Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Woezel. Rust zacht mannetje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Willen jullie meedenken???? DM

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat een rotnieuws :(:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Dank jullie wel, ja het is vreselijk. Ik had nog zo veel langer van hem willen genieten.....
Helaas is het ons niet gegund. Ik hoop dat ie zich snel wat beter gaat voelen.

Ik ga vanavond zn zomercoup weer bijsnoeien, zodat ie nog minder last heeft van de warmte. Een badje is niet aan hem besteed, een sloot met eenden echter wel..... Gelukkig hebben we veel water in de buurt, waar ie niet ver voor hoeft te lopen en dat ik met hem mee kan in het water voor zijn veiligheid.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Wat ontzettend triest :flower: ik hoop dat hij nog een beetje opkrabbelt en hij nog een tijdje kan genieten van de sloot met eendjes.
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Sterkte met het slechte nieuws...en hopen op nog een poosje samen. :ok:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Wat een rot diagnose :(

Ik heb ook een hond met DM. Als hij van zwemmen houdt kun je daar gebruik van maken door zoveel mogelijk te laten zwemmen. In combinatie met anaboleninjectie heb je kans dat hij weer wat spieren opbouwt of op z'n minst de afbraak van wat hij aan spieren heeft vertraagd.
Aangezien hij nu al zwak lijkt te zijn aan de achterkant kun je hem een zwemvest omdoen zodat hij een beetje gedragen wordt en het zwemmen langer volhoudt.
Ik ga met m'n hond 2x per maand naar een fysiotherapeut voor aquatherapie. Dat werkt bij hem goed.

Heel veel sterkte!
Roxywoezel
Zeer actief

Bishy schreef:Wat een rot diagnose :(

Ik heb ook een hond met DM. Als hij van zwemmen houdt kun je daar gebruik van maken door zoveel mogelijk te laten zwemmen. In combinatie met anaboleninjectie heb je kans dat hij weer wat spieren opbouwt of op z'n minst de afbraak van wat hij aan spieren heeft vertraagd.
Aangezien hij nu al zwak lijkt te zijn aan de achterkant kun je hem een zwemvest omdoen zodat hij een beetje gedragen wordt en het zwemmen langer volhoudt.
Ik ga met m'n hond 2x per maand naar een fysiotherapeut voor aquatherapie. Dat werkt bij hem goed.

Heel veel sterkte!
Dank je wel! Waar kan ik zo'n zwemvest kopen? Ik dacht eraan om de achterkant met een lap/sjaal te ondersteunen. Maar een vest geeft hem natuurlijk wat meer vrijheid.

De Da wilt pas beginnen met anabolen als ie zn staart niet meer omhoog krijgt?!
Ik ga daar morgen ook even over bellen met mn andere DA.

Jij ook veel sterkte!
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Jeetje wat erg, veel sterkte...
Bishy
Zeer actief

Roxywoezel schreef:

Heel veel sterkte!
Dank je wel! Waar kan ik zo'n zwemvest kopen? Ik dacht eraan om de achterkant met een lap/sjaal te ondersteunen. Maar een vest geeft hem natuurlijk wat meer vrijheid.

Jij ook veel sterkte!
Wij hebben deze http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... sk6c2lqho2

Beter niet wachten met de anabolen, hoe eerder je begint te werken aan het opbouwen van de spiermassa hoe beter. Goed dat je dat navraag doet bij een andere da.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Bishy schreef:
Roxywoezel schreef:

Heel veel sterkte!

Jij ook veel sterkte!

Beter niet wachten met de anabolen, hoe eerder je begint te werken aan het opbouwen van de spiermassa hoe beter. Goed dat je dat navraag doet bij een andere da.
Je hebt helemaal gelijk Bishy :ok:

Ts ik stuur jou zo een berichtje met de naam van een forumlid, zij is haar duitser vorig jaar aan deze kloteziekte verloren, maar heeft er nu dus erg veel ervaring mee. Misschien heb je er iets aan. Heel veel sterkte ermee.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een naar nieuws, sterkte.
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief

Bishy schreef:
Roxywoezel schreef:

Heel veel sterkte!

Jij ook veel sterkte!

Joh dat is nog goedkoper dan een vest voor mn kind.....
Mooi meegenomen.
Ik heb volgende week een afspraak met mn andere DA, om plan van aanpak te bespreken.
Hij wilt wel direct beginnen met de injecties en hij wilde nog wat proberen, maar helaas is dat niet echt tot me doorgedrongen dus hoor ik volgende week wel ff.

Bedankt allemaal voor het meedenken en medeleven.

Gister zn zomercoupe geknipt en hij lijkt al iets blijer te zijn gelukkig.
Roxywoezel
Zeer actief

Jeeeeh Woezel is een stuk blijer!!!!!!
Waarom?
Roxy is loops hahaha.
Godzijdank heeft ie weer zn charmante uitstraling!

Gisteravond heeft ie even een wilde uitbarsting gehad.
Daarna met een diepe zucht in slaap gevallen.....

Maar hij is in ieder geval weer op momenten heel blij!!!! :cheer: :cheer: :cheer: (naja geil :wink: )
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:LOL:
Waar je al niet blij mee kunt zijn :mrgreen:
het ziet er in ieder geval leuker uit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bishy
Zeer actief

:LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Roxywoezel schreef:Jeeeeh Woezel is een stuk blijer!!!!!!
Waarom?
Roxy is loops hahaha.
Godzijdank heeft ie weer zn charmante uitstraling!

Gisteravond heeft ie even een wilde uitbarsting gehad.
Daarna met een diepe zucht in slaap gevallen.....

Maar hij is in ieder geval weer op momenten heel blij!!!! :cheer: :cheer: :cheer: (naja geil :wink: )
Goed dat je een andere da hebt geraadpleegd. Die anabolen in combi met zwemmen kunnen wat helpen. Verder is het gewoon een rotziekte, de koppies zijn nog goed, maar het lichaam gaat op een bepaald moment niet meer doen wat het koppie wil en denkt te kunnen. Voor mij was het gelukkig pas op late leeftijd dat het zich openbaarde bij de hond. Het ging toen echter wel heel snel achteruit. Maar ik genoot van de momenten dat hij ondanks zijn beperking wel nog de vrolijke hond was die hij was, ook inderdaad als Bluf loops was bijvoorbeeld :wink:
Roxywoezel
Zeer actief

Mijn hoofd is net een zeef pffff. :blont:

Wie heeft er ervaring met DM en wie weet hoeveel injecties Woezel zou moeten hebben/krijgen?
En is het duidelijk wanneer het werkt?
Net tijdens het kroelen (hij stond) zakte hij door zn poten. :(:
En nee niet om te gaan zitten, want hij keek zelf ook raar naar zn achterhand.
Ik voelde even aan zn kont en die was helemaal zacht.... Geen spanning van spieren te vinden. :ugh:

Ook bijt ie veel in zn achtervoeten, zowel bovenkant als zn kussentjes.
Ik denk dat ik morgen maar weer even de DA bel.

Maar hoop ook op advies en info van degene die er ervaring mee hebben.

Alvast bedankt :E:
Bishy
Zeer actief

Als ik het mij goed herinner heb ik de eerste 2 injecties met een maand ertussen laten zetten en sindsdien elke 2 maanden.

Om z'n zenuwen te stimuleren kun je dagelijks tussen de voetkussentjes van z'n achterpoten kriebelen. Wat ik ook doe (als hij ligt) is z'n achterpoten strekken en weer terug, zoals hij zou doen als hij loopt, voor z'n soepelheid. De fysio heeft het mij voorgedaan. Ik masseer ook de schouders van m'n hond omdat die harder moeten werken door deze aandoening.
blondie
Zeer actief

Ik las ergens iets over afvallen? Is de hond ook te zwaar? Dat helpt niet mee als hij deze ziekte heeft. Mijn hond was redelijk schraal en daarom kon hij zich toch nog iets makkelijker voortbewegen.
Maar het is een progressieve ziekte, dus het is een afweging om nu nog aan gewicht te gaan werken, of gewoon genieten en het hem zo gemakkelijk mogelijk maken.
Vloeren waar hij moeilijk grip kreeg daar had ik antislipmatten gelegd, dan kon hij makkelijker overeind. Hem helpen als ik zag dat hij het even niet alleen redde. De anabolen waren ter ondersteuning, en een laatste poging om iets te kunnen doen om het hem wat makkelijker te maken. Hier ook na constatering dus de anabolen erin, na 1 a 2 weken merkte ik "verbetering" na ca. 4 weken weer achteruitgang, dus weer anabolen laten spuiten.
Diagnose was begin januari gesteld. Direct anabolen in laten spuiten. Half april was het over en ging het niet meer, de hond gaf het ook aan, zijn achterhand was echt te zwak geworden. Het kan heel snel gaan en er is geen medicijn voor die hem beter kan maken. Het klinkt hard, maar wees erop voorbereid dat het zo snel kan gaan. De kleine troost is, is dat ondanks dat ze soms zo zwalken ze geen pijn hebben van die aandoening wel hebben ze ongemak omdat ze iets willen doen, in hun kop zijn ze er sterk genoeg voor, het lichaam werkt alleen niet mee. Daar moet je als baasje ook bij zijn om bepaalde dingen maar niet meer toe te laten.
Willen spelen met loopse teef en uitgedaagd worden ok, maar het dansen om elkaar heen was over. Nu moet ik zeggen dat Finn dat volgens mij zelf ook wel snapte want het werd ineens grondspel :mrgreen: Met zijn voorpoten had hij nog kracht zat.
Sterkte, het is een rotziekte en vreselijk om je maatje zo te zien aftakelen terwijl ze in geest nog zo goed zijn. :roos:
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Wat een rotdiagnose. Devies is genieten van en met Woezel. Je weet nooit hoe snel het kan gaan. De meeste DA's in Nederland rekenen nog op 6 maanden, mijn Senta heeft nog zo'n 3 jaar vrij goed geleefd na de eerste (voor mij toen zichtbare) verschijnselen. Alleen de laatste paar maanden ging het vrij snel.
Bij Freya heb ik bijna twee jaar geleden de eerste dingen gezien waardoor ik vermoed dat ook zij DM heeft.

Conditie is heel belangrijk, in beweging blijven ook al zijn het kortere wandelingetjes, als Woezel zwemmen leuk vindt, lekker gaan zwemmen, maar wel met een zwemvestje.

Anabolen kun je proberen, voor Senta werkte dat niet. Verder kun je denken aan een achterhandtuigje als hij door de achterhand zakt. Om de pootjes te beschermen en om uitglijden binnen te voorkomen zou een schoentje cq slofje handig zijn (niet alle verkrijgbare schoentjes en slofjes voldoen). Ook zou je, als je financiën het toelaten en als je daar zelf achter staat, een rolwagentje kunnen kopen eventueel tweedehands.

Of je zoiets aanschaft of niet, die beslissing ligt bij jou, ook de beslissing dat het genoeg is omdat Woezel geen lol meer heeft, want daar gaat het toch om.

Op FB is een site (Engelstalig) waar heel veel info te vinden is, waar veel mensen komen met dezelfde problemen en waar je veel tips etc. kunt krijgen.Zo staan er voorbeelden van aanpassen van schoentjes zodat de hond niet omklapt of een voorbeeld van een zeflmaak rolwagentje.

Geen idee of ik de link hier mag neerzetten, haal maar weg als het tegen de regels is :D
https://www.facebook.com/groups/DMDogs/
De groep heet: Degenerative Myelopathy (DM) awareness group
Het is een besloten groep.

Heel veel sterkte en nog meer plezier nog met Woezel.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Roxywoezel
Zeer actief

Dank jullie wel!

Ja het lijkt met Woezel heel hard te gaan.
Maar soms ook niet.
Wat een K ziekte!!!!! :boos:

Ik geniet van elk moment met woezel. :I:
Hoewel hij nu ook heel veel slaapt.
Ik loop 6x per dag een rondje zolang hij wil. Soms 15 minuten soms maar 5.

Mijn lieve zwerver die soms wel 2 uur lang aan het rennen was..... Is nu al niks meer van over.
Ik heb wel het idee dat hij zelf maar al te goed beseft wat er aan de hand is. De medische termen natuurlijk niet.
Maar hij zoekt niet meer zn grenzen op.

Ja hij is iets te zwaar. Maar absoluut geen rolmopsAfbeelding

Zo blij als dat hij hier kijkt doet ie niet meer. :ugh:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat een rotdiagnose zeg :roos:
Hopelijk kun je nog een flinke tijd van hem genieten!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
blondie
Zeer actief

Heeft hij in huis ook moeite met opstaan? Ik zie een gladde vloer, dat bemoeilijkt volgens mij het opstaan en kost veel energie. Ik heb wat lange matten antislip in huis gelegd op de gladde stukken, en moet zeggen dat dat voor mijn hond zoveel fijner werkte. Hij werd in ieder geval weer wat stabieler daardoor, en bleef ondanks alles toch wel vrolijk en enthousiast. Hij is ook niet incontinent geworden, voor dat dat gebeurde gaf hij aan dat het genoeg was geweest.

Sommige honden hebben baat bij een rolstoel, je zou het kunnen overwegen. Ik heb dat uit mijn hoofd gezet, daar had ik mijn hond absoluut geen plezier mee gedaan.
Probeer het hem makkelijk te maken ook al staat het wat rommelig in huis. Dat mijn hond op die manier nog goed uit de voeten kon maakte dat hij wel wat vrolijk bleef, dat gaf voor mij aan dat het zijn tijd nog niet was.
Roxywoezel
Zeer actief

blondie schreef:Heeft hij in huis ook moeite met opstaan? Ik zie een gladde vloer, dat bemoeilijkt volgens mij het opstaan en kost veel energie. Ik heb wat lange matten antislip in huis gelegd op de gladde stukken, en moet zeggen dat dat voor mijn hond zoveel fijner werkte. Hij werd in ieder geval weer wat stabieler daardoor, en bleef ondanks alles toch wel vrolijk en enthousiast. Hij is ook niet incontinent geworden, voor dat dat gebeurde gaf hij aan dat het genoeg was geweest.

Sommige honden hebben baat bij een rolstoel, je zou het kunnen overwegen. Ik heb dat uit mijn hoofd gezet, daar had ik mijn hond absoluut geen plezier mee gedaan.
Probeer het hem makkelijk te maken ook al staat het wat rommelig in huis. Dat mijn hond op die manier nog goed uit de voeten kon maakte dat hij wel wat vrolijk bleef, dat gaf voor mij aan dat het zijn tijd nog niet was.

Ja hij heeft 1 vaste plek in huis waar hij graag ligt (koelste plekje) daar heb ik een mat neergelegd.
Nu wilt ie daar niet meer liggen.
Verder heeft ie een kussen, waar hij ook graag op ligt.
Dus kan ie makkelijker opstaan.
Uiteindelijk zal ie wel eieren voor zn geld kiezen en op de mat gaan liggen. Maar voorlopig ligt hij er nog naast.

Gewriemel aan zn lijf vind ie vreselijk. Zelfs een halsband mag niet langer om dan puur om te wandelen.
Ik ga zeker rondkijken voor een rolstoel. Maar denk dat het weinig succes heeft.
Maar wil het zeker wel eerst geprobeerd hebben.
Als het goed is komt vandaag zn zwemvest binnen.
blondie
Zeer actief

Roxywoezel schreef:
blondie schreef:Heeft hij in huis ook moeite met opstaan? Ik zie een gladde vloer, dat bemoeilijkt volgens mij het opstaan en kost veel energie. Ik heb wat lange matten antislip in huis gelegd op de gladde stukken, en moet zeggen dat dat voor mijn hond zoveel fijner werkte. Hij werd in ieder geval weer wat stabieler daardoor, en bleef ondanks alles toch wel vrolijk en enthousiast. Hij is ook niet incontinent geworden, voor dat dat gebeurde gaf hij aan dat het genoeg was geweest.

Ja hij heeft 1 vaste plek in huis waar hij graag ligt (koelste plekje) daar heb ik een mat neergelegd.
Nu wilt ie daar niet meer liggen.
Verder heeft ie een kussen, waar hij ook graag op ligt.
Dus kan ie makkelijker opstaan.
Uiteindelijk zal ie wel eieren voor zn geld kiezen en op de mat gaan liggen. Maar voorlopig ligt hij er nog naast.

Gewriemel aan zn lijf vind ie vreselijk. Zelfs een halsband mag niet langer om dan puur om te wandelen.
Ik ga zeker rondkijken voor een rolstoel. Maar denk dat het weinig succes heeft.
Maar wil het zeker wel eerst geprobeerd hebben.
Als het goed is komt vandaag zn zwemvest binnen.
Da adviseerde mij om in het kussen traagschuim te doen. Dat vormt zich naar het lichaam en is wat steviger zodat de hond ook weer wat makkelijker op kan staan. Het beste is gewoon te kijken naar het karakter van je hond. Laat hem in zijn waarde, als hij gefriemel aan zijn lijf al niet leuk vindt, dan is zo'n rolstoel al niets. Voor mijn hond was het ook geen doen, die wilde altijd alles zelf doen, bleef waardig op zijn manier tot het eind van zijn leven. Ondersteuning aan de achterhand, pfff ik ben blij dat ik dat attribuut niet heb aangeschaft, want hij wilde het gewoon niet. Op eigen tempo naar het veld en anders niet :pffff: en daar aangekomen had hij de grootste lol. En voor dat iemand dat gaat zeggen "dat alles moet wennen" nee, het wende niet en ik zag aan zijn kop dat hij dat ook zeker niet van plan was. Zijn kracht maakte dat hij doorging en zijn kracht was ook dat hij me duidelijk maakte dat het goed was geweest. Ben ik hem dankbaar voor.
Ik snap het van jou hoor, dat je al het mogelijke wilt aangrijpen en proberen. Je maatje staat voorop en alleen jullie samen weten hoe de vork in de steel zit.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik kende bestaan van ziekte bij honden eerlijkheidshalve niet, wel bij mensen natuurlijk.
Wat rot voor jullie heel veel sterkte , en wijze beslissingen.
Hoop dat jullie nog veel quality time hebben.
Dikke knuffel uit Zeeland/brabant
Roxywoezel
Zeer actief

Woezel ligt op de helft van de onderkant van een boxspring. Super de luxe hihi. :pffff:
Dankzij een hele handige broer. :ok:

Ja het zal onwijs zoeken worden wat het beste is voor Woezel.
Gelukkig ken ik hem door en door en kan ik veel aan hem zien wat wel en wat ie niet wilt. :I:

Ben benieuwd wat de DA volgende week voor plan maakt en of ik en Woezel ons daarin kunnen vinden. Hij vertelde vandaag alvast te zoeken wat woezel acceptabel vind aan massages e.d..
Poten aanraken is in ieder geval een NO GO! :oeps:
Maar dat wist ik eigenlijk al.

Bedankt voor alle steun betuigingen! Doet me zeker heel goed. :roos:
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Veel sterkte.
Roxywoezel
Zeer actief

Update:

Plan van aanpak met DA besproken.
Woezel heeft een injectie gehad, als de anabolen zichtbaar hun werk doen dan over 4 weken een nieuwe dosis. Zo niet dan al over 2 weken terugkomen.

Bidden dat het werkt want hij was weer voelbaar achteruit gegaan..... :ugh:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Re: Willen jullie meedenken???? DM update

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zal voor je duimen, want in bidden geloof ik niet. :E:
Roxywoezel
Zeer actief

Re: Willen jullie meedenken???? DM update

Vertel me dat de ziekte nu gaat stagneren en we echt nog ff mogen genieten van elkaar!!!!!! :boos:
Woezel staat steeds lager, hij zakt door zn knieën zeg maar, waardoor hij met een bolle rug loopt. :roll:
Zijn stand is ook heel raar, het lijkt nu op O-benen. :(:
En vanavond tijdens het poepen viel hij bijna om, maar wist nog net zn evenwicht te pakken met zn voorpoten. Hij hangt nu dus tijdens het poepen volledig en alleen op zn voorpoten. Met zn achterpoten nog maar licht gebogen..... :ugh: :cry: :jank:

Ik weet het ff niet meer......... :U:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”