Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cynokeur en gezondheidseisen
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Cynokeur en gezondheidseisen
Wat vinden jullie van de basisnormen gezondheid van de vrijwillige certificering door Cynokeur? Dus niet wat je vindt mbt kosten en andere zaken, maar dit onderdeel:
Voor rassen met verplichte HD-test niet fokken met HD en slechtere heupen, voor rassen met verplichte Ed test niet fokken met Ed graad 2 en slechter en alle rassen verplichte ogentest waarbij RD, Cataract en PRA uitgesloten worden.
http://cynokeur.nl/index.html
Voor rassen met verplichte HD-test niet fokken met HD en slechtere heupen, voor rassen met verplichte Ed test niet fokken met Ed graad 2 en slechter en alle rassen verplichte ogentest waarbij RD, Cataract en PRA uitgesloten worden.
http://cynokeur.nl/index.html
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Cynokeur en gezondheidseisen
Waarschijnlijk wil Cynokeur/Cyno Campus/Cynophilia ook zo'n pand, nu zitten ze hier
Nijverheidsweg-Noord 123 – 127 Unit H
3812 LP Amersfoort
Nijverheidsweg-Noord 123 – 127 Unit H
3812 LP Amersfoort
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik kan me best voorstellen dat er een bepaald bedrag per jaar aan lidmaatschapsgeld betaald zou moeten worden als je Cynokeur gecertificeerd wil zijn en blijven. Maar per gefokte pup ook nog eens een afdracht betalen aan Cynokeur, daar snap ik het nut helemaal niet van. Je betaalt al per pup voor de stamboom aan de Raad, dan daarnaast nog een bedrag afdragen aan Cynokeur? Je reinste geld-uit-de-zak-klopperij als je het mij vraagt.Mizzsylver schreef:nou ik heb het even gelezen op de site en werkelijk wat een commercieel gedoe weer.
Zo ontzettend jammer.
bijdrage per jaar, 2 bijeenkomsten bezoeken per jaar wat waarschijnlijk ook betaald moet worden, afdracht aan cynokeur per gefokte pup.
het idee is heel goed daar niet van maar waarom lijkt het nu weer te gaan om geld verdienen aan fokkers van rashonden?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Jeetje zeg...Tara schreef: Ik heb net even gekeken in het topic van BP over DNA-afname, de kosten per pup lopen onderhand zó verschrikkelijk hard op: alleen al stambomen, chippen en DNA-afname maakt de kosten per pup al 107 euro. Dan dit er nog bij, dan alle andere kosten erbij...

Met een beetje pech gaat dit de broodfok alleen maar bevorderen, die kunnen de pupprijzen in verhouding nóg lager houden in vergelijking met rashondenpups, omdat ze die extra kosten allemaal niet hoeven te maken...
Als dat zo is streeft dat hele Cynokeur zijn doel voorbij vrees ik.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn vraag ging alleen over het stuk gezondheid in de voorwaarden van Cynokeur,, ze gaan daarin veel verder dan de RVB, en dat vind ik heel goed, dat is een van de grootste punten van kritiek op de RVB dat er alleen naar verkoop stambomen wordt gekeken en niet naar hondenwelzijn. Cynokeur stelt zwaardere eisen dan de RVB.
'Voor rassen met verplichte HDtest niet fokken met HD graad D en slechtere heupen, voor rassen met verplichte Ed test niet fokken met Ed graad 2 en slechter en alle rassen verplichte ogentest waarbij RD, Cataract en PRA uitgesloten worden"
'Voor rassen met verplichte HDtest niet fokken met HD graad D en slechtere heupen, voor rassen met verplichte Ed test niet fokken met Ed graad 2 en slechter en alle rassen verplichte ogentest waarbij RD, Cataract en PRA uitgesloten worden"
Op elke wandeling is
-
- Zeer actief
Ik vind het totale onzin, en vooral geld uit de zak klopperij. Ik zie niet in wat dit bijdraagt t.o.v. de rasverenigingen en vooral de eigen verantwoordelijkheid van fokker en pupkoper. Ik ben trouwens wel blij met het openbasr maken van de gezondheidsonderzoeken op de site van de RvB.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog een keer goed lezen mijn vraag is wat jullie ervan vinden dat er een keertje om wat meer gevraagd wordt kwa gezondheidsen dan die van de RVB en menig rasver. ...(zucht)
http://cynokeur.nl/basisnormering-stich ... okeur.html
Laatst gewijzigd door Es op 06 apr 2014 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
-
- Zeer actief
Het maakt alles alleen maar ingewikkelder. Voor mij staat nog steeds de eigen verantwoordelijkheid voorop. Daar heb je geen RvB of RV voor nodig. Nog een organisatie die zich ertegenaan bemoeit maakt het er m.i. niet beter op. Je kunt nu toch ook die onderzoeken laten doen? Wat let je?Es schreef:Nog een keer goed lezen mijn vraag is wat jullie ervan vinden dat er een keertje om wat meer gevraagd wordt kwa gezondheidsen dan die van de RVB en menig rasver. ...(zucht)
Verder ben ik het trouwens met Nanna eens.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Je sluit zo bijv. fokkers uit die niet testen.
Op elke wandeling is
-
- Zeer actief
Dat kan de pupkoper zelf ook doen. Alleen maar testen en vooral uitsluiten lijkt me op termijn ook niet bijdragen wat de bedoeling is. Snap trouwens niet dat een pupkoper ook maar zou overwegen om een pup uit een ouder met HD D te kopen. Maar goed, dat zal wel een heel ander publiek zijn.Es schreef:Je sluit zo bijv. fokkers uit die niet testen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk wel dat het voor de pupkopers duidelijker is. Al zou ik liever zien dat de Raad zelf wat meer eisen zou stellen zodat je alleen stambomen kunt krijgen als je fokt met gezonde ouders.
(en als het ff kan ook de stamboeken gewoon open)
Als ik naar de mensen op mijn interesselijst kijk zijn er maar 2 (van de 20) die überhaupt iets gevraagd hebben over de gezondheid in het ras... en maar 1 die gericht vroeg naar bepaalde ziektes die in het ras voorkomen en duidelijk zelf ook wat aan het zoeken was geweest.
Voor pupkopers zou het denk ik best fijn zijn om te kunnen vertrouwen op een overkoepelende organisatie. Vind het alleen wel jammer dat het dan weer een andere organisatie zou moeten zijn...
Als ik naar de mensen op mijn interesselijst kijk zijn er maar 2 (van de 20) die überhaupt iets gevraagd hebben over de gezondheid in het ras... en maar 1 die gericht vroeg naar bepaalde ziektes die in het ras voorkomen en duidelijk zelf ook wat aan het zoeken was geweest.
Voor pupkopers zou het denk ik best fijn zijn om te kunnen vertrouwen op een overkoepelende organisatie. Vind het alleen wel jammer dat het dan weer een andere organisatie zou moeten zijn...

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
- Zeer actief
Als dit door een weer een andere organisatie moet worden gedaan, dan ondermijnt dat alleen maar de (toch al bedenkelijke) status van een organisatie als de Raad van Beheer. Beheer van wat?Pets_Passion schreef:Ik denk wel dat het voor de pupkopers duidelijker is. Al zou ik liever zien dat de Raad zelf wat meer eisen zou stellen zodat je alleen stambomen kunt krijgen als je fokt met gezonde ouders.
(.......)

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Zijn er hier inmiddels gecertificeerde fokkers? Je kunt nergens vinden hoe en wat. En antwoord op vragen geeft Cynokeur niet.
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
er was toch een witte herder fokker gecertificeerd?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tollers
- Contacteer:
ik ken geen fokkers die zich bij Cynokeur hebben laten certificeren en ben dat zelf ook niet van plan
Groetjes,
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Tja de fokkers behoren voldoen aan de gezondheidseisen van een RV.
Maar wat als deze geen eisen heeft qua gezondheid.
Bij de nsc is dus qua ogen alleen 1 x in het leven,voor het eerste nest, een oogonderzoek nodig.
Verder dus geen onderzoeken.
Verder blijken er fokkers aangesloten te zijn die met erfelijke afwijkingen fokken.
Dus vraag me strek af of en hoe cynokeur de fokkers controleert.
Maar wat als deze geen eisen heeft qua gezondheid.
Bij de nsc is dus qua ogen alleen 1 x in het leven,voor het eerste nest, een oogonderzoek nodig.
Verder dus geen onderzoeken.
Verder blijken er fokkers aangesloten te zijn die met erfelijke afwijkingen fokken.
Dus vraag me strek af of en hoe cynokeur de fokkers controleert.

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja hoorde ik ook, verder hoor je niets.
Op elke wandeling is
En ik denk dat de meeste pupkopers van al dit gedoe niets afweten. Die willen alleen een puppy. Ok, je zult er een aantal hebben die zich verder verdiept hebben, maar het gros is onwetend. Ik heb een keer iemand ontmoet die een 'bruine' tibetaanse terrier had. Dus ik zei, maar die wordt straks blond. Nee, dat was niet waar, haar hond bleef bruin. Ik heb verder maar niets gezegd, de hond zou toch wel blond worden.
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Wij hebben een rasvereniging met een uitgebreid fokreglement, wie zich daar niet aan houdt krijgt een sanctie en wordt bij herhaling geroyeerd.Es schreef:Zijn er hier inmiddels gecertificeerde fokkers? Je kunt nergens vinden hoe en wat. En antwoord op vragen geeft Cynokeur niet.
En dan zouden we 300 euro per jaar plus een bedrag per pup gaan aftikken aan een externe organisatie die dan vervolgens weer verklaart dat we fokken volgens het reglement van de rasvereniging. Dacht het niet

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja als het goed is moet iedere deelnemer ogen testen.
Op elke wandeling is
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
En als de ogen 1 x in het leven test worden( voor het eerste nest)
Ben je gewoon lid! En gecertificeerd.
Ook als er een erfelijke zieke op aangemerkt is,op het ecvo formulier.
Dit soort fokker mogen zich gecertificeerde fokker noemen.
Direct overal maar dan ook overal dat strikje erbij plaatsen...
Ben je gewoon lid! En gecertificeerd.
Ook als er een erfelijke zieke op aangemerkt is,op het ecvo formulier.
Dit soort fokker mogen zich gecertificeerde fokker noemen.
Direct overal maar dan ook overal dat strikje erbij plaatsen...

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Bestaat niet, en als je niet test lijkt dat ook zo.Tara schreef:En wat nou als er helemaal geen oogproblemen voorkomen in je ras?
Op elke wandeling is
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
Volgens mij is dat hele Cynokeur straks niet meer nodig als de normenmatrix van de Raad van Beheer rondkomt. Daar willen ze later dit jaar mee beginnen. Als ik het goed begrepen heb, wordt er voor elk ras een lijstje opgesteld met verplichte gezondheidsonderzoeken, onafhankelijk dus van een verenigingslidmaatschap. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of je wel of geen stambomen krijgt, als je er niet aan voldoet.
Hanneke
Hanneke
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 11
- Contacteer:
Je krijgt wel stambomen alleen met een opmerking dat je niet aan alles voldoet.........
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
Dat is dan weer jammer, een gemiste kans. Want als de pupkoper de stamboom ziet, is de pup allang gekocht en in huis. Dan gaat hij echt die pup niet meer terugbrengen omdat er een gezondheidsonderzoek ontbreekt.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de Raad dat gaat controleren. Zou de fokker bij de dekaangifte kopieën van alle uitslagen moeten meesturen? Het wordt een hele papierwinkel zo.
Hanneke
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de Raad dat gaat controleren. Zou de fokker bij de dekaangifte kopieën van alle uitslagen moeten meesturen? Het wordt een hele papierwinkel zo.
Hanneke
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Veel oogproblemen worden niet gezien en niet genoteerd. Oa omdat de pupkopers het niet melden, omdat het op latere leeftijd is enz.
Er komt een nationaal onderzoek waarvoor alle dierenartsen uitgenodigd worden mee toedoen, zij krijgen daar software voor. Hierbij zal genoteerd worden met welke klachten welke rassen, look a likes of mixen bij de artsen komen. Hierop zal gezondheidsbeleid worden aangepast uiteindelijk.
Waaronder denk je dat cynokeur anders om oogonderzoek wat niet zo duur is hoor, vraagt? Er komen ook steeds meer DNA testen voor waaronder je ook niet uit zult kunnen dankzij de nieuwe wet. Benieuwd naar uitkomsten, met name voor de rassen die zeggen niks te hebben.
https://www.knmvd.nl/media/default.aspx ... roject.pdf
Er komt een nationaal onderzoek waarvoor alle dierenartsen uitgenodigd worden mee toedoen, zij krijgen daar software voor. Hierbij zal genoteerd worden met welke klachten welke rassen, look a likes of mixen bij de artsen komen. Hierop zal gezondheidsbeleid worden aangepast uiteindelijk.
Waaronder denk je dat cynokeur anders om oogonderzoek wat niet zo duur is hoor, vraagt? Er komen ook steeds meer DNA testen voor waaronder je ook niet uit zult kunnen dankzij de nieuwe wet. Benieuwd naar uitkomsten, met name voor de rassen die zeggen niks te hebben.
https://www.knmvd.nl/media/default.aspx ... roject.pdf
Laatst gewijzigd door Es op 04 jul 2014 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hoeft niet per se mee te praten hoor Tara.
Op elke wandeling is
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 11
- Contacteer:
RVB_Raadar_2014_7_VFR_normen_juli_web__01.pdf
Kijk hier maar...........
Kijk hier maar...........