pointer schreef:Pablo heeft vorige week een voetzooltje van zijn voorpoot flink opengehaald. We zijn hiermee naar de DA geweest.
1 week antibiotica, pootje 2x daags verbinden de eerste dagen met nog extra antibioticazalf.
Lijnrust.
Hij heeft er 5 dagen niet op gestaan, deed alles hinkelend.
Het is nog niet dicht, maar wij maken het nu alleen een paar keer per dag schoon. Nog wel lijnrust.
Voetzooltje lag wel bijna in 2 stukken, het was een akelig gezicht.
Oh ja, wij kregen ook het biotexbadje als advies, maar dit doen we niet. Ik werk veel met wonden, biotexbadjes zijn tegenwoordig " not done", warm en vochtig is iets wat bacterieen wel heeeeeel lekker vinden.
Mijn ervaring is dat een Biotex- of sodabadje niet alleen ontsmet, maar ook achtergebleven vuil en pus uit de wond 'trekt'. Ik heb zelf een keer een paar licht ontstoken diepe sneden in mijn voet gehad (was met blote voeten op een vuile ferticuteerhark gaan staan

) Ik kreeg wel een tetanusprik, geen AB en ik moest twee keer per dag in een sodabadje en (sorry vies praatje), je zag dan gewoon hele draden pus uit die wonden komen.
Warm en vochtig is inderdaad slecht, maar dat associeer ik niet met een badje voor een wond.
Ondiepe sneetje in voetzolen bij de honden doe ik niks aan, ze houden het zelf goed schoon en alleen als ze moeilijk lopen doe ik buiten effe een sok aan. Bij diepere wonden gaan ze in een sodabadje en kijk ik daarna met een zaklantaarntje (ik ben zo kippig als wat en dan zie ik het tenminste) of er toch niet iets van glas of een grasaar ofzo zit. Bij Jack heb ik ooit na dagen sodabadjes een piepklein glassplintertje ontdekt in zijn voet en het eruit kunnen halen. Die badjes houden de wond open, en als die wond was gesloten met dat splintertje er nog in waren we veel verder van huis geweest.
Beterschap voor Pablo trouwens, het klinkt wel heel akelig!