Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voeding en groeipijn
Moderator: moderatorteam
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Voeding en groeipijn
Hola,
Eerst even voorop stellen ik weet (vind ik) niet genoeg over honden voedsel dus ik ben druk bezig met zo veel mogelijk te lezen en leren maar ik vidn de informatie die je online op websites vind soms wat tegenstrijdig dus ik hoop dat iemand met meer ervaring hier mischien iets over kan vertellen.
Stitch is er goed aan het groeien (word morgen 15 weken en hij zit op 18.2kg zonder over gewicht/dik zijn) in feite is hij zo flink aan het groeien dat wat groeipijnen begint te krijgen. We zijn er mee naar de DA geweest en die heeft uitgelegdt dat dit normaal is en te verwachten als hij zo snel groeit. Dus we hebben wat pijn stillers gekregen als we die willen gebruiken maar hij heeft ons ook het advies mee gegeven om mischien van voedsel te wissellen of althans een gedeelte van zijn voedsel te vervangen door eiwit arm voedsel om het groeien iets langzamer te laten gaan.
Op dit moment krijg hij Royale Canin duitse herder puppy voedsel.
Nu zijn we van plan om hem nog maar een 2/3 of mischien zelfs 1/2 hoeveelheid van de brokken te geven en de rest op te vullen met rijst en gekookte groente (brocoli of iets dergelijks).
Heeft iemand anders hier ervaring mee en tips of ideeen over?
Eerst even voorop stellen ik weet (vind ik) niet genoeg over honden voedsel dus ik ben druk bezig met zo veel mogelijk te lezen en leren maar ik vidn de informatie die je online op websites vind soms wat tegenstrijdig dus ik hoop dat iemand met meer ervaring hier mischien iets over kan vertellen.
Stitch is er goed aan het groeien (word morgen 15 weken en hij zit op 18.2kg zonder over gewicht/dik zijn) in feite is hij zo flink aan het groeien dat wat groeipijnen begint te krijgen. We zijn er mee naar de DA geweest en die heeft uitgelegdt dat dit normaal is en te verwachten als hij zo snel groeit. Dus we hebben wat pijn stillers gekregen als we die willen gebruiken maar hij heeft ons ook het advies mee gegeven om mischien van voedsel te wissellen of althans een gedeelte van zijn voedsel te vervangen door eiwit arm voedsel om het groeien iets langzamer te laten gaan.
Op dit moment krijg hij Royale Canin duitse herder puppy voedsel.
Nu zijn we van plan om hem nog maar een 2/3 of mischien zelfs 1/2 hoeveelheid van de brokken te geven en de rest op te vullen met rijst en gekookte groente (brocoli of iets dergelijks).
Heeft iemand anders hier ervaring mee en tips of ideeen over?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Voeding en groeipijn
Vers voeren.
Dan is de groei gelijkmatiger en verdwijnt de groeipijn. Ik zou dan aanvullen met groentenmix.
Sinds ik dit doe en het ook mijn pupkopers adviseer zijn er geen groeipijnklachten meer geweest (ca 10 jaar).
Dan is de groei gelijkmatiger en verdwijnt de groeipijn. Ik zou dan aanvullen met groentenmix.
Sinds ik dit doe en het ook mijn pupkopers adviseer zijn er geen groeipijnklachten meer geweest (ca 10 jaar).
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hij heeft in z'n groei toch voldoende voedingsstoffen nodig. Dus bij een opgroeiende pup een deel vd voeding vervangen door "loze" zaken als rijst en groenten vind ik niks. Zou me eerder in (niet vette ivm ook hoog in energie) KVV gaan verdiepen dan qua aanvulling.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dan doe je wel hetzelfde Marjoleine, je vervangt een deel door groenten als ik het zo goed lees.Marjoleine schreef:Vers voeren.
- Lightsun
- Actief
crutz schreef: Zou me eerder in (niet vette ivm ook hoog in energie) KVV gaan verdiepen dan qua aanvulling.
Ja ik heb dit vaker gelezen op het forum maar ik heb er nooit echt aan gedacht moet ik eerlijk toegeven. Heeft dit verder geen uitwerkingen op hem omdat hij nu altijd brokken eet? (Maag problemen ofzo iets?)Marjoleine schreef:Vers voeren.
En is er een specifiek "merk" (ik weet niet hoe je het zou noemen) of iets wat jullie gebruiken voor KVV?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
10% maximaal, dus niet héél veel. En van brok naar vers scheelt hoe dan ook behoorlijk wat loze stoffen, aangezien je dan geen koolhydraten meer voert 
- Lightsun
- Actief
Okay dus in eerste instantie KVV erbij geven als aanvulling/vervanging van 10% van zijn brokjes en kun je het dan langzamer hand opbouwen of moet je het daar bij houden?Marjoleine schreef:10% maximaal, dus niet héél veel. En van brok naar vers scheelt hoe dan ook behoorlijk wat loze stoffen, aangezien je dan geen koolhydraten meer voert
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voer deels barf (zelf samengesteld is dat) en deels kvv.
De kvv is Lotgering en ik voer dan de minder vette varianten. Dat is bv de mix met extra kip, de lam compleet en de paard compleet.
Verder krijgen ze hier eenmaal per week vis.
Bij opgroeiende honden voer ik 75% kvv en 25% karkassen en dergelijke.
De groentenmix voeg ik zelf nooit toe maar is iets dat geadviseerd wordt als er al groeipijn is.
Er zijn zat goede merken kvv hoor, kijk maar even hier: klikkerdeklik
De kvv is Lotgering en ik voer dan de minder vette varianten. Dat is bv de mix met extra kip, de lam compleet en de paard compleet.
Verder krijgen ze hier eenmaal per week vis.
Bij opgroeiende honden voer ik 75% kvv en 25% karkassen en dergelijke.
De groentenmix voeg ik zelf nooit toe maar is iets dat geadviseerd wordt als er al groeipijn is.
Er zijn zat goede merken kvv hoor, kijk maar even hier: klikkerdeklik
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 01 aug 2014 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lightsun
- Actief
ha! Ik zie net dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 4&t=288951 dus ik ga die even door lezen.
merci voor de tips!
merci voor de tips!
- Lightsun
- Actief
Mooie link daar ga ik straks tijdens de lunch eens door heen lezen.Marjoleine schreef: Er zijn zat goede merken kvv hoor, kijk maar even hier: klikkerdeklik
Dank je wel!
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Carnibest compleet versvoer, kan je binnen een week op over stappen.
hier kan je verkooppunt bij jou in de buurt vinden.
Kiezebrink heeft ook heel veel lekkers http://www.kiezebrink.nl
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Ik ben daar misschien een beetje makkelijk in, maar ik heb Enzi toen gewoon gelijk over gezet.
Hij kon niet lopen door de groeipijn, echt kreupel aan drie poten. Piepen, gillen, dat was verschrikkelijk. Met pijnstilling en de overstap naar vers voeren en de groeipijn was zo verdwenen.
Hij kon niet lopen door de groeipijn, echt kreupel aan drie poten. Piepen, gillen, dat was verschrikkelijk. Met pijnstilling en de overstap naar vers voeren en de groeipijn was zo verdwenen.
Laatst gewijzigd door Nerazi op 01 aug 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik heb mijn laatste allemaal op vers gedaan, maar ik denk dat ik de volgende toch weer op brok zal doen.
Ik heb een pup van dichtbij gevolgd die opgroeide op brok (ook een DH trouwens) en ik sta toch wel een beetje zeer positief over hoe die zich ontwikkeld heeft.
Volgende wordt dus in hoofdzaak vermoedelijk weer brok, aangevuld met KVV/BARF. Zoals de volwassen dus.
Ds is op brok opgegroeid (10 jaar geleden), zij had ook nergens last van.
(de vers-groeiende pups overigens ook niet )
Ik heb een pup van dichtbij gevolgd die opgroeide op brok (ook een DH trouwens) en ik sta toch wel een beetje zeer positief over hoe die zich ontwikkeld heeft.
Volgende wordt dus in hoofdzaak vermoedelijk weer brok, aangevuld met KVV/BARF. Zoals de volwassen dus.
- Lightsun
- Actief
jeetje dat is wel echt heel erg. Gelukkig heeft Stitch het zeker niet zo erg. Bij hem is het meer in vlagen en piept hij soms en hinkt hij eventjes met een pootje. Maar het is gelukkig maar heel af en toe. Maar ik wil gewoon zorgen dat het geen probleem gaat worden. Dus KVV ziet er interresant uit. We gaan dinsdag op vakantie dus ik ga tijdens de vakantie beginnen denk ik. (mischien maar even niet voor we de lange auto rit gaan doen hihi)Nerazi schreef: Hij kon niet lopen door de groeipijn, echt kreupel aan drie poten. Piepen, gillen, dat was verschrikkelijk. Met pijnstilling en de overstap naar vers voeren en de groeipijn was zo verdwenen.
Handige links, merci! Van wat ik net zo zat te lezen denk ik inderdaad dat die Carnibest ons merk gaat worden.Badu schreef:Carnibest compleet versvoer, kan je binnen een week op over stappen.
- Lightsun
- Actief
Ja bij mijn vroegere DH heb ik alleen maar brokken gedaan(Nu was hij al een jaar oud toen ik hem kreeg) en nooit problemen gehad. Maar voor stitch ga ik toch KVV eens proberen. Mochten we het niks vinden dan ga ik weer terug naar brok maar ik sta wel open om het toch eens te proberen. Als het helpt zou het fijn zijn.maart schreef: Ds is op brok opgegroeid (10 jaar geleden), zij had ook nergens last van.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Je kan ook alvast stoppen met de puppy brokken.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
maart schreef:Ik heb mijn laatste allemaal op vers gedaan, maar ik denk dat ik de volgende toch weer op brok zal doen.
Hier nu dus ook (waar we het toevallig gister over hadden) pup op hoofdzaak brok incl KVV en wat knaagwerk.
Maar zowel honden hier opgegroeid op brok als volledig op vers nog nooit groeipijnen meegemaakt.
- Lightsun
- Actief
Kan dat? Kan je al over stappen naar gewone brokken? Gaat hij dan niet specifieke voedingsstoffen missen?Suske schreef:Je kan ook alvast stoppen met de puppy brokken.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Gewone brok is prima voor puppen hoor, ik voer nooit puppybrokken, ze eten gewoon allemaal hetzelfde hier of ze nou oud of jong zijn.Lightsun schreef:Kan dat? Kan je al over stappen naar gewone brokken? Gaat hij dan niet specifieke voedingsstoffen missen?Suske schreef:Je kan ook alvast stoppen met de puppy brokken.
- Lightsun
- Actief
Heh...mischien dat ik een beetje te veel val voor de verkoop hype rond puppybrokken by onze dierenwinkelsamantha! schreef: Gewone brok is prima voor puppen hoor, ik voer nooit puppybrokken, ze eten gewoon allemaal hetzelfde hier of ze nou oud of jong zijn.
Mischien dat ik na deze 12kg zak toch overstap.
maar ik ga eerst de mix met KVV eens proberen om te zien hoe dat gaat.
- TessaThomas
- Zeer actief
Mijn Duitser heb ik al heel snel op volwassen brok over gezet. Dat adviseerde de fokker en hij heeft ook geen last gehad van groeipijnen. Hij is opgegroeid met 's ochtends brok en 's avonds KVV en nu al een hele tijd op KVV en de brok als beloningen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier alle mh opgegroeid op kvv de eerste 6 maanden daarna brok muv Xavi. Die laatste volledig op kvv en nu nog steeds.
Volgende zal ook weer gewoon kvv en vers worden. Zie geen voordelen van brok iig. Ook de rest is 4 jaar geleden volledig overgezet op kvb/vers en dat is me uitstekend bevallen. Hier alleen nog brokjes voor beloning onderweg en met t speuren.
Volgende zal ook weer gewoon kvv en vers worden. Zie geen voordelen van brok iig. Ook de rest is 4 jaar geleden volledig overgezet op kvb/vers en dat is me uitstekend bevallen. Hier alleen nog brokjes voor beloning onderweg en met t speuren.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Oudste dober is trouwens op puppybrok opgegroeid wat een ramp. Groeide veel te snel en erg veel groeipijnen... 
Dat was ook gelijk de laatste....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lightsun
- Actief
ja ik ben wat door links heen aan het spitten die mensen gestuurd hebben en andere websites maar meer mensen zeggen dit.malinois schreef:Oudste dober is trouwens op puppybrok opgegroeid wat een ramp. Groeide veel te snel en erg veel groeipijnen...
Ik ga toch meteen overstappen naar KVV en gewone brok combinatie. Dat hele puppy gebeuren is kennelijk wat twijfelachtig als je een gezonde pup hebt.
ja stitch groeit echt alle jezus hard. Hij was een fikse pup toen hij geboren werd maar hij is echt een knoeperd aan het worden. Leuk, want ik vind een grote hond erg mooi maar ook wel even oppassen want het moet niet kwalijk gaan worden voor hem. Dus ik ga het voedsel eerst maar eens aan passen.Heavy schreef:Heavy is het eerste jaar opgegroeid met brokken zonder groeipijn gelukkig.
Maar ze groeide mooi gelijkmatig met 1 kilo per week.
Dus met 15 weken woog ze 15 kg enz.
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Pups hebben van bepaalde voedingsstoffen meer nodig dan volwassen honden. Ik zou dus aanraden om een brok te kiezen die geschikt is voor alle leeftijden, of een goede puppybrok. Een goede puppybrok bevat niet teveel calcium, maar er zijn ook veel puppybrokken die wel teveel calcium bevatten. Dat kan problemen geven. Zie hier een artikel met info en een lijst brokken:http://www.voerwijzer.com/calcium-puppy ... ote-rassen
Kvv is natuurlijk nog beter, zoals ook in dat artikel wordt beschreven. Alle basis info hierover en ook een overzicht van merken vind je hier:http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv
Kvv is natuurlijk nog beter, zoals ook in dat artikel wordt beschreven. Alle basis info hierover en ook een overzicht van merken vind je hier:http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik blijf erbij dat het erfelijk is. Tuana kreeg dacht ik puppybrokken en was met 6 maanden al 59 cm (uiteindelijk 63 cm geworden). Nooit klachten gehad van te snel groeien. Noah heeft zeker tot een maand of 9 rc german shepherd puppy gekregen en nooit klachten.Inge O schreef:aan het verschil tussen vers en brok kan het echt niet in hoofdzaak liggen, wel aan de samenstelling en hoeveelheid die je voert in allebei de gevallen.
mijn honden (en ook puppen) krijgen brok en ik heb nog bij geen enkele pup ooit één seconde groeipijn gezien - als ik er de theorie niet van kende zou ik niet weten wat het was.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
duitse herder schreef:Ik blijf erbij dat het erfelijk is. Tuana kreeg dacht ik puppybrokken en was met 6 maanden al 59 cm (uiteindelijk 63 cm geworden). Nooit klachten gehad van te snel groeien. Noah heeft zeker tot een maand of 9 rc german shepherd puppy gekregen en nooit klachten.Inge O schreef:aan het verschil tussen vers en brok kan het echt niet in hoofdzaak liggen, wel aan de samenstelling en hoeveelheid die je voert in allebei de gevallen.
mijn honden (en ook puppen) krijgen brok en ik heb nog bij geen enkele pup ooit één seconde groeipijn gezien - als ik er de theorie niet van kende zou ik niet weten wat het was.
De gevoeligheid er voor is denk ik zeker erfelijk, maar als ze er gevoelig voor zijn is het denk ik wel met voeding aanpassing in de hand te houden.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dat zeker. Wat er niet in zit, komt er niet uit. Als het wel tot uiting komt, zou ik beginnen met voeding aan te passen.crutz schreef: De gevoeligheid er voor is denk ik zeker erfelijk, maar als ze er gevoelig voor zijn is het denk ik wel met voeding aanpassing in de hand te houden.