Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor een doof oudje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Tips voor een doof oudje

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira wordt volgende week 13 jaar (hiephiephoera :cheer: ) en krijgt nu wat ouderdomskwalen. Ze heeft last van staar en begint toch behoorlijk doof te worden. Dit heeft voordelen, de angst voor vuurwerk en onweer neemt enorm af omdat ze het niet meer goed hoort maar...Kira woont vanaf dat ze 7 maand oud is en loopt sindsdien eigenlijk altijd los bij ons. We nemen voor haar niet eens een riem mee, maar dit begint nu dus lastige situaties op te leveren. We lopen niet op gevaarlijk gebied maar het is wel handig dat ze reageert als ik haar roep en aan de kant gaat voor een fiets bv.
We komen op een punt dat een riem eigenlijk noodzakelijk wordt maar na 13 jaar riemloos wordt ze hier vrij ongelukkig van. Wat moet dat moet, maar eigenlijk zou ik liever een alternatief hebben.
Zou een bandje met trilfunctie werken of iemand andere ervaringen met dove honden?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Tips voor een doof oudje

Ongelezen bericht door Hilde »

Zo maar een idee, kun je met zo'n trilband aanleren 'trillen = koekje'? Als ze goed gemotiveerd is voor lekkers tenminste? Dan kun je haar los laten lopen en haar wel altijd bij je roepen als dat handiger is.
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

Wij hadden met Mats* precies hetzelfde toen ze zo oud was.
Altijd los mee, luisterde perfect.
Bij haar merkte we dat ze het zelf toch ook wel prettig vond, terwijl ze de riem nooit fijn had gevonden.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Of toch een flex? Mijn honden kennen het verschil tussen spanning op de lijn en de rem ingedrukt dat het een slappe lijn is. Spanning op de lijn is 'vrij' en slappe lijn is 'bij vrouwtje blijven'. Het is wel een handig ding om zonder woorden mee/door te communiceren. Al zul je daar met een doof hondje wel even in moeten investeren, qua tijd en gewenning.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:Zo maar een idee, kun je met zo'n trilband aanleren 'trillen = koekje'? Als ze goed gemotiveerd is voor lekkers tenminste? Dan kun je haar los laten lopen en haar wel altijd bij je roepen als dat handiger is.
Ja dat is heel goed te doen.
Zoek iets dat hij heel erg lekker vindt en beloon daarmee na een trilling.

Overigens zou ik een dove hond met mogelijk slecht zicht langs de weg niet los laten lopen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Carmen
Zeer actief

Trilband was idd ook mijn idee. Ze is gek op eten wat dat betreft is het net een beagle :mrgreen:
Natuurlijk laat ik haar niet langs de weg lopen, wij wonen aan een wandel/ fietspad vol kinderen, mensen en honden daar kan het dus nog wel maar het houdt niet over
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik heb Bonnie aangeleerd dat mij aankijken een koekje oplevert.
Werkt eigenlijk best goed. ( op veilige plekken natuurlijk)
Voor de rest loopt ze aan een 8meter lijn, gaat ook prima, merk dat ze wat zekerder is aan de lijn. ( zeker nu ze ook wat warrig is. )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Is het een optie om te gaan wandelen, waar geen verkeer etc.komt en ze gewoon lekker kan rondleuteren.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Carmen schreef:Kira wordt volgende week 13 jaar (hiephiephoera :cheer: ) en krijgt nu wat ouderdomskwalen. Ze heeft last van staar en begint toch behoorlijk doof te worden. Dit heeft voordelen, de angst voor vuurwerk en onweer neemt enorm af omdat ze het niet meer goed hoort maar...Kira woont vanaf dat ze 7 maand oud is en loopt sindsdien eigenlijk altijd los bij ons. We nemen voor haar niet eens een riem mee, maar dit begint nu dus lastige situaties op te leveren. We lopen niet op gevaarlijk gebied maar het is wel handig dat ze reageert als ik haar roep en aan de kant gaat voor een fiets bv.
We komen op een punt dat een riem eigenlijk noodzakelijk wordt maar na 13 jaar riemloos wordt ze hier vrij ongelukkig van. Wat moet dat moet, maar eigenlijk zou ik liever een alternatief hebben.
Zou een bandje met trilfunctie werken of iemand andere ervaringen met dove honden?
ik zag laatst mensen met een dove witte herder op het strand die losliep. zij gebruikten inderdaad zo'n trilband. als hij het voelde trillen keek hij meteen naar zijn baasjes.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als je zegt dat ze ook minder gaat zien zou ik toch uitkijken met dat trilding.
Tenzin van 14 is ook bijna doof, ziet ook minder en is wat aan het dementeren.
Het fluitje hoor hij nog vaag maar als hij me niet direct ziet rent hij zo in paniek de andere kant op.
Ze kunnen ook niet meer thuisbrengen uit welke richting het geluid komt.
Nu voelt hij zich lekker veilig aan de flex.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Een trilband vind ik een goed idee.
Ik had mijn doof/blinde oudje aan de flexi.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Carmen
Zeer actief

Je beschrijft precies wat hier gebeurt! Kira scharrelt vaak in de bosjes op zoek naar eten en is ons dan kwijt. Omdat ze zo'n scharrelaar is werkt het werken met gebaren ook niet, ik moet eerst aandacht hebben.
Ik denk dat zij nog echt een paar jaar meegaat, ze oogt verder niet echt oud. Dan wil ik haar niet enkel aan de flex hebben en de omgeving achter ons huis leent zich er zo goed voor om lekker rond te struinen (grote vijvers met afgebakende grasvelden en wandelpaden)
Waar heb jij die mooie sleeplijn vandaan trouwens?
Tara schreef:
Dinos schreef:Is het een optie om te gaan wandelen, waar geen verkeer etc.komt en ze gewoon lekker kan rondleuteren.
Maar ook daar kan het nuttig zijn als je je hond kunt 'roepen'.
Mijn oudste hond is nog niet helemaal doof, maar hoort echt niet goed meer.
Daardoor scharrelt hij een beetje in zijn eigen wereldje, en heel soms heeft hij niet op tijd door dat ik een bepaald pad ben ingeslagen, of dan denk ik dat hij me heeft gehoord terwijl dat dus niet zo is. Op die momenten kan hij ineens op zijn stramme poten hard de andere kant uitrennen hoor. Het is dus echt geen overbodige luxe om die trilfunctie te gaan gebruiken, en ik ga er ook maar gewoon mee beginnen. Ik vind hem nog veel te jong om zijn wandelingen aangelijnd te houden, dat is echt niets voor hem.
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

chicka van 15 1/2 is hartstikke doof en loopt ook nog eens achter me, van de week was ze een ander paadje ingeslagen en zag ik haar in een straf tempo aan de andere kant van de sloot, bram met zijn kar laten staan en in galop er achter aan. kijk nu maar steeds achterom. flexi is niet handig, ze is kampioen traag lopen en snuffelen. gewoon maar veel omkijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”