Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Parvo niet uit te sluiten.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Parvo niet uit te sluiten.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn zoon is gisteren met zijn pup naar de da geweest omdat er bloed in zijn verder vaste ontlasting zat. Ze vreesden parvo, maar de da zegt dat het een darmontsteking is waarschijnlijk veroorzaakt door de stres van de nieuwe indrukken. De pup is trouwens verder niet ziek, hij had wel een klein beetje verhoging, maar dit kon door de stres van zijn eerste dierenarts bezoek komen. Hij heeft een antibiotica kuur gekregen en het moet snel weer beter gaan.

Balou braakt vanaf zondag nacht, het lijkt verder wel mee te vallen al heeft hij af en toe even een dipje. Mowgli wilde gisteren niet eten maar was voor de rest niet ziek tot vandaag, ze braakt nu ook en is zichtbaar niet lekker. Ze spugen maar hebben verder geen diarree.
Het kan natuurlijk toeval zijn en om een virus gaan, maar ik heb omdat mijn honden in contact zijn geweest met de zieke pup voor de zekerheid contact met mijn da opgenomen. Die kan doordat hij de pup niet heeft gezien parvo niet helemaal uitsluiten. Ik moet de honden in de gaten houden en als ze aan de diarree raken gelijk contact met de da opnemen. Balou en Mowgli krijgen nu net als de pup tot het weekend rijst, rijstewater en kip. Het moet voor het weekend een stuk beter met ze gaan.

Natuurlijk kan het om een virusje en toeval gaan, maar ondanks dat de pup niet echt ziek oogt ben ik er niet helemaal gerust op, ook omdat mijn honden het afgelopen jaar niet tegen parvo zijn ingeënt wat mij nu niet lekker zit.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Parvo niet uit te sluiten.

Ongelezen bericht door Femmel »

Ook ik liep gisterennacht om 04.00u al buiten met een hond met hoge nood. Om 06.00u weer hoge nood. :ugh:

Heb haar als ontbijt maar een heel klein beetje brokken gegeven en de rest van de dag laten vasten. Inmiddels is het alweer over, behalve de enorm stinkende scheten die ze consant laat. :blauwoog:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Antonetta schreef: Natuurlijk kan het om een virusje en toeval gaan, maar ondanks dat de pup niet echt ziek oogt ben ik er niet helemaal gerust op, ook omdat mijn honden het afgelopen jaar niet tegen parvo zijn ingeënt wat mij nu niet lekker zit.

:ok: Duim dat het meevalt. Er zijn ook honden die snel last van hun darmen hebben zonder dat er echt iets aan de hand is.
Niko bijvoorbeeld, krijgt diarree van stress. En een paar keer diarree levert bij hem standaard wat bloed in de ontlasting op.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ik hoorde net anders dan ik begrepen had dat de pup wel aan de diarree is, hij krijgt hier medicijnen tegen de ontlasting was nu ook wat vaster. Ze moesten vanmiddag de da bellen om te vertellen hoe het nu gaat, ze zullen dan gelijk doorgeven dat mijn honden ook ziek zijn.

Mowgli haar buik gaat ook te keer en ze wil echt niet eten. Hopelijk wil ze straks wel kip om toch iets in haar maag te hebben. Balou eet wel een beetje maar braakt er tussen door, hij lijkt zich minder ziek te voelen dan Mowgli.

Ik hoop dat het inderdaad om het een of andere simpele virus gaat.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Antonetta schreef: Natuurlijk kan het om een virusje en toeval gaan, maar ondanks dat de pup niet echt ziek oogt ben ik er niet helemaal gerust op, ook omdat mijn honden het afgelopen jaar niet tegen parvo zijn ingeënt wat mij nu niet lekker zit.

:ok: Duim dat het meevalt. Er zijn ook honden die snel last van hun darmen hebben zonder dat er echt iets aan de hand is.
Niko bijvoorbeeld, krijgt diarree van stress. En een paar keer diarree levert bij hem standaard wat bloed in de ontlasting op.
Mowgli en Balou vallen binnen deze categorie, ze hebben beiden snel last van hun maag en hebben ook beiden dieetbrokken. Maar bij Mowgli is het nu duidelijk anders dan anders. Normaal gaat ze als ze last van haar maag heeft de vloer likken, slikken, ze wil naar buiten om gras te eten en is heel onrustig. Nu heeft ze geen van deze klachten, maar ligt maar wat lusteloos te liggen Balou is ondanks dat hij ook braakt veel alerter.
Afbeelding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er heerste inderdaad wel een virus.
Ita is ook ziek geweest en meerdere honden hier in de buurt hadden dezelfde verschijnselen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik had er ook 1 van het weekend, overgeven en diarree. 2 dagen op licht verteerbaar voedsel en het was weer over.
ellen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Had ik dus een heel verhaal getypt is ie weg. Nogmaals dan maar.

Volgens mijn DA gaat er wel degelijk onder de Werkhonden parvo rond. Alleen ontkend iedereen dat ze het hebben. Deze honden konen natuurlijk ook in bossen en parken.

Onlangs is een 5,5 maand oude pup door mij gefokt aan parvo overleden. Deze mensen hadden ook niet meer geënt na de puppy enting die hij bij mij gehad heeft. 2 nestbroers die ook op dezelfde club zitten zijn kort daarna met vergelijkbare symptomen ziek geweest, maar deze waren volledig geënt.

Pup van een clubgenoot heeft pas (februari/maart) een week in Utrecht gelegen met vergelijkbare symptomen maar parvo is door Utrecht niet uitgesproken. Nabehandeling omgeving, contact met anderen etc was wel vergelijkbaar tov parvo

Zou het dus zeker in de gaten houden.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Mijn moeder heeft ooit een JR gehad die dus parvo bleek te hebben, beestje was binnen een week dood.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Toch geen beaglepup uit Tilburg? Zo ja, dan is parvo zéér waarschijnlijk!

Hoop dat het allemaal meevalt voor jullie!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Het gaat om bovenstaand bericht.

Groetjes,

Femke

Afbeelding

Antonetta
Zeer actief

Femmel schreef:Toch geen beaglepup uit Tilburg? Zo ja, dan is parvo zéér waarschijnlijk!

Hoop dat het allemaal meevalt voor jullie!!

Nee het gaat om een rottweiler pup uit Overijssel.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Femmel schreef:Afbeelding

Het gaat om bovenstaand bericht.

Triest dit soort verhalen.

Mijn broer heeft ooit een chow chow pup met parvo gehad. Omdat de beide baasjes moesten werken heb ik aangeboden om voor de pup te zorgen, hij is erg ziek geweest maar heeft het uiteindelijk wel overleefd.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Ondanks dat de pup met de dag brutaler word en verder ook niet ziek oogt, zijn mijn zoon en zijn vriendin er niet helemaal gerust over. Hij is ondanks de diarreeremmers nog steeds aan de diarree dit heeft gelige kleur maar er zat geen bloed meer in. De da heeft geadviseerd om de honden niet bij elkaar in de buurt te laten. Wij kunnen wel gewoon bij elkaar over de vloer komen maar moeten onze handen voor en na een bezoek goed wassen.

Ik werd vanmorgen om 6 uur wakker door het geluid van een spugende hond, het was Balou die er erg zielig bij zat. Het was vooral wit taai slijm wat hij opgaf en maar moeilijk kwijt kon raken. Ik ben even met de honden uit geweest, en nu liggen ze beiden in diepe slaap.

Met Mowgli gaat het vandaag beter, ze heeft net haar dagelijks kliermomentje weer gehad (gisteren lag ze alleen maar) en ze wilde ook weer wat eten. Wat mij wel verbaasde en irriteerde, bij mij hangt ze de doodzieke hond uit maar er leek niets meer met haar aan de hand zodra mijn dochter binnen stapte. Dit is natuurlijk leuk, maar het lijkt er hier door op alsof ik overbezorgd ben.

Omdat Mowgli is opgeknapt denk ik dat mijn honden een virus hebben. Voor de pup Colt is het nog even afwachten maar ik heb goede hoop omdat hij niet braakt en verder ook geen zieke indruk maakt.
Afbeelding.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik zou hem (de pup) eens giardia laten testen (als dat nog niet gebeurt is)

Sterkte :roos:
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik denk ook dat het een virus is, want de geur van parvo herkent een da meteen. dat is een gruwelijke, ijzerachtige geur. de honden zijn dan ook niet meer levendig, en de ontlasting spuit er echt uit, dus geen "normale" diarree.
beterschap voor alle honden.
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Hier in Flevoland heerst ook een soort buikgriep virus.

Het lichaam geeft aan dat er iets in het lichaam zit wat er uit moet. Diaree (en braken) zorgt er voor dat het virus er sneller uitgewerkt wordt.
Ga je diaree-remmers geven, dan blijft het virus langer in het lichaam sluimeren.
Voor jonge honden is het belangrijk dat ze blijven eten en drinken. Gewoon hun normale voer aanbieden. Ga je ander voer geven (rijst met kip o.i.d), dan raakt het lichaam ook weer in onbalans, ondanks dat het zgn. licht verteerbaar is, zitten er totaal geen voedingsstoffen in. Voedingsstoffen heb je nodig om te herstellen.
Je kan ze het beste iets tegen de misselijkheid geven, zodat ze in ieder geval wel blijven drinken.

Als de diaree over is kan je Probiotica geven om de darmflora weer in balans te krijgen.

Hygiene in en rond het huis is ook belangrijk, zodat het virus zich niet makkelijk kan verspreiden (via ontlasting/braaksel).
Parvo is alleen te bestrijden met chloor! Dettol, alcohol etc. werkt daar niet tegen. Parvo kan nog maanden in en rond je huis blijven "hangen", daar waar de hond heeft gepoept.

Verder wil ik iedereen succes wensen met hun zieke honden, wij zijn er net overheen, 1 zogende teef met jongen en 2 jonge honden behoorlijk ziek geweest.
Groetjes Sandra
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik zou giardia laten testen, is heel hardnekkig en ook besmettelijk.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief

jacq1970 schreef:ik zou giardia laten testen, is heel hardnekkig en ook besmettelijk.
Ik heb ze al aangeraden om hem op giardia te laten testen.
Afbeelding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Antonetta schreef:
jacq1970 schreef:ik zou giardia laten testen, is heel hardnekkig en ook besmettelijk.
Ik heb ze al aangeraden om hem op giardia te laten testen.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots was ook niet zichzelf. Ook een rammelbuik en om 06 uur vanmorgen moest ik er even uit om met hem naar buiten te gaan ook had hij jeuk aan zijn kont. en om 07:00 stipt weer , toen ben ik maar op gebleven en meneer Toots ging zijn bedje weer op nadat meneer wel wilde eten. Om vervolgens pas om 11 uur weer onder zijn dekentje vandaan te komen. Ik had net zo goed weer kunnen vaan slapen maar hij is gelukkig wel weer zichzelf op ''2 x spetterpoep tijdens de wandeling vanmiddag na'' dus er kan best wat heersen in heel nl als je het mij vraagt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Antonetta
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.

Mowgli en Balou zijn inmiddels weer de oude, dus bij hun ging het zeker om een virus.
Bij de pup is er nog geen verbetering, ik heb ze geadviseerd om hem na te laten kijken op giardia meer kan ik niet doen. Wel blijf ik er voor zorgen dat de honden niet met elkaar in aanraking komen.
Afbeelding.
Ischa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel

Ongelezen bericht door Ischa »

In onze dierenziekenhuizen krijgen wij veel Parvo pups (en natuurlijk ook Giardia, maar dat is minder ernstig). Met een goede en agressieve behandeling kan je ca. 70% van de pups redden. De meeste praktijken hebben niet de mogelijkheden of de ervaring om Parvo goed te behandelen. Ik adviseer mensen met een hond met Parvo naar een goede kliniek te gaan die veel van deze pups behandelen. Wij doen bij een pup met Parvo al gauw drie bloedcontroles per dag en corrigeren als nodig kalium, glucose en albumine.

Er bestaat een ontlastingstest die erg gevoelig is om Parvo aan te tonen. Bij twijfel kan je deze test dus uitvoeren. Vaak wordt gedacht dat een recente inenting een vals positieve uitslag kan geven, maar dit is niet waar.

Ik adviseer dus een goed ontlastingsonderzoek te doen om parasieten of Parvo uit te sluiten.

Groetjes,

Ischa
Dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Ischa schreef:In onze dierenziekenhuizen krijgen wij veel Parvo pups (en natuurlijk ook Giardia, maar dat is minder ernstig). Met een goede en agressieve behandeling kan je ca. 70% van de pups redden. De meeste praktijken hebben niet de mogelijkheden of de ervaring om Parvo goed te behandelen. Ik adviseer mensen met een hond met Parvo naar een goede kliniek te gaan die veel van deze pups behandelen. Wij doen bij een pup met Parvo al gauw drie bloedcontroles per dag en corrigeren als nodig kalium, glucose en albumine.

Er bestaat een ontlastingstest die erg gevoelig is om Parvo aan te tonen. Bij twijfel kan je deze test dus uitvoeren. Vaak wordt gedacht dat een recente inenting een vals positieve uitslag kan geven, maar dit is niet waar.

Ik adviseer dus een goed ontlastingsonderzoek te doen om parasieten of Parvo uit te sluiten.

Groetjes,

Ischa
mag ik vragen waaruit die "agressieve" behandeling bestaat?
volgens mij is er weinig anders wat je kunt doen dan vocht toedienen, aangezien parvo een virus is, en 90% van de pups sterven eraan. :scratch:
Ischa
Vaste gebruiker

Het klopt helaas dat ca 90% van de pups sterven aan Parvo in Nederland. Dit komt omdat ze niet de juiste behandeling krijgen. Alleen vocht toedienen is ruimschoots onvoldoende. Wij krijgen veel Parvopups en bij ons redt ca 70% van de honden het. De behandeling staat op onze site (zie Parvo bij de hond en klik op behandeling) maar ik zal hem hier copy-pasten:

De behandeling bestaat uit:

Agressieve intraveneuse vochttoediening
Meerdere malen per dag bloedcontroles. Hierbij controlere we oa:
De eiwitten, met name albumine
Het kaliumgehalte
Glucose
Bloedcellen, met name de witte bloedcellen.
Algemene ondersteuning
Breedspectrumantibiotica
(Dwang)voeding
Medicatie tegen braken
Interferon. Dit kostbare medicijn stimuleert de afweer van de hond.
Correctie van afwijkende bloedwaardes (albumine, kalium en glucose)
TLC ofwel tender loving care. Dit is zeker net zo belangrijk als alle bovenstaande zaken!

Vaak zie je een laag kalium, glucose of albumine optreden bij deze dieren. Indien je dit niet corrigeert overlijden de dieren hieraan. Daarnaast is de darmwand fors beschadigd door Parvo en moet je breedspectrum antibiotica geven om sepsis (bacteriële bloedvergiftiging) te voorkomen.

Helaas zijn er maar weinig dierenklinieken in Nederland die Parvo behandelen zoals het hoort.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Groetjes,

Ischa
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ischa schreef:Het klopt helaas dat ca 90% van de pups sterven aan Parvo in Nederland. Dit komt omdat ze niet de juiste behandeling krijgen. Alleen vocht toedienen is ruimschoots onvoldoende. Wij krijgen veel Parvopups en bij ons redt ca 70% van de honden het. De behandeling staat op onze site (zie Parvo bij de hond en klik op behandeling) maar ik zal hem hier copy-pasten:

De behandeling bestaat uit:

Agressieve intraveneuse vochttoediening
Meerdere malen per dag bloedcontroles. Hierbij controlere we oa:
De eiwitten, met name albumine
Het kaliumgehalte
Glucose
Bloedcellen, met name de witte bloedcellen.
Algemene ondersteuning
Breedspectrumantibiotica
(Dwang)voeding
Medicatie tegen braken
Interferon. Dit kostbare medicijn stimuleert de afweer van de hond.
Correctie van afwijkende bloedwaardes (albumine, kalium en glucose)
TLC ofwel tender loving care. Dit is zeker net zo belangrijk als alle bovenstaande zaken!

Vaak zie je een laag kalium, glucose of albumine optreden bij deze dieren. Indien je dit niet corrigeert overlijden de dieren hieraan. Daarnaast is de darmwand fors beschadigd door Parvo en moet je breedspectrum antibiotica geven om sepsis (bacteriële bloedvergiftiging) te voorkomen.

Helaas zijn er maar weinig dierenklinieken in Nederland die Parvo behandelen zoals het hoort.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Groetjes,

Ischa
Geen filgrastim, geen iv-voeding? Wat is agressieve vochttoediening, anders dan gewoon onderhoudsdosis plus uitdrogingspercentage plus verlies? Pure interesse, wat kost een nachtje opname ongeveer?
Ischa
Vaste gebruiker

Wij geven geen Filgrastim, wel interferon. Dit is echter wel een heel duur medicijn.
Het is bewezen dat je beter kleine hoeveelheden orale voeding kan geven i.p.v. IV voeding, dit in combinatie met sterke misselijkheidremmers. Dit laatste is ook niet heel makkelijk (als je complete voeding wil geven). Je hebt gelijk dat je onderhoud+verlies moet geven (onderhoud is 40-60ml/kg/24 uur). Het is erg lastig het verlies goed in te schatten, zeker bij die kleine rassen. Wij meten het urineverlies en kijken naar de concentratie van de urine. Is die heel waterig geef je teveel, is die heel geconcentreerd te weinig.

De opnamekosten zijn ca €50,- per dag. Maar de kosten worden veel hoger door alle bloedcontroles. Vaak moet je plasmatransfusies geven om het lage albumine te corrigeren. Plasma is ook duur. Deze honden zitten al gauw een week in de opname en de kosten zijn vaak boven de €1000,-. Maar de meesten overleven het dan wel...

Ischa
Antonetta
Zeer actief

Ischa schreef:In onze dierenziekenhuizen krijgen wij veel Parvo pups (en natuurlijk ook Giardia, maar dat is minder ernstig). Met een goede en agressieve behandeling kan je ca. 70% van de pups redden. De meeste praktijken hebben niet de mogelijkheden of de ervaring om Parvo goed te behandelen. Ik adviseer mensen met een hond met Parvo naar een goede kliniek te gaan die veel van deze pups behandelen. Wij doen bij een pup met Parvo al gauw drie bloedcontroles per dag en corrigeren als nodig kalium, glucose en albumine.

Groetjes,

Ischa
Bedankt voor je reactie.

Ik heb gisteren met de pup gespeeld, als ik niet wist dat hij last van bloederige diarree heeft zou ik denken dat het een gezonde pup is. Hij speelt, is druk en vrolijk en eet als een slootgraver, hij oogt zeker niet zo ziek als de pup met parvo die ik heb verzorgd. Hierdoor denk ik niet aan parvo maar eerder aan giardia, ze gaan hem hier op laten testen na het weekend.

Afbeelding

Hij wilde na het uitlaten niet naar huis en verzette zich uit alle macht, echt geen doodzieke pup.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Inmiddels is de pup ook weer beter, het zal waarschijnlijk toch zoals de da zei een darmontsteking zijn geweest.
Afbeelding.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Poeh zeg gelukkig maar
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”