kunt snoepen, dus dat gaat zonder eindeloos door.
Zo blijft ze er ook als ik weg ben van af en hoef ik niet te waarschuwen.
Maar da's wel een extreem geval. Vorige keer kéék ik alleen maar naar haar buik en spoot de melk in m'n mond