Ondertussen zijn we weer een weekje verder.
Hij is een dagje gaan proefspelen bij het andere pension en daar heeft hij het erg naar zijn zin gehad. Het was al anders op het moment dat ik de auto uit stapte. Hij wilde naar die plek toe, daar was het leuk. In de 'wachtruimte' was hij ook erg blij en vrolijk en daar hebben ze meteen maar gebruik van gemaakt om hem meteen mee te nemen. Ze hebben hem toen eerst even alleen in één van de speelweides gedaan en ik kon op de camera zien dat hij lekker aan het rondrennen was.
Toen ik hem op kwam halen was hij nog steeds erg vrolijk. Zijn eerste reactie was proberen terug door de deur het pension weer in te gaan. Dat was wel een opluchting, zo anders als toen ik hem bij het andere pension op haalde.
Ook waren ze hier heel open over alles, hoe hij zich heeft gedragen, met wat voor honden hij gespeeld heeft. Erg leuk om te horen. Over drie weken gaat hij weer een dagje spelen en hopelijk heeft hij dan echt kunnen ervaren dat het ook leuk kan zijn in een pension.
Het in elkaar duiken als je met je hand naar zijn hoofd gaat is gelukkig over. Twee dagen geleden wilde ik even mijn hand bij zijn etensbak houden tijdens het eten. Hij reageert daar nooit op en vind alles prima. Je mag alles van hem afpakken/ teruggeven, alle honden mogen alles. Totaal geen voerbaknijd, maar eens in de zoveel tijd wil ik het toch even checken. Toen ik mijn hand bij voerbak stopte vloog hij tegen de andere kant van de bench aan. Hij schoot gewoon weg van de bak toen ik mijn hand erbij hield.
Ik weet niet wat er is gebeurd in dat pension, want ze willen gewoon niet al te veel openheid geven, maar ik blijf het niet echt een normale reactie vinden. Maar goed. Hun aanpak zal gewoon niet werken voor Skye, dus gaat Skye daar niet heen. Ik hem nu gemerkt dat het ook anders kan, dus mocht het nodig zijn kan hij daar heen. Je moet daar alleen wel heel lang van te voren reserveren, maar nu weet ik waarom. Blijkbaar komen er mensen vanuit heel Nederland daar heen.
Voor deze vakantie gaat hij gewoon lekker naar mijn ouders. Ik heb het ook helemaal los gelaten. Het liefst zou ik voorschrijven hoeveel snoepjes hij krijgt en wanneer, maar heb nu gewoon bv gezegd: Als je te veel snoepjes geeft krijgt hij diarree, dan heb je teveel gegeven, dus zou ik als ik jullie was minder geven. Ik heb wel aangegeven dat ik na het eten minimaal een uur benchrust wil, ook ivm de hond die daar is. Die twee blijven maar spelen en ik wil dat Skye gewoon op zijn gemak zijn eten even kan verwerken. De rest laat ik gewoon gaan en trek ik wel weer recht als hij thuis is (als het nodig is).
Over de training sta ik nu ook in tweestrijd. Ik heb te veel keuze

Vorige week was ik de enige cursist van mijn groep en hebben ze mij bij de gevorderde groep mee laten trainen. Ik heb echt wel even een paar keer moeten kijken of ik toch wel Skye aan de lijn had. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Halverwege de training kreeg hij weer even zijn hysterische onbereikbare moment, maar de trainster die eigenlijk onze groep trainde heeft toen echt heel goed geholpen om zijn aandacht weer terug te krijgen. Het heeft wel even bergen snoepjes gekost, maar ik merk sinds die keer dat het echt een stuk beter gaat. Gisteren heeft hij een tijdje gespeeld met een andere hond en hij ging eigenlijk zo goed als meteen met mij mee toen we door liepen.
Die andere plek lijkt me nog steeds wel een fijne plek om te trainen, ik ben benieuwd wat ik bij Skye ga bereiken met die methode. Maar is het wel werkbaar om echt met twee totaal verschillende methodes te trainen. Ik wil niet dat het alleen maar verwarrend werkt bij Skye.
Ook ben ik gaat kijken bij een plek waar ze puppy agility geven. Je gaat dan op een speelse manier aan de slag. Je kan natuurlijk wel gewoon de tunnel gebruiken, maar bij hindernissen leggen ze de balk op de grond of op 10 cm. Je traint daar met je hond los en in kleine groepjes. Dat zou voor mij en Skye natuurlijk ook wel goed zijn.
Ik zit er aan te denken om op allebei de hondenscholen te gaan trainen. Mijn huidige is leuk omdat hij lekker voor en na de les kan spelen met de honden. Het terugroepen na het spelen gaat ook al steeds beter. En het is een fijne trainingsmethode om dingen aan te leren. De andere school is misschien wel goed om wat handvatten te krijgen om een wat strengere opvoeding toe te gaan passen.
De Traibball is nog 4x en dan is het misschien leuk om daarna in ieder geval 10 lessen agility te gaan doen.
Wat raden jullie aan wat training betreft?