Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

teken

Ongelezen bericht door Zoie »

wat is eigenlijk het gevaar van een teek bij een hond ? Een collega vertelde me dat lyme bij honden door teken niet is aangetoond ( volgens haar DA ) . Ik verbaas me er al langer over dat je er zo weinig over hoort .
Afbeelding
Marion.

Re: teken

Ongelezen bericht door Marion. »

Zoie schreef:wat is eigenlijk het gevaar van een teek bij een hond ? Een collega vertelde me dat lyme bij honden door teken niet is aangetoond ( volgens haar DA ) . Ik verbaas me er al langer over dat je er zo weinig over hoort .
Geen idee. Saar was bewezen besmet (getest ivm onverklaarbaar manken soms) met borrelia, maar die is er geen dag ziek van geweest. Maar goed, ze hebben die test niet voor niets gedaan dus er zullen wel honden wèl vage symptomen van krijgen :19: :19:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat zou dan betekenen dat een hond geen ziekte van Lyme kan krijgen? Ik ken een hond die aantoonbaar Lyme had, dus die vlieger lijkt me niet op te gaan.
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Melody »

Is het niet vooral heel lastig aan te tonen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Zoie
Zeer actief

Melody schreef:Is het niet vooral heel lastig aan te tonen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
nou met een beetje bloedprikken zal het w.s. niet al te moeilijk zijn , maar misschien is het verloop doorgaans minder duidelijk / ernstig bij een hond en wordt de diagnose daarom vaak gemist ?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Een Laekense van een kennis van me had het en zij had toch wel ernstige klachten hoor. Zware gewrichtsontstekingen die van de ene plek in het lichaam naar de andere gingen is iets wat voor een hond erg ongemakkelijk en pijnlijk is.
Laatst gewijzigd door LongFields op 02 jun 2014 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ook mensen kunnen besmet zijn en toch nooit klachten ervaren. Dat zal voor honden wellicht ook zo kunnen gelden?
Marion.

runninggirl schreef:Ook mensen kunnen besmet zijn en toch nooit klachten ervaren. Dat zal voor honden wellicht ook zo kunnen gelden?
Voor Saar ging dat dus in elk geval wel op.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

In dit stukje over de Laekense die ik net aanhaalde staat iets beschreven over de ziekte en wat het met deze hond gedaan heeft: http://www.galdras-mind.de/gm_ceridwen.html
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
LongFields schreef:In dit stukje over de Laekense die ik net aanhaalde staat iets beschreven over de ziekte en wat het met deze hond gedaan heeft: http://www.galdras-mind.de/gm_ceridwen.html
de moeilijkheid bij dit soort zaken is dat je uiterst moeilijk kan aantonen dat de antistoffen en de klachten hetzelfde oorzakelijke verband hebben.
maar kan het zijn dat b.v. honden wel besmet worden door de bacterie maar er niet ziek van worden zodat het verband in dergelijke zaken toevallig is ?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
LongFields schreef:In dit stukje over de Laekense die ik net aanhaalde staat iets beschreven over de ziekte en wat het met deze hond gedaan heeft: http://www.galdras-mind.de/gm_ceridwen.html
de moeilijkheid bij dit soort zaken is dat je uiterst moeilijk kan aantonen dat de antistoffen en de klachten hetzelfde oorzakelijke verband hebben.
Welke andere aandoening zou ook dezelfde klachten als beschreven kunnen veroorzaken?
Marion.

Zoie schreef:
Inge O schreef:
maar kan het zijn dat b.v. honden wel besmet worden door de bacterie maar er niet ziek van worden zodat het verband in dergelijke zaken toevallig is ?
Wat ik al zei, Saar had antilichamen in haar bloed tegen Borrelia (of hoe noem je dat? Haar lijf had dus zelf antistoffen aangemaakt). En die is er dus geen dag ziek van geweest. Het 'onverklaarbare' manken destijds was in elk geval met één kraaksessie over.
Zoie
Zeer actief

Marion. schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Wat ik al zei, Saar had antilichamen in haar bloed tegen Borrelia (of hoe noem je dat? Haar lijf had dus zelf antistoffen aangemaakt). En die is er dus geen dag ziek van geweest. Het 'onverklaarbare' manken destijds was in elk geval met één kraaksessie over.
oke , dan is het iig voorkomend , en misschien wel heel veel voorkomend , dat besmette honden niet ziek worden . Er is nog zo'n enge tekenziekte die hier nog niet voorkomt waar honden soms niet of pas laat ziek van worden
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Er is nog zo'n enge tekenziekte die hier nog niet voorkomt waar honden soms niet of pas laat ziek van worden
babesiose is zowat de ergste maar dat is juist een heel acute aandoening.
oke , je wordt er dus of snel ziek van of niet .

Het zou toch niet al te moielijk moeten zijn om met een wetenschappelijk onderzoek hier wat meer duidelijkheid over te krijgen . Je prikt pakweg 100 honden , je kijkt hoeveel er besmet en niet ziek zijn , en op de rest laat je wat statistiek los . Of zoiets . Vooral omdat het een acute aandoening is .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef: Er is nog zo'n enge tekenziekte die hier nog niet voorkomt waar honden soms niet of pas laat ziek van worden
babesiose is zowat de ergste maar dat is juist een heel acute aandoening.
oke , je wordt er dus of snel ziek van of niet .

Het zou toch niet al te moielijk moeten zijn om met een wetenschappelijk onderzoek hier wat meer duidelijkheid over te krijgen . Je prikt pakweg 100 honden , je kijkt hoeveel er besmet en niet ziek zijn , en op de rest laat je wat statistiek los . Of zoiets . Vooral omdat het een acute aandoening is .
euhh, nee, jij verwart nu babesiose met borreliose denk ik :mrgreen: .

je had het over 'nog zo'n ziekte' (een andere ziekte dus) en daarop vernoemde ik babesiose, da's een héél ander probleem dan de ziekte van lyme hoor.

lyme is vooral moeilijk te diagnosticeren (ook bij mensen) omdat er een heel uitgebreid arsenaal aan mogelijke problemen/symptomen kan door ontstaan. bij wat voor moeilijk probleem ook kan je bijna altijd lyme roepen en niemand die kan zeggen of dat wel of niet zo is :oeps: .
Oke , je kunt dus niet zeggen : het is zeker geen lyme , want dan zou hij dat en dat symptoom moeten hebben . Dan wordt het idd moeilijk .
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:je had het over 'nog zo'n ziekte' (een andere ziekte dus) en daarop vernoemde ik babesiose, da's een héél ander probleem dan de ziekte van lyme hoor.

lyme is vooral moeilijk te diagnosticeren (ook bij mensen) omdat er een heel uitgebreid arsenaal aan mogelijke problemen/symptomen kan door ontstaan. bij wat voor moeilijk probleem ook kan je bijna altijd lyme roepen en niemand die kan zeggen of dat wel of niet zo is :oeps: .
En babesiose kunnen honden idd heel goed krijgen.
Meestal is het dan ook einde verhaal heb ik begrepen.

Er zijn misschien ook wel veel meer mensen die Lyme hebben zonder het te weten omdat ze er niet ziek van zijn geworden?
Als je niet ziek bent is er toch ook geen reden tot bloedonderzoek :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Er zijn misschien ook wel veel meer mensen die Lyme hebben zonder het te weten omdat ze er niet ziek van zijn geworden?
Als je niet ziek bent is er toch ook geen reden tot bloedonderzoek :U:
laat dat 'misschien' maar weg :F: :lees:
Inge O schreef:
Zoie schreef: maar kan het zijn dat b.v. honden wel besmet worden door de bacterie maar er niet ziek van worden zodat het verband in dergelijke zaken toevallig is ?
ja, zeker wel en dat zal zeker ook gebeuren anders zouden er nooit antistoffen aan te tonen zijn en die zijn er vaak wel - ook bij mensen die nooit klachten hebben gehad.
:F:

:wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
LongFields schreef:Welke andere aandoening zou ook dezelfde klachten als beschreven kunnen veroorzaken?
daar kan ik niks over zeggen want daarvoor weet ik veel te weinig van wat de klachten waren (eigenlijk niks want meer dan 'arthrose in een poot' staat er niet op de site) maar zelfs dan nog : een diagnose bij uitsluiting van andere gekende mogelijkheden blijft altijd een gokspelletje.
Er staat wel meer dan dat hoor:
Schuld ist eine furchtbare Krankheit, die Borrelliose. Sie hat sich bei ihr in alle Gelenke gesetzt und macht ihr das Laben sehr schwer.
Ik weet van de eigenaresse dat ze steeds weer gewrichtsontstekingen kreeg, dan weer in een van de gewrichten van haar ene poot, dan weer in 1 van de andere pootgewrichten. Ik weet ook dat ze heel veel hebben laten onderzoeken en dat de uitkomst daarvan de ziekte van Lyme was. :19:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”