Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opereren hond van 11,veel risico's ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

timokyana
Actief
Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog en de boxer

Re: Opereren hond van 11,veel risico's ?

Ongelezen bericht door timokyana »

Een goede uitslag,geen kwaadaardige cellen gevonden.
Nu nog nadenken over eventuele castratie.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

castratie is een erg kleine ingreep bij een reu en dat zou ik bij mijn opa nog wel doen als hij daardoor geen pijn meer heeft. maar dat ligt ook aan de rest van de gezondheid van het dier
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
M@scha schreef:castratie is een erg kleine ingreep bij een reu en dat zou ik bij mijn opa nog wel doen als hij daardoor geen pijn meer heeft. maar dat ligt ook aan de rest van de gezondheid van het dier
Ze moeten er tóch voor onder narcose en dat vind ik bij zo'n oude hond toch altijd een beste afweging. Maar wat moet dat moet, zou wel voor een DA gaan die gasnarcose gebruikt.

klopt en dat is nooit fijn maar pijn aan je zaakje ook niet, dus dat heb ik er wel voor over omdat ik uit ervaring weet dat ze daarvan heel snel weer op de been zijn.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

M@scha schreef:castratie is een erg kleine ingreep bij een reu en dat zou ik bij mijn opa nog wel doen als hij daardoor geen pijn meer heeft. maar dat ligt ook aan de rest van de gezondheid van het dier
:80: je opa :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Ze moeten er tóch voor onder narcose en dat vind ik bij zo'n oude hond toch altijd een beste afweging. Maar wat moet dat moet, zou wel voor een DA gaan die gasnarcose gebruikt.
Constant pijn in je ballen duie tussen je benen over elkaar rollen is ook geen leven.
Snap dat de hond voor dit onderzoek ook onder narcose moest.?
Waarom niet gelijk die ballen eraf ipv onderzoeken.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Fijn dat de uitslag verder goed is!

Altijd eng als je hond ouder is en je moet beslissen wel of niet onder narcose te laten gaan.
Mijn boxer is nu ook al een paar keer op oudere leeftijd onder narcose geweest, ging gelukkig goed maar de DA gaf ook van te voren aan dat het waarschijnlijk goed zou gaan gezien de verdere conditie van de hond, hoewel niet optimaal wel een sterk genoeg hart en longen.
Afbeelding
Actief

Ik heb mijn dierenarts gemaild om een afspraak te maken voor castratie.
Doodeng,maar hopelijk gaat alles goed!

bedankt voor alle adviezen en ervaringen!
timokyana
Actief

vanmorgen om half 11 ging hij onder het mes,ik heb hem mee op de operatie tafel gelegd en ben bij hem gebleven tot hij geintubeerd was (gasnarcose). Ze dachten dat zijn blaas vol was toen hij op tafel lag omdat er een bult in zijn buik te zien was.Het leek me sterk want had hele nacht niet gedronken en had hem goed uitgelaten.na catheteriseren bleek hij ook leeg. We wisten dat hij een vergroot prostaat had maar het werd toch even spannend hoor. echo gemaakt en gelukkig geen vergrote lymfeklieren te zien,het is dus zijn prostaat (inclusief cysten).
Hierna ben ik in de wachtkamer gaan wachten. Binnen een uurtje was hij klaar en ben ik weer even bij hem geweest. Onder zijn hoofd was het een bloedbad want zijn tong had natuurlijk flink gebloeid.
Zijn bal ook nog gezien,goed dat hij verwijderd is want hij zat al vergroeid met zijn zaadleider en was 4x zo groot als de andere.ze hebben zo ruim mogelijk weg gesneden. Aan de achterkant gezien is het nu net een teefje.
Alles word opgestuurd dus krijg over een week a 2 de uitslag. Hopen dat deze gunstig is.
Ik ben een uurtje naar de paarden gegaan (is vlakbij) zodat ze hem in gaten konden houden met bijkomen,meneer wilde zelf niet echt ademen toen hij van de machine af was. gelukkig alles goed gekomen en tegen 13 uur ben ik hem gaan halen.Hij ligt nu lekker te snurken!
Over 10 a 14 dagen terug voor controle en het verwijderen van de hechtingen.
Hopelijk blijft hij ervan af maar zal hem voor de zekerheid een tshirt aangeven.

Bedankt voor het duimen! Wij zijn blij dat het achter de rug is,nu kan hij hopelijk nog wat jaartjes mee!
annemick
Zeer actief

Fijn dat het goed is gegaan :ok:
Hoe gaat het ondertussen met hem, beetje bijgekomen?
Zal duimen voor een verdere goede uitslag!
Afbeelding
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Wat fijn dat alles goed is gegaan! :ok:
Onze vorige hond was ook gecastreerd vanwege een vergrote bal en een vergrote prostaat, zijn prostaat was al snel weer zijn normale formaat na de castratie.
Hij was ook wat ouder (10 jaar) maar de narcose ging goed en hij knapte ook snel weer op.
timokyana
Actief

Redelijk goed nieuws,de uitslagen zijn binnen.

Het gezwel in zijn mond was granulatie weefsel,vermoedelijk door een trauma van buitenaf.

Op het puntje van zijn tong een myoblastoma. Komen vaak voor op de tong en kans is klein op uitzaaingen.

En wat ik het ergste vind is dat die opgezette bal vermoedelijk toch een testikel torsie is geweest.
Er waren meerdere infarcten in te zien en een oude bloeding. Wat een hardzak moet mijn ventje toch zijn eigenlijk.

In zijn 'normale 'bal bleek een goedaardige tumor te zitten.zijn zaadstreng was schoon.

Verder zat er op zijn scrotum een mastceltumor graad 2. Deze is ruim verwijderd.
naar deze laatste kan meer onderzoek gedaan worden over een eventuele prognose.

Een heel waslijstje toch.

Met de patient gaat het het nog steeds goed!
annemick
Zeer actief

Fijn dat het allemaal aangepakt en achter de rug is, hopelijk is hij nu weer pijnvrij.
Goed dat ze de mastcel tumor zo ruim hebben kunnen wegsnijden, die zal waarschijnlijk ook geen problemen meer veroorzaken en kan je mannetje van z'n oude dag gaan genieten :ok:
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb een twaalfjarige hond nog laten opereren aan een milttumor.
Ze kwam daar goed doorheen en heeft een maand of 4/5 een enorme opleving gehad. Soort tweede jeugd zeg maar... :D
Daar hebben we samen enorm van genoten maar daarna sloeg het verval toe in de vorm van artrose, hd, spondylose en uiteindelijk een nekhernia. Die laatste werd haar fataal.
Ik weet niet of ik het nu weer zou doen, achteraf vond ik die laatste periode best zwaar voor haar en mij, maar toen wist ik gelukkig niet beter. Want we hebben wel een hele mooie tijd nog gehad samen. Vervult me nog met tederheid als ik eraan terug denk.
Het is een beslissing met voors en tegens die je alleen zelf maar goed tegen elkaar kunt afwegen. Sterkte dus, met deze beslissing.
timokyana
Actief

Nog geen 2 maanden verder en helaas zijn we aan onze laatste hoofdstuk begonnen.
Laatste paar dagen zakte hij vaak door zijn achterpoten en dit lijkt toe te nemen.
Vermoedelijk dankzij zijn spondylose.
Als laatste poging zijn we cortisonen begonnen,we hebben niets meer te verliezen.

Middelste bultje op zijn tong is ook volledig terug gegroeid en ziet eruit als een bloemkooltje ipv mooi glad,verder is er aan de zijkant van zijn tong een stukje aan het afsterven. (is zwart en pijnloos) vermoedelijk gaat het eraf vallen of met heel veel pech trekt het door waardoor we de knoop al door hakken.

Als hij niet meer overeind kan hak ik de knoop door,ik durf niet te zeggen hoe snel dit gaat zijn.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ach, wat een ellende. Sterkte, en hopelijk kunnen jullie toch nog even van elkaar genieten :roos:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Sterkte de komende tijd,hopenlijk kan je nog een lekkere zomer met hem hebben.
annemick
Zeer actief

Ah, triest dat het niet goed gaat.
Veel sterkte de komende tijd, hopelijk doet de cortisone nog wat en kunnen jullie samen nog een goede tijd hebben :flower:
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Verdrietig, sterkte! :roos:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

fes/lou schreef:Misschien klink ik wel heer hard, maar een hond van 11, met de klachten die hij al heeft, een vergrote teelbal en bulten in de mond, ging ik niet meer pesten met zn angst voor de dierenarts..
Die liet ik lopen zolang het nog goed ging, desnoods met verhoogde pijnstilling, maar ik ging er geen grote dingen meer aan versleutelen....
Mijn hond bleek na een check een vergrote prostaat te hebben, en dat kon duiden ook op prostaatkanker, zijn ene bal was ook groter dan de ander.
Vanwege ook een andere diagnose zei mijn da al dat een operatie om te castreren te kostbaar zou zijn voor zijn prognose. Wel hebben we een medicijn gegeven dat hielp om zijn prostaatklachten te verminderen. Een duur medicijn. Da zei bij jonge honden te adviseren om te opereren dan telkens dit middel te geven, maar in geval van mijn hond hielp het de prostaatklachten te verminderen zonder operatie. Prognose nogmaals van levensduur was nog maar een paar maanden toen, dus ik besloot voor die medicatie te gaan zodat in ieder geval die klachten verminderd konden worden.
Mijn hond was toen ook bijna elf.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”