Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Castratie

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind dit een flutreden daarom reageerde ik erop.
Vrouwtje Knecht schreef:
Maar wandelen met een groep honden zonder dat je jouw hond moet corrigeren om patsergedrag of omdat de andere op drie poten lopen zou ook heel fijn zijn.
En dat heeft niks met caro te maken die een geflipte hond in huis had.
Voor bovenstaande redenen zijn genoeg andere oplossingen imo.
Niks meer en niks minder
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

laeken schreef:Castreren kan prima uitpakken, maar heel fanatiek worden en net gaan doen of het alleen maar voordelen heeft is minstens net zo bizar als heel fanatiek gaan doen tegen castratie.
Helemaal gelijk heb je hoor, maar je draait de zaak voor het gemak wel even helemaal om. Er is namelijk helemaal niemand in dit hele topic die fanatiek aan het doen is geweest of er alleen maar voordelen zitten aan het castreren. In tegendeel. Wat wél aan de hand is, zoals zo vaak, is dat iemand een vraag stelt die helemaal niet gaat over het wel of niet castreren an sich, en waar dan een halve kudde forum-anticastratiefarizeërs (altijd precies dezelfde, bovendien) opduikt, alleen omdat ze het tot hun heilige plicht beschouwen om maar zoveel mogelijk honden voor zo'n afgrijselijke castratie te behoeden (het wordt zowat letterlijk gezegd, haha, "anders had Knecht zijn ballen nog gehad").
De nadelen van castratie wordt door dit clubje dusdanig in het absurde getrokken dat pas ná al die onzinnige voorspellingen over hoe slecht het wel niet gaat aflopen met Knecht, een aantal mensen even reageert met hun eigen ervaringen waarbij het in veruit de meeste gevallen dik mee bleek te vallen. Dat is niet fanatiek doen of castratie alleen maar voordelen heeft, dat is gewoon de ervaring van mensen die persoonlijk beleefd hebben dat de weerbarstige werkelijkheid zich niet persé voegt naar de door voornoemde anti-castratiefarizeërs verzonnen theorietjes. Om meteen een voorbeeld te geven: jouw theorie over de toekomstige gewrichtsproblemen, ik quote je even:
Grote honden met aanleg voor gewrichtsproblemen krijgen veel sneller last als ze gecastreerd zijn. <knip> Dagen pijn aan je gewrichten terwijl je met fikse spieren duidelijk minder last zou hebben gehad.
Ja, labradorteven die jong gecastreerd zijn lopen bijvoorbeeld meer risico op problemen met de voorste kruisbanden. Heeft waarschijnlijk te maken met conformationele veranderingen (langer doorgroeien) en een bepaalde beschermende werking van oestrogeen (hoewel hier nog discussie over is, bij vrouwelijke atleten blijken hoge concentraties oestrogeen juist een risicofactor te vormen namelijk).
Maar om nu net te gaan doen of Knecht nu opeens een verschrikkelijk hoog risico op gewrichtsproblemen loopt is dus absurd, geen ander woord voor. Als hij gezonde gewrichten heeft dan verandert dat echt niet meer, en waren zijn gewrichten al slecht dan is gewoon normaal slank houden (en nee, geen enkele hond wordt dik op 10 brokjes per dag, ook gecastreerde honden niet) en voldoende beweging geven ruim genoeg om de kans op problemen tot normale proporties te reduceren. Net als wanneer hij niet gecastreerd was, dus.

Dus.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:[(en nee, geen enkele hond wordt dik op 10 brokjes per dag, ook gecastreerde honden niet) en voldoende beweging geven ruim genoeg om de kans op problemen tot normale proporties te reduceren. Net als wanneer hij niet gecastreerd was, dus.

Dus.
Dus... Dusty werd dat dus wel... op 10 brokjes. Die werd nog dik van lucht. En dat was echt niet de enige alleen al gezien de reacties van anderen hier op het forum.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

malinois schreef:
CKS schreef:[(en nee, geen enkele hond wordt dik op 10 brokjes per dag, ook gecastreerde honden niet) en voldoende beweging geven ruim genoeg om de kans op problemen tot normale proporties te reduceren. Net als wanneer hij niet gecastreerd was, dus.

Dus.
Dus... Dusty werd dat dus wel... op 10 brokjes. Die werd nog dik van lucht.
Dus. Had je rijk kunnen worden want dan had jij het perpetuum mobile uitgevonden. Gratis energie :ok: Jij mag dat best geloven hoor, maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat zij tóch toch meer te eten kreeg dan jij altijd beweert. Ofwel omdat jij of iemand anders bij jou thuis haar extra gaf, ofwel omdat zij zelf de weg tot de voertrommel gevonden had. Maar dik worden op (letterlijk) tien brokjes kan dus gewoon niet, omdat dat biologisch-chemisch gewoon niet kan. Prima voorbeeld dus van het tot in het absurde uitvergroten van een nadeel wat natuurlijk wél bestaat (lagere energiebehoefte waardoor overgewicht sneller op de loer ligt).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:
malinois schreef:

Dus.
Dus... Dusty werd dat dus wel... op 10 brokjes. Die werd nog dik van lucht.
Dus. Had je rijk kunnen worden want dan had jij het perpetuum mobile uitgevonden. Gratis energie :ok: Jij mag dat best geloven hoor, maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat zij tóch toch meer te eten kreeg dan jij altijd beweert. Ofwel omdat jij of iemand anders bij jou thuis haar extra gaf, ofwel omdat zij zelf de weg tot de voertrommel gevonden had. Maar dik worden op (letterlijk) tien brokjes kan dus gewoon niet, omdat dat biologisch-chemisch gewoon niet kan. Prima voorbeeld dus van het tot in het absurde uitvergroten van een nadeel wat natuurlijk wél bestaat (lagere energiebehoefte waardoor overgewicht sneller op de loer ligt).
Tuurlijk ik ben achterlijk... :ok: Maar nee dus meer beweging en veel minder eten... dik worden van lucht. Ja dat kan dus wel degelijk. En nee er was niets anders in huis, ik heb nooit iets aan snoepjes in huis ook nooit gehad.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds wordt ook dik van lucht, zij is nog steeds intact. Krijgt ook maar bitter weinig eten, soms vind ik het zelfs gewoon zielig als ik weer een poosje minder moeten geven omdat ze weer aangekomen is, nu vb nadat ik een week ben weggeweest en ze door iemand anders eten kreeg waardoor ze weer is aangekomen.

Aanleg zal ook wel een rol spelen, dat heb je bij mensen ook immers. Mensen die alles mogen eten en mensen die niets mogen eten zonder dat het blijft plakken.
CKS
Zeer actief

malinois schreef:dik worden van lucht. Ja dat kan dus wel degelijk.
Van lucht of van tien brokjes, je mag het van mij geloven maar het kan dus niet. Omdat alleen al de energie die nodig is voor het in stand houden van de lichaamstemperatuur veel meer is dan wat er in tien brokjes zit (of hebben we het over een hagedis? Dan kan het wel, misschien). Maar een hond van zeg 20 kg heeft als absoluut minimum ongeveer 520 kcal per dag nodig, zeg 180 gram light-brokjes of 130 gram energierijke premium-brokken. En dan hebben we het over een hond die geen enkele beweging krijgt (in een kooitje opgesloten zit en alleen maar ligt te slapen). En dan zijn die 520 kcal precies genoeg om te voorkomen dat de hond zijn eigen reserves aan moet spreken om de normale fysiologische processen in stand te houden. Minder kán dus gewoon niet, een gewone gezonde hond met normale beweging heeft ongeveer het dubbele nodig zelfs.

Je mag van mij blijven geloven hoor, dat het waar is van die tien brokjes. Maar een genuanceerd gesprek gebaseerd op de objectieve werkelijkheid voeren is er niet bij dan natuurlijk.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:ongecastreerde relax is na haar nestje ook plots veel verdikt, ze verdikt momenteel zelfs erger dan al mijn gecastreerde teven.
Bij Ds is het denk ik ook begonnen na haar nest nu je dit zegt. Als jonge hond had ze daar in elk geval geen last van.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:
Van lucht of van tien brokjes, je mag het van mij geloven maar het kan dus niet. Omdat alleen al de energie die nodig is voor het in stand houden van de lichaamstemperatuur veel meer is dan wat er in tien brokjes zit (of hebben we het over een hagedis? Dan kan het wel, misschien). Maar een hond van zeg 20 kg heeft als absoluut minimum ongeveer 520 kcal per dag nodig, zeg 180 gram light-brokjes of 130 gram energierijke premium-brokken. En dan hebben we het over een hond die geen enkele beweging krijgt (in een kooitje opgesloten zit en alleen maar ligt te slapen). En dan zijn die 520 kcal precies genoeg om te voorkomen dat de hond zijn eigen reserves aan moet spreken om de normale fysiologische processen in stand te houden. Minder kán dus gewoon niet, een gewone gezonde hond met normale beweging heeft ongeveer het dubbele nodig zelfs.

Je mag van mij blijven geloven hoor, dat het waar is van die tien brokjes. Maar een genuanceerd gesprek gebaseerd op de objectieve werkelijkheid voeren is er niet bij dan natuurlijk.
Ik weet wat ik mijn hond gevoerd heb, en mijn DA ook... dus als jij dat niet wil geloven is dat niet mijn probleem. Als ik de waarheid maar weet..
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Annedee »

Ik denk dat de meeste mensen die hier op het hondenforum komen, toch het beste met hun hond voorhebben en zeker niet lichtvaardig castraties laten uitvoeren. Als ik de reacties zo lees is er over het algemeen heel lang gewikt en gewogen voor er een beslissing is genomen. Dus niet zoals helaas ook gebeurt, hups na de eerste loopsheid of met 7 à 8 maanden naar de da en de hele boel er maar uit laten halen.

Ook wij hebben Hajo pas met ruim 4 jaar laten castreren na eerst chemische castratie uitgeprobeerd te hebben.
En het beest knapte er gewoon zo van op, hij zat zichzelf niet meer in de weg, at gewoon en werd niet helemaal meer dol als hij maar een staartpuntje zag van een andere reu. Ook de onstoken piemel waar hij zelfs antibiotica voor kreeg verdween.

Het was geen kwestie van niet opvoeden en/of niet gehoorzamen dat ging prima. En nu is het helemaal een heerlijke hond waar we vaak complimenten voor krijgen vanwege zijn hoffelijke gedrag tegenover allerlei honden.

En natuurlijk moet je wel opletten met dikker worden maar ik denk dat je dat gewoon met veel honden hebt, ze houden over het algemeen allemaal van (veel) eten, en daar moet je als baas altijd alert op zijn. En ja de beruchte plofvacht, dat is een risico en ik moet eerlijk zeggen dat we daar het meeste over nagedacht/gewikt hebben.

Inderdaad is de vacht veranderd en wat voller geworden, maar in ons geval gelukkig heel goed bij te houden. Nogmaals, wij hebben er zeker geen spijt van, het is jammer dat men zo aanvallend reageert zonder verder de omstandigheden te kennen.
Laat elkaar toch in zijn waarde, je kan mensen toch ook voorlichting geven of waarschuwen zonder dat wijzende vingertje?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:
CKS schreef:

Ik weet wat ik mijn hond gevoerd heb, en mijn DA ook... dus als jij dat niet wil geloven is dat niet mijn probleem. Als ik de waarheid maar weet..
ik ga er niet eens meer tegenin :roll:
je mag hier wel van leer trekken blijkbaar als je pro castratie bent, maar als je ertegen bent heb je je mond maar te houden en/of word je van leugens beschuldigd.
nou ja het zal!
dus!!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

malinois schreef:

Dus.
Dus... Dusty werd dat dus wel... op 10 brokjes. Die werd nog dik van lucht. En dat was echt niet de enige alleen al gezien de reacties van anderen hier op het forum.
En toch gebeurd dat niet zo vaak als je steeds beweert:
viewtopic.php?f=29&t=218013&hilit=castratie

106 honden niet tegenover 36 honden wel. De meerderheid is dus niet dikker geworden.
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”