Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stambomen buitenland
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Stambomen buitenland
Nu Nederland zo hard bezig is om van de stambomen meer te maken dan een afstammingsbewijs vraag ik me af hoe dat in het buitenland werkt. Er komt als het goed is straks op onze stambomen te staan of je wel of niet volgens de normen (lees eisen) van de rasgebonden matrix fokt. Ik neem aan dat je dan ergens zou kunnen opzoeken wat dat per ras inhoudt, welke testen er dan gedaan moeten zijn, aan welke eisen de ouderdieren moeten voldoen.
Maar hoe werkt dit in het buitenland? Zijn ze daar ook al bezig met dit soort zaken?
In Duitsland is het niet de kennelclub, maar de rasvereniging die de stambomen verstrekt, dus daar zou het misschien makkelijker kunnen gaan.
Weet iemand dat?
Maar hoe werkt dit in het buitenland? Zijn ze daar ook al bezig met dit soort zaken?
In Duitsland is het niet de kennelclub, maar de rasvereniging die de stambomen verstrekt, dus daar zou het misschien makkelijker kunnen gaan.
Weet iemand dat?
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Stambomen buitenland
In Duitsland (als voorbeeld) zijn ze daar al veel strenger mee.
In België krijg je bij mijn weten bij bepaalde rassen ook al jaren geen stamboom meer als ze niet geröntgend zijn.
Maar er zijn natuurlijk nog genoeg landen waar het heel anders gaat.
In België krijg je bij mijn weten bij bepaalde rassen ook al jaren geen stamboom meer als ze niet geröntgend zijn.
Maar er zijn natuurlijk nog genoeg landen waar het heel anders gaat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
In Duitsland is het inderdaad de rasvereniging die de stambomen verstrekt.
Daar moet (in elk geval in mijn ras) de hond eerst aangekeurd worden en daarbij moeten ook de door de RV bepaalde gezondheidstesten zijn gedaan).
Je moet als beginnend fokker verplicht een cursusdag van de RV gevolgd hebben.
En bij mijn ras moet je dan ook nog toestemming vragen voor de gewenste combinatie.
Pas als alles in orde is en aan hun eisen voldoet, dan krijg je stambomen voor je pups. Anders niet.
Let wel op, in Duitsland kunnen diverse RV's voor een ras actief zijn. Maar slechts 1 wordt ook erkend door de VDH en dus FCI, en dan krijg je dus ook officieel erkende stambomen.
De andere RV's geven ook stambomen uit maar die worden dus nergens erkend.
Daar moet (in elk geval in mijn ras) de hond eerst aangekeurd worden en daarbij moeten ook de door de RV bepaalde gezondheidstesten zijn gedaan).
Je moet als beginnend fokker verplicht een cursusdag van de RV gevolgd hebben.
En bij mijn ras moet je dan ook nog toestemming vragen voor de gewenste combinatie.
Pas als alles in orde is en aan hun eisen voldoet, dan krijg je stambomen voor je pups. Anders niet.
Let wel op, in Duitsland kunnen diverse RV's voor een ras actief zijn. Maar slechts 1 wordt ook erkend door de VDH en dus FCI, en dan krijg je dus ook officieel erkende stambomen.

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Is dat zo? Volgens mij zijn voor bv de Welsh Springer (en een shitload andere spanielrassen) zowel de Jagdspaniel klub als de Spaniel Club Deutschland actief én erkend door het VDH. Geeft een van die twee dan geen bomen uit ofzo? Hoe moet ik dat zien?Pets_Passion schreef: Let wel op, in Duitsland kunnen diverse RV's voor een ras actief zijn. Maar slechts 1 wordt ook erkend door de VDH en dus FCI, en dan krijg je dus ook officieel erkende stambomen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is wel zoals ik het begrepen heb. Misschien dat het voor jou ras anders is en dat daar wel 2 RV's erkend zijn...
Bij de kromi's in elk geval niet. Daar heb je 3 RV's, maar slechts 1 is erkend en geeft dus ook erkende bomen uit. De andere 2 doen dat ook, alleen die hebben dus geen erkenning.
Bij de kromi's in elk geval niet. Daar heb je 3 RV's, maar slechts 1 is erkend en geeft dus ook erkende bomen uit. De andere 2 doen dat ook, alleen die hebben dus geen erkenning.

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Nee hoor, bij de Ridgeback ook (minimaal?) 3 rasverenigingen in Duitsland en bij alle drie krijg je FCI stambomen.Pets_Passion schreef:Dat is wel zoals ik het begrepen heb. Misschien dat het voor jou ras anders is en dat daar wel 2 RV's erkend zijn...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh.. ok. Bedankt voor de correctie, dan is dat blijkbaar alleen bij mijn ras zo.
Maar dat ligt dan dus aan de RV dat ze geen erkenning hebben gevraagd / gekregen...
Maar dat ligt dan dus aan de RV dat ze geen erkenning hebben gevraagd / gekregen...