Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
van twee tot acht weken
Moderator: moderatorteam
- sonja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
- Aantal honden: 2
van twee tot acht weken
Een week geleden heb ik een teefje overgenomen van een fokker. De afspraak is , dat ze nog 1 of 2 nestjes krijgt en dan komt ze op mijn naam. Over een klein jaar zou er een nest kunnen komen en de fokker geeft mij de keus...of de teef bevalt bij haar en blijft bij haar tot alle pups weg zijn, of het nest mag met twee weken(als alles lekker vlot en goed verloopt) met mij mee naar huis zodat ik de pups verzorg en moeder weer thuis is. Nu ben ik is goed aan het uitzoeken wat dat inhoud. Hoe intensief is het, met voeden, moet je er s'nachts nog vaak uit, gaat dit samen met mijn huishouden.....allemaal vragen. Tuurlijk heb ik het er nog met de fokker over maar wil ook graag horen hoe andere dit ervaren. Haar manier hoeft niet mijn manier te worden. Ik werk zelf niet, moet alleen mijn zoon van en naar school brengen en kan verder thuis zijn. En natuurlijk is mijn man ook meer dan bereid om te helpen. Dus mijn vraag, wat haal ik me op mijn hals en is het in mijn thuis situatie te doen?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: van twee tot acht weken
Waarom pups van 2 weken oud gaan verhuizen. Als het om het comfort vd teef gaat zou ik zeggen ook bij jou bevallen....
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Overigens snap ik dat de fokker de bevalling thuis wil als de afstand tussen jullie te groot is om zelf snel te kunnen helpen, maar dan zou ik na afloop ook niet meer met de pups gaan slepen.
- sonja
- Zeer actief
Ook 1 van de dingen waar ik over na denk. Teef heeft al een nest gehad zonder problemen of hulp. Echt een supermoeder. Weet ook zeker dat de fokker ermee instemd als ik dat wil maar ben zelf erg huiverig over de eerste twee weken...leest verhalen over alles wat er dan mis kan gaan. Weet niet of ik het kan even kort gezegt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
en zijn er geen mensen dicht bij jou in de buurt die zouden kunnen bijstaan? ik zou OF de teef bij jou laten bevallen en dus de hele bups bij jou laten OF de teef naar de fokker brengen en tot de pups uitvliegen ze daar laten. Gesleep met zulke jonge pups zou ik echt niet doen.

Dag monster... *14-01-2016
- sonja
- Zeer actief
Ze woont zo'n twee uur bij mij vandaan. Het is dus, of alles bij mij met een telefonische hulplijn. Of alles bij haar maar wel 8/9 weken zonder hond.... haar tussen oplossing was, als alles soepel gaat, met een week of twee drie bij mij. Dit gaat pas over een tijdje spelen maar ben er even goed over aan het nadenken.
- sonja
- Zeer actief
Ik heb een buurvrouw die veel helpt bij een andere fokker die altijd kan helpen, en natuurlijk mijn da.
Het lijkt me alleen zo kwetsbaar als ze zo klein zijn en heb het nog nooit zelf gedaan, en nestje. Lijkt me ook heeeeeeel veel werk hahaha niet erg, maar wil wel weten waar ik aan begin.
Het lijkt me alleen zo kwetsbaar als ze zo klein zijn en heb het nog nooit zelf gedaan, en nestje. Lijkt me ook heeeeeeel veel werk hahaha niet erg, maar wil wel weten waar ik aan begin.
Laatst gewijzigd door sonja op 05 jun 2014 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
nou, dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn. Niks geen hond verhuizen en de boel mooi bij jou laten. Je moet je ook niet teveel focussen op doemverhalen he. Natuurlijk gaan er vaak zat dingen fout, maar net zo vaak gaat het ook gewoon goed.

Dag monster... *14-01-2016
- sonja
- Zeer actief
Maar hoe zien die 8 weken er dan uit? Tuurlijk weet ik wel het 1 en ander en heb ookal veel gelezen, maar hoe verlopen de dagen. Heb je nog tijd voor je boodschappen hahaha. Kan je af en toe een half uurtje je kind halen of brengen. Hoe ziet je dag eruit met een nest in huis?
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik heb Ziva ook op fokkersvoorwaarden en haar fokker woont wat verder dan 2 uur hier vandaan ( Tsjechië
)
Alles is altijd met goed overleg gegaan , ook de keuze voor de dekreu
Al was dat niet zo moeilijk want wij kwamen beiden met dezelfde aan haha
Ik ben zelf met haar gaan dekken , er was wel een vriend mee die veel ervaring met dekkingen heeft
Ze is hier ook gewoon bevallen , kon hem wel altijd bellen als t nodig was
Maar heb een vriendin die al meerdere bevallingen heeft gedaan en die is hier geweest
Nu hebben we echt een super bevalling gehad hoor , hebben niets hoeven doen behalve 2x een naveltje afgebonden , wat slijm gezogen en eentje is hier voor de deur geboren
Ze moest plassen en mee dat ik de deur uit stap ligt er ineens een pup
En niks geen wee gezien toen
En zo heeft ze de eerste 3 in 10 min naar buiten gewerkt , en heeft ze er in totaal 8 uur over gedaan ( 11 pups )
Pups zijn nu 3 dagen oud en groeien als kool, eentje is door een ongelukje overleden , de rest is alive and kicking
Letterlijk want t is me n stelletje , dat word nog wat als die straks groter zijn

Alles is altijd met goed overleg gegaan , ook de keuze voor de dekreu
Al was dat niet zo moeilijk want wij kwamen beiden met dezelfde aan haha
Ik ben zelf met haar gaan dekken , er was wel een vriend mee die veel ervaring met dekkingen heeft
Ze is hier ook gewoon bevallen , kon hem wel altijd bellen als t nodig was
Maar heb een vriendin die al meerdere bevallingen heeft gedaan en die is hier geweest
Nu hebben we echt een super bevalling gehad hoor , hebben niets hoeven doen behalve 2x een naveltje afgebonden , wat slijm gezogen en eentje is hier voor de deur geboren
Ze moest plassen en mee dat ik de deur uit stap ligt er ineens een pup

En niks geen wee gezien toen
En zo heeft ze de eerste 3 in 10 min naar buiten gewerkt , en heeft ze er in totaal 8 uur over gedaan ( 11 pups )
Pups zijn nu 3 dagen oud en groeien als kool, eentje is door een ongelukje overleden , de rest is alive and kicking
Letterlijk want t is me n stelletje , dat word nog wat als die straks groter zijn
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Je woont te ver uit elkaar om het samen te doen lijkt mij. Ik snap best dat je huiverig bent om het helemaal zelf te doen en goed dat je je inleest want het is niet niks om een nest 8 weken te hebben. Daar gaat veel tijd in zitten, maar die dingetjes die jij noemt gaan uiteraard gewoon door.
Maar de fokker begrijp ik ook niet zo goed, hoe gaat die dat regelen met de verkoop? De mensen eerst bij haar ontvangen en daarna naar jou sturen om pups te kijken?
Dit zijn dingen waar vantevoren over nagedacht had moeten worden. Wij hebben best een aantal teefje bij vrienden wonen maar ze komen toch echt hier naar toe om (eenmalig) een nestje te krijgen.
Maar de fokker begrijp ik ook niet zo goed, hoe gaat die dat regelen met de verkoop? De mensen eerst bij haar ontvangen en daarna naar jou sturen om pups te kijken?
Dit zijn dingen waar vantevoren over nagedacht had moeten worden. Wij hebben best een aantal teefje bij vrienden wonen maar ze komen toch echt hier naar toe om (eenmalig) een nestje te krijgen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Een kennis van mij fokt, en zij woont in een behoorlijk prikkelarme omgeving.,de pups worden altijd bij haar thuis geboren, en als ze zo'n 5 weken oud zijn verhuist zij met de pups en moederhond naar vrienden die elders wonen waar wel veel prikkels zijn van straatgeluiden, verkeer en aanloop van allerlei mensen. Dat bevalt haar erg goed want ze heeft het op deze manier al een keer of 4 gedaan nu.
Pups van 2 weken oud en hun moeder zou ik niet snel verhuizen trouwens. In jouw situatie zou ik de moederhond gewoon bij jou thuis laten bevallen als je dat ziet zitten, en telefonische hulp of skype of iets dergelijks gebruiken om met de fokker te kunnen overleggen tijdens de bevalling, met een dierenarts die dag en nacht beschikbaar is achter de hand.
Als je het niet aandurft zou ik je teefje van voor de geboorte van de pups tot aan het moment dat de pups zijn uitgevlogen bij de fokker laten verblijven.
Pups van 2 weken oud en hun moeder zou ik niet snel verhuizen trouwens. In jouw situatie zou ik de moederhond gewoon bij jou thuis laten bevallen als je dat ziet zitten, en telefonische hulp of skype of iets dergelijks gebruiken om met de fokker te kunnen overleggen tijdens de bevalling, met een dierenarts die dag en nacht beschikbaar is achter de hand.
Als je het niet aandurft zou ik je teefje van voor de geboorte van de pups tot aan het moment dat de pups zijn uitgevlogen bij de fokker laten verblijven.
- sonja
- Zeer actief
De fokker werkt met wachtlijsten en daar kom je pas op als ze persoonlijk kennis gemaakt heeft. Pupkopers zijn bij haar dus al bekent voordat er een nestje geboren word. Maar inderdaad, het puppybezoek komt dan naar mij....en dat er in de weken na de twee weken grens ook nog veel mis kan geen besef ik me heel goed. Daarom ben ik er nu al zo mee bezig. Tis nogal wat. Maar tis ook wel heel leuk om dit is mee te maken. Ik denk gewoon nog even verder....
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik heb het achter de rug. Yara heeft een nest gehad. Ze is al die tijd bij de fokker geweest. En is pas naar huis gekomen toen alle pups uitgevlogen waren (wij hebben zelf
1 pup gehouden ). Natuurlijk miste ik haar. Maar het is super gegaan. Ik ben bij de bevalling geweest en alles. En ik ben heeel vaak op en neer gereden (1 1/2 uur enkele reis ). Dus alles van heel dichtbij meegemaakt. En het is pittig. Heel veel werk. Leuk. Maar druk. En ik was en ben blij dat ze bij de fokker was. Er komt zoveel bij kijken. En verplaatsten zal ik niet doen als ze nog zo klein zijn. Wij wisten waaraan we begonnen toen wij haar kregen op fokkersvoorwaarden. Afspraken Zijn helder en wij hebben een goede band met de fokker. Dat is ook wel essentieel denk ik. Immers je hond is daar ...
1 pup gehouden ). Natuurlijk miste ik haar. Maar het is super gegaan. Ik ben bij de bevalling geweest en alles. En ik ben heeel vaak op en neer gereden (1 1/2 uur enkele reis ). Dus alles van heel dichtbij meegemaakt. En het is pittig. Heel veel werk. Leuk. Maar druk. En ik was en ben blij dat ze bij de fokker was. Er komt zoveel bij kijken. En verplaatsten zal ik niet doen als ze nog zo klein zijn. Wij wisten waaraan we begonnen toen wij haar kregen op fokkersvoorwaarden. Afspraken Zijn helder en wij hebben een goede band met de fokker. Dat is ook wel essentieel denk ik. Immers je hond is daar ...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als je buurvrouw zo veel heeft geholpen is dat toch een goede standby als je dat nodig hebt?sonja schreef:De fokker werkt met wachtlijsten en daar kom je pas op als ze persoonlijk kennis gemaakt heeft. Pupkopers zijn bij haar dus al bekent voordat er een nestje geboren word. Maar inderdaad, het puppybezoek komt dan naar mij....en dat er in de weken na de twee weken grens ook nog veel mis kan geen besef ik me heel goed. Daarom ben ik er nu al zo mee bezig. Tis nogal wat. Maar tis ook wel heel leuk om dit is mee te maken. Ik denk gewoon nog even verder....
Zij kan je ook assisteren en adviseren bij het klaar maken van de werpkist/lamp en eventuele puppyren voor als ze wat groter zijn.
Als je er niet tegen op ziet om pupkopers op bezoek te hebben en je de drukte van het verzorgen leuk vindt zou je alles thuis kunnen houden.
Als je dat allemaal niet zo ziet zitten kan alles ook bij de fokker

- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
Voor moeder en pups lijkt het me geen groot probleem om na twee weken te verhuizen.
Toch zie ik wel veel praktische bezwaren. Vooral naar de puppymensen toe. Ze gaan kennismaken bij de fokster, maar zien dan dus niet de moederhond, want die zit bij jou. Ook zien ze niet de omgeving waarin de pups gaan opgroeien, die is 200 km verderop bij jou. Hoe ga je dat uitleggen aan de puppymensen? Het moet voor de puppymensen klikken met een fokker, maar jou hebben ze nog nooit gezien.
Dan de begeleiding van de pupkopers. Jij zult de verdere bezoeken moeten doen. Hier komt ieder gezin minstens drie keer en dat zijn bezoeken van gemiddeld 1,5 uur. Dan wordt er veel besproken, zoals: voeding, opvoeding, vaccinaties, beweging, erfelijkheid, shows lopen, gezondheidsonderzoeken, het koopcontract, de papierwinkel van de Raad van Beheer, nazorg, enz. enz. Heb jij behalve de huis-, tuin- en keukenkennis ook genoeg achtergrondkennis en weet jij welke toezeggingen over nazorg je wel en niet kunt doen? Stel een geïnteresseerde pupkoper wil weten, welke kleuren zijn pup eventueel zou kunnen vererven. Kan jij hem dat uitleggen? Stel dat vader of moeder drager is van een erfelijke ziekte, bijv. PRA of EIC (de ander is vrij natuurlijk), kan jij de consequenties goed uitleggen? Wie zorgt voor de papierwinkel en kan jij dat goed vertellen aan de puppymensen, hoe het zit met stamboomaanvraag, eigendomsbewijs, DNA-controle? Wie zorgt voor de puppymappen, de puppypakketjes, de zakken voer en andere spulletjes om mee te geven? Alles is te leren natuurlijk, maar een pupkoper betaalt niet alleen een hoop geld voor een gezonde pup, maar ook voor deskundige begeleiding.
Dan de verzorging van het nest. Krijg je een werpkist en puppyren mee? Grote vetbedden, heel veel oude kranten, puppybakjes, riempjes, heel veel speelgoedjes, alles moet mee verhuizen. Heb je ruimte voor een flink nest labradors? Ze blijven niet altijd in de werpkist. Na een kleine vier weken verhuizen ze naar een puppyren, ´t liefst in de kamer. Heb je daar plek voor? De pups moeten ook buiten veilig kunnen spelen. Is jouw tuin daarop ingericht? Een flink nest labradors van 6 weken kan ongelooflijke verwoestingen aanrichten. Die moeten dus achter een stevig hek. Kan de fokker zorgen dat er puppypanelen bij jou komen?
Heb je genoeg hondenervaring om te zien of een pupje wordt ondergesneeuwd of juist te veel ´winnaarservaringen´ opdoet in het nest? Weet je hoe je dat moet handelen? Als moedertje te lief en zacht is en haar pups onvoldoende bijtremming bijbrengt, herken jij dat en kan jij dat managen? Hoe ga je de toewijzing van de pups doen? Heb je genoeg kijk op honden en mensen om de juiste match te kunnen maken? Ook als mensen een showkwaliteit pup willen of er jachttraining mee willen gaan doen? Herken jij dat?
En hoe gaan jullie de kosten en opbrengsten regelen? Stel er is later iets aan de hand met een pup, bij wie kunnen de puppymensen dan terecht voor eventuele schadevergoeding? En bij wie voor begeleiding? Met jou hebben ze als het goed is, een band opgebouwd, maar formeel moeten ze bij de fokker zijn. Lijkt me een beetje verwarrend voor de puppymensen. Wie gaat de stambomen brengen? Wie doet na een jaar de terugkomdag?
Ik vind die verhuizing een ingewikkelde constructie met heel veel haken en ogen. Ik heb zelf ook teven op fokvoorwaarden, die zitten bij mijn schoonzus. We hebben nu drie keer zo´n nestje gedaan, maar dan komt het teefje hiernaartoe en blijft tot de laatste pup weggaat. Mijn schoonzus is uiteraard bij de dekking en bij de bevalling en komt tijdens de nestperiode zo vaak mogelijk op bezoek. Dat gaat altijd prima. Ja, mijn schoonzus zit twee maanden zonder hond, maar omdat ze zo meeleeft met de pups (en er meestal eentje met haar mee naar huis gaat), is het ook wel een erg leuke periode.
Ik zou het als fokker niet prettig vinden als ´mijn´ pups door een ander worden grootgebracht. Maar dat is misschien heel persoonlijk. Je probeert als fokker onder de vlag van jouw kennelnaam kwaliteit te leveren en die bestaat uit twee dingen: gezonde, sociale en rastypische pups, maar zeker ook goede begeleiding en nazorg en een fijne relatie met je puppymensen. En met name die laatste dingen kan je niet aan een ander overlaten. Vind ik.
Toch zie ik wel veel praktische bezwaren. Vooral naar de puppymensen toe. Ze gaan kennismaken bij de fokster, maar zien dan dus niet de moederhond, want die zit bij jou. Ook zien ze niet de omgeving waarin de pups gaan opgroeien, die is 200 km verderop bij jou. Hoe ga je dat uitleggen aan de puppymensen? Het moet voor de puppymensen klikken met een fokker, maar jou hebben ze nog nooit gezien.
Dan de begeleiding van de pupkopers. Jij zult de verdere bezoeken moeten doen. Hier komt ieder gezin minstens drie keer en dat zijn bezoeken van gemiddeld 1,5 uur. Dan wordt er veel besproken, zoals: voeding, opvoeding, vaccinaties, beweging, erfelijkheid, shows lopen, gezondheidsonderzoeken, het koopcontract, de papierwinkel van de Raad van Beheer, nazorg, enz. enz. Heb jij behalve de huis-, tuin- en keukenkennis ook genoeg achtergrondkennis en weet jij welke toezeggingen over nazorg je wel en niet kunt doen? Stel een geïnteresseerde pupkoper wil weten, welke kleuren zijn pup eventueel zou kunnen vererven. Kan jij hem dat uitleggen? Stel dat vader of moeder drager is van een erfelijke ziekte, bijv. PRA of EIC (de ander is vrij natuurlijk), kan jij de consequenties goed uitleggen? Wie zorgt voor de papierwinkel en kan jij dat goed vertellen aan de puppymensen, hoe het zit met stamboomaanvraag, eigendomsbewijs, DNA-controle? Wie zorgt voor de puppymappen, de puppypakketjes, de zakken voer en andere spulletjes om mee te geven? Alles is te leren natuurlijk, maar een pupkoper betaalt niet alleen een hoop geld voor een gezonde pup, maar ook voor deskundige begeleiding.
Dan de verzorging van het nest. Krijg je een werpkist en puppyren mee? Grote vetbedden, heel veel oude kranten, puppybakjes, riempjes, heel veel speelgoedjes, alles moet mee verhuizen. Heb je ruimte voor een flink nest labradors? Ze blijven niet altijd in de werpkist. Na een kleine vier weken verhuizen ze naar een puppyren, ´t liefst in de kamer. Heb je daar plek voor? De pups moeten ook buiten veilig kunnen spelen. Is jouw tuin daarop ingericht? Een flink nest labradors van 6 weken kan ongelooflijke verwoestingen aanrichten. Die moeten dus achter een stevig hek. Kan de fokker zorgen dat er puppypanelen bij jou komen?
Heb je genoeg hondenervaring om te zien of een pupje wordt ondergesneeuwd of juist te veel ´winnaarservaringen´ opdoet in het nest? Weet je hoe je dat moet handelen? Als moedertje te lief en zacht is en haar pups onvoldoende bijtremming bijbrengt, herken jij dat en kan jij dat managen? Hoe ga je de toewijzing van de pups doen? Heb je genoeg kijk op honden en mensen om de juiste match te kunnen maken? Ook als mensen een showkwaliteit pup willen of er jachttraining mee willen gaan doen? Herken jij dat?
En hoe gaan jullie de kosten en opbrengsten regelen? Stel er is later iets aan de hand met een pup, bij wie kunnen de puppymensen dan terecht voor eventuele schadevergoeding? En bij wie voor begeleiding? Met jou hebben ze als het goed is, een band opgebouwd, maar formeel moeten ze bij de fokker zijn. Lijkt me een beetje verwarrend voor de puppymensen. Wie gaat de stambomen brengen? Wie doet na een jaar de terugkomdag?
Ik vind die verhuizing een ingewikkelde constructie met heel veel haken en ogen. Ik heb zelf ook teven op fokvoorwaarden, die zitten bij mijn schoonzus. We hebben nu drie keer zo´n nestje gedaan, maar dan komt het teefje hiernaartoe en blijft tot de laatste pup weggaat. Mijn schoonzus is uiteraard bij de dekking en bij de bevalling en komt tijdens de nestperiode zo vaak mogelijk op bezoek. Dat gaat altijd prima. Ja, mijn schoonzus zit twee maanden zonder hond, maar omdat ze zo meeleeft met de pups (en er meestal eentje met haar mee naar huis gaat), is het ook wel een erg leuke periode.
Ik zou het als fokker niet prettig vinden als ´mijn´ pups door een ander worden grootgebracht. Maar dat is misschien heel persoonlijk. Je probeert als fokker onder de vlag van jouw kennelnaam kwaliteit te leveren en die bestaat uit twee dingen: gezonde, sociale en rastypische pups, maar zeker ook goede begeleiding en nazorg en een fijne relatie met je puppymensen. En met name die laatste dingen kan je niet aan een ander overlaten. Vind ik.