Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfels over castratie teef, wanneer?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Re: Twijfels over castratie teef, wanneer?

Ongelezen bericht door Mojuan »

laeken schreef:Ik zou haar dus niet castreren. Weinig teven vriendelijker en makkelijker met honden dan intacte teven.
In veel huishoudens waar meerdere teven samen leven van pittigere rassen zijn dat huishoudens bij fokkers bv. Die castreren zelden of nooit. Meestal gaat dat goed tussen de intacte teven.
Ik heb bij geen van mijn teven 1 positieve verandering opgemerkt naar andere honden toe. Eva was intact en uitermate goed met elke hond. Cleo was intact en altijd goed met elke hond. Na castratie werd ze kribbiger. Wuilus was intact prima met teef en reu maar met 2,5 jaar is ze toch gecastreerd omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet nam en haar loops ook liet spelen met reuen. Ik wilde best een nest als puber. :oohja: :engel: Na 6 maanden werd ze extreem vechtlustig met teven en dat is haar hele leven zo gebleven.

Bas was tot oktober 2013 intact. De eerste 2 maanden bij ons was ze altijd lief met elke hond. Nu is ze dominant aan het worden met sommige honden. Op stijve pootjes er op af, overal markeren en soms grommen en snauwen.

In mijn ogen en uit mijn eigen ervaring is er niks liever, toleranter en vriendelijker dan een intacte teef. Eva is dus om die reden intact gebleven. Gewoon geen zin meer in dat dominante kribbige gedoe van die gecastreerde teven.

Er zijn natuurlijk ook teven die hormonaal kribbig worden en dan kan je altijd nog castreren. Nu al beslissen wanneer je je pup gaat castreren is gewoon onzinnig. Baseer het ergens op en ga niet denken dat je op deze manier je pup ideaal weet te houden. Voor hetzelfde geld vergal je haar daar mee en maak je haar intolerant en agressief dominant. Dat heb ik met Wuilus gedaan. Best zonde want die kon na 3-4 maanden na de castratie geen teef en geen gecastreerde reu meer ruiken of zien. Dan ontplofte ze terwijl ze 3 jaar lang elke dag veilig en leuk op de hondenspeelveldjes kwam. Ze had nooit 1 teken van agressie naar welke hond ook getoond. Ik heb altijd spijt gehad van die castratie.

Kijk daar heb ik iets aan, uit persoonlijke ervaring, bedankt voor deze reactie.
Daarom stel ik dus de vraag ook hier, omdat ik alleen met Julia ervaring heb, en voor haar was het echt supergoed dat ze gecastreerd werd, want daarna werd ze veel makkelijker en toleranter. Zij had echt extreem last van haar hormonen. Elke keer schijndrachtig, en ze wilde pups opvreten, die viel ze aan. Na haar castratie verdween dat gedrag als sneeuw voor de zon, en ze is tot aan haar dood een fijne hond geweest.
Alleen nadat ze twee keer flink aangevallen was, is ze iets lastiger geweest (een paar jaar) maar dat stond compleet los van de castratie.

Jouw advies is dus eigenlijk afwachten hoe ze reageert op de loopsheid, en als ze er geen last van heeft (zoals bij Juul) intact laten.
:zweep:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Volgens mij heb je niet zo veel aan andermans ervaringen wat castratie betreft. Hond kan weinig of niks veranderen qua karakter, of wel (bv intoleranter naar honden). Wat er met jouw hond zal gebeuren is denk ik daarom niet te voorspellen, je weet het niet. Wat ik altijd hoor (geen idee of het zo is), is dat teven die al pittig zijn, vaak pittiger worden.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Amy is gecastreerd voor haar eerst loopsheid. Ik kwam er als vroeg achter dat ze 'iets' mankeerde. Probleem oren had ze en probleem achterpoten, niet fokken dus. En om mijn krakkemikkige monky te besparen heb ik haar direct laten castreren.
Amy is altijd 'puber' gebleven, sociaal en druk. Ze vond teven echt geweldig en was met Iza echt een goed duo. Ik heb het dus goed ervaren en dat met een AST. Zou het zo weer doen.

Iza is door omstandigheden na haar eerste loopsheid gecastreerd. Ik vind haar in huis echt een bitch, moet ook wel met al die 'klapkaken' om haar heen :F: die zijn gewoon wat 'dommig' en iza is natuurlijk we'll een heus oerras. Ik vind daar het verschil gewoon in zitten eigenlijk, volgens mij heeft dat niet zoveel met castratie te maken. Iza is ook sociaal, we'll terughoudend (ras).

Zolang ik reuen heb worden teven 'gewoon' gecastreerd, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Ik had 3 sociale maar 'pittige' gecastreerde teven bij elkaar die het goed met elkaar konde vinden en ook met andere honden :ok:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

bouvierpoedel schreef:Zie bij vroeg geholpen dooddles nogal wat angst en schijterbang zijn naast veel onzekerheid /timide.
Hier sluit ik me bij aan, zie er vele in mijn trimsalon en vind ze qua karakter echt niet leuk. Allemaal nerveus en schijtbang.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ik heb regelmatig gehoord bij pitt achtige teven wanneer deze gecastereerd worden het echt krengen worden. Of het zo is weet ik niet. Al eens geinformeerd op het staff forum?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Saschesfloor schreef:
bouvierpoedel schreef:Zie bij vroeg geholpen dooddles nogal wat angst en schijterbang zijn naast veel onzekerheid /timide.
Hier sluit ik me bij aan, zie er vele in mijn trimsalon en vind ze qua karakter echt niet leuk. Allemaal nerveus en schijtbang.
Die ervaring deel ik ook, het zijn vaak van die net nietjes zoals ik het noem.
Perry en Noah

Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bleza is ook heel vroeg gesteriliseerd, en vertoond behoorlijk wat puppengedrag, nog steeds. Ze is nu ruim 2 jaar.
Het maakt haar nog wat schattiger dan dat ze al is, dat wel.
Maar wat volwassener gedrag zou toch wel erg fijn zijn zo nu en dan.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jemig. Het ding is net bij je. Je bent nu al aan het denken over castreren, en wanneer? Om haar gedrag te vormen zoals jij het graag ziet.

Bah!
Mojuan
Zeer actief

Devel schreef:Ik heb regelmatig gehoord bij pitt achtige teven wanneer deze gecastereerd worden het echt krengen worden. Of het zo is weet ik niet. Al eens geinformeerd op het staff forum?
Ja dat heb ik ook vaker gelezen, maar ook weer totaal andersom.
Ik denk dat het uiteindelijk gewoon heel erg afhankelijk is van de hond zelf.
Juul is er zo enorm van opgeknapt, en bij Anders heb ik totaal geen verschil gemerkt (poedeltje).
Maar goed, ik ga het afwachten met Tselfde, en kijken wat voor haar het beste is. Stel dat zij gewoon heel goed door die eerste loopsheid komt zonder schijndracht en zonder vervelende hormonen waardoor ze zich raar gaat gedragen, dan denk ik dat het gewoon uitstel tot ze echt volwassen is.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jade is na de castratie trouwens een heel stuk pittiger geworden naar andere honden.
Voornamelijk uit onzekerheid, maar waar ze voorheen niet reageerde of wegliep, is tegenwoordig aanval de beste verdediging.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Geef een hond op zn minst de kans om uit te groeien.
En ja, dat je 99% zeker geen sociale hond zal krijgen, ook niet met een veel te vroege castratie, mag denk ik toch wel duidelijk zijn? Dan had je voor een ander ras moeten gaan.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Apple schreef:Geef een hond op zn minst de kans om uit te groeien.
En ja, dat je 99% zeker geen sociale hond zal krijgen, ook niet met een veel te vroege castratie, mag denk ik toch wel duidelijk zijn? Dan had je voor een ander ras moeten gaan.
Daar sluit ik me bij aan. Ik hoor juist vaker dat teven feller worden na castratie dan gemakkelijker. Dat is gelijk de reden dat Luna nog intact is. Los van dat het niet nodig is op medisch gebied. Ik vind haar nu een pittige, temperamentvolle, maar toch leuke, enthousiaste teef. Ze heeft flinke neiging om te regelen, maar dit is in goede banen te leiden en haar intenties zijn bij aanvang zelden gericht op een echte confrontatie. Als ze feller wordt, kon het zomaar eens wel gericht worden op knokken. Daar heb ik geen zin aan. Ik heb mijn hond niet genomen om een allemansvriendje te zijn, maar zou graag zonder ogen in mijn achterhoofd lopen. Meteen de reden dat ik niet aan staff-achtigen zal beginnen.

Ik denk dus dat als je verwacht dat het haar karakter in positieve vorm zal beïnvloeden dat A) niet reëel is en B) je dan een ander ras had moeten nemen, als je een sociaal exemplaar verwacht. Mijn ervaring is dat die zeldzaam zijn. Kyra van Veronique lijkt me wel een heel sociale teef, maar ik weet niet of die gecastreerd / gesteriliseerd is. Misschien kun je haar eens vragen? Hoewel één natuurlijk niet garant staat voor de rest.

Ik zou het medische aspect ook niet verwaarlozen.

Is hier ergens op het forum eigenlijk een overzicht van eventuele voordelen en nadelen van castratie? Wel verspreid over meerdere topics, maar niet in één topic toch?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij werkt het zo. Veel honden die in de basis erg zachtaardig en bv een beetje angstig zijn kan je castreren. Dan nemen mannelijke hormonen het over en dan krijgt een teef wat meer pit en wat meer lef. Immers, elke teef heeft ook testosteron in zich. Vrouwelijke hormonen maken een dier wat zachtaardiger. Dat zie je in bijna elke diersoort terug. Neem een kip, veel makker en liever dan een haan. Neem een merrie, niks aan doen en je kan er op rijden en ze is overal voor geschikt van nature. Een hengst is een ander verhaal. En zo kan je doorgaan. Vrouwelijke hormonen remmen dus ergens vechtlust en dominantie. Denk ook dat een teef die intact is meer zelfbehoud heeft omdat ze dus hormonaal wat afgezacht wordt door invloed van vrouwelijke hormonen. Haal je die weg dan haal je ergens de rem weg en tevens nemen die mannelijke hormonen het over. De teef die je castreert wordt ook vaak iets breder, komt wat reuiger over en vertoont dus in veel gevallen ook meer gedrag dat je zou verwachten bij een reu. Mijn teven piesten ook allemaal met de poot omhoog. Of dat door castratie kwam is overigens maar de vraag hoor. Van dat knokken ben ik 100% zeker. Dat is ook gewoon een bekend en op te zoeken gedrag dat een gevolg kan zijn van castratie.

Heb je een angstige of erg onderdanige teef die op die wijze in de problemen komt sociaal dan kan je soms met castratie juist een positief effect krijgen. Zij kan groeien in zelfvertrouwen en beter voor zichzelf opkomen. Dan kan ze soms sociaal gezien dus erg beter worden.

En er zijn natuurlijk honden die niks van dit lastige gedrag in zich hebben. Die worden dus ook door castratie niet negatief beïnvloed. Een zachte vriendelijke sociale hond zal meestal niet ineens in een vechtlustig typje veranderen. Een harde wat dominante sociale hond kan echter in een knokker veranderen doordat je haar net over het randje wipt door de zachter makende vrouwelijke hormonen weg te halen. :ok:
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

luna is zo'n 4/5 weken geleden gecastreerd, omdat haar baarmoeder onrustig bleef. ik merk totaal geen verschil, behalve dat ze iets aanhankelijker is, en iets minder angstig. haar gedrag naar honden is tot nu toe niet veranderd. een rasgenote hier in de buurt kan niet meer met honden overweg na haar castratie.
cash, mijn stafford, werd ook iets feller na de castratie.
of je meer of minder kans hebt op gedragsverandering ten slechte bij vroeg castreren weet ik niet. alledrie de teefjes waren volwassen.
misschien is het verstandig om een paar dierenartsen te bellen en het hun te vragen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

@luna2906: geen idee of dit het meest recente topic is, maar http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =Castratie
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Bij maupie heb ik weinig verschil gemerkt in karakter, maar zij was een rustige en zelfzekere hond. Had eigenlijk nooit ruzie. Pom is heel anders, dat is nu al een vrij felle draak die nog niet heel veel zekerheid uitstraalt maar ze laat zich ook niet door andere honden de les lezen om niets. Een beetje een lichtgeraakt type op het moment, bij haar merk ik wel invloed van hormonen. Ik laat haar voorlopig niet castreren iig, sowieso wordt ze nu al snel dik en dat wordt alleen maar erger gok ik.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

sbientje schreef:Bij maupie heb ik weinig verschil gemerkt in karakter, maar zij was een rustige en zelfzekere hond. Had eigenlijk nooit ruzie. Pom is heel anders, dat is nu al een vrij felle draak die nog niet heel veel zekerheid uitstraalt maar ze laat zich ook niet door andere honden de les lezen om niets. Een beetje een lichtgeraakt type op het moment, bij haar merk ik wel invloed van hormonen. Ik laat haar voorlopig niet castreren iig, sowieso wordt ze nu al snel dik en dat wordt alleen maar erger gok ik.
Ik heb bij Gol wel gemerkt dat ze om niks dik word inderdaad. Voordat ze gecastreerd werd at ze 800 gram kvv op een dag en had ze geen grammetje vet. Inmiddels eet ze 300 gram kvv op een dag om wat af te vallen, als ze op gewicht is mag ze misschien 100 gram meer :ugh:
Ik denk wel dat Gol wat pittiger is geworden maar dat was in haar geval alleen maar een voordeel. Bij een hond zoals TS heeft zou ik afwachten wat de loopsheid met Tselfde doet.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

laeken schreef:Volgens mij werkt het zo. Veel honden die in de basis erg zachtaardig en bv een beetje angstig zijn kan je castreren. Dan nemen mannelijke hormonen het over en dan krijgt een teef wat meer pit en wat meer lef. Immers, elke teef heeft ook testosteron in zich. Vrouwelijke hormonen maken een dier wat zachtaardiger. Dat zie je in bijna elke diersoort terug. Neem een kip, veel makker en liever dan een haan. Neem een merrie, niks aan doen en je kan er op rijden en ze is overal voor geschikt van nature. Een hengst is een ander verhaal. En zo kan je doorgaan. Vrouwelijke hormonen remmen dus ergens vechtlust en dominantie. Denk ook dat een teef die intact is meer zelfbehoud heeft omdat ze dus hormonaal wat afgezacht wordt door invloed van vrouwelijke hormonen. Haal je die weg dan haal je ergens de rem weg en tevens nemen die mannelijke hormonen het over. De teef die je castreert wordt ook vaak iets breder, komt wat reuiger over en vertoont dus in veel gevallen ook meer gedrag dat je zou verwachten bij een reu. Mijn teven piesten ook allemaal met de poot omhoog. Of dat door castratie kwam is overigens maar de vraag hoor. Van dat knokken ben ik 100% zeker. Dat is ook gewoon een bekend en op te zoeken gedrag dat een gevolg kan zijn van castratie.

Heb je een angstige of erg onderdanige teef die op die wijze in de problemen komt sociaal dan kan je soms met castratie juist een positief effect krijgen. Zij kan groeien in zelfvertrouwen en beter voor zichzelf opkomen. Dan kan ze soms sociaal gezien dus erg beter worden.

En er zijn natuurlijk honden die niks van dit lastige gedrag in zich hebben. Die worden dus ook door castratie niet negatief beïnvloed. Een zachte vriendelijke sociale hond zal meestal niet ineens in een vechtlustig typje veranderen. Een harde wat dominante sociale hond kan echter in een knokker veranderen doordat je haar net over het randje wipt door de zachter makende vrouwelijke hormonen weg te halen. :ok:
Ik kan je gedachtegang goed volgen. Klinkt logisch :ok: Vetgedrukte is precies waar ik bij Luna bang voor ben.

@Hilde: Thanks :J: Eigenlijk zou er een sticky van gemaakt moeten worden, omdat het zo'n veel besproken onderwerp is.
lunaquinty
Zeer actief

Gollum schreef:
sbientje schreef:Bij maupie heb ik weinig verschil gemerkt in karakter, maar zij was een rustige en zelfzekere hond. Had eigenlijk nooit ruzie. Pom is heel anders, dat is nu al een vrij felle draak die nog niet heel veel zekerheid uitstraalt maar ze laat zich ook niet door andere honden de les lezen om niets. Een beetje een lichtgeraakt type op het moment, bij haar merk ik wel invloed van hormonen. Ik laat haar voorlopig niet castreren iig, sowieso wordt ze nu al snel dik en dat wordt alleen maar erger gok ik.
Ik heb bij Gol wel gemerkt dat ze om niks dik word inderdaad. Voordat ze gecastreerd werd at ze 800 gram kvv op een dag en had ze geen grammetje vet. Inmiddels eet ze 300 gram kvv op een dag om wat af te vallen, als ze op gewicht is mag ze misschien 100 gram meer :ugh:
Ik denk wel dat Gol wat pittiger is geworden maar dat was in haar geval alleen maar een voordeel. Bij een hond zoals TS heeft zou ik afwachten wat de loopsheid met Tselfde doet.
luna is juist een stuk slanker geworden na haar castratie. ze werd dikker net voor haar loopsheid, en dat bleef zo tot 3 maanden na de loopsheid. ik had al het idee dat het door hormonen kwam, ze had geen taille meer. daags na de castratie was haar taille weer terug en ze is zelfs nog wat afgevallen. ze kreeg eerst een kilo kvv, en krijgt nu nog 700 gram.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Caro. schreef:Kaya werd loops toen ze 7 maanden was en meteen werd duidelijk dat dit ook een verandering gaf in haar gedrag: een
aantal weken voelde ze zich de Koningin en snauwde alles en iedereen af (honden, geen mensen uiteraard) en als ze dekrijp
was, dan vond ze reuen uiteraard zeer aantrekkelijk :mann:
Afijn, dit bleef een beetje zo hetzelfde een aantal jaren: kattiger rondom de loopsheid en dan ineens weer poeslief.
Toen begon ze erg schijnzwanger te worden na iedere loopsheid en was er tussendoor van een 'normale' Kaya maar weinig sprake en
we vertrouwden het ook niet helemaal met haar baarmoeder en toen is ze gecastreerd en maar goed ook, want het was één grote
bende binnenin. Ze was toen 5 jaar.
Na haar castratie is ze veel intoleranter geworden en veel meer bitch. Wat soms een kattige snauw was van Kaya, veranderde nu
meer in intolerantie van zowat iedere hond.

Zij was dus een beetje bitch en de castratie heeft dit een stuk erger gemaakt.

Ik zou afwachten hoe haar karakter zich ontwikkelt en op basis daarvan een inschatting maken.
Wat ik gehoord en gezien hebben, worden teven die al pittig zijn, meestal nog wat pittiger (itt reuen dus).
Hier in grote lijnen dezelfde ervaring met Yla.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

lunaquinty schreef:luna is juist een stuk slanker geworden na haar castratie. ze werd dikker net voor haar loopsheid, en dat bleef zo tot 3 maanden na de loopsheid. ik had al het idee dat het door hormonen kwam, ze had geen taille meer. daags na de castratie was haar taille weer terug en ze is zelfs nog wat afgevallen. ze kreeg eerst een kilo kvv, en krijgt nu nog 700 gram.
Dit is een beetje vreemd allemaal. De dag na de castratie was ze afgevallen. En je geeft 30% minder voer maar zegt dat het door de castratie komt. Ik begrijp er eigenlijk weinig van. Afvallen daags na castratie is natuurlijk onmogelijk tenzij ze een liposucktie gedaan hebben en als je 30% minder voer gaat geven dan zal je hond wel afvallen omdat je minder voert denk je niet? :engel:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

lunaquinty schreef:daags na de castratie was haar taille weer terug
Het is een wonder!
lunaquinty schreef:ze kreeg eerst een kilo kvv, en krijgt nu nog 700 gram.
Of zou het toch daarmee te maken hebben?
Mojuan
Zeer actief

luna2906 schreef:
Apple schreef:Geef een hond op zn minst de kans om uit te groeien.
Daar sluit ik me bij aan. Ik hoor juist vaker dat teven feller worden na castratie dan gemakkelijker. Dat is gelijk de reden dat Luna nog intact is. Los van dat het niet nodig is op medisch gebied. Ik vind haar nu een pittige, temperamentvolle, maar toch leuke, enthousiaste teef. Ze heeft flinke neiging om te regelen, maar dit is in goede banen te leiden en haar intenties zijn bij aanvang zelden gericht op een echte confrontatie. Als ze feller wordt, kon het zomaar eens wel gericht worden op knokken. Daar heb ik geen zin aan. Ik heb mijn hond niet genomen om een allemansvriendje te zijn, maar zou graag zonder ogen in mijn achterhoofd lopen. Meteen de reden dat ik niet aan staff-achtigen zal beginnen.

Ik denk dus dat als je verwacht dat het haar karakter in positieve vorm zal beïnvloeden dat A) niet reëel is en B) je dan een ander ras had moeten nemen, als je een sociaal exemplaar verwacht. Mijn ervaring is dat die zeldzaam zijn. Kyra van Veronique lijkt me wel een heel sociale teef, maar ik weet niet of die gecastreerd / gesteriliseerd is. Misschien kun je haar eens vragen? Hoewel één natuurlijk niet garant staat voor de rest.

Ik zou het medische aspect ook niet verwaarlozen.

Is hier ergens op het forum eigenlijk een overzicht van eventuele voordelen en nadelen van castratie? Wel verspreid over meerdere topics, maar niet in één topic toch?
Ik vermoed toch dat ik verkeerd word begrepen hier.
We willen sowieso castreren, om meerdere redenen.
Maar wannéér de beste tijd is, dat wil ik weten. Niet om haar karakter positief te gaan beïnvloeden, dat staat er los van.
Het is andersom, ik wil weten wanneer de beste tijd is, om haar karakter juist niet nadelig te beïnvloeden.
Dat ze eenmaal volwassen niet meer met andere honden zal kunnen, daar ben ik van op de hoogte uiteraard, dat is inmiddels wel duidelijk lijkt mij.
Nergens zie je mij schrijven dat ik haar wil castreren om haar naar mijn hand te zetten. Andere mensen roepen dit, en meteen wordt daar op in gegaan alsof het mijn woorden zijn geweest.
Als het aan ons had gelegen hadden wij Julia toen al veel eerder laten castreren, maar omdat zij zo onzeker was, wilden we wachten tot ze helemaal volwassen was, zodat haar karakter al was gevormd en we haar onzekerheid niet nog groter gingen maken door te vroeg castreren.

Aangezien dit pas onze tweede teef pup is van dit type hond, en we alleen ervaring hebben gehad met een zeer onzeker teefje, is het wel fijn om van meerdere mensen, met meerdere soorten honden, en verschillende tijden castreren, ervaringen te lezen.
Mojuan
Zeer actief

laeken schreef:Volgens mij werkt het zo. Veel honden die in de basis erg zachtaardig en bv een beetje angstig zijn kan je castreren. Dan nemen mannelijke hormonen het over en dan krijgt een teef wat meer pit en wat meer lef. Immers, elke teef heeft ook testosteron in zich. Vrouwelijke hormonen maken een dier wat zachtaardiger. Dat zie je in bijna elke diersoort terug. Neem een kip, veel makker en liever dan een haan. Neem een merrie, niks aan doen en je kan er op rijden en ze is overal voor geschikt van nature. Een hengst is een ander verhaal. En zo kan je doorgaan. Vrouwelijke hormonen remmen dus ergens vechtlust en dominantie. Denk ook dat een teef die intact is meer zelfbehoud heeft omdat ze dus hormonaal wat afgezacht wordt door invloed van vrouwelijke hormonen. Haal je die weg dan haal je ergens de rem weg en tevens nemen die mannelijke hormonen het over. De teef die je castreert wordt ook vaak iets breder, komt wat reuiger over en vertoont dus in veel gevallen ook meer gedrag dat je zou verwachten bij een reu. Mijn teven piesten ook allemaal met de poot omhoog. Of dat door castratie kwam is overigens maar de vraag hoor. Van dat knokken ben ik 100% zeker. Dat is ook gewoon een bekend en op te zoeken gedrag dat een gevolg kan zijn van castratie.

Bedankt, dit klinkt zeer logisch!
Vooral als ik je verhaal vergelijk met Julia's situatie en karakter. Van een onzeker hondje, naar een leuke sociale hond.
Even simpel gezegd.
lunaquinty
Zeer actief

laeken schreef:
lunaquinty schreef:luna is juist een stuk slanker geworden na haar castratie. ze werd dikker net voor haar loopsheid, en dat bleef zo tot 3 maanden na de loopsheid. ik had al het idee dat het door hormonen kwam, ze had geen taille meer. daags na de castratie was haar taille weer terug en ze is zelfs nog wat afgevallen. ze kreeg eerst een kilo kvv, en krijgt nu nog 700 gram.
Dit is een beetje vreemd allemaal. De dag na de castratie was ze afgevallen. En je geeft 30% minder voer maar zegt dat het door de castratie komt. Ik begrijp er eigenlijk weinig van. Afvallen daags na castratie is natuurlijk onmogelijk tenzij ze een liposucktie gedaan hebben en als je 30% minder voer gaat geven dan zal je hond wel afvallen omdat je minder voert denk je niet? :engel:
nee, dat denk ik niet, want dan had het afvallen langer geduurd. ik heb het ook wel een beetje verkeerd geformuleerd. luna kreeg eerst een kilo, tot quinty erbij kwam, want die kreeg haar eten van het portie van luna. ze kreeg dus al wat minder voor de castratie.
je kan het geloven of niet, maar de dag na de operatie was ze ruim een kilo kwijt, en dat was te zien.
maar ja, dat is net als met het verhaal van de castratie van tommy, daarbij gelooft ook niemand dat hij de dag erna al niet meer op quinty reed. maakt mij niet veel uit wat jullie geloven, ik sta erbij en zie het zelf. :W:
lunaquinty
Zeer actief

Marion. schreef:
lunaquinty schreef:daags na de castratie was haar taille weer terug
Het is een wonder!
lunaquinty schreef:ze kreeg eerst een kilo kvv, en krijgt nu nog 700 gram.
Of zou het toch daarmee te maken hebben?
jou heb ik geloof ik nog nooit normaal zien reageren, dus ik negeer je verder maar. :mrgreen:
Mojuan
Zeer actief

lunaquinty schreef:
nee, dat denk ik niet, want dan had het afvallen langer geduurd. ik heb het ook wel een beetje verkeerd geformuleerd. luna kreeg eerst een kilo, tot quinty erbij kwam, want die kreeg haar eten van het portie van luna. ze kreeg dus al wat minder voor de castratie.
je kan het geloven of niet, maar de dag na de operatie was ze ruim een kilo kwijt, en dat was te zien.
maar ja, dat is net als met het verhaal van de castratie van tommy, daarbij gelooft ook niemand dat hij de dag erna al niet meer op quinty reed. maakt mij niet veel uit wat jullie geloven, ik sta erbij en zie het zelf. :W:
Is haar baarmoeder verwijderd?
Want dan zie je wel vaker dat ze meteen een kilo lichter zijn, is niet zo vreemd. :W:
En dan is het buikje ook meteen een stuk slanker om te zien.
Dat is dan wel in combinatie met het niet eten (vanwege de narcose)
Laatst gewijzigd door Mojuan op 29 jun 2014 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

lunaquinty schreef:
laeken schreef:
Dan had ze een baarmoeder of eierstokken van een kilo. :F: Als jij zelf niet wil zien wat wel en niet kan dan houdt het op natuurlijk. Dat rijden kan je ook wel verklaren door een suffe dag na de narcose en pijn aan de wond denk je niet? Of denk je nu werkelijk dat het weghalen van geslachtsorganen in 1 dag effect heeft? Een reu die 1 dag gecastreerd is kan nog prachtige nestjes geven dus dat die hond in 1 dag een ander gedrag laat zien is niet te wijten aan de hormonen.
Maargoed, iedereen mag zien wat ze willen zien en denken wat ze willen denken. Het is een vrij land :engel:
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

laeken schreef:
lunaquinty schreef:
laeken schreef:
Dan had ze een baarmoeder of eierstokken van een kilo. :F: Als jij zelf niet wil zien wat wel en niet kan dan houdt het op natuurlijk. Dat rijden kan je ook wel verklaren door een suffe dag na de narcose en pijn aan de wond denk je niet? Of denk je nu werkelijk dat het weghalen van geslachtsorganen in 1 dag effect heeft? Een reu die 1 dag gecastreerd is kan nog prachtige nestjes geven dus dat die hond in 1 dag een ander gedrag laat zien is niet te wijten aan de hormonen.
Maargoed, iedereen mag zien wat ze willen zien en denken wat ze willen denken. Het is een vrij land :engel:
Ja hij was zo futloos na castratie dat hij bank op en af rausde staat ook in betreffende topic,maar ja je hebt gelijk we leven in vrij land.
Het is net als bij de mens, we zijn allemaal anders en zullen allemaal verschillend reageren op situatie,s,
Zowel geestelijk als lichamelijk, er is dus niet één standaard.
laeken
Zeer actief

Dinos schreef:Ja hij was zo futloos na castratie dat hij bank op en af rausde staat ook in betreffende topic,maar ja je hebt gelijk we leven in vrij land.
Het is net als bij de mens, we zijn allemaal anders en zullen allemaal verschillend reageren op situatie,s,
Zowel geestelijk als lichamelijk, er is dus niet één standaard.
Wat jij wil. Gelukkig is er ook nog zoiets als realiteit en meestal probeer ik me daar vooral op te richten. Het spijt me, hoe denk jij zelf dat een hond een kilo kan afvallen in 1 dag? Dat is dan meteen het wonderdieet denk je niet? En hoe heb je dat bepaalt? Weeg jij je hond voor en na een operatie om te zien hoeveel er weg is gehaald? :engel: Op dezelfde weegschaal? :Q:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”