Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies en meningen gevraagd, wel of niet terug naar pension

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: advies en meningen gevraagd, wel of niet terug naar pens

Ongelezen bericht door Liesbeth »

renee-uk schreef:
Inge O schreef:
renee-uk schreef:toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld.
door struktuur aan te brengen in je dag neem je de spanning over wat er nu weer gaat gebeuren wat weg en dat geeft ze de ruimte om op andere nieuwe dingen wat relaxter te reageren.
dat is wat vaak wordt gedacht, vooral de laatste tijd dan, maar zolang er geen vergelijkende studies zijn over dit onderwerp (en zoiets op poten zetten wordt door de enorme hoeveelheid variabelen wel heel erg moeilijk) kan je dat niet zomaar concluderen want je weet nooit hoe een andere aanpak bij die betreffende herplaatser had uitgepakt.
dat kan, ik heb zelf met meerdere honden de ervaring dat het wel rust geeft en ja dat is alleen mijn eigen ervaring en niet wetenschappelijk bewezen.
maar zo zijn er wel meer dingen niet wetenschappelijk bewezen die goed werken in huize renee-uk ;)

is overigens niet van de laatste tijd: dr spock gaf het ook al aan: rust, reinheid en regelmaat ;)
Oh, ik hou ook van rust, regelmaat en reinheid (in die volgorde :lol1: )
Maar wat veel mensen onder structuur verstaan is meer het vast houden aan een bepaald stramien. De adviezen die je vroeger kreeg om te gebruiken als je een kind met een vorm van autisme had. Gelukkig is daar voor een groot deel op teruggekomen.
Ik ben voor zekere regelmaat, maar nog meer voor duidelijkheid en consequent zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
Liesbeth schreef: Ik ben voor zekere regelmaat, maar nog meer voor duidelijkheid en consequent zijn.
dat is denk ik inderdaad het allerbelangrijkste, samen met wat jaap zegt.

en of je voor de rest dan al of niet vasthoudt aan vaste patronen zal de meeste honden worst wezen.
regelmaat geeft duidelijkheid :P
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Liesbeth schreef:
Inge O schreef:heel simpel = na een verblijf bij je ouders merk je er niks aan en na een verblijf in het pension is hij nerveus - rara, wat is hem het beste bekomen?

overigens is 'structuur' de laatste tijd een vreselijk modewoord aan het worden in de hondenwereld - jeetje, daar zijn honden toch helemaal niet mee bezig zoals jij het hem wil opleggen? jij hebt waarschijnlijk nood aan die structuur, niet je hond :wink: .
Ik ben tegen structuur :8): . Een hond vind er al helemaal niks van en ook voor mensen kan het averechts werken als men er teveel mee bezig is.
Dieren (en ook mensen dus) hebben er baat bij als ze leren omgaan met veranderingen en onzekerheden. Dat gebeurt vaak niet als je vast houdt aan structuur.

Toen het duidelijk was dat mijn oudste zoon gezegend was met Asperger, werd ons door de deskundigen voorgehouden dat we hem veel structuur moesten bieden. Je kent dat wel zelfde tijd eten, zelfde tijd naar bed, zelfde tijd wassen, zelfde routes aanhouden etc., etc..
Tja daar hadden wij dus een heel ander idee bij :pffff: . Wij vinden dat een kind moet leren om te gaan met wijzigingen en dat wordt heel moeilijk als je een kind daar niet in opvoedt.
Helemaal met je eens! Ik zie ook net teveel mensen (maar ook honden) die bij afwijking van die regelmaat helemaal uit hun plaatje gaan. Het leven is één en al verandering en onzekerheid, en daar zou je je pup/hond/kind op moeten willen voorbereiden.
Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Cookie »

Ik zou hem lekker naar je ouders brengen. Laat hem maar lekker 10 dagen feesten.. zoals hier in dit topic gezegd word binnen een paar dagen weet die zn grenzen wel weer :) Succes!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
renee-uk schreef:
Inge O schreef:
Liesbeth schreef: Ik ben voor zekere regelmaat, maar nog meer voor duidelijkheid en consequent zijn.
dat is denk ik inderdaad het allerbelangrijkste, samen met wat jaap zegt.

en of je voor de rest dan al of niet vasthoudt aan vaste patronen zal de meeste honden worst wezen.
regelmaat geeft duidelijkheid :P
jawel maar duidelijkheid zonder regelmaat kan ook :LOL: .
daar heb je (helaas) gelijk in :engel:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als hij naar je ouders kan lijkt me dat het handigst. Is simpel. Dat het daar anders is als thuis is niet erg, dat komt binnen een paar dagen weer goed! Wat ik alleen niet snap is dat je na 1 nacht pension kunt zeggen dat de hond het niet naar zijn zin had? Tuurlijk heeft hij zitten piepen, tuurlijk trekt hij als je naar huis gaat. Lijkt me niet meer dan logisch, hij kende het niet en een hond doet vreselijk veel indrukken op in een pension. Toen Max voor het eerst naar pension ging was hij schor en schrikkerig toen ik hem ophaalde en dat na 2 nachtjes. Ik dacht toen ook dat het hem vreselijk bekomen was daar. Volgens de pensionhouders viel het mee. Door omstandigheden moesten ze niet lang daarna weer in pension. Ze sleepten me bijna naar binnen en toen ik ze ophaalde ook weer naar buiten! Supergek met de eigenaren en niet schor.Gizmo vind alles best maar Max is wat nerveus. Hij heeft echt tijd nodig gehad om te wennen maar gaat er graag naar binnen. Ziet er ook prima uit als ik hem kom halen. Tuurlijk zou ik als ik kon kiezen ze ook liever bij ouders of vrienden onderbrengen dan in pension doen maar goed, ik had die keuze helaas niet..
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

De rede waarom ik denk dat hij het niet naar zijn zin heeft gehad is omdat hij zelfs huppelend bij de dierenarts naar binnen en naar buiten gaat, het is dus echt vreemd gedrag voor hem om echt weg te willen. Het schichtig zijn is ook totaal niet iets wat bij hem hoort. En de pensionhoudster heeft zelf gezegd dat het geen goed gedrag was. Maar de grootste rede om hem niet meer te willen brengen is dat ik meer duidelijkheid en openheid nodig heb. Die willen ze mij niet geven omdat het volgens hun om de hond gaat, maar voor mijn gedachtes moet ook ruimte zijn. Wil je dat niet geven, helemaal prima, maar dan wil ik mijn hond niet meer daar heen brengen. Ze zullen vast super goed voor de beestjes zijn, daar twijfel ik niet aan. Maar voor mij werkt het niet.

We hebben nu besloten om hem lekker naar mijn ouders te brengen, kunnen ze hem lekker verwennen!

Ik heb ook contact gehad met een ander pension waar ik al eens ben gaan kijken. Daar heb ik wel de kennels en de buitenhokken mogen zien. Die geven alle openheid en begrip en gaven aan dat ze ook vonden dat het gedrag van Skye niet het gedrag is wat ze herkennen als een hond bij hun is geweest. Hij gaat nu twee dagen daar proefdraaien en eens kijken hoe hij daar reageert. Voor mij werkt het goed dat ik precies weet waar hij zit en mag weten hoe hun de dingen aanpakken. Ik heb die duidelijkheid nodig en misschien straalt dat ook wel door op Skye. Ook zitten ze daar standaard met een andere hond in de kennel en hebben ze een buitenverblijf aan hun binnenverblijf vast zitten. Misschien zijn dat net de dingen die het voor Skye wat leuker maken.

Nogmaals superbedankt voor het meedenken allemaal!
*Skye*
Zeer actief

Dat is misschien wat het wat 'moeilijk' maakt in deze situatie. Ik loop ook wel echt ergens tegenaan waarvoor ik met Skye naar een andere hondenschool ga. Die hondenschool en pension horen bij elkaar. Dus ik heb echt een probleem(pje) waarmee ik zelf naar hun ben gegaan en dacht dat het makkelijk zou zijn als hij dan ook bij hun in het pension zou zitten. Ik denk dat ik me daarom ook een beetje heb laten ondersneeuwen. Als ik niet uit kijk ga ik wat te makkelijk mee in 'ze zullen het wel weten, want ze hebben er verstand van'. Maar mijn eigen gevoel is toch het allerbelangrijkste en ik moet echt leren daar mee naar te luisteren.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Sanchis schreef:Ik zou me trouwens als ouders behoorlijk gepikeerd voelen wanneer ik een adresje voor de hond aanbied, maar dochterlief doet hem liever naar "een soort asiel" :D
Dan maar een gepikeerde moeder, maar nooit van mijn leven dat zij op mijn honden gaat passen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Skye* schreef:Dat is misschien wat het wat 'moeilijk' maakt in deze situatie. Ik loop ook wel echt ergens tegenaan waarvoor ik met Skye naar een andere hondenschool ga. Die hondenschool en pension horen bij elkaar. Dus ik heb echt een probleem(pje) waarmee ik zelf naar hun ben gegaan en dacht dat het makkelijk zou zijn als hij dan ook bij hun in het pension zou zitten. Ik denk dat ik me daarom ook een beetje heb laten ondersneeuwen. Als ik niet uit kijk ga ik wat te makkelijk mee in 'ze zullen het wel weten, want ze hebben er verstand van'. Maar mijn eigen gevoel is toch het allerbelangrijkste en ik moet echt leren daar mee naar te luisteren.
Naar een advies luisteren kan geen kwaad.
Maar daarna ga je eerst bekijken of er in jouw ogen een grond van waarheid in zit en een manier van doen waar JIJ wat mee kan.
Niet te snel oordelen over "kan" of "kan niet", maar even laten bezinken.
Kan het daarna in jouw ogen niet zo, dan gaat dat advies in de prullenbak.

Ga je naar twee verschillende hondenscholen?
Waarom?
Hanteren ze dezelfde basis inzichten/ideeën?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

Ja inderdaad, even luisteren, laten bezinken en dan eens even goed nadenken of het goed voelt voor mij.

Ik ga overstappen naar een andere hondenschool. Ik heb nu nog 2 lessen bij mijn huidige hondenschool en dan zit het er op. Skye is dan toevallig precies een half jaar en dan zou ik eigenlijk naar de volgende groep over moeten stappen. Een mooi moment om naar een andere school te gaan.

De twee hondenscholen hangen twee totaal verschillende theorieën aan. De school waar ik nu zit is heel erg van de positieve opvoeding met heeeeeel veeeeel snoepjes en absoluut geen correcties. Een voorbeeld waar ik bij Skye heel erg tegenaan loop is dat als een hond op een ander veld los gaat hij helemaal hysterisch wordt. Hij gaat dan piepen, rondjes draaien, blaffen en trekken. Dit wordt steeds erger. De ene trainer zegt dat ik het moet negeren, de andere trainer zegt dat ik moet afleiden 'ik moet leuker zijn dan de afleiding', de andere trainer zegt dat ik naast Skye op mijn hurken moet gaan zitten en hem bij zijn band moest vastpakken en negeren. Alle tips werken niet en het lijkt alleen maar erger te worden. Buiten dat ik er niet doorheen kom bij Skye op deze manier vind ik het heel vervelend dat alle trainers een andere theorie hebben over hoe dit aan te pakken.

Bij de andere hondenschool gaat het erom dat de hond op jou moet gaan letten omdat jij dat wilt. Niet omdat je met een snoepje voor zijn neus loopt te zwaaien. Ze hanteren daar de methode die werkt. Dus bovenstaande methode werkt niet, dan zal er een stap verder genomen moeten worden. Werkt dat niet, dan kijken ze verder naar wat er bij de hond én de baas past en wat dan wel werkt.

Nu is het allemaal nog in de hand te houden, Skye is makkelijk te houden en als de afleiding weg is heb ik hem redelijk snel weer onder controle. Maar voordat het uit de hand loopt wil ik het gedrag onder controle krijgen. Vandaar dat ik over stap naar een andere hondenschool.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Skye* schreef:Ja inderdaad, even luisteren, laten bezinken en dan eens even goed nadenken of het goed voelt voor mij.

Ik ga overstappen naar een andere hondenschool. Ik heb nu nog 2 lessen bij mijn huidige hondenschool en dan zit het er op. Skye is dan toevallig precies een half jaar en dan zou ik eigenlijk naar de volgende groep over moeten stappen. Een mooi moment om naar een andere school te gaan.

De twee hondenscholen hangen twee totaal verschillende theorieën aan. De school waar ik nu zit is heel erg van de positieve opvoeding met heeeeeel veeeeel snoepjes en absoluut geen correcties. Een voorbeeld waar ik bij Skye heel erg tegenaan loop is dat als een hond op een ander veld los gaat hij helemaal hysterisch wordt. Hij gaat dan piepen, rondjes draaien, blaffen en trekken. Dit wordt steeds erger. De ene trainer zegt dat ik het moet negeren, de andere trainer zegt dat ik moet afleiden 'ik moet leuker zijn dan de afleiding', de andere trainer zegt dat ik naast Skye op mijn hurken moet gaan zitten en hem bij zijn band moest vastpakken en negeren. Alle tips werken niet en het lijkt alleen maar erger te worden. Buiten dat ik er niet doorheen kom bij Skye op deze manier vind ik het heel vervelend dat alle trainers een andere theorie hebben over hoe dit aan te pakken.
Is er niemand geweest die je heeft voorgesteld om je hond uit die situatie te halen als hij doorschiet? :?
Gewoon weggaan en op grotere afstand waar hij nog wel bereikbaar voor je is gaan beginnen met oefenen.
Bij de andere hondenschool gaat het erom dat de hond op jou moet gaan letten omdat jij dat wilt. Niet omdat je met een snoepje voor zijn neus loopt te zwaaien. Ze hanteren daar de methode die werkt. Dus bovenstaande methode werkt niet, dan zal er een stap verder genomen moeten worden. Werkt dat niet, dan kijken ze verder naar wat er bij de hond én de baas past en wat dan wel werkt.

Nu is het allemaal nog in de hand te houden, Skye is makkelijk te houden en als de afleiding weg is heb ik hem redelijk snel weer onder controle. Maar voordat het uit de hand loopt wil ik het gedrag onder controle krijgen. Vandaar dat ik over stap naar een andere hondenschool.
Succes :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

Ondertussen zijn we weer een weekje verder.

Hij is een dagje gaan proefspelen bij het andere pension en daar heeft hij het erg naar zijn zin gehad. Het was al anders op het moment dat ik de auto uit stapte. Hij wilde naar die plek toe, daar was het leuk. In de 'wachtruimte' was hij ook erg blij en vrolijk en daar hebben ze meteen maar gebruik van gemaakt om hem meteen mee te nemen. Ze hebben hem toen eerst even alleen in één van de speelweides gedaan en ik kon op de camera zien dat hij lekker aan het rondrennen was.
Toen ik hem op kwam halen was hij nog steeds erg vrolijk. Zijn eerste reactie was proberen terug door de deur het pension weer in te gaan. Dat was wel een opluchting, zo anders als toen ik hem bij het andere pension op haalde.
Ook waren ze hier heel open over alles, hoe hij zich heeft gedragen, met wat voor honden hij gespeeld heeft. Erg leuk om te horen. Over drie weken gaat hij weer een dagje spelen en hopelijk heeft hij dan echt kunnen ervaren dat het ook leuk kan zijn in een pension.

Het in elkaar duiken als je met je hand naar zijn hoofd gaat is gelukkig over. Twee dagen geleden wilde ik even mijn hand bij zijn etensbak houden tijdens het eten. Hij reageert daar nooit op en vind alles prima. Je mag alles van hem afpakken/ teruggeven, alle honden mogen alles. Totaal geen voerbaknijd, maar eens in de zoveel tijd wil ik het toch even checken. Toen ik mijn hand bij voerbak stopte vloog hij tegen de andere kant van de bench aan. Hij schoot gewoon weg van de bak toen ik mijn hand erbij hield.
Ik weet niet wat er is gebeurd in dat pension, want ze willen gewoon niet al te veel openheid geven, maar ik blijf het niet echt een normale reactie vinden. Maar goed. Hun aanpak zal gewoon niet werken voor Skye, dus gaat Skye daar niet heen. Ik hem nu gemerkt dat het ook anders kan, dus mocht het nodig zijn kan hij daar heen. Je moet daar alleen wel heel lang van te voren reserveren, maar nu weet ik waarom. Blijkbaar komen er mensen vanuit heel Nederland daar heen.
Voor deze vakantie gaat hij gewoon lekker naar mijn ouders. Ik heb het ook helemaal los gelaten. Het liefst zou ik voorschrijven hoeveel snoepjes hij krijgt en wanneer, maar heb nu gewoon bv gezegd: Als je te veel snoepjes geeft krijgt hij diarree, dan heb je teveel gegeven, dus zou ik als ik jullie was minder geven. Ik heb wel aangegeven dat ik na het eten minimaal een uur benchrust wil, ook ivm de hond die daar is. Die twee blijven maar spelen en ik wil dat Skye gewoon op zijn gemak zijn eten even kan verwerken. De rest laat ik gewoon gaan en trek ik wel weer recht als hij thuis is (als het nodig is).

Over de training sta ik nu ook in tweestrijd. Ik heb te veel keuze ;) Vorige week was ik de enige cursist van mijn groep en hebben ze mij bij de gevorderde groep mee laten trainen. Ik heb echt wel even een paar keer moeten kijken of ik toch wel Skye aan de lijn had. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Halverwege de training kreeg hij weer even zijn hysterische onbereikbare moment, maar de trainster die eigenlijk onze groep trainde heeft toen echt heel goed geholpen om zijn aandacht weer terug te krijgen. Het heeft wel even bergen snoepjes gekost, maar ik merk sinds die keer dat het echt een stuk beter gaat. Gisteren heeft hij een tijdje gespeeld met een andere hond en hij ging eigenlijk zo goed als meteen met mij mee toen we door liepen.
Die andere plek lijkt me nog steeds wel een fijne plek om te trainen, ik ben benieuwd wat ik bij Skye ga bereiken met die methode. Maar is het wel werkbaar om echt met twee totaal verschillende methodes te trainen. Ik wil niet dat het alleen maar verwarrend werkt bij Skye.

Ook ben ik gaat kijken bij een plek waar ze puppy agility geven. Je gaat dan op een speelse manier aan de slag. Je kan natuurlijk wel gewoon de tunnel gebruiken, maar bij hindernissen leggen ze de balk op de grond of op 10 cm. Je traint daar met je hond los en in kleine groepjes. Dat zou voor mij en Skye natuurlijk ook wel goed zijn.

Ik zit er aan te denken om op allebei de hondenscholen te gaan trainen. Mijn huidige is leuk omdat hij lekker voor en na de les kan spelen met de honden. Het terugroepen na het spelen gaat ook al steeds beter. En het is een fijne trainingsmethode om dingen aan te leren. De andere school is misschien wel goed om wat handvatten te krijgen om een wat strengere opvoeding toe te gaan passen.
De Traibball is nog 4x en dan is het misschien leuk om daarna in ieder geval 10 lessen agility te gaan doen.
Wat raden jullie aan wat training betreft?
*Skye*
Zeer actief

Oja, waar we wel tegenaan blijven lopen is dat hij toch blijft blaffen als we weg zijn. Vanaf het moment dat we dit netjes opgebouwd hebben is het eigenlijk altijd goed gegaan. De eerste drie dagen nadat hij thuis was van het eerste pension heeft hij heel zielig zitten blaffen en piepen in de bench, ookal zaten wij ernaast. Toen is het een paar dagen goed gegaan, maar gisteren ging het weer niet goed. We zijn toen nog geen 3u weg geweest waarvan hij zeker het laatste uur de hele tijd heeft zitten blaffen. Toen we ons aan het klaarmaken waren om weg te gaan hebben we hem even in de bijkeuken gedaan, ook daar hoorde we dat hij de hele tijd blijft blaffen.

Is dit gewoon een kwestie van even doorpakken. Hem alleen uit de bench laten als hij rustig is en hem even de tijd geven dat hij het vertrouwen weer terug krijgt dat we terug komen en hem niet vergeten? Of kunnen we hier beter aktief iets in gaan doen?
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik heb dit topic even gelezen en ik denk dat je alles heel goed wilt doen en daar is niks mis mee, integendeel.
Maar, ik zou wel even kalmeren in de drang een super hondenbaas te zijn.
Het hondje is een half jaar en het lijkt me van belang dat je even kijkt wat het hondje nodig heeft.
Als ik je verhaal lees, lijkt me daar veel onrust bij je te zitten, bang om fouten te maken, er mag niet iets fout gaan.
Een hond en zeker een van een half jaar heeft toch een relaxed baasje nodig.
Je kunt niet alles voorkomen, belangrijk is, als er zich iets voordoet, of dat inderdaad wel zo erg is, of dat het er gewoon bij hoort, meestal is dat zo.
De meeste dingen leren de hondjes van het dagelijkse leven met de baas, ze leren je beter kennen dan dat je jezelf kent en als het goed is leer jij je hond kennen. Dat heeft gewoon tijd nodig.
Streng zijn is vaak niet nodig, consequent zijn wel en dat kan heel vriendelijk.
Betrouwbaarheid in hoe je doet en hoe alles verloopt is ook een heel belangrijk punt.
Overvragen van een hondje levert vaak heel veel problemen op voor hond en baas.
En verder nog, niet denken is natuurlijk niet goed, maar teveel nadenken kan echt veel kwaad doen.
Geniet vooral van je hondje, het zal vast helemaal goed komen.
*Skye*
Zeer actief

Dat herken ik heel erg goed, ik wil het gewoon heeeeel erggg graag heel goed doen. Dat wil ik graag doen door de juiste begeleiding te vinden, maar ik loop er dus een beetje tegenaan dat zelfs de mensen die het zouden moeten weten, het ook niet altijd weten.

Maar naast dat ik heel erg er mee bezig ben met hoe het moet en dat ik het graag goed wil doen. Is er meer dan genoeg tijd om te relaxen, spelen en rusten. Ik ben echt niet de hele dag hyper en streng met mijn hond bezig. Ben nu heel erg bezig met een middenweg te zoeken en dat vind ik erg moeilijk

Ik denk dat ik er iets te vaak voor gewaarschuwd ben dat je bij een hond heel makkelijk iets verpest.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ja er bestaan erg veel "deskundigen" op allerlei terrein. Persoonlijk zou ik het prettig vinden als gezond verstand weer een beetje in de mode kwam.
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Relax haha. Ik ken het wel. Vond het met mijn eerste pup border collie Kay ook best wel spannend en wist ook niet wat ik moest verwachten. Een pup verpest je niet heel snel. Je pup is half jaar oud, logisch dat hij veel dingen nog raar vind. Border Collies zijn natuurlijk honden die in de regel erg snel gevoelig reageren en met herderinstinkten. Ik zou proberen te voorkomen dat je dat in negatieve termen laat omschrijven. Ze vind sommige situaties moeilijk en ontploft dan gewoon. Sommige dingen moet ze gewoon leren, maar ze reageert mogelijk sterker en extremer dan gematigder rassen.

Dat pension zou ik inderdaad afschrijven. Wat voor mij boven water staat is dat mijn hond het 100% naar zijn zin moet hebben. MEt Kay was dat nooit een probleem. Ondanks dat mijn ouders ook totaal anders met honden omgaan en ook lang niet altijd zoals ik dat wilde, toch liet ik Kay daar vertrouwd achter omdat ik wist dat hij er goed zat. Oke in begin vond ik het doodeng, maar mijn verstand kon het beredeneren. Ook bij mijn schoonouders en zus. De situatie is inmiddels verandert en Norah is erbij. Die kan niet zo maar bij iedereen. Ze is wel lief, maar niet altijd helemaal vertrouwd en soms erg explosief. Bij mijn schoonouders kan hij niet, die hebben er een explosieve jack bij. In februari gingen we een weekendje weg met ouders en zussen. Met zo veel honden in familie, waaronder een paar pittige teven besloten we ze niet mee te nemen. Ze zijn naar pension gegaan (voor eerst in hun leven : kay is 5). Het is prima gegaan, met name Kay heeft zich prima gedragen. Norah was Norah en ze vonden haar wel pittig, maar heeft niet voor problemen gezorgd. Ze hangt erg aan Kay, dus tja geen probleem. Met ons vrijgezellendag (april) hebben beide honden toch bij mijn ouders gezeten. Wat kleine schermutselingen tussen de reuen, omdat hun reu Norah wel interessant vond, maar Norah heeft zich uitzonderlijk goed gedrag. Dus eigenlijk voor niets mij zorgen gemaakt en mijn ouders zouden in toekomst best Norah eens willen opvangen.

Gevoelsmatig heb ik de honden het liefst bij bekenden. Niet in een pension met nog een paar andere honden. Dus het zal hier zelden in hondenleven voorkomen. Niet iets wat ik de honden op jonge leeftijd zou hebben hoeven leren, behalve misschien eens ergens anders alleen achter te blijven, maar dat kan dus net zo goed bij familie zijn als in pension. Jonge honden gaan gewoon mee op vakantie, juist gelegenheid om ze iets te leren, mee op vakantie moeten ze immers ook leren, is ook iets vreemds...

En tja regelmaat bij borders lijkt wel een methode die een grote kans van slagen heeft, maar je moet het inderdaad niet doorslaan. Maar ja borders hebben iet wat meer moeite met zelf grenzen stellen, dus op jonge leeftijd is het handig om ze daar mee te helpen. Wat dat betreft zijn ze net niet gemiddeld. Een nerveuze border hoef je niet zo veel voor te doen. Voor een rustige border zal je toch wat meer moeten investeren dan de gemiddelde hond. Hier was het wel wandelen, eten en benchrust, maar die varieerde van 5 minuten tot 2 uur. Maar net de rust die de hond zelf kon nemen.

Met betrekking tot het explosieve gedrag wat jij dwingend noemt. Het nooit toegeven zegt niet dat de prikkel afneemt. Ik leer ze meestal juist aan hoe ik wil dat ze reageren, dus de prikkel begeleiden. Je mag naar andere mensen, maar wel laag blijven en dat doe je door op je kont te gaan zitten. Jonge honden willen en moeten ook de kans krijgen om de wereld te ontdekken. Dat gaat niet altijd uit rust, zeker niet bij een dergelijk ras. Stap daar maar vanaf, die rust zal je zelf moeten gaan begeleiden door meer initiatief te nemen over hoe jij het wilt. Maar verkennen is in eerste instantie belangrijker dan de rust. Voer en speelgoed (bal) zijn wel de middelen die ik gebruik om de hond te sturen in situaties. En afstand. Leer de hond eerst gedrag aan met een prikkel op afstand. Probeer die afstand een tijd te behouden en ga voor goed gedrag, Vanuit goed gedrag ga je langzaam verder trainen en langzaam eens wat dichterbij trainen. Zo hoeft je hond niks af te dwingen, maar leert hij omgaan met prikkels die je opbouwt. We leren in de kleuterklas ook niet meteen vermenigvuldigen....
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

En oh ja. Dat met die voerbak kappen! Niet je hand erbij steken en afwachten op reactie. Zoals ik al zei, je moet heft in eigen hand nemen om hem goed gedrag te leren. Door je hand erbij te steken wacht je eigenlijk af tot hij negatief gedrag laat zien zien (in dit geval terugdeinzen). Gooi gewoon af en toe wat nog wat extra eten in de bak terwijl hij aan eten is. Zo leert hij aan dat als jij bij de bak komt, dat het hem meer oplevert. Dus ben jij iets leuks bij de etensbak.

Het zal overigens niet allemaal aan het pension liggen. Hond is half jaar en dus zit in tweede angstfase. Dan doen ze wel eens dingen die ze daarvoor niet deden. Gaan ze zaken ineens weer eng vinden die eigenlijk al doodnormaal vinden. Daarnaast worden ze ook nog volwassen en gaan hun wereld vergroten.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

*Skye* schreef:Oja, waar we wel tegenaan blijven lopen is dat hij toch blijft blaffen als we weg zijn. Vanaf het moment dat we dit netjes opgebouwd hebben is het eigenlijk altijd goed gegaan. De eerste drie dagen nadat hij thuis was van het eerste pension heeft hij heel zielig zitten blaffen en piepen in de bench, ookal zaten wij ernaast. Toen is het een paar dagen goed gegaan, maar gisteren ging het weer niet goed. We zijn toen nog geen 3u weg geweest waarvan hij zeker het laatste uur de hele tijd heeft zitten blaffen. Toen we ons aan het klaarmaken waren om weg te gaan hebben we hem even in de bijkeuken gedaan, ook daar hoorde we dat hij de hele tijd blijft blaffen.

Is dit gewoon een kwestie van even doorpakken. Hem alleen uit de bench laten als hij rustig is en hem even de tijd geven dat hij het vertrouwen weer terug krijgt dat we terug komen en hem niet vergeten? Of kunnen we hier beter aktief iets in gaan doen?
Zorg dat hij moe is als hij alleen moet blijven(ik weet niet, houd jij je aan de 5 minuten regel? Die zou ik loslaten en kijken wat de hond nodig heeft om tevreden te zijn, met enig gezond boeren verstand, bij veel jonge honden zie je dat het op gegeven moment niet meer genoeg is, maar je moet ze ook nog wel beetje beschermen tegen zichzelf, zoek die afweging). Dat zit hem niet alleen in flinke wandeling, maar ook in iets gedaan hebben. Iets trainen, hersenspellen, trucjes of nutteloze dingen aan leren. Daarbij gaf ik Kay wat te doen als ik weg ging. Een (veilig) bot of gevulde kong.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Gyanty, super bedankt voor je uitgebreide reactie!! Het is altijd fijn om van een medebordercollie baasje een visie te horen. Ik ga ook zeker wat met je tips doen. Als ik van mijn gevoel uit ga zijn we eigenlijk al best wel op de goede weg. Ik vind het alleen moeilijk om naar mijn gevoel te luisteren. Als 'de mensen die er verstand van hebben' zeggen dat het anders is, zal het wel zo zijn. Dat is in ieder geval mijn valkuil. Jouw verhaal herinnert mij er wederom aan om naar mijn gevoel te luisteren en niet mee te gaan in wat iedereen zegt.

Ik denk dat we de rust/ beweging/ uitdaging goed in balans hebben. Ik heb me in het begin redelijk aan de 5 minuten regel gehouden, maar nu niet echt meer. We maken 3x per dag een wat kleinere wandeling (kan een keer 10min zijn/ maar kan ook 30min zijn) en 1x per dag echt een grote wandeling waarin hij lekker los kan. We doen hersenspelletjes, tijdens wandelingen wat oefeningen op een speelse manier, hij krijgt een kong, we spelen wat, we trainen wat enz. Niet allemaal op één dag, maar gewoon maar net hoe het uit komt. Als Skye de hele dag rustig ligt te slapen tussen de wandelingen laat ik hem lekker met rust. Is hij veel wakker doen we wat meer. Over het algemeen is hij een rustige hond die makkelijk mee kan naar het terras en rustig gaat slapen als we ergens gaan eten, maar zeker niet onder doet als hij met volwassen honden speelt en hij zich lekker uit kan leven.

We lopen nu tegen wat dingen aan die door de hondenschool en die pensionhoudster worden bestempeld als dwingend gedrag, maar blijkbaar hoort dit gewoon bij een border collie en moeten we gewoon volhouden. Als er bv iemand komt hebben we hem ook geleerd dat als hij netjes gaat zitten hij aandacht krijgt. Het kost hem heeeeel veeeel moeite, maar hij doet het wel. Ik ga proberen wat meer in die richting op te werken met de andere dingen waar we tegenaan lopen. En wat los te laten dat het nu goed moet gaan. Dankjewel om me te helpen het weer wat meer naar het positieve te draaien.

Met het eten hebben we in het begin gedaan wat jij hebt gezegd. Inderdaad het eten met mijn hand in zijn bak doen en iedere keer een handje erbij en dat heeft hij altijd prima gevonden. Nu ging ik alleen maar met mijn hand naar zijn bak en in minder dan een seconde kroop hij zo ver mogelijk weg van zijn bak. Ik ga het gewoon weer een beetje doen zoals in het begin, het voer gewoon in delen in zijn bak doen en verder geen gedoe met eten.

Het alleen blijven gaat nu al 4 maanden perfect. In die tijd heeft hij 1x wat geblaft en verder is hij altijd rustig als we weg zijn. Dus we hebben nog nooit iets bijzonders gedaan voordat we hem alleen laten. We geven hem soms een kong of een voederbal. We maken hem niet perse moe van te voren, omdat we er tot nu toe nog nooit tegenaan zijn gelopen dat hij onrustig is als we hem alleen laten. Mocht het niet minder worden dan gaan we met jouw tips aan de slag.

Skye is in zijn korte leventje al mee geweest naar een weekend Landal op Texel, een week in een appartementencomplex in Kroatie (met de auto) en een weekend camperen. Dus aan vakanties laten we hem zeer zeker wennen. Deze vakantie boekte we toen we Skye net hadden en toen leek het ons gewoon helemaal niet handig. Als ik toen wist wat ik nu had geweten had ik het helemaal anders gedaan. We gaan nu met 4 volwassenen rondreizen in Schotland. We hebben met het boeken van de hotels geen rekening gehouden met een hond, maar had ik het over kunnen doen had ik het wel gedaan. Een dakkoffer op het dak voor de bagage en Skye achter in de auto in de bench. Maarja... het is nu eenmaal niet anders. Ik denk dat hij het echt leuk vond in dat tweede pension dus daar ben ik wel blij mee.

Ik ga gewoon lekker verder met hem en ga me heel wat meer richten op genieten ipv hoe het zou moeten gaan. :E: :engel:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”