Ik heb dus een hele lieve, bijna 5 jaar oude, Golden Retriever, waarmee een puppycursus, EG en een cursusje behendigheid is gedaan. Dit allemaal voor haar 2e.
Daarna helaas geen cursussen meer gedaan wegens tijdgebrek 's avonds en in het weekend (onregelmatige tijden sportwedstrijden), maar wel veel het standaard zit, lig, blijf, kom voor, aan de voet geoefend en sowieso veel met haar ondernomen.
Sinds ongeveer een jaartje vindt ze apporteren echt leuk, en ik heb geprobeerd haar dit netjes aan te leren. Eigenlijk lijkt het me heel leuk om binnenkort (nu ik er gelukkig ook de tijd weer voor heb), een jachttraining met haar te gaan volgen. Ik weet echter niet of ze daar überhaupt geschikt voor is.
Wat kan ze?
Standaard appel: ze loopt bijna altijd los.
Kan los op haar plek makkelijk een minuut of 2 blijven (zowel liggend als zittend), terwijl ik ver weg/uit zicht ben.
Wachten op haar plaats als ik dat zeg, terwijl ik een bal gooi. Dit zowel vlak naast mij als wanneer ik wat meters verderop sta.
De bal vervolgens altijd terugvinden op het land, ongeacht of het dichtbegroeid is of een open grasveld.
'Verder' gestuurd worden (dwz. ik roep 'verder' en dan zoekt ze een meter of 5 verder bij me vandaan verder)
Netjes voor mij gaan zitten met bal en lossen op het moment dat ik 'los' zeg.
Wat kan ze/ik niet?
Ik heb nog nooit met fluit gewerkt.
Daarnaast ook nog nooit met dummy (laat staan met koud wild). Dummy zou ik wel zelf al kunnen gaan trainen, ik begreep dat fluit echt goed aangeleerd moet worden dus daar wacht ik liever mee tot er 'deskundige' begeleiding is.
Over het algemeen negeert ze andere honden prima als ze 'aan het werk' is, maar als ze echt heel leuk zijn wil ze nog wel eens even eerst gaan spelen. Daarna zoekt ze echter altijd weer verder en is ze niet vergeten waar ze heen moet.
Zwemmen is wel een dingetje; ze doet het best graag maar gaat altijd uiterst voorzichtig te water. Ze 'twijfelt' altijd even of ze er überhaupt in kan en vervolgens als ze van door het water lopen in zwemmen over moet gaan wederom.
Ze schudt zich altijd in het water uit, waarbij ze de bal loslaat (op het land schudt ze meestal met bal in haar bek

Na een keer of 3/4 hetzelfde gedaan te hebben moet er iets anders gebeuren. Dan doet ze ook vaak onderstaande dingen.
Naast bovengenoemde punten moet ik het ook vooral niet te serieus maken voor haar. Die neiging had ik eerst wel en dat werkte beduidend minder dan nu. Ik laat haar nu af en toe maar even haar gang gaan, als ze vol trots haar bal terugbrengt naar de verkeerde, eerst op haar bal gaat liggen rollen, of eerst 3x heen en weer rent tussen bal en mij en dan met een grote kwispel naast me in plaats van voor me gaat zitten (wél met bal

Zou ze hiermee in een gemiddeld beginnersklasje jachttraining mee kunnen komen of niet? Ik heb altijd een beetje zo'n beeld van die trainingen dat het superserieus is met allemaal honden die perfect luisteren naar de in legergroene jassen gestoken baasjes met fluit en ik weet eigenlijk niet of dat ook de realiteit is

Oh, en als we toch bezig zijn: iemand een goede jachttraining in omgeving Rijswijk/Den Haag, zeg max. 30 minuten rijden? Ik hoor graag van u allen