Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over naar KVV, maar hoe?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Angela
Actief
Mijn ras(sen): Flat Coated Retriever
Aantal honden: 1

Over naar KVV, maar hoe?

Ongelezen bericht door Angela »

Ik zit erover te denken Duke over te zetten op KVV, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus ik zou graag jullie tips willen. Ik weet ondertussen dat ik 20-30 gram per kilo lichaamsgewicht zou moeten voeren, maar geldt dit voor alle soorten KVV? En hoe stel ik een zo compleet mogelijk menu samen? En hoe kan ik bepalen voor welk merk ik zou moeten gaan?

De hoofdreden voor het overstappen is, dat ik hoop dat Duke daardoor beter gaat eten. Nu zou het ook goedkoper zijn dan brokken, dus dat is een bijkomend voordeel, maar voor mij niet de belangrijkste reden.

Al jullie advies is welkom, kom maar op :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Over naar KVV, maar hoe?

Ongelezen bericht door alm@ »

Als je kvv compleet koopt hoef je niks meer toe te voegen. De hoeveelheid kan je in het begin aanhouden en eventueel aanpassen als het nodig is. Ik gaf Biko eerst ook 20% (weegt 30 kilo) maar dat was te weinig dus hij is van 600 naar 900 gram gegaan en nu is hij precies goed.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Als je enkelvoudige KVV wil gaan voeren, geef dan vier of vijf soorten verspreid over drie weken. Dan voer je ook compleet.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Als je een complete variant geeft hoef je eigenlijk verder niks te doen. Compleet = compleet.

Qua hoeveelheden voeren en ook qua varianten is het vaak uitproberen. Er zit nog wel eens wat verschil tussen de diverse fabrikanten. Moeilijk te zeggen wat bij jouw hond past, de ene hond is tenslotte de ander niet :19: .

Probeer het e.e.a. uit en kijk waar je hond het goed op doet. Dat kan één bepaald voer zijn, maar ook een variatie van verschillende merken.

Ik ben voor variëren alleen zijn de ingewanden van mijn reu het daar niet zo mee eens, dat kan dus ook.

Gewoon starten met een complete kvv waar jij een goed gevoel bij hebt.

Zijstraatje; toen ik, jaren geleden, met kvv startte stond de afkorting voor Kompleet Vers Voer. Dat was wel zo makkelijk. Ik las net dat de K nu staat voor Kant en klaar :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn mannen doen het prima op Smuldier (meestal de complete varianten), Rodi (idem, maar ook de pens) en soms Duck. Ik heb een paar pakjes Renske in de kast voor het geval ik vergeet te ontdooien Ik voer 's avonds vlees, 's ochtends brokken. Daarmee regel ik ook de hoeveelheid (te zwaar, minder brokken, te mager, meer brokken). Die 20-30% van het gewicht lijkt wel aardig te kloppen.
Sidhe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sidhe »

Beetje uitproberen inderdaad.
De ene hond gaat aan de diarree van dat merk, de andere hond vindt dat merk gewoon niet te eten en een derde eet van alle merken bijv. wel de kip maar blieft geen wild.

Ik ben recent overgegaan op Alaska, omdat die een doos hebben met verschillende smaken en ik zo een beetje af kan wisselen. Beide honden eten dat goed.
Hiervoor voerde ik Degomeat, wat voor de Berner goed was maar wat de pup niet wilde en het hondje wat ik ervoor had viste er steeds de botstukjes uit en liet die liggen. Rodi lustten ze niet en Smuldier en Duck gingen met lange tanden.
Ik merk ook dat ik van Alaska minder kan voeren, waar ik mijn Berner (40 kg) eerst 1,2 kilo moest voeren van Degomeat en 1 kilo rond met barfprodukten gaat het nu prima op de rollen van 800 gram minus een beetje eraf voor de pup.

De hoeveelheden zijn dus echt richtlijnen, handig om mee te beginnen, maar daarna kijken of je hond invalt of juist te mollig wordt.

En welk merk je kiest hangt ook af van je eigen ideeen: wel of geen groenten erdoor, bot of een calciumpreparaat, glutenvrij of niet, toegevoegde vitaminen/mineralen of niet,...
Angela
Actief

Ik heb nu 2 soorten vlees gehaald, maar hier in Duitsland is het vooral enkelvoudige ingrediënten wat verkocht wordt. Dus ik heb er een zakje gedroogde groentemix en een potje Barfer's Best bij gekocht. Morgenvroeg de eerste keer, ben benieuwd of hij het met meer smaak gaat eten.
Moet ik verder nog ergens op letten? De groentemix moet ik afmeten en met gekookt water mengen, zodat het daarna toegevoegd kan worden. De Barfer's Best heeft dan calcium, vitaminen en mineralen. Verder doe ik er dan ook een lepeltje plantaardige olie bij, aangezien ik (nog) geen visolie in huis heb.
Afbeelding
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Zolang je voldoende afwisselt met de enkelvoudige varianten en dan 4 a 5 diersoorten, opletten dat er wel gemalen bot doorheen zit en ook gemalen organen voeren dan moet het wel goed komen.

Je zou ipv visolie ook prima een kvv zalmworst kunnen voeren hoor 1x per 7 a 10 dagen... Of een andere vette vis vlees worst.

Belangrijk is wel dat je je goed beseft dat je hond zowel vlees, bot als orgaan binnen moet krijgen wil het geen te korten oplopen!!!

Ik weet dus niet of er bot in die vleesworsten zit, probeer daarachter te komen.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

je woont ook in duitsland??

ik vind het hier heel lastig om vlees te vinden voor honden,futterhause heeft wel het een en ander in de vriezer liggen,maar vind het duur,5 a 6 euro de kilo is wel zo'n beetje de prijs.

weet niet of je in een grens gebied woont? wij halen gewoon ahv en smuldier in nederland en vlees bij een slachthuis...

of misschien heb je hier iets aan: http://barfshop.frostfutter.de/epages/B ... robePakete

vond dat er nog best goed uitzien.
Angela
Actief

Kimmie schreef:je woont ook in duitsland??

ik vind het hier heel lastig om vlees te vinden voor honden,futterhause heeft wel het een en ander in de vriezer liggen,maar vind het duur,5 a 6 euro de kilo is wel zo'n beetje de prijs.

weet niet of je in een grens gebied woont? wij halen gewoon ahv en smuldier in nederland en vlees bij een slachthuis...

of misschien heb je hier iets aan: http://barfshop.frostfutter.de/epages/B ... robePakete

vond dat er nog best goed uitzien.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het lastig vindt in Duitsland vlees te vinden. Ik vind dat voor een beginner echt niet duidelijk en overzichtelijk. Dank voor de link, maar ik denk inderdaad dat ik het vanaf nu maar gewoon in Nederland haal, woon nu weer net aan de goede kant van de grens (sinds gister) :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”