Moderator: moderatorteam
Beide een open gehemelte en er wordt al gesproken over een nestherhaling, want het ligt volgens de DA niet aan de ouders en is een volgende keer met folium supplement te voorkomen.Eilfy schreef:Beide pups open gehemelte?
Wat een nachtmerrie... ik snap dat dit verschrikkelijk moeilijk moet zijn maar hoop dat je zo snel mogelijk de kracht vindt om de beslissing te nemen om de pups in te laten slapen. Ze hebben geen toekomst en lijden nu.
Heel erg veel sterkte in ieder geval
Nee.beatje schreef:Nu weet ik weinig van fokken,dus het is meer een vraag aan de gene die er wel wat van weten.
Ik lees dat de puppy's bleu merle waren(overigens een favoriete kleur van mij) maar kan dat niet de reden zijn van het open gehemelte?
Mij is verteld dat als beide ouders drager van dat gen zijn dat je dan dit soort afwijkingen kan krijgen.
De hond hoeft dus niet die kleur te hebben ,maar kan dus wel het gen hebben.
Dit ging trouwens over chi's ,dus ik weet niet in hoever het betrekking heeft tot andere rassen.
Maar het is wel kut dat het je gebeurt als je zo uitgekeken heb naar je eerste nest.
een hond kan geen drager zijn van merle.beatje schreef:Ken jij beide ouders dan,dan je zo zeker weet dat ze geen drager zijn van het Merle gen? Mij is verteld dat je het aan het uiterlijk niet kan zien,daarom is het handig als je de afstamming kent.
Kan je testen op erfelijkheid dan?
Dat klopt inderdaad en heeft dan te maken met de gemaakte combinatie van beide ouderdieren, maar het betekent verder niet dat een hond merle kan dragen zonder het te tonen. Even los van ghost merle/hidden merle waarbij het merle zich in slechts zulke geringe mate uit dat het niet direct opvalt, maar die honden zijn genetisch dus gewoon merle. Bandolero's uitleg hierboven klopt, de informatie die jij eerder hebt ontvangen klopt niet.beatje schreef:Dan heb ik me verkeerd in laten lichten of het verkeerd begrepen.IK dacht dat honden die zelf geen merle zijn wel merle pups geboren konden worden en vica versa dat uit een nest met merle's ook effen of bonte pups kunnen zitten.
TS heeft al van meerdere mensen bovenstaande adviezen gekregen, ook van mij. Ik snap heel goed, dat het erg moeilijk is om de knoop door te hakken, en dat ze hangt aan het leven van de pups en de kleinste beetjes hoop, maar hoe langer ze wacht hoe moeilijker het wordt, voor zowel haarzelf als voor de teef. Voor iedereen zou het moeilijk zijn dit mee te maken, zeker als het een eerste nestje is, ik vind het ontzettend sneu voor TS Zelf heb ik in mijn 2e nestje een pupje gehad met schisis. Afgezien daarvan, een prachtig en sterk teefje, maar ik heb haar in laten slapen en daar nooit ook maar een moment spijt van gehadTamara/Bayko schreef:beatje schreef:D
Verder hoop ik dat, indien het verhaal over de open gehemeltes klopt, TS zo verstandig is de overgebleven pups z.s.m. in te laten slapen en geen tweede nestje te doen met haar teef of in ieder geval niet in combinatie met dezelfde reu.
Roxywoezel schreef:In ieder geval gigantisch veel sterkte voor ts.
Wat zal ze het zwaar hebben!
Ja ik kan er niet over oordelen, gezien ik niet alle ins en outs weet.crutz schreef:Roxywoezel schreef:In ieder geval gigantisch veel sterkte voor ts.
Wat zal ze het zwaar hebben!
Nou gezien ze een nestherhaling overweegt wens ik vooral de teef en de toekomstige pups veel sterkte
Ligt maar net aan de oorzaak van het open gehemelte of je dat wel of niet weer moet doen.Tamara/Bayko schreef:en geen tweede nestje te doen met haar teef of in ieder geval niet in combinatie met dezelfde reu.
't is enorm triestig...Labjesfan schreef: Waarom dan niet ingrijpen ? Dit is voor de pups ook niet leefbaar denk ik