Kit schreef:Weggelopen honden zoeken vaker andere honden op, kan een groot voordeel zijn, vorig jaar hebben we daardoor een losloper kunnen vangen na weken gezworven te hebben
Als mijn honden ooit vermist zouden raken zou ik daar inderdaad ook op inzetten, mensen met vriendelijke honden vragen om in die buurt te lopen en de honden contact laten maken. Jack zou waarschijnlijk ook wel met iemand zonder hond meelopen, maar zeker weten met iemand met een lieve leuke teef en koekies, en Lilo is helemaal van bij een roedel willen horen dus die zou je met een stel leuke speelse kleine hondjes of een knappe reu zo mee kunnen lokken je tuin in.
(Ik zou er zelf ook met een slaapzak gaan liggen hoor, in mijn eigen bed zou ik toch geen oog dicht doen als een van mijn honden kwijt was.)
Waar het denk ik vaak fout gaat bij het weer thuis krijgen van vermiste honden, is dat mensen denken dat ze een hond wel kunnen 'vangen'. Niet alleen is dat echt complete nonsens, want die hond is veel en veel sneller en zelfs als je een gestresste hond dan aan een poot of staart of nek te pakken hebt, loop je het risico op een flinke angsthap en hou dan maar eens vast.

, maar ook versterk je de angst voor vreemde mensen en zo wordt het alsmaar moeilijker om vertrouwen op te bouwen zodat die hond wel met iemand meeloopt.
Ik heb geen ervaring met langdurig vermiste dieren, maar wel eens hier en daar een verdwaalde hond opgepikt, meegenomen en de baas tegengekomen, of mee naar huis genomen en de DB gebeld, en dat was dan een kwestie van even kennismaken met mijn honden, iedereen netjes zitten voor een koekie en effe aanlijnen alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Andere hondenbaas en ik hebben ook een keer een hond die zich absoluut niet liet aanlijnen gewoon mee laten lopen tot in de tuin van die andere baas, hek dicht, hoop koekies, DB bellen terwijl alle honden gezellig in de tuin aan het spelen waren, inclusief 'vermiste' hond. Een hond in gezelschap van relaxte vrolijke andere honden die hij/zij vertrouwt kan allerlei vreemde situaties aan.
De truuk is denk ik dus om alle angst en paniek te vermijden en net te doen alsof die hond er gewoon altijd al bij hoorde. En als ik dat zo lees over Buster en Gina zou dat hier zomaar kunnen werken.
Ik blijf heel hard duimen.