Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer zijn prostaat... - Nieuwe update.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Weer zijn prostaat... - Nieuwe update.

Ongelezen bericht door Nerazi »

Kom net thuis en vind druppels bloed op de vloer. Na de kat gecheckt te hebben, schiet het door m'n hoofd. Enzi's prostaat.... En ja hoor. Hele schacht vol bloed. Godverdomme.
Niks gemerkt aan hem, ontlasting floept er zo uit en verder geen rare dingen.

Mijn vraag is nu: zijn er nog dingen die ik kan doen? Zijn er andere oorzaken die dit kunnen veroorzaken? Loopse teefjes (noem maar wat op), de komst van Nila?

Nu ken ik het medicijn Ypozane, Ervaringen daarmee? Enzi is de vorige keer chemisch gecastreerd geweest nadat mijn toenmalige DA het medicijn afraadde. Hij was toen één jaar. Nadat de chip was uitgewerkt heb ik een echo laten maken van zijn prostaat, dit is nu denk ik weer een jaar geleden, toen zag alles er perfect uit.

Wat is nu wijsheid? Ik lees/hoor overal verhalen dat dit niet bij zulke jonge reuen hoort voor te komen.
Ik heb al een heel rampenplan in m'n hoofd met de meest uiteenlopende scenario's, maar ik vind dit gewoon erg klote.

Dus tips/ervaringen en wijsheid gevraagd...
Laatst gewijzigd door Nerazi op 09 aug 2014 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Re: Weer zijn prostaat...

Ongelezen bericht door moosje »

Weet je zeker dat het zijn prostaat is?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

waarschijnlijk niet het antwoord wat je wilt horen maar ik heb Zazoe destijds laten castreren na enorm veel twijfelen.
Ik heb het altijd zonde gevonden maar nooit spijt ervan gehad.
En hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.
Hij had ook ypozane.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Nerazi
Zeer actief

moosje schreef:Weet je zeker dat het zijn prostaat is?
Ja ik heb gekeken naar eventueel een wondje en het komt echt van binnenuit. Exact hetzelfde als de vorige keer, alleen toen had hij ook moeite met zijn ontlasting alleen dat heeft hij nu niet.
Wat zou het dan nog meer kunnen zijn? Blaasontsteking is het (nr mijn idee) niet, want er komt geen bloed met zijn urine mee.
Nerazi
Zeer actief

Sanne!! schreef:waarschijnlijk niet het antwoord wat je wilt horen maar ik heb Zazoe destijds laten castreren na enorm veel twijfelen.
Ik heb het altijd zonde gevonden maar nooit spijt ervan gehad.
En hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.
Hij had ook ypozane.
Enzi kakte helemaal in tijdens de chemische castratie. Dus nee, castreren zou ik echt heel erg vinden.
Maar als ik geen andere keus heb, dan is dat natuurlijk zo. Had je Zazoe lang op ypozane staan?
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik kreeg ypozane omdat ik niet wilde castreren. Maar hij was al wat ouder en stabiel qua gedrag. En toen dacht ik ja maar als het nu weg gaat en net als nu bij Enzi dus terug komt is hij weer ouder en moet je alsnog castreren want anders blijft het terug komen.
Dus ik heb hem tijdens de kuur laten castreren.

Wat ik zeg
Altijd zonde gevonden maar geen moment spijt gehad. Hij werd niet meer aangevallen. Bleef nog gewoon hetzelfde van gedrag, vacht en gewicht.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Ongelezen bericht door Daniela »

Bobbie heeft vorig jaar (toen was hij 2) ook chemische castratie gehad ivm een vergrote prostaat. Na ongeveer driekwart jaar merkte ik dat hij weer moeite had met poepen en heb hem operatief gecastreerd. Probleem was heel snel over. Qua gedrag is hij eigenlijk niet echt veranderd, lui was hij altijd al ;) Maar dat is natuurlijk voor elke hond anders.
Afbeelding
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Nerazi schreef:
moosje schreef:Weet je zeker dat het zijn prostaat is?
Ja ik heb gekeken naar eventueel een wondje en het komt echt van binnenuit. Exact hetzelfde als de vorige keer, alleen toen had hij ook moeite met zijn ontlasting alleen dat heeft hij nu niet.
Wat zou het dan nog meer kunnen zijn? Blaasontsteking is het (nr mijn idee) niet, want er komt geen bloed met zijn urine mee.
Shendor had een poliep in zijn blaas die nogal bloedde, hij plaste puur bloed af en toe.
Maar dat zal het bij Enzi niet zijn er geen bloed met de urine mee komt.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien toch eerst door de DA laten nakijken voor je allerlei doemscenario's blijft verzinnen? :wink:
Vooral omdat hij nu geen last heeft met zijn ontlasting.
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 aug 2014 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Balen zeg!

Hier wel een succesverhaal met ypozane.
Macho heeft het gehad toen hij 2 jaar oud was, daarna was het weg en tot nu toe (hij is nu 7.5) is het gelukkig nooit meer terug gekomen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

jan heeft ypozane gehad en dat is ons toen prima bevallen.
hij heeft geen last gehad van bijverschijnselen en zijn prostaat is netjes geslonken tot voor een hond van zijn leeftijd normale proporties.

jan had, behalve dat ik bloed vond en dat inderdaad van een prostaatontsteking en -vergroting kwam, verder ook geen enkel symptoom: plaste normaal en had geen moeite met poepen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Rio heeft last gehad van zijn prostaat ,een jaar of drie geleden ongeveer en na een kuur heeft hij er nooit meer last van gehad.
Maar inderdaad eerst maar even langs de da om zekerheid te hebben :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Nerazi
Zeer actief

Inmiddels ben ik al iets gekalmeerd :engel: toch heb ik er een onderbuikgevoel bij, maar wie weet is het idd iets anders onschuldigs. Kan zomaar. Maandag de DA eerst bellen voor een afspraak.

Mocht mijn doemscenario dan toch kloppen, ga ik sowieso ypozane proberen. Ben gewoon bang omdat het dan de tweede keer is en straks blijft het terugkomen en hoelang blijf je dan bezig met die medicijnen blabla...

Oké, ik wacht wel eerst het DA bezoek af :F:
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Balen zeg. :(: Kan je er weinig in adviseren, maar kan me wel voorstellen dat je er een beetje naar van bent.
Hoop dat Ypozane een optie is en dat het voor hem helpt. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik wil toch even zeggen dat chemische castratie voor een ander gedrag zorgde bij mijn reu dan de echte castratie.

Mijn reu werd zekerder na de castratie maar was veel onzekerder en slechtgehumeurder bij de chemische castratie.

En net als de anderen al zeggen zou ik eerst eens langs de da gaan voordat je jezelf van alles in het hoofd haalt.
Afbeelding
gevni havanezers
Nerazi
Zeer actief

Irisz schreef:Balen zeg. :(: Kan je er weinig in adviseren, maar kan me wel voorstellen dat je er een beetje naar van bent.
Hoop dat Ypozane een optie is en dat het voor hem helpt. :ok:
Ja het is gewoon niet leuk. En wil vooral ook goed te pas de DA aankomen, niet dat er dan weer van alles wordt verteld en ik nog steeds kijken van :80:, het zal wel.
Met die chemische castratie dacht ik ook dat ik het beste deed...

Ik vraag me vooral af of het kan komen door de loopse teven hier in de buurt. Ik denk dat het nu al zeker een maand of twee is dat het krioelt vd loopse teven. En hij heeft daar best last van.
Nu heb ik al besloten om het ochtendrondje niet meer door het park te maken met hem.
Maar dat zal ik maandag dan wel horen.

blacky schreef:Ik wil toch even zeggen dat chemische castratie voor een ander gedrag zorgde bij mijn reu dan de echte castratie.

Mijn reu werd zekerder na de castratie maar was veel onzekerder en slechtgehumeurder bij de chemische castratie.

En net als de anderen al zeggen zou ik eerst eens langs de da gaan voordat je jezelf van alles in het hoofd haalt.
Enzi werd vooral heel sloom en inderdaad onzekerder. Weet je ook hoe dat dan kan, dat de gewone castratie anders heeft uitgepakt bij jou? Of gewoon toeval.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Als een hond zoveel last heeft van zijn prostaat zou ik hem allaminuut laten castreren. Ook als hij wat slomer zou worden.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Devel is gecastreerd omdat hij ook steeds terug kerende prostaat problemen had. Na casteratie geen problemen meer gehad op zijn beroertes na dan..
Nerazi
Zeer actief

Pino01 schreef:Als een hond zoveel last heeft van zijn prostaat zou ik hem allaminuut laten castreren. Ook als hij wat slomer zou worden.
Nou het is niet zo dat hij aldoor problemen heeft met zijn prostaat. 1x met een jaar oud en nu verdenk ik hem er weer last van te hebben. Ik laat mijn hond echt niet doortobben met problemen als castratie de oplossing kan zijn. Alleen vind ik het dood en doodzonde om mijn jonge vitale reu dan in te zien kakken naar een 'oude' hond die alleen een rondje loopt omdat het moet, dik wordt door het minder willen bewegen en castratie an sich. Nee, dan maak ik die keuze niet alla minuut. Dan kijk ik toch liever even verder naar andere opties.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Devel is gecastreerd omdat hij ook steeds terug kerende prostaat problemen had. Na casteratie geen problemen meer gehad op zijn beroertes na dan..
blacky
Zeer actief

volgens mij werkt de chemische castratie in op alle hormonen. Bij een gewone castratie blijft de prostaat nog wel werken en de hormoon productie in bijvoorbeeld de bijnieren enzo ook. De chemische castratie is dus veel radicaler. Hoewel uit gewerkt na 6 maand. De gewone castratie is definitief maar mijn ervaring is dus dat je niet kunt zeggen hoe je hond wordt na een castratie aan de hand van de chemische castratie.
Afbeelding
gevni havanezers
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Iarik krijgt om de 6 a 7 maanden Ypozane (kuur van een week). Het werkt uitstekend bij hem.
Nerazi
Zeer actief

We hebben om 14.20 een afspraak, gisteren konden we niet meer terecht.
Nerazi
Zeer actief

Nou we zijn net terug van de DA en mijn vermoeden is toch bevestigd: zijn prostaat is weer wat vergroot.
Omdat hij zo jong is wilt de DA toch gaan overleggen met een uroloog, kan dit gewoon komen door de loopse teefjes in de buurt of is er wat meer aan de hand? Mocht de uroloog zeggen 'joh, dit zien we vaker, geen rare dingen' starten we gewoon met de Ypozane.
Vind de uroloog het nodig om de boel verder te onderzoeken dan gaan we daarmee aan de slag.

Mijn ventje moet geen rare dingen met zijn prostaat hebben, daar is hij nog veel te jong voor :pffff:
Dus nu op het telefoontje wachten van de DA met de info van de uroloog. Ik hoop maar dat het niks raars is, ik hou hier helemaal niet van.
Ook is zijn tepel wat verdikt, alsof er een zwembandje om heen zit. Ze denkt dat dit gewoon wat irritatie (zijn blote buik in combinatie met planten/struiken) is maar neemt het wel mee.
Misschien staat het toch in verband met zijn prostaat..

Afwachten dus :wachten:
Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback

Re: Weer zijn prostaat... - Bij de DA geweest.

Ongelezen bericht door Liselore »

Hij is zeker veel te jong voor al die gekheid! Ik ga duimen!
blacky
Zeer actief

Stepper schreef:Hier paar keer ypozane gehad, maar de laatste keer hielp het niet meer. Sindsdien om de zoveel tijd suprelorin (chemische castratie). Alleen de eerste keer chemische castratie kreeg hij wat gedragsveranderingen. Nu niet meer (minder grote hormonale schommelingen omdat ik de volgende implantaat haal vóór alles weer normaal is) en het enige wat anders is, is dat hij anders plast. 1 grote damesplas door de knietjes in plaats van elk grassprietje moeten vlaggen. Gelukkig werkt het bij hem ruim 18 maanden.

Ik zou het ook liever niet doen, maar zijn prostaatproblemen waren pijnlijk.

Fijn dat een uroloog even mee kijkt. Misschien is een punctie een idee? Dat werd bij mijn hond ook gedaan, zodat (gelukkig) gezegd kon worden dat het om Benigne Prostaathyperplasie ging.
Waarom steeds de chemische troep ipv castreren?
Afbeelding
gevni havanezers
samantha!
Zeer actief

Heeft de DA al terug gebeld?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Nerazi
Zeer actief

samantha! schreef:Heeft de DA al terug gebeld?
Nee nog niet, ga morgen urine brengen dus kan ik gelijk ernaar vragen en dat ze anders op moeten schieten. Ze zei wel dat het een dag of twee kon duren ivm vakantieperiode.
samantha!
Zeer actief

Ben benieuwd :ok:
Heeft hij inmiddels nog klachten?
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief

samantha! schreef:Ben benieuwd :ok:
Heeft hij inmiddels nog klachten?
Hij heeft niet meer gebloed, maar zijn piemel zelf ook dikker, of nouja de schacht.
Verder dan het bloeden heeft hij ook geen klachten gehad, geen koorts, gewoon vrolijk/actief en zijn eetlust is prima. Ik vind het maar vreemd allemaal en het zit me niet lekker..
Dus ben zelf ook heel benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”