Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Paniek
Moderator: moderatorteam
- Ingding
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Paniek
Ik dacht dat ik me er overheen had gezet, maar ik kan er niet van slapen dus moet het even kwijt.
Vandaag liep ik een normale ronde met Sonja en bij de rivier gaat ze altijd even het water in. Zo nu ook, alleen zag ik dat het water hoog stond en riep ik haar terug. Ze draaide zich om, wilde naar me toe lopen maar keek me ineens aan met een vreemde blik. Ik wilde haar bij haar halsband pakken, maar net op dat moment glijdt ze uit of ze zakte door haar poot heen, maar in ieder geval kwam ze kopje onder water. Ik bleef haar naam roepen en was al bezig om mijn schoenen uit te doen om haar te gaan halen, maar ik zag toen pas hoe sterk de stroming was en ik ben een slechte zwemmer dus dan was ik zeker kopje onder gegaan. Ondertussen dreef Sonja verder af en zag ik af en toe haar kop boven water komen, tot ze op een gegeven moment zichzelf herpakte en op mijn aanwijzing terug naar de kant kon zwemmen. Het was vreselijk om te zien.. Ik wilde haar helpen maar mijn angst voor diep water en gebrek aan zwemkwaliteiten en de omstandigheden zorgden ervoor dat ik het niet kon. Ik dacht even dat ik haar kwijt zou zijn alleen omdat ik er niet snel genoeg bij was.
Toen ze uit het water kwam rolde ze in het gras en liep verder ook normaal al bleef ze wel dichter bij me. Ik ben meteen naar huis gegaan en durf voorlopig niet in de buurt van water te komen.
Ik weet dat ik me had moeten realiseren dat het water nu diep zou zijn maar ze rent er automatisch in en ze was nog geen minuut in het water. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik had het mezelf nooit vergeven als het fout was gegaan. Nu iedere keer als ik mijn ogen dicht doe zie ik het weer gebeuren en blijf ik denken 'wat als?'.
Ik moest het even van me af schrijven. Ik ga nu maar weer proberen om te slapen.
Vandaag liep ik een normale ronde met Sonja en bij de rivier gaat ze altijd even het water in. Zo nu ook, alleen zag ik dat het water hoog stond en riep ik haar terug. Ze draaide zich om, wilde naar me toe lopen maar keek me ineens aan met een vreemde blik. Ik wilde haar bij haar halsband pakken, maar net op dat moment glijdt ze uit of ze zakte door haar poot heen, maar in ieder geval kwam ze kopje onder water. Ik bleef haar naam roepen en was al bezig om mijn schoenen uit te doen om haar te gaan halen, maar ik zag toen pas hoe sterk de stroming was en ik ben een slechte zwemmer dus dan was ik zeker kopje onder gegaan. Ondertussen dreef Sonja verder af en zag ik af en toe haar kop boven water komen, tot ze op een gegeven moment zichzelf herpakte en op mijn aanwijzing terug naar de kant kon zwemmen. Het was vreselijk om te zien.. Ik wilde haar helpen maar mijn angst voor diep water en gebrek aan zwemkwaliteiten en de omstandigheden zorgden ervoor dat ik het niet kon. Ik dacht even dat ik haar kwijt zou zijn alleen omdat ik er niet snel genoeg bij was.
Toen ze uit het water kwam rolde ze in het gras en liep verder ook normaal al bleef ze wel dichter bij me. Ik ben meteen naar huis gegaan en durf voorlopig niet in de buurt van water te komen.
Ik weet dat ik me had moeten realiseren dat het water nu diep zou zijn maar ze rent er automatisch in en ze was nog geen minuut in het water. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik had het mezelf nooit vergeven als het fout was gegaan. Nu iedere keer als ik mijn ogen dicht doe zie ik het weer gebeuren en blijf ik denken 'wat als?'.
Ik moest het even van me af schrijven. Ik ga nu maar weer proberen om te slapen.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: Paniek
Wat een schrik! Voorlopig alleen maar naar pierebadjes
Ik zou er ook niet achteraan zijn gesprongen. Gelukkig liep het goed af....
Ik zou er ook niet achteraan zijn gesprongen. Gelukkig liep het goed af....
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Sterre
Niet schuldig voelen hoor. Als je zelf in moeilijkheden komt door het water in te gaan daar heeft niemand iets aan. Het heeft denk ik wel wat tijd nodig om over deze schrik heen te komen. Rustig aan. En gelukkig is Sonja helemaal in orde.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Wat eng
Gelukkig is het goed afgelopen
Ik zou ook niet te water gaan als ik niet goed zou kunnen zwemmen.
Gelukkig is het goed afgelopen
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat vreselijk, zo ben je wel 20 jaar ouder.
Hopelijk ben je snel weer over de schrik heen.
- sybertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermix
Pff, dan schrik je wel. Misschien de volgende keer met een lange lijn? Kun je haar altijd binnen halen.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat was schrikken
Gaat het weer...?
Goed dat je er niet zelf achteraan bent gesprongen, mensen verdrinken vaak tijdens ondoordachte reddingsacties en de honden overleven het dan eigenlijk altijd.
Rivieren zijn geen geschikt zwemwater, vanwege stromingen en dingen die onder water kunnen zitten, te hoge walkanten en verraderlijke stromingen. Niet meer doen inderdaad.
Goed dat je er niet zelf achteraan bent gesprongen, mensen verdrinken vaak tijdens ondoordachte reddingsacties en de honden overleven het dan eigenlijk altijd.
Rivieren zijn geen geschikt zwemwater, vanwege stromingen en dingen die onder water kunnen zitten, te hoge walkanten en verraderlijke stromingen. Niet meer doen inderdaad.
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Poeh zeg, dan zou ik ook onwijs schrikken. Juist naderhand.
Stromingen kunnen zo gevaarlijk zijn.
Het zal wel even duren, voor je dat kwijt bent op je netvlies. Gelukkig is er verder niets gebeurd. (nou ja, angst en schrik is al heftig genoeg natuurlijk)
Stromingen kunnen zo gevaarlijk zijn.
Het zal wel even duren, voor je dat kwijt bent op je netvlies. Gelukkig is er verder niets gebeurd. (nou ja, angst en schrik is al heftig genoeg natuurlijk)

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Pfoe
Gelukkig komen jullie er met de schrik af!
Een lange lijn kan trouwens best een optie zijn, maar dan zou ik dat alleen aan een tuig doen waar ze niet uit kan komen én je moet zeker weten dat je een Rottweiler kunt houden als ze in een stroming komt. Als ik jou was zou ik haar liever helemaal niet meer in sterk stromend water laten zwemmen
Een lange lijn kan trouwens best een optie zijn, maar dan zou ik dat alleen aan een tuig doen waar ze niet uit kan komen én je moet zeker weten dat je een Rottweiler kunt houden als ze in een stroming komt. Als ik jou was zou ik haar liever helemaal niet meer in sterk stromend water laten zwemmen

- Ingding
- Zeer actief
Ja, het was tegenover dat veldje, als je van de action naar het dorp gaat.Nanna schreef:Was dat in de Dommel? Die kan idd verraderlijk zijn als het water hoog staat.
Nou ja, Sonja heeft het overleefd en jij hebt groot gelijk dat je er niet achteraan duikt.
De kant is daar laag dus ze kan er zo in en uit lopen en normaal gesproken staat het water er zo laag dat je de bodem kunt zien. Ze hoeft dus nergens in een uit te springen en ze gaat normaal ook nooit ver van de kant af want ze durft niet verder dan haar buik in het water. Ik ben al iets meer van de schrik bekomen. Gelukkig is ze er nog en voorlopig moet ze het met plassen water doen waar er niets kan gebeuren.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik kan best aardig zwemmen, máár ik onderschat de kracht van water niet. Heb er wel degelijk respect voor. Je redt het gewoon niet als er een sterke stroom staat, kun je vergeten.
Gelukkig goed afgelopen! Maar jij bent 10 jaar ouder.
Gelukkig goed afgelopen! Maar jij bent 10 jaar ouder.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ieks, wat zul jij inderdaad geschrokken zijn. Gelukkig wist Sonja de kant te bereiken. Hopelijk ben je inmiddels weer wat van de schrik bekomen. Voortaan maar ergens anders naar geschikter zwemwater gaan.Ingding schreef:Ik dacht dat ik me er overheen had gezet, maar ik kan er niet van slapen dus moet het even kwijt.
IngeO: toen Bayko ongeveer een jaar oud was zijn we een keer met hem en een hondenvriendje van dezelfde leeftijd naar de Maas gegaan ter hoogte van Maaseik. Leek ons wel leuk voor ze om daar lekker te kunnen zwemmen
-
Aniway
Jemig, wat een schrik.
Gelukkig is het goed afgelopen.
Gelukkig is het goed afgelopen.
- Ingding
- Zeer actief
Zwembad durf ik zonder problemen in. Zee vind ik ook niet zo tof maar als ik dicht bij de kant sta dan durf ik dat nog wel. Maar een stemmetje in mijn hoofd zei dat ik dit niet moest gaan proberen en achteraf ben ik daar blij om. Het schijnt dat er ooit een vrouw hier achter haar hondje aan is gedoken en zij kwam in een soort van draaikolk terecht vlakbij de sluizen. Zij heeft het niet overleefd, het hondje wel. Alleen de gedachte daaraan maakt me al bang.Inge O schreef:water is niet eng en ik durf er overal in....behalve in rivieren. daar zitten krachten in die je vanaf de kant niet ziet maar wel erg gevaarlijk kunnen zijn.
ik lees hier op het forum bv. vaak dat mensen met hun honden gaan zwemmen naar de maas, da's toch eng? of is dat dan ergens een rustig meandertje of zo?
- Ingding
- Zeer actief
Ik kom niet meer in het buurt van diep water. Ik heb mijn lesje wel geleerd.Tara schreef:Om die reden mag mijn oudste hond dus niet meer loslopen bij diep water, hij kan niet meer zo goed zwemmen als vroeger, dus hij moet óf een zwemvest aan, óf aan een lange lijn aan zijn tuigje.
Zou ik in dit geval ook maar doen.
- Tux
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Jack russel
Jeetje dat is schrikken. Gelukkig is het goed afgelopen.
Je hoort in der daad wel vaker van zulke verhalen.
Daarom mag Tux ook alleen maar zwemmen als hij zijn zwemvest aan heeft.
Al heeft hij die vooral i.v.m zeilen.
Je hoort in der daad wel vaker van zulke verhalen.
Daarom mag Tux ook alleen maar zwemmen als hij zijn zwemvest aan heeft.
Al heeft hij die vooral i.v.m zeilen.
- Ingding
- Zeer actief
Je hebt gelijk. Het ligt denk ik ook meer aan mij dan aan haar. Ze liep gewoon weer een plas in direct nadat ze eruit kwam, maar de rivier bleef ze even uit de buurt.Tara schreef:Ach nee joh, dat is toch zonde? Wij gaan rustig naar het water hoor, Oop is dol op zwemmen en het is alleen maar goed voor zijn ouwe botjes.Ingding schreef:Ik kom niet meer in het buurt van diep water. Ik heb mijn lesje wel geleerd.Tara schreef:Om die reden mag mijn oudste hond dus niet meer loslopen bij diep water, hij kan niet meer zo goed zwemmen als vroeger, dus hij moet óf een zwemvest aan, óf aan een lange lijn aan zijn tuigje.
Zou ik in dit geval ook maar doen.
Maar eerlijk is eerlijk: dan moet het wel veilig zijn, en dús zorgen we voor die veiligheid.
Ik ben al aan het kijken naar zwemvesten. Bij zooplus zie ik alleen nog maar een XL met 63 cm ruglengte. Zou dat te groot zijn? Ze is best flink voor een teefje, maar denk niet dat haar borstomvang 75cm is
Zijn er verder nog goede sites die zwemvesten verkopen?
- Tux
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Jack russel
Het zwemvest van Tux komt bij natteneuzen.
Is wel een duur maar heel goed.
Dit zwemvest heeft onder het handvat een ring zitten waar je een lijn aan vast kan maken.
Merk is Ruffwear misschien dat ze hem ook wel ergens anders verkopen maar dat weet ik niet.
Zelf zou ik niet gaan voor een tuig met een lijn er aan. Want je loopt het risico dat je hem dan juist onder water trekt als je de hond er uit wil halen. Het zwem vest waar ik het over heb is zo gemaakt dat de kop van de hond altijd boven blijf. En mocht de hond op zijn rug o.i.d in het water terecht komen dan zorgt het vest dat hij weer in een normale stand in het water komt te liggen.
Is wel een duur maar heel goed.
Dit zwemvest heeft onder het handvat een ring zitten waar je een lijn aan vast kan maken.
Merk is Ruffwear misschien dat ze hem ook wel ergens anders verkopen maar dat weet ik niet.
Zelf zou ik niet gaan voor een tuig met een lijn er aan. Want je loopt het risico dat je hem dan juist onder water trekt als je de hond er uit wil halen. Het zwem vest waar ik het over heb is zo gemaakt dat de kop van de hond altijd boven blijf. En mocht de hond op zijn rug o.i.d in het water terecht komen dan zorgt het vest dat hij weer in een normale stand in het water komt te liggen.
- Ingding
- Zeer actief
Ze durft niet te zwemmen. Ze gaat nooit verder dan waar ze kan staan. Ze kan op zich wel zwemmen want gister was ze sterk genoeg om tegen de stroom in terug te komen. Maar ze wordt ook al een dagje ouder dus weet niet hoe lang ze die kracht nog heeft.Tara schreef:Kan ze niet goed zwemmen? Of is dat water te gevaarlijk?
Want in het eerste geval zou ik een zwemvest kopen, in het tweede geval een tuig en zekeren met een lange lijn.
@Tux ik zal eens gaan kijken. Bedankt!
-
Neeltje
Dit heeft niks te maken met niet goed kunnen zwemmen, de Dommel is een verraderlijk klein riviertje met een sterke stroming. Ook in ondiep water kan deze stroming zeer gevaarlijk zijn. Ik zou m'n hond als ik die daar al in het water liet, altijd aan een lange lijn houden, dan kun je in geval van nood binnen halen. Je zult niet de eerste zijn die in de Dommel verdrinkt.
- Ingding
- Zeer actief
Vandaar dat ik er ook niet achteraan sprong. Ik heb alleen inderdaad de stroming onderschat, maar gelukkig is het dit keer goed afgelopen. Nu nog even beslissen of ik een tuig en lange lijn neem of een zwemvest, want dit laat ik niet nog eens gebeuren.Neeltje schreef:Dit heeft niks te maken met niet goed kunnen zwemmen, de Dommel is een verraderlijk klein riviertje met een sterke stroming. Ook in ondiep water kan deze stroming zeer gevaarlijk zijn. Ik zou m'n hond als ik die daar al in het water liet, altijd aan een lange lijn houden, dan kun je in geval van nood binnen halen. Je zult niet de eerste zijn die in de Dommel verdrinkt.
-
Neeltje
Ik zou echt lange lijn doen. Als je hond met de stroming meegaat met het zwemvest aan, schiet je er ook niets mee op.Ingding schreef:Vandaar dat ik er ook niet achteraan sprong. Ik heb alleen inderdaad de stroming onderschat, maar gelukkig is het dit keer goed afgelopen. Nu nog even beslissen of ik een tuig en lange lijn neem of een zwemvest, want dit laat ik niet nog eens gebeuren.Neeltje schreef:Dit heeft niks te maken met niet goed kunnen zwemmen, de Dommel is een verraderlijk klein riviertje met een sterke stroming. Ook in ondiep water kan deze stroming zeer gevaarlijk zijn. Ik zou m'n hond als ik die daar al in het water liet, altijd aan een lange lijn houden, dan kun je in geval van nood binnen halen. Je zult niet de eerste zijn die in de Dommel verdrinkt.
- *tweety*
- Zeer actief
Wat een schrik, gelukkig is het goed afgelopen!
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Wat een schrik. Gelukkig is het goed afgelopen met Sonja!

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
-
Yuno
- Vaste gebruiker
Afschuwelijke ervaring en wat zul je je machteloos gevoeld hebben. Gelukkig zijn jullie allebei met de schrik vrij gekomen.
Hondenoutlet verkoopt de Ruffwear zwemvesten erg voordelig. Perfecte pasvorm en hier ook goed betaalbaar.Ingding schreef:Ik ben al aan het kijken naar zwemvesten. Bij zooplus zie ik alleen nog maar een XL met 63 cm ruglengte. Zou dat te groot zijn? Ze is best flink voor een teefje, maar denk niet dat haar borstomvang 75cm is.
Zijn er verder nog goede sites die zwemvesten verkopen?
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
-
Winston
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Dat dus. Stromingen kunnen erg verradelijk zijn, zelfs voor mensen die goed kunnen zwemmen! Laat staan als je niet goed kunt zwemmen. Ik weet het zelf uit ervaringMarie-Josée schreef:Dat was schrikkenGaat het weer...?
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Ik kan mij goed voorstellen dat je erg geschrokken bent, gelukkig is het goed afgelopen.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.