Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verlammingsverschijnselen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Flapper
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Re: verlammingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Flapper »

Ik denk dat het niet meer waardig is als hij het niet meer zelf kan.. Dit is natuurlijk een momentopname en hij vind het nog prima zo, zolang hij het meestal allemaal nog zelf kan.. Vandaag heeft hij bijna geen last meer, alleen een beetje vreemd lopen, het komt en gaat, slechte momenten komen alleen iets vaker en iets sneller achter elkaar. Het is ook ontzettend moeilijk om te beslissen wanneer het punt is dat het niet meer gaat, maar zolang hij het grootste deel van de dag zelf alles kan, is het in mijn ogen nog te vroeg. En ik ben hier niet alleen, mijn man is er ook nog. Ik ben er al maanden mee bezig omdat ik hem zo veel zie en hij ziet hem niet zo vaak op de slechte momenten. Helaas horen die momenten er wel bij, maar ik vind het zelf nog te vroeg, hoe moeilijk het voor mij ook is om hem zo te zien, zolang hij zelf denkt dat het allemaal wel gaat, en het gaat meestal ook, dan is het nog te vroeg. Hij heeft nog plezier in het leven en als hij op wil staan dan doet hij dat, moeilijk of niet, het zal hem lukken. Hoe kan ik hem stoppen nu hij zo dapper is en zijn wil nog zo sterk is? Vooral, hij heeft geen pijn, en dat telt zo sterk mee. Het was een heel ander verhaal geweest als hij pijn had gehad.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Mag ik je adviseren om zsm een tuig voor hem aan te schaffen? Zoals het nu klinkt (voor mij) heeft z'n voorhand het erg zwaar te verduren om ook de achterkant mee te krijgen en dat brengt weer andere problemen met zich mee (waaronder spierpijn).
Bish heeft een Ruffwear webmaster tuig waarmee ik hem de auto in/uit kan helpen en de trap op en af zodat z'n voorhand minder hard hoeft te werken.
Ook kun je tussen zijn voetkussentjes en rondom ruggengraat masseren om de zenuwen te prikkelen.
Flapper
Vaste gebruiker

Ik ben al aan het oriënteren :) Ik heb zelf een vrij simpele, maar die ligt bij mijn zus, en zij heeft anders nog een autotuig met hele brede banden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

In geval van nood kan je ook nog een brede sjaal of een in de lengte dubbel gevouwen grote handdoek gebruiken.
Onder de lendenen doorhalen en bovenaan de twee uiteinden samen vastpakken.
Scheelt in je rug en je helpt de achterhand een beetje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jori
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jori »

Flapper schreef:Ik ben al aan het oriënteren :) Ik heb zelf een vrij simpele, maar die ligt bij mijn zus, en zij heeft anders nog een autotuig met hele brede banden.
Wij hebben afgelopen maand een Hurta active tuig gekocht. Klinkt nogal gek voor zo`n oude hond een active tuig, maar er zit een soort handgreep aan, zodat je hem indien nodig goed vast kunt houden. Wij gebruiken het om hem vast te kunnen houden als hij over de loopplank de kofferbak in loopt en voor het geval hij eens een trap moet lopen. Het is vrij prijzig, maar was het enige wat ik kon vinden die je aan kunt doen zonder er de voorpoten door te moeten doen. Je doet het over de nek en klikt het aan zijn zijkant dicht.

Groetjes Jori
Flapper
Vaste gebruiker

Ja al die tuigen zijn allemaal ontworpen voor de borstkas, niet voor de achterhand.. het is inderdaad best lastig er een te vinden en ze zijn hartstikke duur :/ Ik vind zo'n CareLift wel erg mooi, maar ook weer 70 euro, en vrij specifiek ook, niet makkelijk 'even' omdoen en kan hem niet later hergebruiken bij mijn herder (of wel, maar laten we hopen van niet).
De Web Master lijkt me tot nu toe nog de beste optie, en anders kom je bij die biko physio brace uit, geen idee waar die te halen valt, maar filmpjes laten toch wel erg goed resultaat zien.. weet alleen niet of dat wel gaat werken, beetje lastig om zoiets in huis te gebruiken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Flapper schreef:Ja al die tuigen zijn allemaal ontworpen voor de borstkas, niet voor de achterhand.. het is inderdaad best lastig er een te vinden en ze zijn hartstikke duur :/ Ik vind zo'n CareLift wel erg mooi, maar ook weer 70 euro, en vrij specifiek ook, niet makkelijk 'even' omdoen en kan hem niet later hergebruiken bij mijn herder (of wel, maar laten we hopen van niet).
De Web Master lijkt me tot nu toe nog de beste optie, en anders kom je bij die biko physio brace uit, geen idee waar die te halen valt, maar filmpjes laten toch wel erg goed resultaat zien.. weet alleen niet of dat wel gaat werken, beetje lastig om zoiets in huis te gebruiken.
Misschien in huis dan toch die handdoek of sjaal?
ranetje schreef:In geval van nood kan je ook nog een brede sjaal of een in de lengte dubbel gevouwen grote handdoek gebruiken.
Onder de lendenen doorhalen en bovenaan de twee uiteinden samen vastpakken.
Scheelt in je rug en je helpt de achterhand een beetje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Flapper
Vaste gebruiker

Er ligt nu een sjaal klaar, lekker zacht niet/rekbaar fleece :) Voorlopig voldoet dat, gisteravond en vanmorgen tijdens het wandelen ging het ook goed, dus het gaat steeds af en aan. Ik merk dat hij meer last heeft van verlammingsverschijnselen als hij zich druk maakt, of als iets hem net teveel is geweest, gister nadat hij in 20 minuten een grote Chewy Stick had verorberd, had hij zich blijkbaar zo ingespannen dat hij meteen daarna weer wankelde, mis stapte en door zijn poten zakte, terwijl hij niet gelopen had. Inspanning op wat voor manier dan ook, maakt het dus erger.
Ik probeer nog uit te zoeken wanneer het precies mis gaat, áls er al een patroon te vinden is, misschien was het puur toeval, of door de manier hoe hij gelegen had tijdens het kauwen.
Er is naar mijn mening erg weinig te vinden over DM, echte ervaringsverhalen, of hoe de ziekte precies verloopt, wat je verwachten kunt, of het kan dat hij de ene dag meer last heeft dan de andere. Dagboeken, weekboeken, maandverslagen. Hoewel hij nu 24/7 onstabiel is en sleept, is hij niet continu verlamd, alleen als hij moe is wordt het blijkbaar erger. Als hij net wakker is, lijkt het veel beter te gaan, einde van de dag gaat het meestal weer slechter.
Is er hier iemand die meer weet over Degeneratieve Myelopathie, of weet waar ik ergens verhalen kan lezen? Ik heb me aangesloten bij een NL groep op facebook, maar nog geen 100 leden en weinig berichten, slechts als het heel slecht gaat, zelden als het goed gaat. Al is dat de natuur van het www, mensen bij wie het slecht gaat, hebben meer behoefte om erover te schrijven dan mensen waarbij het goed gaat.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Zoals ik zei schreef heeft mijn hond het. De Fb groep DM is inderdaad niet erg actief.
Ik zal hier kort mijn ervaring met deze wrede ziekte beschrijven.

In 2011 is DM vastgesteld bij Bish. Destijds nog door uitsluiting, inmiddels is er een DNA test voor beschikbaar. Direct zijn we begonnen met acupunctuur en anabolen icm fietsen. Je hond moet namelijk redelijk actief in beweging komen wil hij iets hebben aan de anabolen. Deze zorgen voor extra spiergroei bij beweging (bij voorkeur zwemmen of fietsen), niet voor spiergroei bij een hond in rust.

Sinds een jaar kan Bish niet meer naast de fiets lopen en hebben we dat vervangen door aquatherapie. Je zou 1x bij een fysiotherapeut of osteopaat op consult kunnen gaan voor advies en/of uitleg over hoe je hond te masseren om z'n gewrichten soepel te houden en te leren hoe je dagelijks zijn zenuwen kann prikkelen.

Vergeet ook niet dat je hond nu echt oud is en dat je daardoor niet het maximale uit zo'n behandeling kan halen waarschijnlijk. Ik zit nu met Bish ook op een punt dat we de achteruitgang door de DM enigszins onder controle lijken te hebben maar hij wordt desondanks toch ouder en gevoeliger voor blessures.
Flapper
Vaste gebruiker

Ik zit nu ook vooral met het feit dat zijn hart het allemaal niet kan bijbenen, hij is zo snel helemaal uitgeput, halverwege het rondje om het blok staat hij al te hijgen en loopt hij alweer een stuk langzamer. We hebben hem nooit medicatie gegeven voor zijn hart omdat het altijd prima is gegaan, maar nu wordt het allemaal een heel klinisch plaatje en ik weet niet of we dat wel willen doorstaan met hem. Ik vergeet absoluut niet dat hij echt echt oud is, daar worden we elke dag aan herinnerd, daarom twijfel ik zo aan al die therapieën, gedoe met de fysio :( Ik ben bang dat het niets voor hem gaat doen.. Als het nou mijn andere hond was geweest, die is altijd vreselijk actief geweest, niet in sport of werken, maar die wil zo graag lekker wandelen, gek doen, daar was het nog 'de moeite' geweest.
Het verscheurt je zo in twijfel he.. wel de boel aanpakken of niet, ik ben bang dat elke behandeling, al is het maar een kleine fysio training, te zwaar is voor hem. En ik wil het hem echt zo gemakkelijk mogelijk maken nu, geen gedoe meer, geen behandelingen meer, alleen maar zorgen dat zijn leven waardig blijft zolang het nog duurt, en als het niet meer waardig is, dan nemen we afscheid :(
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als je nou je eigen berichten doorleest, krijg je dan niet het idee dat je al aardig aan de grens van waardig leven komt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bishy
Zeer actief

Het blijft moeilijk . Ik heb al paar keer mn hond gedacht dat te hard achteruit ging en dan loopt hij ineens weer maandenlang als een trein.
Flapper
Vaste gebruiker

Als ik hem zo zie... nee nog niet, het gaat het grootste deel van de dag goed, dan kan hij de trap op en af, kan zelf naar buiten lopen, kan alles, al is het instabiel. Hij zelf heeft er geen erg in, kijkt soms verbaasd achterom als het niet lukt. En het zijn extremen wanneer het niet gaat, maar hooguit 1 keer per dag dat hij niet meer kan lopen. Ik vind hem gewoon heel zielig, terwijl hij dat zelf absoluut niet vind en gewoon door gaat waar hij mee bezig is. Hij heeft geen pijn, dat is wat ik in mijn achterhoofd moet houden.
Maar ik vind het gewoon heel moeilijk in te schatten, hij is niet meer zoals vroeger, maar eerlijk, dat is hij al jaren niet meer, hij is oud, hoort erbij dat hij rustiger is en minder doet. En ik wil niet dat hij verlamd raakt, maar ik wil ook niet te vroeg afscheid van hem nemen, straks gaat hij nog maanden mee zonder grote problemen. Zijn leven is nu nog waardig.
Afbeelding
Flapper
Vaste gebruiker

Bishy schreef:Het blijft moeilijk . Ik heb al paar keer mn hond gedacht dat te hard achteruit ging en dan loopt hij ineens weer maandenlang als een trein.
Ja precies, van t weekend dacht ik echt dat ik hem kwijt was, maar dan zie je hem nu en denk je, joh, zo slecht gaat het helemaal niet
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Begin 2x per dag eens met kriebelen tussen de kussentjes van z'n achterpoten, halve minuut ofzo. Als hij terug trapt zit je goed :ok:s
Flapper
Vaste gebruiker

Ik was al begonnen met wat masseren aan de zijkanten van zijn ruggengraat en zijn poten, heeft ie weinig van door volgens mij, gaat gewoon slapen hihi
Pootjes kriebelen zal ik wel even gaan uittesten :) weet eigenlijk niet of hij tegen kietelen kan :p
Afbeelding
Flapper
Vaste gebruiker

Ja hij trekt zijn poten weg als ik daar kriebel, voelt het nog wel dus :) links reageert hij alleen minder duidelijk dan rechts, maar dat is ook het been waar hij mee begon met slepen en struikelen, en dat is ook het been wat het meest verlammingsverschijnselen heeft.
Afbeelding
Flapper
Vaste gebruiker

We hebben een tweedehands Help Em Up harnas gevonden op internet, even antwoord van de adverteerder afwachten. Heb het vanavond geprobeerd met een sjaal onder zijn buik/lendenen met de trap op lopen, hoewel hij eerst niets moest weten van die sjaal onder zich, ging hij als een speer de trap op, hoeveel verschil kan een klein beetje steun maken! Dus hopen dat de adverteerder hem nog heeft, want hij lijkt me echt ideaal. Ook apart te gebruiken, voorkant los van achterkant, en ze zijn geschikt voor 24/7 gebruik. Hij is nog bijna als nieuw, voorkant helemaal nieuw.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik vind je een lieve schat maar als het mijn hond was, was hij er al een tijdje niet meer :ugh:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

tekkel schreef:Ik vind je een lieve schat maar als het mijn hond was, was hij er al een tijdje niet meer :ugh:
Idd! Toen bij Q door Mandigers uiteindelijk ruggenmergkanker werd geconstateerd, en maximaal nog een half jaar te leven had, was Rob boos dat hij Q had laten bijkomen. (Was niets over afgesproken hoor). Nog ver voor een half jaar nadien hebben we hem laten gaan.
Ja, hij had zijn mindere en goede dagen maar we wisten wat hem te wachten stond.

Edit: 'ver' toegevoegd.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Asterix schreef:
tekkel schreef:Ik vind je een lieve schat maar als het mijn hond was, was hij er al een tijdje niet meer :ugh:
Idd! Toen bij Q door Mandigers uiteindelijk ruggenmergkanker werd geconstateerd, en maximaal nog een half jaar te leven had, was Rob boos dat hij Q had laten bijkomen. (Was niets over afgesproken hoor). Nog ver voor een half jaar nadien hebben we hem laten gaan.
Ja, hij had zijn mindere en goede dagen maar we wisten wat hem te wachten stond.

Ja, hoe zeggen ze dat zo mooi: liever een week te vroeg dan een dag te laat......
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Asterix
Zeer actief

tekkel schreef:
Asterix schreef:

Ja, hoe zeggen ze dat zo mooi: liever een week te vroeg dan een dag te laat......
Juist.
Afbeelding Afbeelding

Flapper
Vaste gebruiker

Jullie zullen vast heel lief zijn, maar Kira is niet ziek-ziek, hij heeft geen pijn en is hartstikke gezellig. Dat vind ik heel wat anders :/ het is altijd een andere situatie als je er zelf in zit, het is een rotziekte, maar we laten het echt niet zover komen dat hij er echt ongemak van heeft, oftewel permanente verlamming ipv soms en permanent incontinent ipv heel soms een ongelukje.
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Flapper schreef:Jullie zullen vast heel lief zijn, maar Kira is niet ziek-ziek, hij heeft geen pijn en is hartstikke gezellig. Dat vind ik heel wat anders :/ het is altijd een andere situatie als je er zelf in zit, het is een rotziekte, maar we laten het echt niet zover komen dat hij er echt ongemak van heeft, oftewel permanente verlamming ipv soms en permanent incontinent ipv heel soms een ongelukje.
Ik probeer je nergens naartoe te praten maar soms incontinent is voor een hond rete vervelend + de ziekte die ze heeft.
Onze Q strompelde ook nog leuk in de rondte. Het afscheid was intens moeilijk. Hij stapte (adrenaline) vrolijk bij de DA naar binnen zonder dat je wat aan hem zag; Af en toe patsen tegen een reu die zich opdrong. Niets aan te zien. Zo heb ik nog veel meer voorbeelden.
Uiteraard kan ik, of wie dan ook, niet iets voor je beslissen. Je kan het als aanname nemen :wink:
Afbeelding Afbeelding

Bishy
Zeer actief

Hoe gaat het nu? :roos:
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

De ene hond is de andere niet en het ene baasje is de andere niet.

Voor onze Joy* was ik tevreden zolang ze zich in en om het huis zelfstandig kon voortbewegen. Naar boven lopen kon ze de laatste maanden van haar leven niet meer maar dat maakte niet uit, ze mocht toch niet boven komen. Overal in huis lagen kleden om haar wankele pootjes houvast te bieden. Als we eten gingen klaarmaken riepen we haar eerst rustig naar de keuken om de sprint en buiteling die anders gegarandeerd volgden te voorkomen. Met kleine aanpassingen heeft ze het nog goed naar haar zin gehad.

Ik denk dat zo'n leven voor onze actieve, graag buiten en speelse Ginny een hel zou zijn. Zij is geen hond om rustig oud en wankel te worden, eigenlijk is zij een hond om in het harnas te sterven. Actief tot de laatste minuut.

Heel veel sterkte en geniet van je Kira. Een oude hond hoeft niets maar mag (bijna) alles!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Flapper
Vaste gebruiker

Hoihoi

Het gaat nu redelijk, af en aan, soms beter, soms slechter. Hij is inmiddels volledig gewend aan zijn harnas en zijn schoentjes, gaat er netjes voor staan en steekt zijn hoofd door het gat aan de voorkant en blijft ook staan tot hij vast zit. Wat een heerlijkheid is die help-em-up, scheelt zoveel met trap op en wandelen ook, hij loopt redelijk normaal, alleen als we langer dan 10 minuten lopen, zakt hij wel weg met zijn achterpoten, zet ze weer raar neer of sleept ze half achter hem aan. Nu ook voor het eerst gehad dat ontlasten niet goed lukte omdat hij niet gehurkt zat, maar op de bovenkant van zijn voeten, zowel links als rechts, heeft ie gewoon niet door :/

Femmel, precies zoals je zegt, ik denk dat ik het mijn herder niet aan hoef te doen, die is zo actief gebleven al die jaren, is 10 maar gedraagt zich alsof ie een jaar oud is. Maar Kira is altijd rustig en lui geweest, die vind dit allemaal prima.

Zaterdagochtend was kira mee naar het werk van mijn man (garage) en hij is de hele ochtend wakker geweest, achter hem aan te banjeren, steeds in de kofferbak van de auto's willen springen (wat natuurlijk niet meer gaat) en er ook weer uit willen springen (wat uhm, ook niet gaat, de landing was erg hard, dus hij heeft nu schaafwonden op zijn voorpoten, niets aan over gehouden gelukkig)
En bij thuiskomst liep hij nog steeds, al was het slepend en zijn voeten wat raar neer zetten.

Af en aan, over het algemeen nog heel goed, zeker met die schoentjes, veel meer grip, en in combinatie met het harnas heeft hij een veel betere balans en lijkt hij zijn poten ook beter neer te zetten.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Flapper schreef:Hoihoi

Het gaat nu redelijk, af en aan, soms beter, soms slechter. Hij is inmiddels volledig gewend aan zijn harnas en zijn schoentjes, gaat er netjes voor staan en steekt zijn hoofd door het gat aan de voorkant en blijft ook staan tot hij vast zit. Wat een heerlijkheid is die help-em-up, scheelt zoveel met trap op en wandelen ook, hij loopt redelijk normaal, alleen als we langer dan 10 minuten lopen, zakt hij wel weg met zijn achterpoten, zet ze weer raar neer of sleept ze half achter hem aan. Nu ook voor het eerst gehad dat ontlasten niet goed lukte omdat hij niet gehurkt zat, maar op de bovenkant van zijn voeten, zowel links als rechts, heeft ie gewoon niet door :/

Femmel, precies zoals je zegt, ik denk dat ik het mijn herder niet aan hoef te doen, die is zo actief gebleven al die jaren, is 10 maar gedraagt zich alsof ie een jaar oud is. Maar Kira is altijd rustig en lui geweest, die vind dit allemaal prima.

Zaterdagochtend was kira mee naar het werk van mijn man (garage) en hij is de hele ochtend wakker geweest, achter hem aan te banjeren, steeds in de kofferbak van de auto's willen springen (wat natuurlijk niet meer gaat) en er ook weer uit willen springen (wat uhm, ook niet gaat, de landing was erg hard, dus hij heeft nu schaafwonden op zijn voorpoten, niets aan over gehouden gelukkig)
En bij thuiskomst liep hij nog steeds, al was het slepend en zijn voeten wat raar neer zetten.

Af en aan, over het algemeen nog heel goed, zeker met die schoentjes, veel meer grip, en in combinatie met het harnas heeft hij een veel betere balans en lijkt hij zijn poten ook beter neer te zetten.
ik vind dit toch wel heftig klinken hoor. zou mijn keuze denk ik niet zijn.
Flapper
Vaste gebruiker

Tja het is al lastig genoeg.. Het is heel heftig om te zien ja, maar deze ziekte is ook heel heftig, maar vooral voor het baasje, want hij zelf heeft wat dat betreft gewoon niet door dat hij iets geks doet met zijn achterkant. Bovendien wandelt hij niet vaak meer, grotendeels omdat hij er gewoon geen zin in heeft. Het hangt zo van de hond zelf af, een luie hond maak je niet blij met lange wandelingen.
En kijk, ik vind sommige bulldogs zielig als die een wandeling moeten maken, flink te hijgen omdat hij geen lucht krijgt vanwege een te korte neus. Of een Chihuahua die pups met een veel te groot hoofd moet baren (of willens en wetens een keizersnee en dus het leven van de moeder in gevaar brengen alleen maar zodat er nog meer van dat soort honden komen). Ik zeg dan ook niet tegen de baas dat het mijn keuze niet zou zijn, of dat ze de hond beter in kunnen laten slapen of wat ook. Het is niemands keuze, deze ziekte, het is heftig genoeg zonder deze opmerkingen :( We proberen hier zo waardig mogelijk mee te leven, voor hem waardig, en als hij de hele dag op zijn mand mag blijven liggen, zul je hem niet horen klagen. Klagen doet hij wel als hij moet wandelen, omdat hij het niet leuk vind. Want zoals ik OOK schreef, hij heeft de hele ochtend achter zijn baas aan gelopen, en bij thuiskomst ging hij pas wat lastiger lopen. Als hij wandelingen niet leuk vind, hoeft dat niet, hij mag in de tuin zijn behoeftes doen en als hij mee wil wandelen, dan mag dat. maar eerlijk, meestal heeft hij er gewoon geen zin in.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Flapper schreef:........Het is niemands keuze, deze ziekte, het is heftig genoeg zonder deze opmerkingen .......
Nou ja, ik lees in je openingspost, dat je twijfelt, hoe lang je zo door moet gaan. Wat natuurlijk ook moeilijk te bepalen is en de grens ligt bij iedereen anders. Als ik dan je vorige post lees, dat de hond zijn poten schaaft, omdat hij zo graag de baas wil volgen en dat fout gaat, en dat hij over zijn poten poept...
Dat zou voor mij over de grens zijn.

Maar ik wil je zeker niet kwetsen of een rotgevoel bezorgen. Sterkte met de hele situatie :roos:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”