Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twijfels over castratie teef, wanneer?
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Twijfels over castratie teef, wanneer?
Dat Tselfde gecastreerd gaat worden, dat staat vast.
Maar nu twijfel ik erg over het 'wanneer'.
Aan de ene kant denk ik: 'pas als ze uitgegroeid is en volwassen'
Aan de andere kant: 'zo vroeg mogelijk, zodat het vormen van haar verdere karakter absoluut niet wordt beinvloed door hormonale veranderingen'
En dan is er ook nog de optie: na de eerste loopsheid, zodat ze iig minimaal 1x normaal loops geweest is.
Ik zou graag ervaringen lezen van mensen, hoe zij het gedrag en verdere opvoeding hebben ervaren voor en na castratie.
En op welke leeftijd de teef is gecastreerd.
Bij Julia hebben wij erg lang gewacht, omdat zij enorm onzeker was, en we wilden haar niet in de war brengen door de hormoon huishouding te veranderen. Achteraf denk ik dat het eigenlijk beter was geweest om het juist zo vroeg mogelijk te doen, omdat veel van haar onzekerheid juist door de hormonen bleek te komen. Ze was elke keer heel erg schijndrachtig, en dat heeft haar geen goed gedaan toen. Ze was drie en half als ik me niet vergis, toen we haar lieten castreren.
Hoe oud was jouw teef?
En waarom maakte je die keuze?
Wat deed het met haar gedrag (en eventueel hoe verliep de verdere opvoeding) ?
Maar nu twijfel ik erg over het 'wanneer'.
Aan de ene kant denk ik: 'pas als ze uitgegroeid is en volwassen'
Aan de andere kant: 'zo vroeg mogelijk, zodat het vormen van haar verdere karakter absoluut niet wordt beinvloed door hormonale veranderingen'
En dan is er ook nog de optie: na de eerste loopsheid, zodat ze iig minimaal 1x normaal loops geweest is.
Ik zou graag ervaringen lezen van mensen, hoe zij het gedrag en verdere opvoeding hebben ervaren voor en na castratie.
En op welke leeftijd de teef is gecastreerd.
Bij Julia hebben wij erg lang gewacht, omdat zij enorm onzeker was, en we wilden haar niet in de war brengen door de hormoon huishouding te veranderen. Achteraf denk ik dat het eigenlijk beter was geweest om het juist zo vroeg mogelijk te doen, omdat veel van haar onzekerheid juist door de hormonen bleek te komen. Ze was elke keer heel erg schijndrachtig, en dat heeft haar geen goed gedaan toen. Ze was drie en half als ik me niet vergis, toen we haar lieten castreren.
Hoe oud was jouw teef?
En waarom maakte je die keuze?
Wat deed het met haar gedrag (en eventueel hoe verliep de verdere opvoeding) ?

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Twijfels over castratie teef, wanneer?
Lizzie was 2,5. Is 4x loops geweest en toen heb ik besloten haar te castreren. Enerzijds omdat ze last had van de hormonen (wilde dan helemaal niet meer eten) en anderzijds omdat ik er zelf klaar mee was (ze hield zich helemaal niet goed bij en Dushi deed het ook niet bij haar. Dushi was 1,5 en 1 keer loops geweest. ik heb haar meteen laten helpen omdat ze schijnzwanger werd en hier heel veel last van had. Beide dames heb ik niets in karakter of gehoorzaamheid gemerkt.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Als het mijn hond was, zou ik wachten tot ze uitgegroeid is, omdat die hormonen ook nodig zijn voor het lichamelijk uitgroeien. Er zijn wat onderzoeken gedaan en jong castreren schijnt niet zo onschuldig te zijn als het lijkt.
Tessa is nog niet gecastreerd, die is nu 5. Ze wordt het wel, omdat ze de laatste loopsheden steeds meer last kreeg van schijnzwangerschap en niet eten. Ik vind het voor haar karakter wel doodeng. Wij kregen haar ook pas met 2,5. Volgende hond zal op zijn vroegst met 3 of 4 gecastreerd worden.
Tessa is nog niet gecastreerd, die is nu 5. Ze wordt het wel, omdat ze de laatste loopsheden steeds meer last kreeg van schijnzwangerschap en niet eten. Ik vind het voor haar karakter wel doodeng. Wij kregen haar ook pas met 2,5. Volgende hond zal op zijn vroegst met 3 of 4 gecastreerd worden.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Hier geen geen gecastreerde honden. Uitzondering als ze medische problemen zouden hebben of dusdanig last zouden hebben van de hormonen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar, Cesar castreert ook alles, en wel zo vroeg mogelijk, zodat ze geen karakter ontwikkelen en submissive blijven....Dan moet je als volger dat toch ook wel doen.....
ach, wat schattig, ik kreeg een pbtje......
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
Mojuan
- Zeer actief
Denk je echt dat het zo werkt?
Ik vraag me af of ze er juist niet pittiger en feller door kan worden als je heel jong al in de hormoonhuishouding gaat ingrijpen.
De meningen zijn hierover enorm verdeeld.
Julia was als pup veel pittiger dan Tselfde, maar ook veel onzekerder.
Zij is pas gecastreerd op de leeftijd van ongeveer 3 en half jaar, en ik heb gemerkt dat het haar veel meer rust gaf en haar onzekerheid er duidelijk veel minder door werd toen alles tot rust kwam.
Op het moment zegt mijn gevoel: direct na de eerste loopsheid.
Maar ik weet niet zeker of ik daar goed aan doe, ik kan het niet onderbouwen.
Ik vraag me af of ze er juist niet pittiger en feller door kan worden als je heel jong al in de hormoonhuishouding gaat ingrijpen.
De meningen zijn hierover enorm verdeeld.
Julia was als pup veel pittiger dan Tselfde, maar ook veel onzekerder.
Zij is pas gecastreerd op de leeftijd van ongeveer 3 en half jaar, en ik heb gemerkt dat het haar veel meer rust gaf en haar onzekerheid er duidelijk veel minder door werd toen alles tot rust kwam.
Op het moment zegt mijn gevoel: direct na de eerste loopsheid.
Maar ik weet niet zeker of ik daar goed aan doe, ik kan het niet onderbouwen.

-
Mojuan
- Zeer actief
Oh dat heb ik nooit geweten, ik ken eerlijk gezegd niet echt Labradoodles.
Maar heb je dan ook vergelijkingsmateriaal? Volwassen Labradoodles die niet gecastreerd zijn op jonge leeftijd?
Eigenlijk lijkt dit me juist helemaal niet prettig, een 'kinderlijk' karakter in Tselfde, want juist dat puppykarakter (té speels, en té blij en stuiterig) is wat bij deze honden verdwijnt bij een rustige omgang.
Dat vond ik juist zo prettig met Room en Juul later, dat ze zo relaxed werden in huis en met de eigen roedel.
Maar heb je dan ook vergelijkingsmateriaal? Volwassen Labradoodles die niet gecastreerd zijn op jonge leeftijd?
Eigenlijk lijkt dit me juist helemaal niet prettig, een 'kinderlijk' karakter in Tselfde, want juist dat puppykarakter (té speels, en té blij en stuiterig) is wat bij deze honden verdwijnt bij een rustige omgang.
Dat vond ik juist zo prettig met Room en Juul later, dat ze zo relaxed werden in huis en met de eigen roedel.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En je denkt dat het zo vroeg verwijderen van die hormonen geen effect heeft op haar karakter?Mojuan schreef: Aan de andere kant: 'zo vroeg mogelijk, zodat het vormen van haar verdere karakter absoluut niet wordt beinvloed door hormonale veranderingen'
Ik ken best veel honden die daardoor soort van infantiel zijn gebleven. En Pitbull is ze nou eenmaal dus ik zou rekenen op scherp én infantiel. Zou niet mijn kopje thee zijn
-
Mojuan
- Zeer actief
Maeve schreef:En je denkt dat het zo vroeg verwijderen van die hormonen geen effect heeft op haar karakter?Mojuan schreef: Aan de andere kant: 'zo vroeg mogelijk, zodat het vormen van haar verdere karakter absoluut niet wordt beinvloed door hormonale veranderingen'
Ik ken best veel honden die daardoor soort van infantiel zijn gebleven. En Pitbull is ze nou eenmaal dus ik zou rekenen op scherp én infantiel. Zou niet mijn kopje thee zijn
Ja ik denk wel dat het effect heeft, maar ik vroeg me dus af of dat in positieve, of juist negatieve zin zou zijn.
Daar heb ik inmiddels wel een aardig antwoord op gekregen.

-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Wij kiezen voor na de eerste loopsheid. Dan zijn alle hormonen een keer door het lijfje gegaan en heb je nog steeds de voordelen van het vroeg castreren.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
ze zeggen dat als je voor de eerste loopsheid castreert, de teef geen kans meer heeft op melkkliertumoren.
ik heb altijd oudere honden, dus heb nooit voor die keus gestaan.
-
lets have fun
En een volwassen hond met een kinderlijk karakter wekt vaak irritaties op bij andere honden. Zit je daar weer mee.Mojuan schreef:Oh dat heb ik nooit geweten, ik ken eerlijk gezegd niet echt Labradoodles.
Ik vind het echt veel te simpel gesteld dat een vroegcastraad een makkelijker karakter heeft.
-
Mojuan
- Zeer actief
Dan heb ik idd liever een dominante, maar stabiele en rustige hond.lets have fun schreef:
En een volwassen hond met een kinderlijk karakter wekt vaak irritaties op bij andere honden. Zit je daar weer mee.
Ik vind het echt veel te simpel gesteld dat een vroegcastraad een makkelijker karakter heeft.
Dat is ook veel meer voorspelbaar in het gedrag, dan een kinderlijke hond met potentie tot vechtlustigheid.

-
Dinos
Mooi dat je met zo,n uitspraak ook nog pb krijgt dubbele aandacht .
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ja, ik zou rekenen op negatief. Een volwassen hond is (over het algemeen) stabiel in zijn karakter en daardoor goed in te schatten voor de eigenaar.Mojuan schreef:Maeve schreef:En je denkt dat het zo vroeg verwijderen van die hormonen geen effect heeft op haar karakter?Mojuan schreef: Aan de andere kant: 'zo vroeg mogelijk, zodat het vormen van haar verdere karakter absoluut niet wordt beinvloed door hormonale veranderingen'
Ja ik denk wel dat het effect heeft, maar ik vroeg me dus af of dat in positieve, of juist negatieve zin zou zijn.
Daar heb ik inmiddels wel een aardig antwoord op gekregen.
M'n neef heeft een Ambull teefje dat vroeg gecastreerd is, op aanraden van de DA
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Dus als cesar wat zegt, dan is dat ook zo?fes/lou schreef:Ja, maar, Cesar castreert ook alles, en wel zo vroeg mogelijk, zodat ze geen karakter ontwikkelen en submissive blijven....Dan moet je als volger dat toch ook wel doen.....
Hij heeft geen 1 opleiding gevolgd, doet alles voor de show. Bovendien is de dominantie theorie allang al achterhaald.
Ik zou pas castreren als ze volwassen zijn. Maar wat nanna zegt zit ook wel weer wat in.
Persoonlijk zal ik zelf pas castreren als er medish iets aan de hand zou zijn.
Maar met een teef zal ik het misschien wel sneller doen dan bij de reu. Scheinzwangerschappen is ook niks voor ze.
Ik zou zelf nog wachten, maar jij bent het baasje, je moet doen waar jij je het beste bij voelt.
En hoe jij je hond aanvoelt hoe ze is.
-
Mojuan
- Zeer actief
semmyboy schreef: Ik zou zelf nog wachten, maar jij bent het baasje, je moet doen waar jij je het beste bij voelt.
En hoe jij je hond aanvoelt hoe ze is.
Ja dat is zeker waar, ik weet alleen nog niet heel zeker wat het beste voelt.
Maar ik denk sowieso dat ik haar minimaal 1x loops laat worden, en aan de hand van hoe die loopsheid verloopt ga bepalen of ik nog een loopsheid afwacht, of het meteen daarna laat doen.
Misschien is dat verstandiger, dan nu al iets te besluiten, aangezien ik eigenlijk nog niets kan zeggen over hoe ze gaat reageren op de hormonen.
En ze is op zich van zichzelf vrij relaxed, voor een pup zeker, Juul was in alle opzichten veel drukker en feller.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva wordt is september 2 en is pas 1x loops geweest. De bedoeling is wel haar te castreren maar wanneer is nog ff de vraag.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Buiten het blijvende kleutergedrag bij heel vroeg castreren moet je ook rekening houden met het iets langer doorgroeien van de botten waardoor kruisbandscheuringen kunnen ontstaan. Dat verband is inmiddels wel aangetoond.
Oh en mijn teef is voor haar 1e loopsheid gecastreerd en is inmiddels geopereerd aan 2 kruisbanden. Echt kleutergedrag heeft ze dan weer niet, dat zie ik vaker bij heel jong gecastreerde reutjes.
Oh en mijn teef is voor haar 1e loopsheid gecastreerd en is inmiddels geopereerd aan 2 kruisbanden. Echt kleutergedrag heeft ze dan weer niet, dat zie ik vaker bij heel jong gecastreerde reutjes.

-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
Mijn ervaring met de boerboels na de eerste loopsheid castreren is een positieve. Dat kinderlijke herken ik helemaal niet.
* * *
-
Mojuan
- Zeer actief
Tulp schreef:Mijn ervaring met de boerboels na de eerste loopsheid castreren is een positieve. Dat kinderlijke herken ik helemaal niet.
Dat kinderlijke gaat ook over vroegcastreren, daarmee wordt over het algemeen bedoeld als pupje, dus voor ze loops geweest zijn.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat zeggen ze.lunaquinty schreef:ze zeggen dat als je voor de eerste loopsheid castreert, de teef geen kans meer heeft op melkkliertumoren.
Na een of twee loopsheden is die kans ook nog maar zeer beperkt hoor.
De kans op andere vormen van kanker kan toenemen bij vroegcastratie.
KLIK
- dagmar88
- Zeer actief
Is bij reuen ook. Gelukkig roept Pjotr niets over zich af en begrijpt hij andere honden goed, maar het blijft een uit de kluiten gewassen pup.Mojuan schreef:Tulp schreef:Mijn ervaring met de boerboels na de eerste loopsheid castreren is een positieve. Dat kinderlijke herken ik helemaal niet.
Dat kinderlijke gaat ook over vroegcastreren, daarmee wordt over het algemeen bedoeld als pupje, dus voor ze loops geweest zijn.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
zal misschien ook wel schelen dat een herder ook een iets serieuzer ras is. Ik had er niet aan moeten denken dat Pom zo kinderlijk zou blijven als ze was rond 9 maanden haha..alm@ schreef:Buiten het blijvende kleutergedrag bij heel vroeg castreren moet je ook rekening houden met het iets langer doorgroeien van de botten waardoor kruisbandscheuringen kunnen ontstaan. Dat verband is inmiddels wel aangetoond.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Reina is inderdaad over het algemeen zeer serieussbientje schreef:zal misschien ook wel schelen dat een herder ook een iets serieuzer ras is. Ik had er niet aan moeten denken dat Pom zo kinderlijk zou blijven als ze was rond 9 maanden haha..alm@ schreef:Buiten het blijvende kleutergedrag bij heel vroeg castreren moet je ook rekening houden met het iets langer doorgroeien van de botten waardoor kruisbandscheuringen kunnen ontstaan. Dat verband is inmiddels wel aangetoond.

-
Mojuan
- Zeer actief
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik ga de eerste loopsheid sowieso afwachten, en daarna bekijken hoe ze is, en welke keuze we gaan maken.
Ik ga de eerste loopsheid sowieso afwachten, en daarna bekijken hoe ze is, en welke keuze we gaan maken.

-
laeken
- Zeer actief
Ik zou haar dus niet castreren. Weinig teven vriendelijker en makkelijker met honden dan intacte teven.
In veel huishoudens waar meerdere teven samen leven van pittigere rassen zijn dat huishoudens bij fokkers bv. Die castreren zelden of nooit. Meestal gaat dat goed tussen de intacte teven.
Ik heb bij geen van mijn teven 1 positieve verandering opgemerkt naar andere honden toe. Eva was intact en uitermate goed met elke hond. Cleo was intact en altijd goed met elke hond. Na castratie werd ze kribbiger. Wuilus was intact prima met teef en reu maar met 2,5 jaar is ze toch gecastreerd omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet nam en haar loops ook liet spelen met reuen. Ik wilde best een nest als puber.
Na 6 maanden werd ze extreem vechtlustig met teven en dat is haar hele leven zo gebleven.
Bas was tot oktober 2013 intact. De eerste 2 maanden bij ons was ze altijd lief met elke hond. Nu is ze dominant aan het worden met sommige honden. Op stijve pootjes er op af, overal markeren en soms grommen en snauwen.
In mijn ogen en uit mijn eigen ervaring is er niks liever, toleranter en vriendelijker dan een intacte teef. Eva is dus om die reden intact gebleven. Gewoon geen zin meer in dat dominante kribbige gedoe van die gecastreerde teven.
Er zijn natuurlijk ook teven die hormonaal kribbig worden en dan kan je altijd nog castreren. Nu al beslissen wanneer je je pup gaat castreren is gewoon onzinnig. Baseer het ergens op en ga niet denken dat je op deze manier je pup ideaal weet te houden. Voor hetzelfde geld vergal je haar daar mee en maak je haar intolerant en agressief dominant. Dat heb ik met Wuilus gedaan. Best zonde want die kon na 3-4 maanden na de castratie geen teef en geen gecastreerde reu meer ruiken of zien. Dan ontplofte ze terwijl ze 3 jaar lang elke dag veilig en leuk op de hondenspeelveldjes kwam. Ze had nooit 1 teken van agressie naar welke hond ook getoond. Ik heb altijd spijt gehad van die castratie.
In veel huishoudens waar meerdere teven samen leven van pittigere rassen zijn dat huishoudens bij fokkers bv. Die castreren zelden of nooit. Meestal gaat dat goed tussen de intacte teven.
Ik heb bij geen van mijn teven 1 positieve verandering opgemerkt naar andere honden toe. Eva was intact en uitermate goed met elke hond. Cleo was intact en altijd goed met elke hond. Na castratie werd ze kribbiger. Wuilus was intact prima met teef en reu maar met 2,5 jaar is ze toch gecastreerd omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet nam en haar loops ook liet spelen met reuen. Ik wilde best een nest als puber.
Bas was tot oktober 2013 intact. De eerste 2 maanden bij ons was ze altijd lief met elke hond. Nu is ze dominant aan het worden met sommige honden. Op stijve pootjes er op af, overal markeren en soms grommen en snauwen.
In mijn ogen en uit mijn eigen ervaring is er niks liever, toleranter en vriendelijker dan een intacte teef. Eva is dus om die reden intact gebleven. Gewoon geen zin meer in dat dominante kribbige gedoe van die gecastreerde teven.
Er zijn natuurlijk ook teven die hormonaal kribbig worden en dan kan je altijd nog castreren. Nu al beslissen wanneer je je pup gaat castreren is gewoon onzinnig. Baseer het ergens op en ga niet denken dat je op deze manier je pup ideaal weet te houden. Voor hetzelfde geld vergal je haar daar mee en maak je haar intolerant en agressief dominant. Dat heb ik met Wuilus gedaan. Best zonde want die kon na 3-4 maanden na de castratie geen teef en geen gecastreerde reu meer ruiken of zien. Dan ontplofte ze terwijl ze 3 jaar lang elke dag veilig en leuk op de hondenspeelveldjes kwam. Ze had nooit 1 teken van agressie naar welke hond ook getoond. Ik heb altijd spijt gehad van die castratie.
-
laeken
- Zeer actief
Ik lees dit nu pas en denk dat dit echt de beste keuze is. Want op voorhand je hond gaan aanpassen zonder dat je weet of dat nodig is is echt stom. Castratie moet je achter de hand houden als redmiddel voor als ze heel erg uit de bocht gaat vliegen. Dan kun je tenminste nog iets. Castreer je heel jong dan heb je later niks meer om op terug te vallen.Mojuan schreef:Bedankt voor het meedenken allemaal.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zie bij vroeg geholpen dooddles nogal wat angst en schijterbang zijn naast veel onzekerheid /timide.
Over het algemeen veranderd het karakter van de teef veel minder positief dan van een reu. Zou in ieder geval gewoon wachten totdat ze loops s geweest en dan ook goed kijken naar haar karakter wat raadzaam is.
Over het algemeen veranderd het karakter van de teef veel minder positief dan van een reu. Zou in ieder geval gewoon wachten totdat ze loops s geweest en dan ook goed kijken naar haar karakter wat raadzaam is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Kaya werd loops toen ze 7 maanden was en meteen werd duidelijk dat dit ook een verandering gaf in haar gedrag: een
aantal weken voelde ze zich de Koningin en snauwde alles en iedereen af (honden, geen mensen uiteraard) en als ze dekrijp
was, dan vond ze reuen uiteraard zeer aantrekkelijk
Afijn, dit bleef een beetje zo hetzelfde een aantal jaren: kattiger rondom de loopsheid en dan ineens weer poeslief.
Toen begon ze erg schijnzwanger te worden na iedere loopsheid en was er tussendoor van een 'normale' Kaya maar weinig sprake en
we vertrouwden het ook niet helemaal met haar baarmoeder en toen is ze gecastreerd en maar goed ook, want het was één grote
bende binnenin. Ze was toen 5 jaar.
Na haar castratie is ze veel intoleranter geworden en veel meer bitch. Wat soms een kattige snauw was van Kaya, veranderde nu
meer in intolerantie van zowat iedere hond.
Zij was dus een beetje bitch en de castratie heeft dit een stuk erger gemaakt.
Ik zou afwachten hoe haar karakter zich ontwikkelt en op basis daarvan een inschatting maken.
Wat ik gehoord en gezien hebben, worden teven die al pittig zijn, meestal nog wat pittiger (itt reuen dus).
aantal weken voelde ze zich de Koningin en snauwde alles en iedereen af (honden, geen mensen uiteraard) en als ze dekrijp
was, dan vond ze reuen uiteraard zeer aantrekkelijk
Afijn, dit bleef een beetje zo hetzelfde een aantal jaren: kattiger rondom de loopsheid en dan ineens weer poeslief.
Toen begon ze erg schijnzwanger te worden na iedere loopsheid en was er tussendoor van een 'normale' Kaya maar weinig sprake en
we vertrouwden het ook niet helemaal met haar baarmoeder en toen is ze gecastreerd en maar goed ook, want het was één grote
bende binnenin. Ze was toen 5 jaar.
Na haar castratie is ze veel intoleranter geworden en veel meer bitch. Wat soms een kattige snauw was van Kaya, veranderde nu
meer in intolerantie van zowat iedere hond.
Zij was dus een beetje bitch en de castratie heeft dit een stuk erger gemaakt.
Ik zou afwachten hoe haar karakter zich ontwikkelt en op basis daarvan een inschatting maken.
Wat ik gehoord en gezien hebben, worden teven die al pittig zijn, meestal nog wat pittiger (itt reuen dus).

[/url]