Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup eet wel karkas, niet de organen
Moderator: moderatorteam
- BessieTurf
- Actief
- Mijn ras(sen): Witte Herder
Pup eet wel karkas, niet de organen
Bij de fokker at mijn pup drumsticks dus kluiven kan hij wel. Hij is nu 4 maanden jong, krijgt sinds ca. 3 weken kvv en kreeg vandaag een duivenkarkas. Hij ligt het rustig te eten, wat dood te schudden maar blijkt de organen te laten liggen. Het lijkt me dat hij die ook nodig heeft qua voedingswaardes.
Is het een kwestie van dit later nog eens geven? Hij krijgt vanzelf honger natuurlijk en misschien dat hij er dan wat meer voor gaat.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe ben je daarmee om gegaan?
Is het een kwestie van dit later nog eens geven? Hij krijgt vanzelf honger natuurlijk en misschien dat hij er dan wat meer voor gaat.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe ben je daarmee om gegaan?
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Pup eet wel karkas, niet de organen
Orgaan is hier ook het minste favoriet ,ik bak het altijd even kort en dan eten ze het met smaak.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- BessieTurf
- Actief
Gaan dan de voedingswaardes niet teveel verloren?Tineke schreef:Orgaan is hier ook het minste favoriet ,ik bak het altijd even kort en dan eten ze het met smaak.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Tja dat weet ik eerlijk gezegd niet maar anders eten ze het niet bij ons dus wij doen het zo ,al jaren trouwensBessieTurf schreef:Gaan dan de voedingswaardes niet teveel verloren?Tineke schreef:Orgaan is hier ook het minste favoriet ,ik bak het altijd even kort en dan eten ze het met smaak.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
Safari
Je typt dat hij ook KVV eet, dat is toch al compleet. Wil je volledig gaan barfen?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Als hij KVV eet, maken die organen nu niet zoveel uit. En orgaan is meestal het minst favoriet. Je kan het kort aanbakken en dan steeds korter. Eigenlijk net dat de buitenkant een kleurtje heeft, dan is het vaak wat aantrekkelijker.
- BessieTurf
- Actief
Nee, ik wil niet volledig gaan barfen maar het eten van een karkas lijkt me wat bevredigender voor de hond dan alleen steeds maar kvv. Ik heb ook begrepen dat het verteren van een karkas langer duurt dan kvv zodat de hond een verzadigder gevoel over houdt. Het lijkt me dat er wat voordelen aan zitten, en zo poetst hij zijn tanden ook meteen nog watSafari schreef:Je typt dat hij ook KVV eet, dat is toch al compleet. Wil je volledig gaan barfen?
OK, dus die enkele keer dat hij een karkas met orgaan krijgt is het orgaan geen gemis als hij die laat liggen omdat hij verder kvv krijgt wat genoeg voedingswaarden heeft. Dat is fijn om te lezen.TessaThomas schreef:Als hij KVV eet, maken die organen nu niet zoveel uit. En orgaan is meestal het minst favoriet. Je kan het kort aanbakken en dan steeds korter. Eigenlijk net dat de buitenkant een kleurtje heeft, dan is het vaak wat aantrekkelijker.
- TessaThomas
- Zeer actief
Inderdaad, in KVV zit meestal een redelijk hoog percentage orgaan, daarnaast voor die 1 of 2 keer per week maakt het inderdaad niet uit, omdat de andere voerbeurten wel alles compleet gevoerd wordt. (Even er vanuit gaan dat dat zo is bij jouw KVV
)
Naast die voordelen vind ik het zelf ook nog mooi om te zien ook! Maar wel knap dat hij duifkarkas eet, dat motten ze hier niet.
Naast die voordelen vind ik het zelf ook nog mooi om te zien ook! Maar wel knap dat hij duifkarkas eet, dat motten ze hier niet.
- BessieTurf
- Actief
Het kvv wat ik voer heeft altijd een percentage spiervlees, bot en orgaanvlees. Dat is toch compleet? (sorry, ben er nog een groentje in dus ik vraag maar eventjes voor de zekerheidTessaThomas schreef:Inderdaad, in KVV zit meestal een redelijk hoog percentage orgaan, daarnaast voor die 1 of 2 keer per week maakt het inderdaad niet uit, omdat de andere voerbeurten wel alles compleet gevoerd wordt. (Even er vanuit gaan dat dat zo is bij jouw KVV)
Ik vind het ook heel mooi om te zien hoe hij toch na een kleine aarzeling het karkas opsnoepte. Ja, het was meer snoepen dan eten. Ik verwachtte een wilde wolven aanval, maar die bleef uit
Duivenkarkas eet mijn knapperd
- TessaThomas
- Zeer actief
Op die manier compleet bedoelde ik inderdaad. Dat is niet helemaal wat ze compleet noemen, maar als er spiervlees, bot en orgaan in zit in goede verhoudingen, dan is dat wat ik bedoelde. 
- BessieTurf
- Actief
En wat is dan het compleet zoals ze dat noemen? Er is volgens mij daar nogal wat discussie over. Zoals ik het begrijp, maar corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb, heeft een pup/hond genoeg aan de combinatie van spiervlees, orgaanvlees en bot. Er gaan echter ook stemmen op en er zijn merken die hier groente en/of vitaminen aan toe voegen.
Nou word ik zelf niet zo blij van synthetische vitaminen/mineralen en ik heb ook al gelezen dat bevroren groenten veel korter hun voedingswaarde houden dan dat kvv bewaard wordt.
Ik wil natuurlijk wel mijn pup een volledig voer geven dus wat is dan wijsheid?
(of moet ik dit in het draadje 'voeding' plaatsen?)
Ik heb eerder altijd brokken gevoerd, maar wil dat niet meer omdat ik -helaas achteraf- daar veel narigheid door heb gezien.
Nou word ik zelf niet zo blij van synthetische vitaminen/mineralen en ik heb ook al gelezen dat bevroren groenten veel korter hun voedingswaarde houden dan dat kvv bewaard wordt.
Ik wil natuurlijk wel mijn pup een volledig voer geven dus wat is dan wijsheid?
(of moet ik dit in het draadje 'voeding' plaatsen?)
Ik heb eerder altijd brokken gevoerd, maar wil dat niet meer omdat ik -helaas achteraf- daar veel narigheid door heb gezien.
- TessaThomas
- Zeer actief
Dit staat al in voeding, dus kan gewoon hoor 
Uit mijn hoofd mag het compleet genoemd worden als er of 4 diersoorten in 1 'worst' zitten of als er een supplement aan toegevoegd wordt.
Ik ga met jou mee dat ik niet blij wordt van synthetische vitamines enzovoorts. Ook niet van een calciumsupplement. Ik wil liever calcium door echt bot. Groentes geef ik er niet bij, mijn honden eten het slecht. Soms krijgen ze iets wat wij over hebben. Mijn jongste hond is dus opgegroeid met KVV en wat barfdagen, zonder groentes.
Uit mijn hoofd mag het compleet genoemd worden als er of 4 diersoorten in 1 'worst' zitten of als er een supplement aan toegevoegd wordt.
Ik ga met jou mee dat ik niet blij wordt van synthetische vitamines enzovoorts. Ook niet van een calciumsupplement. Ik wil liever calcium door echt bot. Groentes geef ik er niet bij, mijn honden eten het slecht. Soms krijgen ze iets wat wij over hebben. Mijn jongste hond is dus opgegroeid met KVV en wat barfdagen, zonder groentes.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik heb hetzelfde gehad met Gol, alleen gaf ik toen volledig zelf samengesteld dus vond ik het wel belangrijk dat ze organen binnen kreeg. Ik heb het gebakken (bah!) en ik heb het zelfs in de blender gegooid. Gol at het niet. Een tip: gooi nooit organen in de blender als je een gevoelige maag hebt
Ik heb een tijdje groentenmixen gemaakt, supplementen bijgegeven (zeewier, zalmolie, etc). En eigenlijk had ik alleen maar het idee dat ik mezelf erg veel werk op de hals haalde. Dus nu geef ik gewoon verschillende soorten kvv, zorg ik ervoor dat ze verschillende diersoorten per maand eet met af en toe wat knaagwerk (ik geef een hele kip en zoek het maar uit
) en groenten krijgt ze als er wat overblijft van ons eten. En de honden glimmen als een spiegeltje, zien er perfect uit en zijn gezond.
Dus het is maar net wat je zelf belangrijk vind en hoeveel werk je er in wilt steken.
Ik heb een tijdje groentenmixen gemaakt, supplementen bijgegeven (zeewier, zalmolie, etc). En eigenlijk had ik alleen maar het idee dat ik mezelf erg veel werk op de hals haalde. Dus nu geef ik gewoon verschillende soorten kvv, zorg ik ervoor dat ze verschillende diersoorten per maand eet met af en toe wat knaagwerk (ik geef een hele kip en zoek het maar uit
Dus het is maar net wat je zelf belangrijk vind en hoeveel werk je er in wilt steken.
- BessieTurf
- Actief
Stom! Dit staat in voeding
Sorry, ik was met mijn hoofd tegelijk bij een ander berichtje. Ook al ben ik vrouw kan ik geen twee dingen tegelijk. Shame on me.
Meerdere diersoorten in één worst heet dus compleet. Nou heb ik begrepen dat er tegenstanders zijn van het voeren van bot van verschillende dieren in één maaltijd. Ik vind het ook opvallend dat er merken zijn die juist wel ervoor kiezen meerdere dieren in één worst te stoppen en dat er ook merken zijn die hier duidelijk niet voor kiezen.
Ik voer op dit moment elke dag een ander dier want ik weet wel dat binnen een paar weken er verschillende dieren gevoerd moeten worden. Het klinkt mij dan in de oren dat hij over een week gezien compleet eet. Wat vinden jullie?
Zelf bezig zijn zoals jij Gollum heb ik vroeger wel eens overwogen, maar ik ben daar te lui voor. Ik wil veel doen maar eten koken en dus ook de hele maaltijd voor mijn hond bereiden is nu net één van die dingen waar ik niet voor in de wieg gelegd ben denk ik. Ik ben blij te lezen dat na jouw ijverige werk het kvv, de hele kip (wat een goed idee!!!) en af&toe wat groente goed werkt. Dit geeft me nog meer moed om zo door te gaan.
Sorry, ik was met mijn hoofd tegelijk bij een ander berichtje. Ook al ben ik vrouw kan ik geen twee dingen tegelijk. Shame on me.
Meerdere diersoorten in één worst heet dus compleet. Nou heb ik begrepen dat er tegenstanders zijn van het voeren van bot van verschillende dieren in één maaltijd. Ik vind het ook opvallend dat er merken zijn die juist wel ervoor kiezen meerdere dieren in één worst te stoppen en dat er ook merken zijn die hier duidelijk niet voor kiezen.
Ik voer op dit moment elke dag een ander dier want ik weet wel dat binnen een paar weken er verschillende dieren gevoerd moeten worden. Het klinkt mij dan in de oren dat hij over een week gezien compleet eet. Wat vinden jullie?
Zelf bezig zijn zoals jij Gollum heb ik vroeger wel eens overwogen, maar ik ben daar te lui voor. Ik wil veel doen maar eten koken en dus ook de hele maaltijd voor mijn hond bereiden is nu net één van die dingen waar ik niet voor in de wieg gelegd ben denk ik. Ik ben blij te lezen dat na jouw ijverige werk het kvv, de hele kip (wat een goed idee!!!) en af&toe wat groente goed werkt. Dit geeft me nog meer moed om zo door te gaan.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Een worst word compleet genoemd als er organen, spiervlees en bot (of calciumsupplement) in zit. Het hoeft niet van 1 diersoort te zijn maar het merk wat ik geef heeft dat meestal wel. Ik bekijk het meestal over een maand, ik heb 4 of 5 verschillende smaken worsten in de vriezer van 1 kilo en grijp daar gewoon wat uit. Mijn dames eten twee dagen van 1 worst.BessieTurf schreef:Stom! Dit staat in voeding![]()
Als de honden nergens allergisch voor zijn zie ik het probleem niet van meerdere diersoorten in 1 worst. Van hert of andere grote dieren is het bijvoorbeeld lastig om de botten ook te vermalen dus daar zit dan vaak bot van een kleiner dier bij. Als ik een hele kip geef (dat is veel te veel natuurlijk) krijgen ze daarvoor en daarna ipv een maaltijd wat yoghurt met fruit of groente als vulling zodat ze toch wat in de maag hebben. In de supermarkt hebben ze een diepvrieskip met organen erbij voor 4 euro, die haal ik soms. Bij de visboer hebben ze vaak zakken van 1 kilo hele sardines (niet schoongemaakt dus met alles erop en eraan). Die sardines zijn ongeveer 100 gram dus makkelijk te verdelen. Vinden ze hier ook een traktatie en ze hebben wat te knagen. En het visje is ook compleet dus