Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fairfok...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Fairfok...

Ongelezen bericht door Es »

'Fairfok' tegen hond met hoofdpijn
Toegevoegd: maandag 19 mei 2014, 08:16
Update: maandag 19 mei 2014, 09:03
Hondenfokkers gaan het fokken van rashonden met extreme uiterlijke kenmerken aanpakken. Vanaf 1 juni komt er een verplichte DNA-test voor puppy's. Dit zogenaamde 'fairfok' keurmerk staat voor eerlijkheid en kwaliteit, schrijft Trouw.

Zo'n 40 procent van de rashonden heeft door kruisingen met andere honden verborgen problemen. Honden met de platste snuit, de meeste rimpels en het kleinste hoofd zijn geliefd bij het publiek. Maar voor de gezondheid en het welzijn van de honden is het slecht nieuws.

Hoofdpijn
Zo heeft de Cavalier King Charles-spaniël (beter bekend als het Pim Fortuyn-hondje) nu zo'n kleine schedel, dat de hersenen er eigenlijk niet meer in passen. Daarom heeft de hond voortdurend hoofdpijn en andere kwalen.

De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied, waarbij bijna alle rasverenigingen zijn aangesloten, erkent vandaag in Trouw dat er fouten zijn gemaakt. De fokkers voelen zich verantwoordelijk om die te herstellen.

Afwijkingen
De invoering van de 'fairfok' databank moet daarbij gaan helpen. Hierin wordt de afkomst en verwantschap van alle honden die na 1 juni worden geboren, vastgelegd.

Als dan blijkt dat bij bepaalde hondenrassen afwijkingen toenemen of te nauwe verwantschappen ontstaan kan worden ingegrepen."

http://nos.nl/artikel/649657-fairfok-te ... dpijn.html
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Fairfok...

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zozo Afbeelding
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Zozo Afbeelding
:lol1: :mrgreen:
Indrukwekkend besluit en zo snel genomen :ok: :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Es
Zeer actief
Contacteer:

ik zeg; misleiding
Op elke wandeling is
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Welke fokkers voelen zich verantwoordelijk :denken:
Jaap*
Zeer actief

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je er alles aan gedaan hebt om je in te dekken, en dan weer gezellig met de poten omhoog in de tuin kunt gaan zitten :wink:
Kwestie van prioriteiten daar bij de raad.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Afwijkingen
De invoering van de 'fairfok' databank moet daarbij gaan helpen. Hierin wordt de afkomst en verwantschap van alle honden die na 1 juni worden geboren, vastgelegd.
En wat stond er op een stamboom dan ? Het boodschappenlijstje ?
Wat een loos bericht :roll:

Wie heeft die fairfok term eigenlijk bedacht ? Die had ik nog niet eerder gehoord. Komt dat van de RvB ?

Dit is trouwens wel een vreemde zin:
Zo'n 40 procent van de rashonden heeft door kruisingen met andere honden verborgen problemen.
Het lijkt nu net of problemen bij rashonden zijn ontstaan door kruisingen met andere rassen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ook in het Journaal vandaag, dit onderwerp en de opmerking; kiest men voor de mooie of de gezonde hond? Schijnt dus niet samen te kunnen gaan!
Op elke wandeling is
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

De Raad kan beter hun mond gaan houden want het word steeds meer ongeloofwaardiger , laat ze maar gewoon stambomen verkopen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:Zozo Afbeelding
:LOL: nou idd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Es
Zeer actief
Contacteer:

In De Gelderlander beter verhaal dan in Trouw "mismaakt omdat het mooi is" De Labrador, Engelse Bull en de Cavalier worden genoemd. En de vrouw die toch steeds Cavaliertjes aanschaft ondanks hun slechte gezondheid. (Genoemd door de Dierenbescherming).
Op elke wandeling is
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
sirene schreef:
Zo'n 40 procent van de rashonden heeft door kruisingen met andere honden verborgen problemen.

Het lijkt nu net of problemen bij rashonden zijn ontstaan door kruisingen met andere rassen.
dat wilde ik ook al aanhalen, wat een onkunde-alom weer :oeps: .

Was direct inderdaad ook mijn reactie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Tara schreef:Het is trouwens gisteren in Radar ook nog weer even genoemd.
Ik word er een beetje moedeloos van eigenlijk... :ugh:
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat veel rashondenfokkers dit over zichzelf hebben afgeroepen. Met hun gefok naar steeds extremer, en maar intelen om het beeldige type maar flink vast te leggen. :roll:
Sommige rassen zijn inderdaad al doodziek en als het zo doorgaat gaan alle rassen voor de bijl.

De media hebben dus een punt. Vind alleen wel dat er te weinig gewaarschuwd wordt tegen broodfok. Want mensen denken nu al gauw dat de oostblokkruising (ik noem de Tissue x Djoks terier) wèl gezond is.
:denken: Wat is dat voor xsing.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jaap*
Zeer actief

Tara schreef:en Jan met de Pet weet nog steeds niet waar hij zijn hondje vandaan moet halen.
Ik vind het zó'n uitgelezen onderwerp voor een 'postbus 51' campagne. Dat zou er echt eens van moeten komen.
Het probleem zal wel zijn dat het neer gaat komen op negatieve kritiek op een legitieme beroepsgroep van dierengroothandel denk ik.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Tara schreef: De regels worden aan alle kanten aangescherpt, het fokken van een nest pups wordt duurder en duurder, er wordt een complete administratie mee gemoeid
Maar de vraag is of de hondjes daar gezonder van worden ;-)
Er zijn gelukkig nog heel veel gezonde rashonden. Maar of je een populatie gezond houdt of zelfs nog gezonder krijgt door aanscherpen van maatregelen en duurder maken van alles? Ik weet het niet hoor.
Dat begint zo langzamerhand wel onder te sneeuwen in de negatieve berichtgeving :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef: Vingerwijzen naar de fokker dat je Engelse Bull zo zielig is omdat hij zo benauwd en gebrekkig is is natuurlijk veel makkelijker. :roll:
Niet willen weten dat je hond doodzielig is als hij geen adem krijgt is ook wat. Want dat op 20 meter afstand te horen zijnde gehijg is zo schattig. En die over de grond schurende piemel hoort gewoon zo.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Weet je, de fokkers van nu zijn niet alleen verantwoordelijk voor hoe veel rassen er nu uit zien. Dit is al tientallen jaren aan de gang. Dus je kunt ze er niet alleen van beschuldigen. Wat ze wel zouden moeten doen is proberen het ras weer zo gezond mogelijk te krijgen.

Op het nieuws zeiden ze gisteren ook dat nu er DNA afgenomen gaat worden, alle ziektes naar boven komen. Maar dan vergeten ze even alle andere gebreken, die niet met het DNA te onderzoeken zijn. Maar goed, het is toch vooral de koper die er iets aan kan veranderen, want als wij deze rassen zo niet meer accepteren, zal de fokker het wel moeten gaan veranderen. Maar als Pietje, Jantje en Klaasje op de hoek nog wel een leuk cavaliertje wil, dan komt die er gewoon, want die weet van deze hele heisa noppes vanaf en gaat bij broodfokker/handelaar om de hoek een puppy halen.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Kunnen ze niet gewoon bepaalde raskenmerken bij verscheidende rassen verbieden? Zoals het kleine hoofdje van een cavalier. En de ingestompte neus van een engelse bull. Dekreuen moeten toch goedgekeurd worden? Nou dan kan je op dat moment toch selecteren?
Misschien erg kort door de bocht van mij als leek, maar dit lijkt mij de simpelste weg.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ja, dat is het simpelste idd. En natuurlijk zijn alle fokkers hartstikke eerlijk en is de dekreu op papier ook de daadwerkelijke vader...
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Roxywoezel
Zeer actief

Ja nou ja, als je het zo bekijkt heeft geen enkele regel of wet nut. Alles valt wel te omzeilen.
Maar ik bedoel meer dat op deze manier de "gezonde" rassen uit de picture blijven. Dat niet alles over 1 kam wordt geschoren. En zo vat ik als leek het nu wel op, ook in het nieuws.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Roxywoezel schreef:Kunnen ze niet gewoon bepaalde raskenmerken bij verscheidende rassen verbieden? Zoals het kleine hoofdje van een cavalier. En de ingestompte neus van een engelse bull. Dekreuen moeten toch goedgekeurd worden? Nou dan kan je op dat moment toch selecteren?
Misschien erg kort door de bocht van mij als leek, maar dit lijkt mij de simpelste weg.
Maar juist dat kleine kopke maakt ze voor liefhebbers zo schattig.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roxywoezel
Zeer actief

Tara schreef:
Roxywoezel schreef:Kunnen ze niet gewoon bepaalde raskenmerken bij verscheidende rassen verbieden? Zoals het kleine hoofdje van een cavalier. En de ingestompte neus van een engelse bull. Dekreuen moeten toch goedgekeurd worden? Nou dan kan je op dat moment toch selecteren?
Nou, ga jij dan maar eens heel precies formuleren wat wel en wat niet toegestaan is.
Het ligt dus helaas niet zo simpel als dat jij nu stelt, er zijn veel te veel partijen die er iets van mogen vinden en er over mee mogen beslissen.
Ah net als de politiek algemeen dus...... Ik wens jullie fokkers veel geluk. En ik hoop dat jullie niet ondersneeuwen door alle regels.
Dan laat ik vanaf nu de reacties weer aan de profs over hihi.
Es
Zeer actief
Contacteer:

gewoon niet meer dan 100 euro vragen voor een pup. Hele probleem zo de wereld uit, denk er maar eens over.
Op elke wandeling is
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Es schreef:gewoon niet meer dan 100 euro vragen voor een pup. Hele probleem zo de wereld uit, denk er maar eens over.
Onder de huidige regels lijkt mij dit niet haalbaar: de kosten voor stamboom, chippen en enten worden dan niet eens gedekt. Nog even los van de dierenartsrekeningen, het extra voer etc.

Hoe zie jij het dan, 100 euro per pup als maximum bedrag? Wordt fokken dan een hobby voor de allerrijksten of ga je iets veranderen aan het systeem?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Es schreef:gewoon niet meer dan 100 euro vragen voor een pup. Hele probleem zo de wereld uit, denk er maar eens over.
Het hele probleem rashond is dan inderdaad zo de wereld uit. Want welke idioot zal nog zo gek zijn te blijven fokken als alleen al de kosten om je pup geregistreerd en geënt te krijgen de pupprijs al overstijgen?
Dat de pupprijzen omlaag kunnen bij de meeste rassen ben ik met je eens, maar wat je nu stelt is niet reëel.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
LongFields schreef:
Es schreef: Dat de pupprijzen omlaag kunnen bij de meeste rassen ben ik met je eens, maar wat je nu stelt is niet reëel.
Nee, en het is zelfs niet reëel te stellen dat de pupprijzen met honderden euro's omlaag kunnen. Het fokken van een nest pups is gewoon hartstikke duur, dus pups zijn zelf ook duur.
Geld is niet eens de oorzaak van het verzieken van de fokkerij, ik denk dat irreële verwachtingen en maakbaarheid verlangen een belangrijkere oorzaak zijn.
Je hebt de quote verkloot, maar met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:
Het hele probleem rashond is dan inderdaad zo de wereld uit. Want welke idioot zal nog zo gek zijn te blijven fokken als alleen al de kosten om je pup geregistreerd en geënt te krijgen de pupprijs al overstijgen?
Dat de pupprijzen omlaag kunnen bij de meeste rassen ben ik met je eens, maar wat je nu stelt is niet reëel.

Idd kunnen de prijzen bij veel rassen omlaag, maar als je dan zoals de Mechels 550/650 vraagt ben je volgens de DB met de prijs onder de 750 een broodfokker..... :ugh: want dat zou niet moeten kunnen voor die prijs als goede fokker
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

crutz schreef:
LongFields schreef:

Idd kunnen de prijzen bij veel rassen omlaag, maar als je dan zoals de Mechels 550/650 vraagt ben je volgens de DB met de prijs onder de 750 een broodfokker..... :ugh: want dat zou niet moeten kunnen voor die prijs als goede fokker
Dat soort info helpt niet echt inderdaad. :ugh:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik zeg niet dat het reëel is, maar als rashonden net zo duur waren als niet rashonden was het zo afgelopen met de problemen. Alle opwinding komt omdat men veel geld betaald voor iets wat 'niet deugt' waarom zijn er geen klachten geen gedoe over niet rashonden??!!!
Op elke wandeling is
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Pets_Passion schreef:Ja, dat is het simpelste idd. En natuurlijk zijn alle fokkers hartstikke eerlijk en is de dekreu op papier ook de daadwerkelijke vader...
Als het goed is word dat door RvB gescheckt, steekproef van de puppen om te controleren of de pups daadwerkelijk afstammen van de opgegeven ouders.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”