http://www.instituteofcaninebiology.org ... sires.html
Een informatief stuk over het risico van populaire reuen. Het meeste wisten we hier in Nederland natuurlijk allang, maar er staan toch wel een paar opmerkelijke feiten in:
´Unacceptable aggression in English Springer Spaniels, which used to be one of the most popular family dogs in the US, appears to be genetic and has been traced to one popular sire from a prominant kennel (Reisner & Houpt 2005; Duffy 2008). Twenty-five percent of Bernese Mountain Dogs die at an average age of only 8 years old from histiocytic sarcoma (Dobson), a fatal cancer that apparently originated from a single dog in Switzerland, and the flames were fanned by a prolific great-grandson in the US that spread the malignant genes far and wide in the gene pool (Dobson 2013; Moore 1984; Moore & Rosin 1986). Many Dobermans die at an early age from sudden heart failure caused by dilated cardiomyopathy, which can be traced to seven popular sires in the 1950's, three of which died of heart failure ( http://bit.ly/1anuinN). A serious - usually lethal - susceptibility of Miniature Schnauzers to infection by Mycobacteria avium (referred to as "MAC" for Mycobacteria avium complex) is thought to be traceable to a sire popular in the mid-1980s and is found now in dogs all over the world ( http://bit.ly/1gZbGy7; http://bit.ly/1ciVxNP). There are no doubt many other similar examples that I am not aware of or have never been documented.´
Zo´n ander voorbeeld heb ik laatst gelezen over mijn eigen ras, de Labrador. De erfelijke myopathie die in het ras zit, blijkt een paar decennia geleden in het ras te zijn gekomen door één populaire reu. Die droeg die mutatie en via hem is het gen verspreid over de wereld.
Ook valt het me op dat op de Facebookpagina van deze site waar ik het artikel vandaan heb, nogal wat (buitenlandse) fokkers reageren in de trant van: Dat zou iedereen moeten lezen... Blijkbaar is deze materie, die bij ons in Nederland toch inmiddels goed is ingedaald, in het buitenland nog helemaal nieuw.
Hanneke
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Goed artikel over het risico van populaire reuen
Moderator: moderatorteam
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Re: Goed artikel over het risico van populaire reuen
Ja, hier wel heel bekend, alleen je merkt er soms zo weinig van..
De loop naar die reuen wordt er vaak niet minder om. Heb soms het gevoel, dat het alllemaal voor kennisgeving wordt aangenomen, maar op zichzelf betrekken en er naar handelen..... dat is toch iets anders

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, men denkt blijkbaar dat het in een ander ras niet zo'n vaart loopt ofzo. "En juist die reu vererft zo mooi en al zijn nakomelingen zijn hartstikke gezond want we hebben nog nooit iets over problemen gehoord".irmaLeo schreef:Ja, hier wel heel bekend, alleen je merkt er soms zo weinig van..De loop naar die reuen wordt er vaak niet minder om. Heb soms het gevoel, dat het alllemaal voor kennisgeving wordt aangenomen, maar op zichzelf betrekken en er naar handelen..... dat is toch iets anders
Dat het probleem pas na een aantal generaties opduikt omdat dan die reu weer samenkomt in de stamboom van bv zijn kleinkinderen komt niet in ze op want hé, wij doen geen inteelt.
Als je in een klein ras (qua aantal fokdieren) een reu procentueel gezien veel meer in zet ontkom je er straks echt niet aan om op die reu juist weer te gaan intelen. En ja, dan krijg je de problemen. Maar da's voor later natuurlijk

Ik maak me daar best druk om, snap ook niet dat men dan niet kiest voor de "lelijke vader" (die blijkbaar wel goede nakomelingen kan geven) van die reu of één van zijn tig kinderen. Als die kinderen niet de moeite waard zijn om te gebruiken is die super mooie reu blijkbaar een hele slechte vererver. Fokkers zeggen dan ook nog "maar dat maakt toch geen verschil, zijn dezelfde genen". Net alsof een kind genetisch identiek is aan de vader. En in de stamboom maakt het qua inteelt % echt wel uit of je nu bwvs opa x kleindochter doet of oom (dus broer van populaire reu) x kleindochter (kleindochter van die populaire reu).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Precies.
Mensen denken allemaal dat niemand er naar handelt behalve zijzelf natuurlijk, zij snappen het wel.
Zelfs in mijn eigen rassen, waar al járen een stop is op het aantal dekkingen en waar mensen heel goed worden onderwezen in de gevaren, lopen ze toch achter de kampioenen aan. "Want dat is een kampioen, dus het moet wel een goeie hond zijn".
Echt
Mensen denken allemaal dat niemand er naar handelt behalve zijzelf natuurlijk, zij snappen het wel.
Zelfs in mijn eigen rassen, waar al járen een stop is op het aantal dekkingen en waar mensen heel goed worden onderwezen in de gevaren, lopen ze toch achter de kampioenen aan. "Want dat is een kampioen, dus het moet wel een goeie hond zijn".
Echt