Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Proeven honden zout?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Proeven honden zout?

Ongelezen bericht door Le Grand »

In de Quest van juli staat een artikel over de zintuigen van de hond t.o.v. de mens. Hierin staat ook een stukje over de smaak. Er staat dat mensen ongeveer 5 keer zoveel smaakpapillen hebben als de hond en dat we dus beter kunnen proeven, dat zal allemaal wel, maar er staat ook dat honden geen zout proeven. En daar kijk ik van op. Onze hond drinkt geen zeewater, wel even proberen, elke keer weer maar dan stopt hij toch met drinken. Wat denken jullie; zouden honden echt geen zout proeven??? Of misschien in veel mindere mate?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Re: Proeven honden zout?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik zou denken in mindere mate. Mijn hond drinkt net als de jouwe geen water uit de zee. Met vijvers of sloten heeft ze geen problemen. Water is water, behalve als het uit de zee komt. Het enige verschil daar tussen wat ik kan bedenken is het zout.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb eigenlijk geen idee of een hond het zout proeft of niet. Wellicht geeft zout water een andere sensatie in de bek dan neutraal water :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

luna2906 schreef:Ik zou denken in mindere mate. Mijn hond drinkt net als de jouwe geen water uit de zee. Met vijvers of sloten heeft ze geen problemen. Water is water, behalve als het uit de zee komt. Het enige verschil daar tussen wat ik kan bedenken is het zout.
Hier ook ja. Alleen Niko heeft daar maling aan.
En misschien minder smaakpapillen, maar het is toch een samenwerking tussen reuk en smaak.
Zolang ze hier allemaal hun eigen favorieten hebben en twee van de vier hun eigen kip kvv laten staan omdat de biologische lekkerder is zal het allemaal wel.
:mrgreen: Er werd ook altijd gezegd dat honden geen kleuren zagen, terwijl ik behoorlijk zeker was van wel.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik was wel altijd in de veronderstelling dat honden zout proeven. Mede doordat ze ons vlees (gekruid) veel lekkerder vinden dan hun eigen vlees.
Honden doen veel op geur en zout is reukloos, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het niet proeven.

Het zou evolutionair ook een enorme manko zijn. Zout is namelijk van levensbelang en in de natuur moeilijk te vinden. Veel dieren eten daardoor sommige klei. Als een hond/wolf het dan ook nog eens niet proeft, hoe komt hij dan aan zijn hoeveelheid zout?

We zouden het eens kunnen opzoeken. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Quest lulkoek verkoopt, maar misschien is het wel waar.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Tara schreef:Mijn honden proeven niks, die schuiven zo alles wat ik ze voorhoud naar achteren.
Zeewater drinken doen ze helaas wel. Veel ook.
Hier op de Heuvelrug is doorgaans niet zoveel water te vinden tijdens de wandelingen, dus ze zijn gewoon om in ieder nat plekje te gaan liggen dweilen en te drinken wanneer ze daar de kans toe krijgen.
Bijgevolg doen ze dat dus aan zee ook. Héél onleuk, want die lopen dus voor en achter leeg.
Serieus? Luna heeft het één keer geprobeerd op vakantie. Haar hoofd was om in te lijsten. Daarna heb ik haar nooit meer kunnen betrappen op het drinken van zeewater. Het had blijkbaar nogal wat indruk gemaakt :F:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Mijn honden proeven niks, die schuiven zo alles wat ik ze voorhoud naar achteren.
Zeewater drinken doen ze helaas wel. Veel ook.
Hier op de Heuvelrug is doorgaans niet zoveel water te vinden tijdens de wandelingen, dus ze zijn gewoon om in ieder nat plekje te gaan liggen dweilen en te drinken wanneer ze daar de kans toe krijgen.
Bijgevolg doen ze dat dus aan zee ook. Héél onleuk, want die lopen dus voor en achter leeg.
Dat was bij Rana ook zo.
Terwijl we in haar jonge jaren toch vrij veel op het strand te vinden waren.
Ze snapte oorzaak en gevolg helemaal niet en ze dronk altijd weer.

Ita heeft één keer een slok genomen en daarna heeft ze het niet meer gedaan..
En dat terwijl strand en zee voor haar veel minder normaal zijn.
Zou er wat dat betreft ook nog verschil in smaak kunnen zijn tussen honden onderling?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Volgens mij proeven ze wel zout.
Als ik een bak brokken neer zet als avondeten dan laat ze die staan. Ze wacht dan zolang tot het eten klaar is en ik gegeten heb. Dan krijgt ze ook altijd een kleine portie. Daarna gaat ze de brokken opeten.

En bitter proeven ze wel degelijk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Als ze geen zout proeven zouden ze (denk ik) ook geen zoet en zuur proeven ........ Maar mijn hond eet graag iets wat hartig is maar zal never nooit een citroen op eten.
Slagroom gaat er trouwens ook wel in :lol1:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Met die slagroom is wel herkenbaar. Ze hoeft het geluid van de spuitbus maar te horen en ze staat naast me.
Toch moeten ze een aantal smaakpapillen hebben die eens mens niet heeft.

Gisteren had ik enkele oude bebroede kippen eieren, buiten op een tafel klaar gelegd om in de klikobak te gooien die vandaag leeggemaakt zou worden. Ze waren ver over de datum, bedorven dus. Ik rook binnen in huis een enorme stank. Alsof er een rottend lijk naast me stond. Lag dat monster naast me nog zijn bek af te likken. Waar wij van aan het kokhalzen komen vinden honden dan weer lekker. Dat begrijp ik dan weer niet. Ze worden er zelfs niet ziek van.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

In de KIJK van januari van dit jaar staat dat honden wel zout kunnen proeven, maar in veel mindere mate dan mensen.
Blijft dus de vraag wie er gelijk heeft. Kunnen ze het helemaal niet proeven of in mindere mate?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het lijkt me een foutje van moeder natuur als een hond geen zout zou kunnen proeven, aangezien ze zonder niet kunnen leven.
of ze t echt wel of niet proeven weet ik niet.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik heb op cursus geleerd dat honden veel minder smaakpapillen hebben als mensen. De enige smaak die wel goed ontwikkeld is, is bitter. Dat heeft ermee te maken dat de meeste giftige dingen bitter zijn. De andere smaken proeven ze dus wel, maar heel sterk verzwakt.
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

Flame drinkt helaas ook gewoon zout water met dezelfde leuke bijgevolgen als Tara haar honden.. 1 groot schijtfestijn, 1 keer zelfs al in de auto :blauwoog:

Ik denk wel dat honden zout proeven maar dan inderdaad in mindere mate.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Bo en Navajo proeven het wel. Per toeval dat ik dit tegenkom en ook op vakantie ben aan de Noordzee. Wat een kop trok Navajo zeg, alsof ik de dader was. En net wat Tara zegt, daarna een schijt feest. Pfoei!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”