Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Los? Niet los? Mag dat? Mag dat niet? Wie het weet...
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Re: Los? Niet los? Mag dat? Mag dat niet? Wie het weet...
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja
Ik denk, dat dit een duidelijk artikel is.
Mocht een lange hond achter een haas aangaan, en je wordt betrapt, dan overtreed je art. 50 van de F/F wet.
Een lange hond staat in de F/F wet als een verboden jachtmiddel. Je begaat een economisch delict.
Niet dat ik een lange hondenbezitter die zijn hond laat jagen een bende wil noemen, maar je gaat een circuit in, dat je niet wilt. Je kan een boete verwachten + dat je hond in beslag wordt genomen.
Art 50 en art. 16 geld ook voor losloop gebieden.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... nden.dhtml
Ik denk, dat dit een duidelijk artikel is.
Mocht een lange hond achter een haas aangaan, en je wordt betrapt, dan overtreed je art. 50 van de F/F wet.
Een lange hond staat in de F/F wet als een verboden jachtmiddel. Je begaat een economisch delict.
Niet dat ik een lange hondenbezitter die zijn hond laat jagen een bende wil noemen, maar je gaat een circuit in, dat je niet wilt. Je kan een boete verwachten + dat je hond in beslag wordt genomen.
Art 50 en art. 16 geld ook voor losloop gebieden.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... nden.dhtml
-
- Zeer actief
Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.Wimbo schreef:Als je goed leest dan staat er dat iedere hond mag rondlopen zonder aangelijnd te zijn als dat aangegeven staat c.q. op een daarvoor bestemd terrein. Je mag een hond (weer dat: ieder hond) niet opzettelijk als jachtmiddel gebruiken. Nou, daar is toch niets aan toe te voegen? Je mag met een teckel ook niet op konijnen jagen al is ie nog zo klein...
Maar in de essentie ging het erom dat er verschil zou zijn tussen de hondenrasse. antwoord is simple: dat is er niet. Punt... En dan maakt het dus NIET uit of het een lange- een kort- een vierkante- een hoge- een lage- of jachthond is. dus.
-
- Zeer actief
nyckle schreef:Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.Wimbo schreef:Als je goed leest dan staat er dat iedere hond mag rondlopen zonder aangelijnd te zijn als dat aangegeven staat c.q. op een daarvoor bestemd terrein. Je mag een hond (weer dat: ieder hond) niet opzettelijk als jachtmiddel gebruiken. Nou, daar is toch niets aan toe te voegen? Je mag met een teckel ook niet op konijnen jagen al is ie nog zo klein...
Maar in de essentie ging het erom dat er verschil zou zijn tussen de hondenrasse. antwoord is simple: dat is er niet. Punt... En dan maakt het dus NIET uit of het een lange- een kort- een vierkante- een hoge- een lage- of jachthond is. dus.
Terwijl met b.v. 2 slanke Airedale Terriers in dat geval de kans eigenlijk groter zou zijn, dat je het Haas moet pekelen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Is het nu zo moeilijk je klep eens te houden en te praten over zaken waar je werkelijk verstand van hebt.korthaar schreef:nyckle schreef:Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.Wimbo schreef:Als je goed leest dan staat er dat iedere hond mag rondlopen zonder aangelijnd te zijn als dat aangegeven staat c.q. op een daarvoor bestemd terrein. Je mag een hond (weer dat: ieder hond) niet opzettelijk als jachtmiddel gebruiken. Nou, daar is toch niets aan toe te voegen? Je mag met een teckel ook niet op konijnen jagen al is ie nog zo klein...
Terwijl met b.v. 2 slanke Airedale Terriers in dat geval de kans eigenlijk groter zou zijn, dat je het Haas moet pekelen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja een lange hond mag niet jagen, mag ook niet met een jachtgezelschap jagen want hij mag niet gebruikt worden als jachtgebruiksmiddel.
Dat is het enige verschil met andere jachthonden sinds de F&F wet.
Andere jachthonden mogen wel mee op jacht en daar gebruikt worden voor de functie waar ze voor zijn bedoeld.
De lange hond mag wel op dezelfde plaatsen loslopen als andere honden.
Op die losloopplaatsen mag geen van de honden jagen want dan is hij (met de baas) aan het stropen.
Dat......... geldt dus niet alleen voor de lange honden
En ja dat mag .............. tegenwoordig in ieder geval wel.
Vroeger was dat volgens mij niet (als ik dat toen goed heb begrepen?), toen mocht de lange hond niet los.
Nu mag hij los op losloopplaatsen en gelden dezelfde regels als voor andere rassen en raslozen.
Alle honden mogen daar niet jagen.
Andere jachthonden mogen wel mee op jacht en daar gebruikt worden voor de functie waar ze voor zijn bedoeld.
Op die losloopplaatsen mag geen van de honden jagen want dan is hij (met de baas) aan het stropen.
De vraag van Wimbo ging niet over jagen Nyckle, maar over of een windhond ook los mag lopen op een plek waar dat voor honden is toegestaan.nyckle schreef:Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.
Vroeger was dat volgens mij niet (als ik dat toen goed heb begrepen?), toen mocht de lange hond niet los.
Nu mag hij los op losloopplaatsen en gelden dezelfde regels als voor andere rassen en raslozen.
-
- Zeer actief
Rana, dat is nog maar de vraag. Als een lange hond prima onder appel staat, is er niks aan de hand. Gaat een lange hond achter wild aan, waar in het veld dan ook, dan heb je een probleem als eigenaar.ranetje schreef:Ja een lange hond mag niet jagen, mag ook niet met een jachtgezelschap jagen want hij mag niet gebruikt worden als jachtgebruiksmiddel.
De vraag van Wimbo ging niet over jagen Nyckle, maar over of een windhond ook los mag lopen op een plek waar dat voor honden is toegestaan.nyckle schreef:Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.
Je overschrijdt dan een paar vastgelegde wetten. Ik zeg dit echt niet om te plagen.
Iedere Nederlander moet de wet kennen. Maar hoeveel Nederlanders kennen de F/F wet? Die is heel ingewikkeld.
Ik zal morgen proberen om zekerheid te krijgen.
Zoals ik er nu over denk? Geen lange honden loslaten waar dan ook.
-
- Zeer actief
Tsja, wat moet je hier van denken? Een korthaar is geen lange hond. Twee slanke Airedales zijn ook geen lange honden. Ook al staan ze achter elkaar.korthaar schreef:nyckle schreef:Ook al is een windhond kogelrond gemest, het blijft een lange hond en als de hond gaat jagen, kun je maken krijgen met art 50.Wimbo schreef:Als je goed leest dan staat er dat iedere hond mag rondlopen zonder aangelijnd te zijn als dat aangegeven staat c.q. op een daarvoor bestemd terrein. Je mag een hond (weer dat: ieder hond) niet opzettelijk als jachtmiddel gebruiken. Nou, daar is toch niets aan toe te voegen? Je mag met een teckel ook niet op konijnen jagen al is ie nog zo klein...
Hoe staat het met je grijze massa? Vit b12 tekort kan rare dingen doen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik kan me erover verbazen dat iemand gaat zitten en de honden laat gaan. Ze vermaken zich, gaan achter de konijnen aan, en dat is hier gewoon achter het prikkeldraad langs om daar te komen. Verbaas me dat er nog geen boete is geweest eerlijk gezegd. Maar goed. Zelf ben ik er op tegen om dat soort honden hun gang te laten gaan, mijn hond had ook die neiging maar nee, ik wil het niet dat najagen. En ik wil mijn honden niet uit mijn zicht hebben. Lange hond, zicht jagende hond of wat voor hond dan ook. Je mag in de natuur lopen, en her en der waar kan los. Maar dan ook graag los als ze niet achter wild aan gaan. Zeker in deze periode niet met al die jonge dieren.Tara schreef:Waarmee bedoeld wordt dat zulke honden geen geoorloofd jachtmiddel zijn, en dus niet in het jachtveld thuishoren.nyckle schreef:Tara, er staat in de F/F niet zijnde lange honden. Oftewel honden die op het zicht jagen.Tara schreef:Nee, maar wat je met een lange hond niet mag, mag je met een ander soort hond ook niet.Veenmug schreef:
Lange honden worden uitdrukkelijk genoemd in de F&F-wet als niet toegestane jachtmiddelen.
Het gaat helemaal niet zo om het soort hond, maar om wat hij doet. Hetzen en stropen mogen ze immers allemaal niet.
Het betekent niet letterlijk dat ze niet los mogen lopen, zolang ze niet aan het hetzen zijn hebben ze dezelfde rechten als andere honden, wat mij persoonlijk ook wel zo eerlijk lijkt. Er zijn immers zoveel honden die wel op zicht jagen als ze de kans krijgen.
-
- Zeer actief
Blondie, helemaal met je eens
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Hier wordt ook niet gejaagd, dan gaan ze aan de lijn. Je bent te gast in de natuur.
-
- Zeer actief
Wat dat aangaat: zou toch maar een beetje oppassen met het dood drinken van het wild.nyckle schreef: Hoe staat het met je grijze massa? Vit b12 tekort kan rare dingen doen.
-
- Zeer actief
Ik drink nooit wild dood. dat is al dood. Zo niet dan hebben we een lange speurtocht met kortharen enz .korthaar schreef:Wat dat aangaat: zou toch maar een beetje oppassen met het dood drinken van het wild.nyckle schreef: Hoe staat het met je grijze massa? Vit b12 tekort kan rare dingen doen.
-
- Zeer actief
Ja, zeker bij een krelschot is nazoek met een Korthaar eigenlijk een must.nyckle schreef: Zo niet dan hebben we een lange speurtocht met kortharen enz .
- Wimbo
- Actief
- Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
- Aantal honden: 0
Ja, en mijn opa is ook 92 geworden.... 

No woef like a good woef...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat zeg iknyckle schreef:Rana, dat is nog maar de vraag. Als een lange hond prima onder appel staat, is er niks aan de hand. Gaat een lange hond achter wild aan, waar in het veld dan ook, dan heb je een probleem als eigenaar.ranetje schreef:Ja een lange hond mag niet jagen, mag ook niet met een jachtgezelschap jagen want hij mag niet gebruikt worden als jachtgebruiksmiddel.
Je overschrijdt dan een paar vastgelegde wetten. Ik zeg dit echt niet om te plagen.
Iedere Nederlander moet de wet kennen. Maar hoeveel Nederlanders kennen de F/F wet? Die is heel ingewikkeld.
Ik zal morgen proberen om zekerheid te krijgen.
Zoals ik er nu over denk? Geen lange honden loslaten waar dan ook.

Ik zal de F&F wet zeker niet compleet weten.
Maar voor mij is het genoeg dat ik weet dat ik geen wild mag verstoren en dat mijn hond niet mag hetzen.
-
- Zeer actief
Ach, ik wil voor jullie wel een bos wilde worteltjes schieten hoor. 

-
- Zeer actief
Denk aan je veiligheid Nyckle.nyckle schreef:Ach, ik wil voor jullie wel een bos wilde worteltjes schieten hoor.
Er hoeft maar een steentje op de grond te liggen en je hebt een typisch gevalletje ricochet.
-
- Zeer actief
Hé korthaar. Zit ik net een vageterriërmaaltijd bij elkaar te verzinnen, kom jij met met ricochette. Mijn hele vreed(t)zame plan weg.
Met een schot hagel, hoefde je de peentjes niet meer te stampen. Alleen nog wat uien en aardappelen erbij.
De klap had ik al gedaan met mijn dubbelloops en er zouden twee stukken aan tafel zitten.
Weg etentje.
Met een schot hagel, hoefde je de peentjes niet meer te stampen. Alleen nog wat uien en aardappelen erbij.
De klap had ik al gedaan met mijn dubbelloops en er zouden twee stukken aan tafel zitten.
Weg etentje.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Reactie was verre van correct. Door mij verwijderd.
Laatst gewijzigd door Veenmug op 12 jun 2014 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Wimbo
- Actief
- Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
- Aantal honden: 0
Ehhhhhh.... ik geloof dat er een paar mensen de weg een pietsie kwijt zijn??!! Offehhhhh denk ik dat maar alleen....
Dit was toch dat topic over loslopen?
Dit was toch dat topic over loslopen?

No woef like a good woef...