Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies gevraagd; 2de hond erbij

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Wicky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Golden Retriever x Labrador
Aantal honden: 1

advies gevraagd; 2de hond erbij

Ongelezen bericht door Wicky »

Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstel topic al heb aangegeven willen mijn vriend en ik door de tijd gaan kijken voor een 2de hond. Omdat dit al jaren een wens van mij is heb ik al over heel wat rassen gelezen maar aangezien ik 'alles leuk' vind, zie ik door de bomen het bos niet meer :vaag: . Een profiel op ikzoekbaas.nl helpt daar ook niet echt aan mee.
Wat mij betreft komt er geen pup maar halen we het liefst een nieuw maatje op uit het asiel. Of het nou een echte ras hond is of een kruising maakt mij ook niet uit, maar het lijkt me toch verstandig om met bepaalde raskenmerken en gezondheid van rassen rekening te houden omdat je naar mijn ervaring toch vaak een stukje achtergrond info mist bij asielhonden.

Het enige waar mijn vriend en ik over verschillen in mening is dat hij graag een hond heeft die kleiner is dan onze Wicky (52 cm op de schoft) en een kortharig is. Hij heeft nog nooit echt kennis gemaakt met de stekelharen die lekker in je kleding blijven zitten :mrgreen:
Wat mij betreft kan het niet groot genoeg, in echt geval niet kleiner dan een beagle. Vacht maakt me niet zoveel uit en moet toch wel een lekkere knuffelkont zijn :love: Labradors, golden retrievers (hoe bedoel je ironisch), border en overige collies heb ik eerlijk gezegd niet zoveel mee.

We wonen in een masionette woning dus de heupen e.d. moeten het wel aan kunnen om meerdere keren per dag een trap op en af te lopen. Mijn vriend werkt fulltime en ik werk halve dagen van 5,5 uur. Op de momenten dat we beide weg zijn gaat Wick naar mijn ouders zodat ze niet lang alleen is. Het ras/ kruising zal dus niet al te eenkennig moeten zijn. Wick is momenteel ongeveer 8 tot 10 uurtjes in de week alleen omdat ik dan naar het paard ben en mijn vriend nog niet thuis is en soms hebben we wel eens een verjaardag o.i.d. waar ze niet mee naartoe kan.
Verder houden we ontzettend van wandelen in de natuur, maken we behoorlijk wat kilometers, en ondertussen spelletjes doen met de hond (zoekspelletjes, verstoppertje, apporteren etc.) Wicky vind het geweldig om naar het strand te gaan dus dat proberen we ook vaak te doen, ook 's avonds na het werk als het daglicht het toelaat. Uiteraard komt het wel eens voor dat we door omstandigheden een dag niet zoveel tijd hebben en dan zou het wel fijn zijn als het huis niet meteen heringericht wordt.
Kinderen hebben we niet en dat houden we ook graag zo. Wel hebben we 3 nichtjes in de leeftijd van 1, 10 en 15 waar de honden wel mee in contact komen.
Mogelijke agressie tegenover honden, al dan niet op latere leeftijd, mag zeker niet aan de orde zijn. Beetje waaks is niet erg, in de zin van aanslaan als de bel gaat.

Pfff, een hele berg tekst.. Sorry!!! Maar voor ons wel punten waar we rekening mee moeten houden. Wie o wie kan er wat orde in mijn allemaal-lieve-leuke-hondjes-chaos-gedachtes scheppen en ons adviseren welke honden geschikt voor ons zouden zijn en welke we zeker uit onze hoofd moeten laten? Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Marjolein
Groet,

Marjolein
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Re: advies gevraagd; 2de hond erbij

Ongelezen bericht door Sas »

Ik zeg maar een ding:

NANNA! Kom d`r maar in!
Afbeelding
Sas
Zeer actief

oh haha, je bent er al.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:Ik zal wat gemist hebben, maar wat is Wicky voor een hond?
En wat vinden je ouders van een tweede oppashond erbij?
bij haar profiel staat; Kruising Golden Retriever x Labrador ;)
Afbeelding
Sas
Zeer actief

maar daar houdt ze niet zo van ;-)
Afbeelding
Wicky
Vaste gebruiker

Oeps, vergeten. Wicky is inderdaad een kruising Golden Retriever x Labrador en ja ik heb eigenlijk weinig met beide rassen maar Wicky is gewoon een top hond :mrgreen: . Toen ik haar 9,5 jaar geleden ontmoette in het asiel was er meteen zo'n klik dat ze meteen naar mee naar huis is gegaan.

Mijn ouders vinden het alleen maar leuk. Eigenlijk willen ze zelf toch wel weer graag een hond maar te gelijker tijd ook weer niet omdat ze niet vast willen zitten. Een oppashond die een ochtend of middag bij hun is vinden ze ideaal.

@Jion: Buitenlandse honden hebben niet echt onze voorkeur. Misschien is mijn angst helemaal niet gegrond maar ik ben toch altijd bang dat ze een enge ziekte of parasitaire infectie bij zich dragen en daar wil ik onze huidige hond niet aan blootstellen.
Groet,

Marjolein
Wicky
Vaste gebruiker

Is er nog iemand die me kan helpen met wat adviezen? Misschien denk ik wel veel te veel over zaken na hoor en draaf ik wat door :piew:
Honden uit de groep Molossers zullen het niet worden (hoewel ik helemaal gek van ze ben), Staffies, bull terriërs e.d. (of een kruising hieruit) ook niet omdat vanuit hier ondertussen begrepen heb dat zij rond een bepaalde leeftijd een aardige gedragsverandering kunnen ondergaan.
Laatst gewijzigd door Wicky op 12 jun 2014 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Marjolein
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wicky schreef:Is er nog iemand die me kan helpen met wat adviezen? Misschien denk ik wel veel te veel over zaken na hoor en draaf ik wat door :piew:
Honden uit de groep Molossers zullen het niet worden (hoewel ik helemaal gek van ze ben), Staffies, bull terriërs e.d. ook niet omdat vanuit hier ondertussen begrepen heb dat zij rond een bepaalde leeftijd een aardige gedragsverandering kunnen ondergaan.

Als je dat echt leuk vindt, kun je natuurlijk kijken naar een hond vanaf 4 jaar.
Zou ook niet aan marktplaats voorbij gaan. Er zit een hoop prut tussen, maar ook veel honden van bazen die ze liever houden dan dat ze naar het asiel moeten en ze willen plaatsen bij iemand waar ze vertrouwen in hebben/contact mee kunnen houden.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Evertje »

En qua jachtpassie, maakt dat nog wat uit?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Heb je nog een bepaalde leeftijd in gedachten? Geslacht? Hoe 'klaar'/ongecompliceerd moet het hondje zijn?
Hier een paar leukerds die met honden en kinderen (soms v/a 12j) kunnen en lekker sportief zijn/lijken:

Keesje
Afbeelding

Kiki
Afbeelding

Pim
Afbeelding

Lady
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

oh lady is moooi!!!
Wicky
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Wicky schreef:Is er nog iemand die me kan helpen met wat adviezen? Misschien denk ik wel veel te veel over zaken na hoor en draaf ik wat door :piew:
Honden uit de groep Molossers zullen het niet worden (hoewel ik helemaal gek van ze ben), Staffies, bull terriërs e.d. ook niet omdat vanuit hier ondertussen begrepen heb dat zij rond een bepaalde leeftijd een aardige gedragsverandering kunnen ondergaan.

Als je dat echt leuk vindt, kun je natuurlijk kijken naar een hond vanaf 4 jaar.
Zou ook niet aan marktplaats voorbij gaan. Er zit een hoop prut tussen, maar ook veel honden van bazen die ze liever houden dan dat ze naar het asiel moeten en ze willen plaatsen bij iemand waar ze vertrouwen in hebben/contact mee kunnen houden.
Dus vanaf 4 jaar mag je er vanuit gaan dat het gedrag tegenover andere honden, mits je de hond goed begeleidt, stabiel blijft?

@ Evertje: Passie voor de jacht vind ik geen probleem. Is de passie zo hoog dat de hond niet los kan, dan gaat deze aan de lange lijn. Ik moet toegeven dat ik best een voorliefde heb voor staande jachthonden zoals de Vizla, Weimaraner en de Drentse patrijs. Echter ken/kon ik alleen honden die ook echt ingezet veelvuldig worden bij de jacht door mijn ooms en weet ik niet goed hoe zo'n hond als huishond is. (uiteraard wel met dagelijkse stevige wandelingen e.d.). Aan mijn ooms kan ik dat helaas niet meer vragen

@Zamunda: Keesje met zijn leuke wasberenkoppie :cheer: Die heb ik inderdaad gezien op ikzoekbaas. Het eerste kleinere hondje die ik echt heel leuk vind. Mocht hij na onze vakantie nog beschikbaar zijn dan willen we zeker kennis gaan maken.

Het hoeft absoluut geen kant en klare hond te zijn. Onze hond kwam ook met heel wat "probleempjes" bij ons doordat ze van pup zijnde af aan 5 maanden opgesloten had gezeten op een klein balkonnetje. Ze was dus absoluut niets gewend, niet zindelijk, ontzettend bang, geen vertrouwen en ga zo maar verder. De liefde die je uiteindelijk van zo'n beest terug krijgt is dan echt onbetaalbaar.
De leeftijdsklasse waarin we zo'n beetje zoeken is op z'n jongst 1 jaar tot ongeveer 5 jaar
Groet,

Marjolein
dagmar88
Zeer actief

Wicky schreef: Dus vanaf 4 jaar mag je er vanuit gaan dat het gedrag tegenover andere honden, mits je de hond goed begeleidt, stabiel blijft?
:wink: De hond agressieve staffies die ik ken zijn van jongs af aan al vrij pittig naar andere honden geweest. Vaak missen mensen gewoon een hoop aan (subtiele) communicatie.
Charlie was met drie maanden nog vel over been en niets gewend, met een half jaar stond ze volwassen onzekere honden vast te pinnen.
Met vier jaar zijn honden wel redelijk "af" ja. Je hebt er natuurlijk ook rustigere, stabiele hondjes tussen zitten. Al zijn die geloof ik wel weer vrij snel weg.

Niko is een herder x rottweiler kruising met nog een aardige scheut bordeaux dog en jachthond. Enorm zachtaardig, betrouwbaar en stabiel.
Het lijkt misschien (te) veel hond voor je vriend, maar in huis zijn molosser typjes juist vaak erg rustig.
:wink: Heeft net als al mijn andere honden op marktplaats gestaan. Hij is nu toevallig wel de enige die ik op die manier heb gevonden.
Komt van hele leuke, lieve bazen die hem prima opgevoed hebben.

Ben er niet zo van op de hoogte, maar er zijn een heel aantal facebook groepen voor hetplaats staffords.
Wicky
Vaste gebruiker

Nou ik moet eerlijk toegeven dat ik tot nu toe alleen maar hele leuke, vriendelijke, vrolijke staffords (en bull terriërs) heb gekend of ken. Ik dacht dat het hele gedoe rondom die beesten kwam door slechte opvoeding, het vechtgedrag juist stimuleren wat sommige mensen leuk schijnen te vinden, of dat het zwaar opgeblazen werd in de media. We hebben zelf reptielen in huis en ik weet hoe de media van een ongevaarlijke wurm een kinderverslindende giftige boa van 12 meter kan maken :oohja:
Nadat ik hier ben komen lezen (dat deed ik al een tijdje) drong het pas echt door dat er toch serieuze gedragsproblemen bij deze honden voor kunnen komen, dus vandaar dat ik er een beetje op ben terug gekomen zeg maar. Maar goed, misschien hoeven we de Stafford toch niet helemaal uit te sluiten.
Nu is mijn hond een teefje die niet geholpen is kan ik dan, stel dat we een leuke Stafford (kruising) tegenkomen, het beste voor nog een teefje gaan? Of kunnen we hier beter een gecastreerde reu voor uitzoeken? Misschien een domme vraag maar ik weet niet of de lekkere geurtjes van mijn teefje eventueel ongewenst gedrag tegenover andere honden kan triggeren.

Wat zal Niko een ongelooflijke mooie hond zijn zeg! Rottweiler en Bordeaux dog zijn echt rassen waar ik gek op ben. Ik ben alleen zo bang dat de heupen het traplopen niet grappig gaan vinden. Helaas vind m'n vriend dat we toch eerst een stuk groter moeten gaan wonen voor dat er een molosser (of Rottweiler :wink: ) in huis komt
Groet,

Marjolein
dagmar88
Zeer actief

Wicky schreef: Wat zal Niko een ongelooflijke mooie hond zijn zeg! Rottweiler en Bordeaux dog zijn echt rassen waar ik gek op ben. Ik ben alleen zo bang dat de heupen het traplopen niet grappig gaan vinden. Helaas vind m'n vriend dat we toch eerst een stuk groter moeten gaan wonen voor dat er een molosser (of Rottweiler :wink: ) in huis komt
Uhhh :LOL:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=286969

:mrgreen: Normaal hoor je het altijd omgekeerd, dat "de vriend van" een grote/stoere hond wil. Hier ook zo; mijn vriend had mopjes.
Hij is inmiddels dol op grotere honden en staffords en ik ben mopsen leuk gaan vinden haha.
Veel hond agressieve honden verdwijnen in de achtertuin, het asiel, of er wordt op afwijkende tijden mee gelopen. Aan Charlie zie je ook niets (meer); als je die op straat ziet lopen zou je daar niet van denken dat ze hond agressief is.

Ik woon op de eerste en vind een grotere hond op zich geen probleem, zo lang rustig trap gelopen wordt.
Niko is een maatje kleiner en mooi atletisch gebouwd, maar zijn voorganger had bar slechte heupen. Door met beleid te bewegen heeft die prachtig gespierde billen gekregen en veel minder last van z'n heupen.
Wicky
Vaste gebruiker

Wat een prachtbeest en zo'n lief koppie :I:

Ja, het is bij ons een beetje omgekeerde wereld :F: M'n vriend is nooit met honden of huisdieren überhaupt opgevoed terwijl ik in een huis vol beesten terecht kwam, altijd op de boerderij was en tussen de Mechelse & Duitse herders, Groenedaelers, Mastiffs, Rottweilers etc. zat + de jachthonden van mijn ooms natuurlijk. Het is er dus een beetje met de paplepel ingegoten. :D

Traplopen, met beleid, is dus niet meteen schadelijk voor heupen. Dat is heel fijn om te weten want daar lag voor mij een grote angst.
Groet,

Marjolein
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”