Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor klein ras past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Re: Wat voor klein ras past?

Ongelezen bericht door Winston »

Charlie schreef:Wat dacht je van een shih tzu ? In het nest waar we een hondje voor mijn moeder hebben uitgezocht zijn er nog pups beschikbaar. :D

Die trekt hun niet zo :W:.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Winston schreef:Mijn schoonmoeder moet voor haar gezondheid in beweging blijven en zou graag een hondje willen hebben wat gezellig mee kan gaan en stimulans geeft om te wandelen.
Nu zijn we aan het zoeken wat voor ras dat nou zou kunnen zijn.

Dit is onze voorkeur:

-Een klein handzaam hondje die lichamelijk gezond is. Niet te veel kwalen in het ras. Een gezonde bouw en geen korte neus. Niet zwaarder dan 6 kilo (het liefst tussen de 2-4 kilo).
-Een aanhankelijk karakter die makkelijk is op te voeden. Baasgericht en niet te eigenwijs.
-Liever geen plukvacht. Een vacht die geknipt kan worden is geen probleem, (mijn schoonmoeder knipte haar kruising Yorkshire Terrier zelf) en eventueel een vacht die geschoren moet worden kan in overweging genomen worden.
-Liever niet een al te eenkennig karakter. De hond hoeft niet waaks te zijn. Het liefst gericht op familie. Het is handig als het bezoek geaccepteerd wordt. Hoeft geen allemansvriend te zijn, maar mag wel.
-Een hond die genoegen neemt met middelmatige beweging.
-Liever niet te veel of nog beter geen jachtinstinct. Het beste is een hondje wat graag in de buurt van het baasje blijft en niet eentje die de benen neemt zodra hij iets bespeurd.

Dat is het zo'n beetje. Het moet verder wel een pup zijn, dus geen (volwassen) herplaatser. Mijn schoonouders hebben alle tijd en het hondje hoeft bijna nooit alleen te zijn. Mijn vriendin en ik gaan helpen met de opvoeding en als het moet kan het hondje met ons mee op wandelingen.

Ideeën tot nu toe zijn:

Het vlinderhondje; de rasbeschrijving klinkt bijna ideaal.

Maltezer; ook deze rasbeschrijving ziet er goed uit.

Chihuahua; leuke hondjes, maar ook behoorlijk eenkennig vaak en soms ook wat pittig. Toch kunnen het hele leuke honden zijn maar toch ook niet helemaal wat wij zoeken.

Toypoedel; leuk karakter maar wel een wat bewerkelijke vacht. Is zelf scheren met goede tonduese een optie? Mijn schoonouders willen liever niet naar een trimsalon moeten.

Hebben jullie misschien nog suggesties?
een Bichon frise
of een markiesje ?
Winston
Actief

chaos schreef:Een volpino, niet omdat ik er zelf 1 heb maar je omschrijving past precies.
Zijn d'r niet razend veel van maar mogelijk is er wel aan te komen.
Daar had ik nog nooit van gehoord! Ze zien er leuk uit. We zullen eens kijken wat voor karakter ze hebben.
Winston
Actief

Machie schreef:Wat is gemiddelde beweging? Is dat 1 uur per dag? Of 2? Of een half uur of...
Sowieso 3x het blokje om en een langere wandeling. Met regelmaat gaat het hondje met ons mee op de wandeling. Ik en vriendin maken zelf hele lange wandelingen.
Winston
Actief

Emma schreef:
Winston schreef:Mijn schoonmoeder moet voor haar gezondheid in beweging blijven en zou graag een hondje willen hebben wat gezellig mee kan gaan en stimulans geeft om te wandelen.
Nu zijn we aan het zoeken wat voor ras dat nou zou kunnen zijn.

Dit is onze voorkeur:

-Een klein handzaam hondje die lichamelijk gezond is. Niet te veel kwalen in het ras. Een gezonde bouw en geen korte neus. Niet zwaarder dan 6 kilo (het liefst tussen de 2-4 kilo).
-Een aanhankelijk karakter die makkelijk is op te voeden. Baasgericht en niet te eigenwijs.
-Liever geen plukvacht. Een vacht die geknipt kan worden is geen probleem, (mijn schoonmoeder knipte haar kruising Yorkshire Terrier zelf) en eventueel een vacht die geschoren moet worden kan in overweging genomen worden.
-Liever niet een al te eenkennig karakter. De hond hoeft niet waaks te zijn. Het liefst gericht op familie. Het is handig als het bezoek geaccepteerd wordt. Hoeft geen allemansvriend te zijn, maar mag wel.
-Een hond die genoegen neemt met middelmatige beweging.
-Liever niet te veel of nog beter geen jachtinstinct. Het beste is een hondje wat graag in de buurt van het baasje blijft en niet eentje die de benen neemt zodra hij iets bespeurd.

Dat is het zo'n beetje. Het moet verder wel een pup zijn, dus geen (volwassen) herplaatser. Mijn schoonouders hebben alle tijd en het hondje hoeft bijna nooit alleen te zijn. Mijn vriendin en ik gaan helpen met de opvoeding en als het moet kan het hondje met ons mee op wandelingen.

Ideeën tot nu toe zijn:

Het vlinderhondje; de rasbeschrijving klinkt bijna ideaal.

Maltezer; ook deze rasbeschrijving ziet er goed uit.

Chihuahua; leuke hondjes, maar ook behoorlijk eenkennig vaak en soms ook wat pittig. Toch kunnen het hele leuke honden zijn maar toch ook niet helemaal wat wij zoeken.

Toypoedel; leuk karakter maar wel een wat bewerkelijke vacht. Is zelf scheren met goede tonduese een optie? Mijn schoonouders willen liever niet naar een trimsalon moeten.

Hebben jullie misschien nog suggesties?
een Bichon frise
of een markiesje ?
Markiesjes vinden mijn schoonouders wel leuk denk ik. We zullen verder kijken naar karakter ect.

Tot nu valt de Havanezer erg in smaak.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Je zou ook eens naar de bichon frisee of de bolognezer kunnen kijken. Wordt niet veel mee gefokt geloof ik dus je zult wel even geduld moeten hebben.
Winston
Actief

lets have fun schreef:Je zou ook eens naar de bichon frisee of de bolognezer kunnen kijken. Wordt niet veel mee gefokt geloof ik dus je zult wel even geduld moeten hebben.
We zullen de rasstandaarden even op gaan zoeken, misschien is het wat :W:.

Mijn schoonouders nemen rustig de tijd en het hondje hoeft niet gelijk al in huis te zijn. Belangrijk is dat het een gezond ras is van een goede fokker. Als het ras niet 'te' populair is zijn ze vaak ook gezonder en dat is een voordeel.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Winston schreef:
lets have fun schreef:Je zou ook eens naar de bichon frisee of de bolognezer kunnen kijken. Wordt niet veel mee gefokt geloof ik dus je zult wel even geduld moeten hebben.

Mijn schoonouders nemen rustig de tijd en het hondje hoeft niet gelijk al in huis te zijn. Belangrijk is dat het een gezond ras is van een goede fokker. Als het ras niet 'te' populair is zijn ze vaak ook gezonder en dat is een voordeel.
Beide gezelschapshondjes pur sang. Aanhankelijk, op het gezin gericht, vrolijke speelse hondjes, de bolognezer is serieuzer dan de bichon frisee. De bichon moet regelmatig geknipt of geschoren de bolognezer niet. Ik denk dat van die 2 de bolognezer de rustigste is, de paar die ik ken zijn echte schootzittertjes.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Markiesje lijkt me niet zo goed passen:

- gemiddeld 6 tot 8 kilo
- niet altijd makkelijk op te voeden (die van mij was best pittig, druk, laat zindelijk en wordt nu met 2 jaar pas wat rustiger)
- heeft toch wel een uur loslopen per dag nodig, of een hondensport oid
- kan flink jachtinstinct hebben

Het zijn verder wel baasgerichte, sociale, vrij gezonde hondjes.
Winston
Actief

Nanna schreef:
Winston schreef: Als het ras niet 'te' populair is zijn ze vaak ook gezonder en dat is een voordeel.
Dat is een misvatting hoor. Zeldzame rasjes zijn juist wel vaak ongezond omdat het meestal allemaal zware inteelt is.
De reden van de ongezondheid van populaire rassen is dat broodfukkers er mee aan de haal gaan en die kijken helemaal nergens naar.
Dat wist ik niet. Is dat echt zo erg? Dus de middenmoot is het beste? Een ras dat niet overdreven kapot gefokt wordt, maar wel populair genoeg vanwege grotere genenpool? De broodfukker doen we maar niet.
Winston
Actief

lets have fun schreef:
Winston schreef:

Beide gezelschapshondjes pur sang. Aanhankelijk, op het gezin gericht, vrolijke speelse hondjes, de bolognezer is serieuzer dan de bichon frisee. De bichon moet regelmatig geknipt of geschoren de bolognezer niet. Ik denk dat van die 2 de bolognezer de rustigste is, de paar die ik ken zijn echte schootzittertjes.
Zoiets wij zoeken inderdaad. Het hondje gaat wel elke dag wandelen. Nu moet mijn schoonmoeder dat zonder hondje doen en dat vindt ze niet leuk zonder gezelschap.

Op de dagen dat ze minder kan doen, is het de bedoeling dat het hondje dan met ons mee gaat of anders kan mijn schoonvader het uitlaten. Ik verwacht alleen niet dat hij hele lange wandelingen gaat doen. Mijn vriendin gaat het sowieso leuk vinden om zich bezig te houden met het hondje. Ze ziet mijn schoonouders bijna elke dag.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

Wat Nanna zegt is waar, je schoonouders zijn nog niet stokoud. Maar ze zijn wel al op leeftijd. Tegen de tijd dat er een pup is, deze opgevoed is en misschien wat rustiger wordt zijn je schoonouders weer wat ouder geworden (je bent zo een paar jaar verder). Dikke kans dat tegen de tijd dat het hondje is zoals zij willen ze zelf nog minder met het hondje kunnen doen etc. Vind het eigenlijk een beetje egoïstisch om perse nog een pup te willen met zoveel eisen en als je zelf ook nog best op leeftijd bent. :19:
Winston
Actief

Nanna schreef:Je kunt niet zo een zeer uitgebreide wensenlijst hebben en verwachten of zelfs hopen dat een pup daaraan voldoet.
Je schoonouders zijn niet echt stokoud maar toch kan ik je vertellen dat het tegenvalt om maandenlang te zitten met een pup die eerst onzindelijk is en daarna de boel gaat lopen kapotknauwen vanwege de tandjes en die enorm speels is en vermaakt wenst te worden ;-)
Ik zie echt het probleem van een herplaatser niet, integendeel. Ik heb er zelf drie en die bevallen me meer dan uitstekend. :ok: Evengoed als de twee die ik vanaf pup had.
Het is juist goed voor mijn schoonouders dat ze wat om handen hebben. Ze zijn nog fit genoeg om een pup op te voeden.

Eventueel kunnen wij de basis van de opvoeding doen. Eigenlijk maken wij ons daarover niet zo'n zorgen omdat mijn schoonouders best goede ervaring hebben met honden (en ook met pups).

Ik heb niks tegen een herplaatser ik heb er zelf nl twee. Mijn schoonouders waren stellig dat ze voor een pup willen gaan. Dus dat is nu hopelijk duidelijk.
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Ik vind de wensenlijst helemaal niet zo groot... Het lijkt mij handig als je een richtlijn hebt voor wat je zoekt in een hond. En zoals ik ts kan inschatten, weet hij prima waar hij het over heeft en ook dat hij weet dat een pup een intensere investering vraagt het eerste jaar dan een herplaatser. Ik snap het probleem niet zo.
Winston
Actief

Lin-C schreef:Wat Nanna zegt is waar, je schoonouders zijn nog niet stokoud. Maar ze zijn wel al op leeftijd. Tegen de tijd dat er een pup is, deze opgevoed is en misschien wat rustiger wordt zijn je schoonouders weer wat ouder geworden (je bent zo een paar jaar verder). Dikke kans dat tegen de tijd dat het hondje is zoals zij willen ze zelf nog minder met het hondje kunnen doen etc. Vind het eigenlijk een beetje egoïstisch om perse nog een pup te willen met zoveel eisen en als je zelf ook nog best op leeftijd bent. :19:
Conclusie; als je de 65 gepasseerd ben dan mag je geen pup nemen :19:?

Misschien als je gelezen hebt, had je ook gelezen dat de hond bij ons terecht kan, mochten zij om wat voor reden dan ook er niet meer voor kunnen zorgen.

Nogmaals ik ben nogal duidelijk geweest. Mijn schoonouders willen een pup. Ik vroeg om suggesties wat voor een ras bij deze omstandigheden zou passen, niet om een discussie over wel of niet een herplaatser.
Laatst gewijzigd door Winston op 27 jul 2014 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lin-C
Zeer actief

Diesel en Loek schreef:Ik vind de wensenlijst helemaal niet zo groot... Het lijkt mij handig als je een richtlijn hebt voor wat je zoekt in een hond. En zoals ik ts kan inschatten, weet hij prima waar hij het over heeft en ook dat hij weet dat een pup een intensere investering vraagt het eerste jaar dan een herplaatser. Ik snap het probleem niet zo.

De pup is niet voor TS he. :wink:
Winston
Actief

Lin-C schreef:
Diesel en Loek schreef:Ik vind de wensenlijst helemaal niet zo groot... Het lijkt mij handig als je een richtlijn hebt voor wat je zoekt in een hond. En zoals ik ts kan inschatten, weet hij prima waar hij het over heeft en ook dat hij weet dat een pup een intensere investering vraagt het eerste jaar dan een herplaatser. Ik snap het probleem niet zo.

Nou speciaal voor jou dan he, :wink:
Ik snap dat je nooit weet hoe een pup opdroogd en of hij aan de rasstandaard zal voldoen. Dat weet niemand van tevoren als ze voor een ras naar wensen gaan. Het is niet erg als de hond wat afwijkt van de wensen, het is zoals ik al eerder aangaf enkel een indicatie van wat ze het liefst zien in een ras. Geen enkele hond is hetzelfde en we hebben het volste vertrouwen in de opvoeding.
Lin-C
Zeer actief

Winston schreef:
Lin-C schreef:Wat Nanna zegt is waar, je schoonouders zijn nog niet stokoud. Maar ze zijn wel al op leeftijd. Tegen de tijd dat er een pup is, deze opgevoed is en misschien wat rustiger wordt zijn je schoonouders weer wat ouder geworden (je bent zo een paar jaar verder). Dikke kans dat tegen de tijd dat het hondje is zoals zij willen ze zelf nog minder met het hondje kunnen doen etc. Vind het eigenlijk een beetje egoïstisch om perse nog een pup te willen met zoveel eisen en als je zelf ook nog best op leeftijd bent. :19:
Conclusie; als je de 65 gepasseerd ben dan mag je geen pup nemen :19:?

Misschien als je gelezen hebt, had je ook gelezen dat de hond bij ons terecht kan mochten zij om wat voor reden dan ook er niet meer voor kunnen zorgen.

Nogmaals ik ben nogal duidelijk geweest. Mijn schoonouders willen een pup. Ik vroeg om suggesties wat voor een ras bij deze omstandigheden zou passen, niet om een discussie over wel of niet een herplaatser.

Schrijf ik dat? Ik heb het wel iets genuanceerder neergezet dan dat jij nu doet voorkomen. Harstikke lief dat het hondje eventueel bij jullie mag natuurlijk maar ik zeg gewoon dat ik het totaal onlogisch en egoïstisch vind (in de situatie/eisen zoals jij die beschrijft) om perse een pup te willen. Ik denk daarbij niet aan jouw schoonouders nee, ik denk daarbij om het hondje dat er komen gaat.

En hoewel jij het misschien de grootste flauwekul vindt; Ik zou mijn eigen moeder of vader van tegen de 70 het ook ten zeerste afraden om nog aan een pup te beginnen, gewoon omdat ik het niet helemaal eerlijk vind tegenover de hond. En natuurlijk zou ik ook aanbieden om het hondje in huis te nemen mocht dat nodig zijn maar met een beetje gezond verstand en eerlijkheid zou ik hebben aangedrongen op een herplaatser, ja.

Kan me verder niet schelen waar je om vroeg trouwens, je komt met een vraag en ik heb daar dus een mening over. Die mag ik gewoon geven dacht ik. Maar succes verder!
Lin-C
Zeer actief

Winston schreef:
Lin-C schreef:

Ik snap dat je nooit weet hoe een pup opdroogd en of hij aan de rasstandaard zal voldoen. Dat weet niemand van tevoren als ze voor een ras naar wensen gaan. Het is niet erg als de hond wat afwijkt van de wensen, het is zoals ik al eerder aangaf enkel een indicatie van wat ze het liefst zien in een ras. Geen enkele hond is hetzelfde en we hebben het volste vertrouwen in de opvoeding.

Dus? Neem dan meteen zelf die pup als jij zo goed weet wat het allemaal voor tijd enz kost. En je hem toch uiteindelijk in huis gaat nemen als je schoonouders er niet meer voor kunnen zorgen. :19:
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ze willen geen herplaatser. Ze willen een pup.

Ik kocht vorig jaar ook een pup. Ik was toe ook al een ouwe van 61 jaar. Toch wandel ik vele malen meer dan de meeste werkende hondeneigenaren. Die zie je in alle vroegte even lopen terwijl ze op hun horloge kijken. Na 5 uur zie je ze ook nog eens 10 minuten lopen. Voor de rest wordt er niet veel mee gedaan vanwege tijdgebrek.

Als je kinderen wilt, wil je toch ook een baby. Of neem je dan ook een volgroeide herplaatser?

Kan natuurlijk ook aan het ras liggen. Een Schnauzer is wel heel erg gemakkelijk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Lin-C
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Ze willen geen herplaatser. Ze willen een pup.

Ik kocht vorig jaar ook een pup. Ik was toe ook al een ouwe van 61 jaar. Toch wandel ik vele malen meer dan de meeste werkende hondeneigenaren. Die zie je in alle vroegte even lopen terwijl ze op hun horloge kijken. Na 5 uur zie je ze ook nog eens 10 minuten lopen. Voor de rest wordt er niet veel mee gedaan vanwege tijdgebrek.

Als je kinderen wilt, wil je toch ook een baby. Of neem je dan ook een volgroeide herplaatser?

Kan natuurlijk ook aan het ras liggen. Een Schnauzer is wel heel erg gemakkelijk.

Bravo.
En wat is dat voor vergelijking? Je gaat toch geen kinderen meer nemen als je 65 + bent? Meestal kan dat niet eens meer, daar zorgt de natuur namelijk voor. :engel:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ach wolfblut, laat je toch niet zo kennen man met dat geschreeuw.
Winston
Actief

Lin-C schreef:
Winston schreef:
Lin-C schreef:

Dus? Neem dan meteen zelf die pup als jij zo goed weet wat het allemaal voor tijd enz kost. En je hem toch uiteindelijk in huis gaat nemen als je schoonouders er niet meer voor kunnen zorgen. :19:
Heb je last van je ongesteldheid ofzo? Ik heb je toch gezegd dat ze prima weten waar ze aan beginnen... Ze gaan er vanuit dat ze de verzorging aankunnen en ik ga ook niet daarover verantwoorden. Wij nemen de hond pas in huis als er iets mis zou gaan met hun gezondheid.
Lin-C
Zeer actief

Winston schreef: Heb je last van je ongesteldheid ofzo? Ik heb je toch gezegd dat ze prima weten waar ze aan beginnen... Ze gaan er vanuit dat ze de verzorging aankunnen en ik ga ook niet daarover verantwoorden. Wij nemen de hond pas in huis als er iets mis zou gaan met hun gezondheid.

Kun je de discussie niet winnen zonder zulke domme en kinderachtige opmerkingen te maken? :LOL: :smile2:
Wolfsblut
Zeer actief

Zamunda schreef:Ach wolfblut, laat je toch niet zo kennen man met dat geschreeuw.
Dat komt omdat ik het als zeer storend ervaar omdat de meesten niet kunnen lezen.
Er wordt gevraagd naar een passend ras. Het moet echter wel een pup zijn.

Vervolgens komen er allerlei ongevraagde meningen waarom ze geen pup moeten nemen. Dat is toch geen antwoord op een simpele vraag?
Al waren de ouders 90 en ze willen een pup, dan krijgen ze toch gewoon een pup. Zeker gelet op de al aanwezige achterban.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wolfsblut schreef:

Wat is dat nou weer voor een vreemde vergelijking? En ook nog eens ergens onjuist er zijn genoeg mensen die een kind geadopteerd hebben.

Daarnaast hadden wij ook gekozen voor een volwassen hondje. Niet iedereen wil perse een pup. En in sommige situaties is het in huis halen van een pup gewoon niet verstandig. Je kan dan zeggen wat leuk jullie nemen een pup. Maar je kan ook kijken of je iemand waarvan je vermoed dat een pup de verkeerde keuze is op andere gedachten kunt brengen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Wolfsblut
Zeer actief

toots schreef:
Wolfsblut schreef:

Wat is dat nou weer voor een vreemde vergelijking? En ook nog eens ergens onjuist er zijn genoeg mensen die een kind geadopteerd hebben.

Daarnaast hadden wij ook gekozen voor een volwassen hondje. Niet iedereen wil perse een pup. En in sommige situaties is het in huis halen van een pup gewoon niet verstandig. Je kan dan zeggen wat leuk jullie nemen een pup. Maar je kan ook kijken of je iemand waarvan je vermoed dat een pup de verkeerde keuze is op andere gedachten kunt brengen.
Als iemand een kind wil adopteren moet men dat zelf weten. Als het maar niet door anderen opgedrongen wordt.

Je kunt vermoeden dat een pup de verkeerde keuze is, maar dat is de vraag niet. Een vermoeden is subjectief en slechts een mening. En er wordt niet naar meningen gevraagd. Bovendien hebben zowel de TS als de ouders een ruime ervaring met honden. En ook met pups. Er wordt ook niet gevraagd of iemand deze mensen op andere gedachten zouden willen brengen. Is receptief taalgebruik nu zo moeilijk, of is er sprake van een collectieve vorm van dyslexie?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou een ras uit de bichongroep adviseren.
En dan zou het leeuwhondje afvallen want die zijn redelijk pittig (die ik ken).
Dan houd je over: Maltezer, Havanezer, Bichon Frisé, Bolognezer, Coton de Tulear.

Bichon is leuk maar vrij veel vachtonderhoud, Maltezer is behoorlijk kwetsbaar, dan blijven er drie over.

Persoonlijk zou ik de Havanezer adviseren. Het zijn makkelijke, aanhankelijke hondjes, die best sportief zijn maar ook genoegen nemen met een dagje minder.
Ze zijn sociaal, het type dat niet wegloopt, ze jagen niet (alleen muisjes in het bos soms) en zijn altijd goedgehumeurd.
Bovendien (weet of dat het meetelt?) zijn ze er in alle kleuren die je kunt bedenken, dus als je schoonmoeder geen wit wil is dat geen probleem.
De Coton en Bolognezer zijn wel allebei altijd wit.

edit: lekker een pup nemen, hoor. Ik zie niet wat daar egoïstisch aan is.
Ik heb twee jaar terug een stabijpup verkocht aan iemand van toen 81. Leeftijd zegt helemaal niks, zat mensen van 25 die geen barst doen met hun hond ook.
Bovendien kan iedereen onder de bus komen.
Flauwekul altijd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ga met Marjoleine mee. Bichon is wel goed te doen qua onderhoud als je ze heel regelmatig kort trimt, maar dat moeten ze net willen.

Zie ook niet echt het probleem van een pup, mits van het juiste ras. Zelfs een actief exemplaar van dit type wordt echt niet een border collie qua activiteitenwens. Zeker als ze dat nooit gewend zijn. Lekker heel de dag bij iemand zijn en regelmatig een stukkie lopen zijn dit soort hondjes heel tevreden mee.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wolfsblut schreef:Als iemand een kind wil adopteren moet men dat zelf weten. Als het maar niet door anderen opgedrongen wordt.

Je kunt vermoeden dat een pup de verkeerde keuze is, maar dat is de vraag niet. Een vermoeden is subjectief en slechts een mening. En er wordt niet naar meningen gevraagd. Bovendien hebben zowel de TS als de ouders een ruime ervaring met honden. En ook met pups. Er wordt ook niet gevraagd of iemand deze mensen op andere gedachten zouden willen brengen. Is receptief taalgebruik nu zo moeilijk, of is er sprake van een collectieve vorm van dyslexie?
Och een poging doen om uit te leggen dat ook jarenlange ervaring in het opvoeden van honden geen garantie is dat het nu ook lukt, vind ik niet zo verkeerd.
Daar hoef je niet om te schreeuwen en te gillen dat de mensen een PUHUP willen. :boos:
Ervaring betreffende problemen (o.a. minder snelle reactie waardoor het verband tussen actie en correctie niet kan worden gelegd) kan een reden zijn om nog eens na te denken :wink:
ranetje schreef:Ik weet niet hoe oud je ouders zijn?
Het klinkt wat onaardig, maar ik denk dat de leeftijd van je ouders wel meespeelt.

Ik probeer het uit te leggen:
Een vroegere vriendin van mij, heeft haar hele leven honden gehad, ook honden met een sterk karakter.
Ze voedde ze perfect op, nooit trammelant met die honden :ok:
Toch slaagde ze er niet meer in om een teckelpup een deugdelijke opvoeding te geven toen ze 80 was.
Dat werd een compleet rampenplan, dus dat hondje is ergens anders naar toe gegaan.
Ze heeft daarna een redelijk jonge, goed opgevoede, herplaatser gehad en dat ging fantastisch. :ok:

Tijdens het lesgeven in mijn puppygroepen viel me ook op dat de ouderen toch meer moeite hadden om hun pup in het gareel te krijgen/houden.
Dus, afhankelijk van de leeftijd van je ouders en hun capaciteiten op opvoed gebied, misschien iets om mee te nemen in de overwegingen?
Ik denk overigens dat de meeste rassen die hier worden geadviseerd (zeker de honden die door Marjoleine worden geadviseerd) niet direct een onoverkomelijk probleem zullen worden.
Maar dat kunnen ze dan zelf bekijken. :ok:

Hoe oud de ouders zijn weet ik niet (of heb ik er overheen gelezen?) dus ik doe daar over geen uitspraak.
61 jaar is niet oud .................... vind ik :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”