Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Parvo en besmettelijkheid
Moderator: moderatorteam
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Re: Parvo en besmettelijkheid
Even opgezocht
Het parvovirus is een virus dat zeer hardnekkig in de omgeving blijft rondhangen (tot een jaar lang onder gunstige omstandigheden!). Het virus is ongevoelig voor bijna alle schoonmaak- en desinfectiemiddelen.
Alleen formaline (= ‘sterk water’) en natriumhypochloriet (‘bleekwater’) zijn goed actief tegen het virus.
Zie
http://www.dierenkliniektiel.nl/ZI/ZIho ... _parvo.htm
Het parvovirus is een virus dat zeer hardnekkig in de omgeving blijft rondhangen (tot een jaar lang onder gunstige omstandigheden!). Het virus is ongevoelig voor bijna alle schoonmaak- en desinfectiemiddelen.
Alleen formaline (= ‘sterk water’) en natriumhypochloriet (‘bleekwater’) zijn goed actief tegen het virus.
Zie
http://www.dierenkliniektiel.nl/ZI/ZIho ... _parvo.htm
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ook lekker slim om na een week een nieuwe pup in dat huis te brengen
Ik geloof niet dat ik blij zou worden als iemand zo snel weer op een club zou komen als er een besmetting bij haar thuis is geweest..
Ik geloof niet dat ik blij zou worden als iemand zo snel weer op een club zou komen als er een besmetting bij haar thuis is geweest..

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hoe lang is het geleden?
Ik zou er geloof ik ook niet blij mee zijn als ik met een jonge hond op die club zou trainen.
Ik zou er geloof ik ook niet blij mee zijn als ik met een jonge hond op die club zou trainen.
-
Marion.
Ik zou thuis blijven als ik daar zou trainen. Dat mevrouw weer van alles wil is prima, maar daar ga ik mijn pup/oudje niet aan blootstellen.
-
Marion.
Prima oplossing lijkt me. De mevrouw (haar huis, haar honden, haar kleding) is een bron, dus blijf gewoon maar even thuis.Mizzsylver schreef:Precies de gedachte van velen op de club, alleen zullen die dan niet thuisblijven, de fokster zal niet op het terrein mogen.Marion. schreef:Ik zou thuis blijven als ik daar zou trainen. Dat mevrouw weer van alles wil is prima, maar daar ga ik mijn pup/oudje niet aan blootstellen.
-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
mijn eerste gedachte is hoe een fokster zo dom kan zijn. ik zou mijn honden ook niet in de buurt willen hebben van haar honden, zelfs niet eens bij haar schoenen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Jeetje zeg, heb je net een heel nest pups verloren en dan haal je letterlijk een paar dagen later al weer een nieuwe pup in huis die dan, goh hoe zou dat toch kunnen, ook overlijdt aan Parvo...
Het lijkt me inderdaad verstandig om deze persoon voor de tijd van minimaal 6 maanden de toegang tot de club te ontzeggen. Je moet er toch niet aan denken dat er naast die pup nog meer onnodige slachtoffers vallen door deze stupiditeit.
En laat ze de komende extra vrije tijd maar veel gaan lezen over Parvo en hoe de kans op herhaling zo klein als mogelijk is te houden.
Het lijkt me inderdaad verstandig om deze persoon voor de tijd van minimaal 6 maanden de toegang tot de club te ontzeggen. Je moet er toch niet aan denken dat er naast die pup nog meer onnodige slachtoffers vallen door deze stupiditeit.
En laat ze de komende extra vrije tijd maar veel gaan lezen over Parvo en hoe de kans op herhaling zo klein als mogelijk is te houden.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Was dat dat Dober nest?
Zou er ook niet op zitten te wachten dat ze kwam trainen.
Zou er ook niet op zitten te wachten dat ze kwam trainen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Nou inderdaad, hoe kan een fokker zo dom zijn en zo'n risico nemenlunaquinty schreef:mijn eerste gedachte is hoe een fokster zo dom kan zijn. ik zou mijn honden ook niet in de buurt willen hebben van haar honden, zelfs niet eens bij haar schoenen.
Ik zou mijn honden er iig niet in de buurt laten, dan blijf ik wel thuis.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet dat het onlangs op een KNPV club is voorgekomen, 1 (niet geënte na de 6 weken enting) pup aan parvo overleden.
Beide nestgenoten daar op de club (wel volledig geënt) ziek geweest en 1 hond van ruim 2 jaar (waarschijnlijk alleen pup entingen gehad, maar dat weet ik niet zeker) dood. Alle ziek geworden honden hadden alleen via de club contact en met de pups werd nog niks gedaan behalve aan de ketting staan. Geen bijtwerk en ook geen appel, ook niet met z'n allen los of zo.
Ondanks zo weinig contact dus toch over gedragen helaas.
Ik kwam vrij kort daarna veel daar en Ace pas ruim na z'n 3de enting en enkele maanden (2 of 3) na die gevallen daar meegenomen en in overleg met m'n DA vanwege meerdere parvo gevallen de laatste maanden in de sport op 16 weken nog een extra keer parvo geënt
Beide nestgenoten daar op de club (wel volledig geënt) ziek geweest en 1 hond van ruim 2 jaar (waarschijnlijk alleen pup entingen gehad, maar dat weet ik niet zeker) dood. Alle ziek geworden honden hadden alleen via de club contact en met de pups werd nog niks gedaan behalve aan de ketting staan. Geen bijtwerk en ook geen appel, ook niet met z'n allen los of zo.
Ondanks zo weinig contact dus toch over gedragen helaas.
Ik kwam vrij kort daarna veel daar en Ace pas ruim na z'n 3de enting en enkele maanden (2 of 3) na die gevallen daar meegenomen en in overleg met m'n DA vanwege meerdere parvo gevallen de laatste maanden in de sport op 16 weken nog een extra keer parvo geënt
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee hoor ze blijft maar lekker weg voor wat maanden... zou t risico niet willen lopen. Ondanks wel geente honden heb ik ook een oude dame bij me en dat wil ik nog graag zo houden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Gos
- Zeer actief
Lekker slimme mensen, wat een recept voor ellende.
Ik heb zelf een pup veel langer aangehouden en nog een extra enting laten geven omdat de duitse pupkoper eerder een parvogeval had gehad. Dit heeft zijn vorige pup mogelijk zelfs opgelopen bij zijn dierenarts, hebben ze later teruggerekend. (Particuliere) dierenarts wilde niet op parvo testen omdat het volgens zijn zeggen niet voorkwam in Duitsland. Pup niet te redden, begraven in de tuin en omdat ze zelf zo twijfelden en de vrouw bleef doorzoeken, uiteindelijk pup opgegraven en bij andere DA laten onderzoeken wat duidelijk positief resultaat gaf. Deze man is hondengeleider bij de politie en bij hun is het gebruikelijk de honden die ze zelf opleiden van kleins af aan mee te nemen naar het werk. Wat hij heeft gedaan toen hij bevestigd kreeg dat het parvo was? Heel zijn huis meerdere keren schoongemaakt met de genoemde middelen, alle manden, tuigjes etc, weggegooid, kleding en schoenen gereinigd of weggegooid van het hele gezin, kleden eruit, gordijnen gereinigd, bankstel (stof) laten vernietigen, op het werk ook alles "ontsmet", en zij auto gereinigd en direct verkocht aan iemand die geen honden had en ook niet bij hondenterreinen kwam....... Onze pup is dus een paar maanden langer bij ons gebleven en heeft een extra parvo booster gehad, daarna nog enkele weken gewacht en toen pas opgehaald, alles in overleg met onze dierenarts en hun dierenarts verbonden aan de politie. Toevallig kreeg ik net een foto van hen opgestuurd (hoor ongeveer elke 14 dagen wat van hen
), hond is nu dik 10 maanden en doet het super.
Ik snap niet dat zo'n persoon die zoiets heeft meegemaakt anderen bewust wil laten delen in dit risico. Als een clubgenoot van mij zoiets had meegemaakt en ervoor koos toch te komen, dan zou ik met een jonge hond niet naar de club gaan eerlijk gezegd.
Ik heb zelf een pup veel langer aangehouden en nog een extra enting laten geven omdat de duitse pupkoper eerder een parvogeval had gehad. Dit heeft zijn vorige pup mogelijk zelfs opgelopen bij zijn dierenarts, hebben ze later teruggerekend. (Particuliere) dierenarts wilde niet op parvo testen omdat het volgens zijn zeggen niet voorkwam in Duitsland. Pup niet te redden, begraven in de tuin en omdat ze zelf zo twijfelden en de vrouw bleef doorzoeken, uiteindelijk pup opgegraven en bij andere DA laten onderzoeken wat duidelijk positief resultaat gaf. Deze man is hondengeleider bij de politie en bij hun is het gebruikelijk de honden die ze zelf opleiden van kleins af aan mee te nemen naar het werk. Wat hij heeft gedaan toen hij bevestigd kreeg dat het parvo was? Heel zijn huis meerdere keren schoongemaakt met de genoemde middelen, alle manden, tuigjes etc, weggegooid, kleding en schoenen gereinigd of weggegooid van het hele gezin, kleden eruit, gordijnen gereinigd, bankstel (stof) laten vernietigen, op het werk ook alles "ontsmet", en zij auto gereinigd en direct verkocht aan iemand die geen honden had en ook niet bij hondenterreinen kwam....... Onze pup is dus een paar maanden langer bij ons gebleven en heeft een extra parvo booster gehad, daarna nog enkele weken gewacht en toen pas opgehaald, alles in overleg met onze dierenarts en hun dierenarts verbonden aan de politie. Toevallig kreeg ik net een foto van hen opgestuurd (hoor ongeveer elke 14 dagen wat van hen
Ik snap niet dat zo'n persoon die zoiets heeft meegemaakt anderen bewust wil laten delen in dit risico. Als een clubgenoot van mij zoiets had meegemaakt en ervoor koos toch te komen, dan zou ik met een jonge hond niet naar de club gaan eerlijk gezegd.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
dat maakt 16 pups dood in totaal en toch nog andere honden aan hetzelfde risico willen blootstellen?
Ik vind het onwijs vreselijk wat ze heeft meegemaakt, dit wens je niemand toe, maar die extra pup dood kon toch echt vermeden worden :s
en evenals het blootstellen aan jonge honden op de club, dit zou hier absoluut niet mogen, op geen enkele van mijn clubs.
Onlangs bij iemands hond kennelhoest vastgesteld, al onze mouwen werden verbrand en worden sowieso standaard ontsmet na training.
Met parvo zouden de maatregelen nog een stuk strengen zijn denk ik.
Ik vind het onwijs vreselijk wat ze heeft meegemaakt, dit wens je niemand toe, maar die extra pup dood kon toch echt vermeden worden :s
en evenals het blootstellen aan jonge honden op de club, dit zou hier absoluut niet mogen, op geen enkele van mijn clubs.
Onlangs bij iemands hond kennelhoest vastgesteld, al onze mouwen werden verbrand en worden sowieso standaard ontsmet na training.
Met parvo zouden de maatregelen nog een stuk strengen zijn denk ik.
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vraag ik me af hoe ze dat in de wachtkamer vn een dierenarts regelen als er net iemand met een parvohond gezten heeft.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou bij mijn DA komt zo'n hond niet via de wachtkamer binnen. Bij maken afspraak wordt gevraagd waarvoor/symptomen.teckeltoos schreef:Vraag ik me af hoe ze dat in de wachtkamer vn een dierenarts regelen als er net iemand met een parvohond gezten heeft.
Overigens DE reden dat ik m'n honden ook niet in de wachtkamer laat wachten. Als je pech hebt en iemand komt met zo'n hond naar t spreekuur. Ik ga er maar vanuit dat ze er niet voor hun zweetpoten zitten
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
En hier is de inrichting dusdanig dat alles goed met desinfectie afgenomen kan worden.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar dan ben je toch al te laat Maart? Kennelkuch heeft een incubatietijd van een week... voordat een hond uberhaubt kucht/symptomen heeft is hij al besmettelijk....
Dan ben je toch al te laat tenminste zou ik denken dan...
En de hele mouw verbrand of alleen de overtrekken?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik zou er ook niet blij mee zijn, maar aan de andere kant lopen die honden ook gewoon over straat want ze moeten toch uit. Dan zit ik me af te vragen of de hondenschool een groter besmettingsrisico geeft dan op het uitlaatveld, als de hond geen contact heeft met mouwen of apporteerblokken.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Het is altijd beter dan niets en niet alle honden zijn er elke trainingmalinois schreef:Maar dan ben je toch al te laat Maart? Kennelkuch heeft een incubatietijd van een week... voordat een hond uberhaubt kucht/symptomen heeft is hij al besmettelijk....
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Pijnlijke maar goeie beslissing, wat mij betreft!
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
-
Mieke-Bo
Wel zuur maar voor nu het beste. Hoop dat ze deze tijd neemt om zich goed in te lezen.
-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
ik hoop dat ze niet naar een andere club gaat waar ze van niets weten.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Goede beslissing inderdaad 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Goede beslissing.
Ik heb 30 jaar geleden een pupje opgevangen vanuit het asiel waar ik werkte. Ze dachten dat hij een septumdefect had, maar dat bleek de hartvariant van parvo te zijn
Ik had op dat moment zelf geen hond en heb er nadien ook een jaar geen willen/durven nemen.
Zoiets wil je dus echt niet nog eens meemaken
Ik heb 30 jaar geleden een pupje opgevangen vanuit het asiel waar ik werkte. Ze dachten dat hij een septumdefect had, maar dat bleek de hartvariant van parvo te zijn
Ik had op dat moment zelf geen hond en heb er nadien ook een jaar geen willen/durven nemen.
Zoiets wil je dus echt niet nog eens meemaken
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hoop ik ook.lunaquinty schreef:ik hoop dat ze niet naar een andere club gaat waar ze van niets weten.