Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag teef na dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Nienke1992
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Gedrag teef na dekking

Ongelezen bericht door Nienke1992 »

Hallo allemaal!

Het is eindelijk zover ik ga met mijn labrador teef een nestje fokken!
Het worden geen stamboom hondjes maar alles gaat wel volgens de richtlijnen. Ouders
zijn dus volledig getest en heb een positief fokadvies gekregen van mijn dierenarts.

Nu is mijn teef vrijdag en zaterdag gedekt met beide keren een koppeling. Vrijdag heb ik geen verschil
gemerkt maar na zaterdag begon ze gelijk te graven in haar mand en is ook heel erg rustig slaapt veel
en wil niet spelen. Eet en drinkt verder wel goed?

Wie herkent dit? En hoe groot is de kans dat mijn teef drachtig is? Ze vloeit overigings nog wel.

Ik hoop op tips en ervaringen :)
Labjesfan
Actief
Aantal honden: 2

Re: Gedrag teef na dekking

Ongelezen bericht door Labjesfan »

Als je volgens de richtlijnen fokt. Waarom dan geen stamboom ? Is je teef wel geröntgend etc ? En de reu ?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Labjesfan schreef:Als je volgens de richtlijnen fokt. Waarom dan geen stamboom ? Is je teef wel geröntgend etc ? En de reu ?
dit ja..
Nienke1992
Vaste gebruiker

Ja dieren zijn beide gerontgend, op heupen, en ellebogen. En mijn teef is ook nog op haar rug gerontgend.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

en ogen? sorry dit is offtopic :) maar het gaat me aan het hart
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nienke1992 schreef:Hallo allemaal!

Het is eindelijk zover ik ga met mijn labrador teef een nestje fokken!
Het worden geen stamboom hondjes maar alles gaat wel volgens de richtlijnen. Ouders
zijn dus volledig getest en heb een positief fokadvies gekregen van mijn dierenarts.
waarom als je zoals verderop staat alles volledig laat testen niet met stamboom fokken?
Nu is mijn teef vrijdag en zaterdag gedekt met beide keren een koppeling. Vrijdag heb ik geen verschil
gemerkt maar na zaterdag begon ze gelijk te graven in haar mand en is ook heel erg rustig slaapt veel
en wil niet spelen. Eet en drinkt verder wel goed?

Wie herkent dit? En hoe groot is de kans dat mijn teef drachtig is? Ze vloeit overigings nog wel.

Ik hoop op tips en ervaringen :)
vloeien kan nog prima, zelf zou ik dan na 28 dagen een echo laten maken.
de reu heb je ook zelf zitten of heb je bloedgeprikt voor het juiste moment?

mijn teef zou nu ongeveer een week dragend (voorzover je daar over kan spreken aangezien de eitjes pas na een week of 2 innestelen) moeten zijn en merk wel wat kleine verschillen in haar karakter, maar ze is dan ook zeer uitgesproken zelfstandig en nu wat aanhankelijker, iets wat ze normaal niet is na een loopsheid, dus het verschil is echt de (geslaagde, geslaagd als in MET koppeling, want vorige loopsheid waren we te vroeg met haar en koppelde ze niet, toen ze op haar top zat zat de reu te ver weg) dekking
Nienke1992
Vaste gebruiker

Mijn teef heeft geen stamboom dus vandaar zonder stamboom. Maar heb me
wel aan de regels van het fokken gehouden. Ogen zijn niet getest nee.
Hoef hier verder ook geen discussie over.

Ik laat een echo maken ja over 28 dagen.Maar was benieuwd naar andere verschijnselen.
Labjesfan
Actief

Ik begrijp dit nooit zo. Dan zég je volgens alle richtlijnen te fokken. Geeft 100 derden euro's uit aan onderzoeken. Je hebt de lijn van je teef goed bekeken Zoekt , mag ik aannemen , de perfecte bijpassende reu ( alle lijnen goed bekeken en uitgeplozen , ook alle benodigde dure testen ondergaan) en dan heeft het nest geen stamboom. Dat rijmt toch niet met elkaar ? Een eigenaar van een geschikte dekreu zou hier niet mee akkoord gaan. Dus zeg dan gewoon dat je een gelegenheidsnest wil. Ik weet wat erbij komt kijken bij een goed doordacht nest. Weet van de kosten. En geloof mij maar. Al die moeite en kosten neem je en geef je alleen maar uit bij een stamboom nest. Ik geloof dus niet zomaar dat dit is gedaan. Sorry.
Labradors zijn een typisch voorbeeld van veel foute fok door mensen die geen idee hebben. Het is een ras waarin nogal veel voorkomt en is dus gebaat bij een zorgvuldig fokbeleid Dus beste TO ik hoop dat je weet waar je aan begint.
Labjesfan
Actief

Och. Ogen niet getest. Dan fok je dus NIET volgens de richtlijnen. I rest my case
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gaan we nu wéér zo'n topic krijgen :roll:
Slinger even één van de bestaande bashtopics aan, dan kan dit gewoon over de vraag gaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Nienke1992
Vaste gebruiker

Je mag gerust denken dat ik hier niet de waarheid spreek :) Heb jouw goedkeuring niet nodig. Gelukkig weet ik zelf wel
waar ik aan begin. Heb ervaring op fokgebied en heb veel contact gehad met een labrador fokker die mij deze tests heeft aangeraden.

Ik zou zeggen of geef tips en adviezen waar ik om vraag of houd verder gewoon je mond, want ik zit helemaal niet te wachten op
neerbuigende posts
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gedrag zegt niets.
Ten eerste kan het ook schijndracht zijn en ten tweede zijn alle teven anders en alle drachten ook.
Ik herken het eerste de manier van kijken maar dat is op z'n vroegst twee weken na dekking, niet eerder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Labjesfan
Actief

Weet je. Zeg dan niet dat je volgens de richtlijnen fokt. En Overigens niets neerbuigends in mijn post. Ik ben oprecht bezorgd en geloof niet dat het ras, welk ras dan ook , gebaat is bij deze wijze van fokken

En op een forum discussieer je. En mag ik mijn mening geven En dat doe ik heel keurig volgends mij. Succes ermee
Nienke1992
Vaste gebruiker

Oh prima. Foutje van mij dan.. volgens de meeste richtlijnen dan. Je kan een discussie aangaan
maar ik ga er niet in mee helaas :)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nienke1992 schreef:Mijn teef heeft geen stamboom dus vandaar zonder stamboom. Maar heb me
wel aan de regels van het fokken gehouden. Ogen zijn niet getest nee.
Hoef hier verder ook geen discussie over.

Ik laat een echo maken ja over 28 dagen.Maar was benieuwd naar andere verschijnselen.
waarom heb je wel alles gerontgend en zo'n beetje de goedkoopste test (ogen) niet gedaan???

is de achtergrond van je teef wel bekend en in orde of zitten daar ook hiaten en niet geteste honden in???

kijk, bij de werkmechels/-duitsers/-hollanders is er een "stamboekhouding" waarbij het eea nog terug te zoeken is, volgens mij bij de labrador niet, dus een look-a-like is al snel een lab ;) niet erg, maar juist omdat je niet heel veel van de achtergrond weet kunnen er vervelende zaken naar voren komen bij volgende generaties.
jome
Zeer actief

Ongelezen bericht door jome »

Volgens de meeste richtlijnen dan....
Er zijn twee rasvereniging voor labradors, en bij beide is spiegelen verplicht....

Gedrag zegt nu nog niks, het is fijn dat de dekking goed is gegaan, maar het hangt van meer factoren af of ze drachtig zal zijn.
Even paar weken wachten, dan zie je het wel. Het is nu nog koffie dik kijken
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Toen mijn teef gedekt was, de eerste keer, merkte ik zoveel verschil. Aanhankelijk, veel slapen enz. Ze was hartstikke leeg :wink:
Tweede keer merkte ik de eerste 2,5/3 weken weinig en was ze drachtig van 8 pups.
Dus.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Labjesfan schreef:Ik weet wat erbij komt kijken bij een goed doordacht nest. Weet van de kosten. En geloof mij maar. Al die moeite en kosten neem je en geef je alleen maar uit bij een stamboom nest.
Gelukkig denkt niet iedere particulier zo.
Labjesfan
Actief

Saskia ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel ? Een goed fokbeleid is behoud van ras. Waarom zég je dat je fokt volgens richtlijnen. Dat alle gezondheidsonderzoeken in orde waren. En dan ogen niet doen . Dat begrijp ik niet. Scherm dan hier niet mee. Een gezond nest is meer dan alleen goede uitslagen en een stamboom garandeert geen 100% gezonde hond. Maar je hebt wel minder risico op bepaalde afwijkingen juist door de zorgvuldige combi die een goede fokker kiest. Een ras als labrador is helaas niet zo sterk op sommige vlakken. En nee. De gemiddelde particulier denkt niet verder na en nee. Zal zeker geen dure onderzoeken laten doen. Dat er particulieren zijn die dat wel doen , top !
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Labjesfan schreef: Een goed fokbeleid is behoud van ras..... Een ras als labrador is helaas niet zo sterk op sommige vlakken.
Dat is nogal een tegenspraak ;-)
En ik denk zéker niet dat een Labradorpup uit rondom geteste ouders betere papieren (sic!) voor een gezond leven heeft dan een gezellige labkruising.
Ik vraag me alleen af waarom je alles laat testen en het goedkoopste (spiegelen vd ogen) dan achterwege laat ;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Gedrag teef na dekking

Nanna schreef:
crutz schreef:
Nanna schreef:
Labjesfan schreef: Een goed fokbeleid is behoud van ras..... Een ras als labrador is helaas niet zo sterk op sommige vlakken.
Dat is nogal een tegenspraak ;-)
En ik denk zéker niet dat een Labradorpup uit rondom geteste ouders betere papieren (sic!) voor een gezond leven heeft dan een gezellige labkruising.
Ik vraag me alleen af waarom je alles laat testen en het goedkoopste (spiegelen vd ogen) dan achterwege laat ;)
Ik wil graag eerst de definitie van 'alles laten testen'. Voor een aantal mensen is het al voldoende als de dierenarts de pootjes even bevoeld heeft :19:
Nienke1992 schreef:Ja dieren zijn beide gerontgend, op heupen, en ellebogen. En mijn teef is ook nog op haar rug gerontgend.

;)

Rondom röntgenen is een stuk duurder dan de ogen testen...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Nou ja, dan is dat maar zo. Dan zijn de ogen dus niet getest. Ik kan er verder niet zo mee zitten, eigenlijk. :19:
Ik ook niet hoor, hoewel het lullig zou zijn als die ogen dan niet in orde blijken bij de pups.
Want er komen natuurlijk wel oogproblemen voor bij de lab.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Want er komen natuurlijk wel oogproblemen voor bij de lab.
Maar die oogproblemen komen dan voor in een rondom geteste populatie. Toch vreemd.
Zoals altijd zijn dus God's wegen ook hier ondoorgrondelijk ;-)
Nee moppie, er is geen DNA-test dus meer dan klinisch testen kun je niet.
Maar nouja, dat is beter dan niks. Al is het dus niet zaligmakend, zo blijkt. Maar ja, dat is röntgenen ook niet tenslotte ;)

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Er is wel een dna-test voor prcd pra..
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

En voor RD/OSD....
De teef is geröntgend, maar door wie zijn die foto´s beoordeeld?

Hanneke
Nienke1992
Vaste gebruiker

Ze zijn beoordeeld door mijn dierenarts die ook samenwerkt met het GGW en veel ervaring heeft in het maken
van rontgenfoto's bij honden.
En ook heeft de orthopeed er naar gekeken.
Laboriginals
Actief

Daar zal dan wel met deskundige ogen naar gekeken zijn.
Als het teefje geen stamboom heeft, hoe weet jij dan dat de reu die jij hebt uitgezocht, geen al te nauwe lijnteelt vormt met jouw teefje? Ik schrijf de stambomen van reu en teef altijd tot minstens de 6e generatie helemaal uit, om te kijken welke overlap erin zit en of dat kwaad kan. En als er te veel overlap naar mijn zin in zit, of overlap die ik liever niet zie, gaat er een streep door de combinatie en kijk ik naar de volgende op mijn lijstje. Maar hoe doe je dat bij een teefje met onbekende voorouders?

Hanneke
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Jeetje mensen, de hond is al gedekt hoor en ze is nog vrij aardig getest ook. Dat gezeur helpt nou toch niet meer.
Ik hoop dat als de hond drachtig is er genoeg leuke nieuwe baasjes worden gevonden en dat ze maar gezond en zonder problemen op mogen groeien.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Gollum schreef:Jeetje mensen, de hond is al gedekt hoor en ze is nog vrij aardig getest ook. Dat gezeur helpt nou toch niet meer.
Ik hoop dat als de hond drachtig is er genoeg leuke nieuwe baasjes worden gevonden en dat ze maar gezond en zonder problemen op mogen groeien.
Nou inderdaad, niet iedereen hoeft zo nodig een stamboom hond. :roll:
Perry en Noah

Afbeelding
Laboriginals
Actief

Al die stamboomloze honden worden wel als rashond betiteld en als ze iets mankeren, krijgt het ras het voor zijn kiezen. Uit het recente incidentie-onderzoek van het ministerie blijkt dat er meer gezondheidsproblemen voorkomen bij de stamboomloze labradors dan bij de labradors met stamboom. Zou het zorgvuldig fokken bij de stamboomhonden dan misschien toch betere resultaten geven?

Maar goed, je hebt gelijk... het teefje is al gedekt, dus het is achteraf praten en het is inderdaad te hopen voor de toekomstige baasjes dat de pups gezond en wel opgroeien.

Hanneke
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”