Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschil Stafford en Pitbull?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Verschil Stafford en Pitbull?
Hoe zit het nou precies? Het stoort me dat ik nu nooit weet wat ik over straat zie lopen. Niet dat het verder iets uitmaakt maar ik wil het gewoon weten
Zijn er uiterlijke kenmerken waar je ze aan herkent? En hoe zit het met hun karakter, wat zijn de verschillen daarin? Of is het soms ook lastig het onderscheid te maken en kan je het gewoon niet altijd zien?

- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Re: Verschil Stafford en Pitbull?
Echte pitjes zijn toch helemaal niet zo groot, dacht ik?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Voor een leek nauwelijks te onderscheiden
Engelse staff

American pitbull terrier

Amstaff

En dan heb je nog veel verschillende types binnen de rassen

Engelse staff

American pitbull terrier
Amstaff

En dan heb je nog veel verschillende types binnen de rassen

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb altijd het idee dat een am.pitt in verhouding minder breed is dan een am.staff. Een staff heeft ook wat meer 'wangen' is mijn gevoel als leek. 
De engelse staff is dan wel weer makkelijk te onderscheiden vind ik.

De engelse staff is dan wel weer makkelijk te onderscheiden vind ik.
En de pitbull xxl ? Lijkt meer op een cane corso haha
Ik stopte v/d week om dacht ik een cane corso te aaien .
Ik kreeg gelijk te horen neee joh dit is een pitbull xxl heel gevaarlijk en sterk, de hond geaaid en kusje gegeven en maar weer vertrokken.
Ik kreeg gelijk te horen neee joh dit is een pitbull xxl heel gevaarlijk en sterk, de hond geaaid en kusje gegeven en maar weer vertrokken.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik ken ook een pitbull XXL en dat beest ziet er dan weer meer uit als een engelse stafford, maar dan 1 die een fietspomp in zn achterste heeft gekregen en 'een maatje meer' heeft gekregen.Dinos schreef:En de pitbull xxl ? Lijkt meer op een cane corso haha

Ik heb er geen verstand van maar denk dat dat xxl voortkomt uit boerboel cane corso Argentijn e.dPaisley schreef:Ik ken ook een pitbull XXL en dat beest ziet er dan weer meer uit als een engelse stafford, maar dan 1 die een fietspomp in zn achterste heeft gekregen en 'een maatje meer' heeft gekregen.Dinos schreef:En de pitbull xxl ? Lijkt meer op een cane corso haha
Omdat dit wat ik gezien heb toch honden zijn met schoft van over de 60.
Maar wie weet worden ze inderdaad opgepompt .
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Ook van die bully's heb je weer extreme verschillen. Google er maar eens op bij afbeeldingen
Hier ook nog een plaatje:

Maar zoals iemand al zei, binnen het ras heb je zoveel verschillen.
Neem bijvoorbeeld de Amstaff, die van mij is vrij klein met haar 45cm schofthoogte en 20kg, maar je hebt er ook van ruim 55cm en 40kg.

Maar zoals iemand al zei, binnen het ras heb je zoveel verschillen.
Neem bijvoorbeeld de Amstaff, die van mij is vrij klein met haar 45cm schofthoogte en 20kg, maar je hebt er ook van ruim 55cm en 40kg.
.
Hier onze overleden staff teef cash was ook niet mega hoor en weet niet eens of ze raszuiver was.

Hier onze overleden staff teef cash was ook niet mega hoor en weet niet eens of ze raszuiver was.
-
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Maar zit er dan ook verschil in karakter, of is dat zo'n beetje
hetzelfde?
hetzelfde?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Conclusie: als het uitgemergeld is, is het een PitVeronique & Kyra schreef:Ook van die bully's heb je weer extreme verschillen. Google er maar eens op bij afbeeldingen![]()
![]()

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik dacht het zelfdeMaeve schreef: Conclusie: als het uitgemergeld is, is het een Pit

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
De Engelse staff is echt een stuk kleiner, dus die haal ik er nog wel uit. Maar de Am Staff en pitbull vind ik ook lastig, zeker omdat er ook veel exemplaren zonder stamboom rondlopen die dan maar 'pitbull' worden genoemd door de eigenaar.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Gelukkig, het ligt niet aan mij
Het is verder ook totaal irrelevant want ik beoordeel een hond toch vooral op hun individuele gedrag en op het baasje wat erbij loopt, maar ik vind het gewoon stom als ik niet weet wat voor hond ik heb gezien. Ik ben trouwens, net als een paar anderen, wel benieuwd of er duidelijke verschillen in het karakter zijn?

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
En dat hoeft dus ook weer niet, kennissen van mij hebben een Engelse staff, nou..... Die is echt stukken groter als Kyra, die gaat zeker richting de 55cm schofthoogte.DeDiana schreef:De Engelse staff is echt een stuk kleiner, dus die haal ik er nog wel uit. Maar de Am Staff en pitbull vind ik ook lastig, zeker omdat er ook veel exemplaren zonder stamboom rondlopen die dan maar 'pitbull' worden genoemd door de eigenaar.
De meesten zeggen ook altijd van, ohhhh mooie Amstaff. Maar het is dus echt een Engelse, met boom.
Ik vind het wel jammer dat de trend alleen maar groot-groter-grootst lijkt te zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
Toen de RAD wet nog van kracht was, was alles dat geen stamboom had, en de uiterlijke kenmerken van Staffords en soort gelijke honden had, automatisch een pitbull.
Wij hadden toen der tijd ook altijd een geel pasje bij ons dat je bij de raad van beheer kon aanvragen, om a te tonen dat je een Staffordshire bull terriër had. Anders zouden ze hem zo in beslag kunnen nemen.
Dus toen was het enig verschil, de stamboom.
Wij hadden toen der tijd ook altijd een geel pasje bij ons dat je bij de raad van beheer kon aanvragen, om a te tonen dat je een Staffordshire bull terriër had. Anders zouden ze hem zo in beslag kunnen nemen.
Dus toen was het enig verschil, de stamboom.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dan heb ik wellicht heel wat Engelse staffords voor Amerikanen aangezien.Veronique & Kyra schreef:En dat hoeft dus ook weer niet, kennissen van mij hebben een Engelse staff, nou..... Die is echt stukken groter als Kyra, die gaat zeker richting de 55cm schofthoogte.DeDiana schreef:De Engelse staff is echt een stuk kleiner, dus die haal ik er nog wel uit. Maar de Am Staff en pitbull vind ik ook lastig, zeker omdat er ook veel exemplaren zonder stamboom rondlopen die dan maar 'pitbull' worden genoemd door de eigenaar.
De meesten zeggen ook altijd van, ohhhh mooie Amstaff. Maar het is dus echt een Engelse, met boom.
Ik vind het wel jammer dat de trend alleen maar groot-groter-grootst lijkt te zijn.

Ik ken ze alleen als van die kleine kabouters

Je hebt in engelse staffs ook het atletische type, die zijn wat hoger qua bouw.
- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Ik heb laatst ook iemand beledigd.
Ik was er van overtuigd een bordeauxdog kruising te zien en vroeg dit ook aan mevr, en toen zei ze best wel een beetje boos dat het een XXL Pit was
Denk als ik een foto had gehad de meeste hier hetzelfde als mij gedacht zouden hebben haha
Het was wel een mooie hond trouwens
Ik was er van overtuigd een bordeauxdog kruising te zien en vroeg dit ook aan mevr, en toen zei ze best wel een beetje boos dat het een XXL Pit was

Denk als ik een foto had gehad de meeste hier hetzelfde als mij gedacht zouden hebben haha

- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Haha eigenlijk wel heMaeve schreef: Conclusie: als het uitgemergeld is, is het een Pit

Ik ken 2 eng staffs en die zijn maar iets groter als een schoothond.
Ook bij sommige jachthonden heb ik moeite ze uit elkaar te houden trouwens.
Ook bij sommige jachthonden heb ik moeite ze uit elkaar te houden trouwens.
- dagmar88
- Zeer actief
Leanne schreef:Ik heb laatst ook iemand beledigd.
Ik was er van overtuigd een bordeauxdog kruising te zien en vroeg dit ook aan mevr, en toen zei ze best wel een beetje boos dat het een XXL Pit was![]()
Denk als ik een foto had gehad de meeste hier hetzelfde als mij gedacht zouden hebben haha![]()
Loopt hier ook ja en durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat er wél bordeaux in zit.
- Valerie
- Zeer actief
ja, net zoals het een pot nat is bij een hollandse, duitse en mechelse herder. Net als een podenco, een galgo en een italiaanse windhond.Jion schreef:Maar qua karakter is het dus één pot nat?
- dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url] - Aantal honden: 1
Mijn eerste engelse stafford had een schofthoogte van 53 cm en de tweede 43 cm , zelfde ras allebei honden met stamboom 

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
- Valerie
- Zeer actief
Pfff heel grof dan hoor. De Engelse zijn een stuk meer hyper. Vaak iets vriendelijker naar mensen en wat minder vriendelijk naar honden dan de Amerikanen. De Amerikanen zijn dan weer waakser waar de Engelse dan weer in falen. Met Amerikanen wordt ook pakwerk gedaan in Duitsland. Dat soort dingen moet je gewoon niet met een Engelse doen. Lukt niet. Amerikanen zijn serieuzer dan de Britten.Jion schreef:Ah dus toch verschillen (er was al diverse keren naar karakterverschillen gevraagd namelijk).Valerie schreef:ja, net zoals het een pot nat is bij een hollandse, duitse en mechelse herder. Net als een podenco, een galgo en een italiaanse windhond.Jion schreef:Maar qua karakter is het dus één pot nat?Kun je die dan misschien benoemen?
Pitbulls zijn weer een heel ander slag omdat het voornamelijk ketting/kennelhonden zijn (geweest). De echte werkhonden. Veel meer drive en doorzettingsvermogen.
De echte pitbull is voor de liefhebber. Je ziet veel vaker pitbullachtige en kruisingen uit het oostblok, eventueel met wat molosser. Alles wordt natuurlijk op een hoopje gegooid.
- Valerie
- Zeer actief
Beide staffords zijn al jaren gefokt voor shows. Ze zijn allemaal een heel stuk milder geworden en heel wat ongezonder.
Pitbulls zouden daarin wat minder veranderd zijn dwz ook minder sociaal tov soortgenoten dan beide staffordrassen.
Pitbulls zouden daarin wat minder veranderd zijn dwz ook minder sociaal tov soortgenoten dan beide staffordrassen.
- runninggirl
- Zeer actief
Ik weet niet of het voor alle pitbulls geldt, maar de paar die hier in de buurt wonen vind ik erg apart. Ze geven bijna geen signalen bij toenadering of passeren als ik met Jura langsloop, maar kijken wel indringend. Maar dan bijv. geen hoge staart of alerte oorstand daarbij maar heel neutraal. Jura wordt er ook altijd erg zenuwachtig van, haar overeind en snel doorlopen...Jion schreef:Dank je wel Valerie.![]()
Valerie schreef: Pfff heel grof dan hoor. De Engelse zijn een stuk meer hyper. Vaak iets vriendelijker naar mensen en wat minder vriendelijk naar honden dan de Amerikanen.Hoe zit het met de Pitbull qua sociaal gedrag naar andere honden, in vergelijking met de Amstaff en de Engelse Staf?Pitbulls zijn weer een heel ander slag omdat het voornamelijk ketting/kennelhonden zijn (geweest). De echte werkhonden. Veel meer drive en doorzettingsvermogen.
En eentje die ik nu al wat vaker heb gezien, nog een jonkie van een maand of 6 die gebruikt gewoon zijn neus nooit, je ziet 'm nooit snuffelen op de grond of wat dan ook. Heel gek om te zien.
- Hylos
- Zeer actief
Aangezien een "pitbull" niet een echt ras is, is het wat lastig verschillende karaktereigenschappen te benoemen, denk ik. Xavi is dan grotendeels Amerikaanse pitbull, maar ik ken verder niet veel staffords dus vind ik het lastig een verschil te benoemen.
Wat ik wel anders vind is dat Xavi best een einzelganger is, veel met zijn eigen ding bezig, niet baasgericht (wat de amstaff wel heel erg zou moeten zijn, will to please ontbreekt nogal bij Xavi
), doet waar hij zin in heeft op het moment dat hij er zin in heeft.. erg eigenwijs dus.
Qua gedrag naar andere honden toe.. verschilt hier heel erg per situatie. Over het algemeen is Xavi niet zo gecharmeerd van grote honden, dit is plots omgeslagen toen hij begon te puberen. Zijn grootste vriend, Amerikaanse stafford van de buren verderop, moest hij ineens niks meer van hebben. Die sprong ook steeds bovenop hem en deed gigantisch lomp en wild. Xavi gromt en blaft nooit, maar toen wel. Gelukkig wisten we beide dat deze dag kon komen en nu zwaaien we maar van een afstandje. Ik weet ook niet of ze gaan vechten hoor, misschien was het een correctie van Xavi.. interesseert me ook niet want ik ga dat niet even testen. Kleine honden zijn echter geen probleem. Nu komt hij sowieso, op kleine loslopende honden hier na, niet in contact met andere honden, op de hond van de buurvrouw na (ziet ie elke dag). Uitvallen of zo doet hij overigens niet, als hij een hond ziet aan de lijn dan is het óf niet interessant óf hij zet zn haren omhoog.. meer niet.
Verder qua bouw zijn ze veel smaller(atletischer) dan staffords.
Wat ik wel anders vind is dat Xavi best een einzelganger is, veel met zijn eigen ding bezig, niet baasgericht (wat de amstaff wel heel erg zou moeten zijn, will to please ontbreekt nogal bij Xavi

Qua gedrag naar andere honden toe.. verschilt hier heel erg per situatie. Over het algemeen is Xavi niet zo gecharmeerd van grote honden, dit is plots omgeslagen toen hij begon te puberen. Zijn grootste vriend, Amerikaanse stafford van de buren verderop, moest hij ineens niks meer van hebben. Die sprong ook steeds bovenop hem en deed gigantisch lomp en wild. Xavi gromt en blaft nooit, maar toen wel. Gelukkig wisten we beide dat deze dag kon komen en nu zwaaien we maar van een afstandje. Ik weet ook niet of ze gaan vechten hoor, misschien was het een correctie van Xavi.. interesseert me ook niet want ik ga dat niet even testen. Kleine honden zijn echter geen probleem. Nu komt hij sowieso, op kleine loslopende honden hier na, niet in contact met andere honden, op de hond van de buurvrouw na (ziet ie elke dag). Uitvallen of zo doet hij overigens niet, als hij een hond ziet aan de lijn dan is het óf niet interessant óf hij zet zn haren omhoog.. meer niet.
Verder qua bouw zijn ze veel smaller(atletischer) dan staffords.

- Valerie
- Zeer actief
De American Pitbull Terrier is wél een ras. En Xavi is geen APT
Daar is hij te groot voor en heeft hij sowieso teveel lip voor. Daar kan best wat molosserachtigs voor zitten.

- Hylos
- Zeer actief
Er zit idd meer doorheen, maar het kan nooit iets erg groots zijn.. hij staat dan wel hoog op zijn poten, hij is echt veel dunner dan een stafford. Maargoed, ooit kom ik er achter hoor
Zijn vader zou echter uit Amerika komen, heb de info er van gezien en dat is een APT.

Zijn vader zou echter uit Amerika komen, heb de info er van gezien en dat is een APT.