Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie gebruikt er een sprenger naast de fiets ?
Moderator: moderatorteam
-
beatje
Wie gebruikt er een sprenger naast de fiets ?
Mijn hond loopt altijd rechts naast de fiets en ik houd de lijn in mijn hand.Normaal geen probleem,ze reageert niet op andere honden of mensen.
Maar afgelopen week passeer ik iemand met een stafford aan een vrij lange lijn en die hond springt naar mijn hond die er vervolgens voor uitwijkt en in mijn fiets beland.Ze piepte wel en op het eerste zicht had ze niks maar nu blijkt ze toch een spierscheur te hebben.
Nu zat ik te denken,zou een sprenger dit kunnen voorkomen?of kunnen ze dan ook nog in je fiets springen?
Maar afgelopen week passeer ik iemand met een stafford aan een vrij lange lijn en die hond springt naar mijn hond die er vervolgens voor uitwijkt en in mijn fiets beland.Ze piepte wel en op het eerste zicht had ze niks maar nu blijkt ze toch een spierscheur te hebben.
Nu zat ik te denken,zou een sprenger dit kunnen voorkomen?of kunnen ze dan ook nog in je fiets springen?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Wie gebruikt er een sprenger naast de fiets ?
Ik gebruik een springer 
En dat werkt prima, ze springen niet in je fiets en kunnen je ook niet omver trekken.
En dat werkt prima, ze springen niet in je fiets en kunnen je ook niet omver trekken.
-
beatje
hi hi ,heb ik de springer verward met het bit van mijn paard
.Ik word ook een dag ouder.
Dus dan kan hij niet meer tegen je wiel aan komen? Ik heb er eens één geleend en op zich liep ze er wel goed aan. Ik vond het alleen zo ding aan mijn fiets. Maar ik vind een hele hond toch wel belangrijk.
Dus dan kan hij niet meer tegen je wiel aan komen? Ik heb er eens één geleend en op zich liep ze er wel goed aan. Ik vond het alleen zo ding aan mijn fiets. Maar ik vind een hele hond toch wel belangrijk.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik gebruik een springer icm een lijn. Hond zit aan tuig aan de springer en voor nood een lijn aan de halsband. Heb overigens t witte touw eraf gehaald en er een gewoon leren korthouder aan gemaakt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
beatje
Dat is ook een idee.De hond is op zich heel braaf,ze is alleen wat bang als ze door omstuimige honden benadert word en dan springt ze dus naar mij toe.met een kort houder heeft ze die ruimte natuurlijk al helemaal niet
Dan ga ik toch eens naar een springer kijken.Ik heb nu de tijd ze ligt nu toch even uit de training.Ik baal vooral omdat we net vol op in de wesstrijden zaten
.Ik kan me nu gaan afmelden.
Dan ga ik toch eens naar een springer kijken.Ik heb nu de tijd ze ligt nu toch even uit de training.Ik baal vooral omdat we net vol op in de wesstrijden zaten
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hij zit er niet constant aan he, je kunt dat ding eraf halen als je hem niet gebruikt, dan heb je alleen de houder.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Ken er een aantal die met hond en springer onderuit zijn gegaan, fikse schade daardoor. Als je de kant van de springer op valt, knal je dus bovenop je hond. En als een hond echt paniekt, kunnen ze nog steeds met hun poten in je spaken komen.
Hier fiets ik dus ook met de lijn in mijn hand en de ander loopt altijd los. Ik zou een brede halsband of tuigje om doen waarmee je haar net niet helemaal optilt als je denkt dat ze gaat panieken, dan voorkom je dat ze tegen je fiets aan rent.
Hier fiets ik dus ook met de lijn in mijn hand en de ander loopt altijd los. Ik zou een brede halsband of tuigje om doen waarmee je haar net niet helemaal optilt als je denkt dat ze gaat panieken, dan voorkom je dat ze tegen je fiets aan rent.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik gebruik aan de fiets een springer. Hond in tuig en dan min of meer net iets voor het achterwiel. Ook heeft mijn hond dan een halsband aan, met een lijn, die ik in mijn hand heb.
Als hij echt wil KAN hij voor het achterwiel komen en dus zou het kunnen zijn dat ik 'm overrijd. Dat komt omdat die springer een veer heeft en de hond net iets vrijheid heeft een eigen positie te kiezen. Doorgaans zijn ze zo slim om rechts naast de trappers te lopen, die honden
maar.. het kan, ze kunnen eronder komen.
Die veer zit er echter niet voor niets, die ruimte hebben ze nodig om wat vrij te kunnen bewegen.
Je zou kunnen kijken of er een springersysteem bestaat wat zo is afgesteld dat het de hond op een soort veiliger afstand van de wielen houdt maar ook dat is denk ik nooit helemaal te vertrouwen.
Het is denk ik onmogelijk om 100% te voorkomen dat de hond ooit voor het achterwiel kan belanden.
Maar, doordat ik ook de lijn in mijn hand heb kan ik de kop in "voorwaartse positie houden" als we iets moeten passeren wat potentieel raar gedrag kan uitlokken. Het is echter niet 100% waterdicht, die methode.
Suzanne
Als hij echt wil KAN hij voor het achterwiel komen en dus zou het kunnen zijn dat ik 'm overrijd. Dat komt omdat die springer een veer heeft en de hond net iets vrijheid heeft een eigen positie te kiezen. Doorgaans zijn ze zo slim om rechts naast de trappers te lopen, die honden
Die veer zit er echter niet voor niets, die ruimte hebben ze nodig om wat vrij te kunnen bewegen.
Je zou kunnen kijken of er een springersysteem bestaat wat zo is afgesteld dat het de hond op een soort veiliger afstand van de wielen houdt maar ook dat is denk ik nooit helemaal te vertrouwen.
Het is denk ik onmogelijk om 100% te voorkomen dat de hond ooit voor het achterwiel kan belanden.
Maar, doordat ik ook de lijn in mijn hand heb kan ik de kop in "voorwaartse positie houden" als we iets moeten passeren wat potentieel raar gedrag kan uitlokken. Het is echter niet 100% waterdicht, die methode.
Suzanne
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik stap gewoon af als ik twijfel of ik ergens zonder kleerscheuren langs kom.. echt geen zin om mezelf te bezeren 
-
Sterre
Ik fietste ook altijd met de springer. Springer aan het tuigje en nog extra een riem aan de halsband die ik vasthield. Maar je hond kan volgens mij wel tegen je fiets aanspringen in paniek. Mijn hond heeft dat nog nooit gedaan dus zeker weten doe ik het niet. Maar volgens mij is daar ruimte genoeg voor. Ik fiets al een jaar niet meer omdat Sterre er te oud voor is nu dus kan het niet voor je uitproberen. Maar iemand anders wel misschien?
- marloes_2406
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik gebruik ook een springer, vind ik zelf veel veiliger dan alleen een lijn vasthouden. In het begin heb ik wel nog een extra lijn vastgemaakt zodat ik kon bijsturen, maar was nergens voor nodig 
Als ik iemand met een hond tegenkom zorg ik dat ik helemaal rechts ga fietsen zodat niemand bij Zara kan komen. Maar je hebt er mensen bij die dat niet snappen
dus dan stap ik af
Als ik iemand met een hond tegenkom zorg ik dat ik helemaal rechts ga fietsen zodat niemand bij Zara kan komen. Maar je hebt er mensen bij die dat niet snappen
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Ik fiets met Jessie met lijn in de hand. De rest loopt los.
Sowieso gebruik ik nooit dingen die ik onnodig vindt, maar ik vind daarnaast de springer ook echt een onding. Ik heb liever zelf controle over mijn hond. Laatst werd Jessie aan de fiets aangevallen door een kat (echt waar!) en dan laat ik gewoon haar lijn los en ze is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Ik wil niet weten wat er zou gebeuren als ze vast aan mijn fiets had gezeten. Die kat was behoorlijk venijnig.
Ik gebruik een tuig icm een flexi. Normaal gebruik ik nooit een flexi - alleen met fietsen. Je kunt op en afstappen zonder dat de hond een ruk kan geven (dan zet je hem dus van de vergrendeling af) en daarnaast kun je even vieren voor een plas. Je kunt met 1 hand de lijn vieren en binnen halen dus geen geklooi met lussen en te slappe lijnen waar de hond in kan stappen.
Als mijn hond harder wil dan ik, houd ik haar kort en breng mijn arm naar achteren, waardoor ze naast mijn benen loopt en uit het voorwiel blijft. Overigens heb ik wel 'met beleid' haar kennis laten maken met het voorwiel, om een beetje ontzag te kweken. Een hond die onnozel je voorwiel in drentelt, is gevaarlijk.
Jessie kan soms echt een wilde hengst zijn aan de fiets, maar het scheelt dat ze maar 20 kg weegt.
Sowieso gebruik ik nooit dingen die ik onnodig vindt, maar ik vind daarnaast de springer ook echt een onding. Ik heb liever zelf controle over mijn hond. Laatst werd Jessie aan de fiets aangevallen door een kat (echt waar!) en dan laat ik gewoon haar lijn los en ze is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Ik wil niet weten wat er zou gebeuren als ze vast aan mijn fiets had gezeten. Die kat was behoorlijk venijnig.
Ik gebruik een tuig icm een flexi. Normaal gebruik ik nooit een flexi - alleen met fietsen. Je kunt op en afstappen zonder dat de hond een ruk kan geven (dan zet je hem dus van de vergrendeling af) en daarnaast kun je even vieren voor een plas. Je kunt met 1 hand de lijn vieren en binnen halen dus geen geklooi met lussen en te slappe lijnen waar de hond in kan stappen.
Als mijn hond harder wil dan ik, houd ik haar kort en breng mijn arm naar achteren, waardoor ze naast mijn benen loopt en uit het voorwiel blijft. Overigens heb ik wel 'met beleid' haar kennis laten maken met het voorwiel, om een beetje ontzag te kweken. Een hond die onnozel je voorwiel in drentelt, is gevaarlijk.
Jessie kan soms echt een wilde hengst zijn aan de fiets, maar het scheelt dat ze maar 20 kg weegt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
In de tijd dat ik met de honden ging fietsen gebruikte ik altijd de springer. Veel veiliger wat mij betreft. Een tegenligger met hond die geen springer had belandde in het ziekenhuis omdat zijn hond uitviel en voor zijn wiel doorschoot.
De springer heeft een soort beveiliging die in geval van nood breekt, als je dat niet ziet zitten kun je er een lijn bij blijven gebruiken of zoals ik gedaan heb, een paniekhaak ertussen monteren, die kun je ook onder spanning binnen een seconde met één hand losmaken.
De springer heeft een soort beveiliging die in geval van nood breekt, als je dat niet ziet zitten kun je er een lijn bij blijven gebruiken of zoals ik gedaan heb, een paniekhaak ertussen monteren, die kun je ook onder spanning binnen een seconde met één hand losmaken.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Hier geen springer maar wel een andere constructie voor fietsen met de hond.
Gewoon een rechte stang met opzetstuk. Ik ben zelf niet zo ontzettend stabiel op een fiets, dus met de hand een lijn vasthouden gaat 'm niet worden. Daarnaast zou de hond makkelijk voor de fiets kunnen lopen of in je wielen lopen.
Kortom ik ben zeker voor het gebruik van dergelijke constructies.
Springer vroeger ook gehad en dat was zelfs nog wel wat fijner dan de constructie die ik nu heb door de veer.
Gewoon een rechte stang met opzetstuk. Ik ben zelf niet zo ontzettend stabiel op een fiets, dus met de hand een lijn vasthouden gaat 'm niet worden. Daarnaast zou de hond makkelijk voor de fiets kunnen lopen of in je wielen lopen.
Springer vroeger ook gehad en dat was zelfs nog wel wat fijner dan de constructie die ik nu heb door de veer.
- dagmar88
- Zeer actief
Hier net zo, alleen het lijntje vervangen voor een elastische.malinois schreef:Ik gebruik een springer icm een lijn. Hond zit aan tuig aan de springer en voor nood een lijn aan de halsband. Heb overigens t witte touw eraf gehaald en er een gewoon leren korthouder aan gemaakt.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Dat is denk ik de Walky Dog of niet?Apple schreef:Hier geen springer maar wel een andere constructie voor fietsen met de hond.

Bevalt dat goed?
Zit ik ook nog wel eens over na te denken voor onze honden.
Lijkt mij op de een of andere manier steviger.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Ik had zo,'n Walky dog. Die ligt nu bij het oud ijzer. Dat stuk dat aan de zadelpen moet verschoof steeds.
Ik heb Charlie nu met de riem om mijn middel en dat gaat eigenlijk prima zowel met fietsen als met steppen.
Ik heb Charlie nu met de riem om mijn middel en dat gaat eigenlijk prima zowel met fietsen als met steppen.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom loopt gewoon aan de lijn, voordeel is wel dat ze niet vooruit rent dus het is allemaal redelijk relaxed
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Mwah, het vangt niet zoveel op als een springer met als gevolg je als fietser de hond meer voelt en daarmee de zadelpen nog wel eens kan verschuiven, nou is het voor Apple wel toereikend, maar zou er niet gauw een trekkende hond maat labrador aan zetten. Voordeel is wel dat je het makkelijk kan losmaken van de zadelpen en in je tas mee kan nemen bijvoorbeeld.maitestar schreef:Dat is denk ik de Walky Dog of niet?Apple schreef:Hier geen springer maar wel een andere constructie voor fietsen met de hond.
Bevalt dat goed?
Zit ik ook nog wel eens over na te denken voor onze honden.
Lijkt mij op de een of andere manier steviger.
-
beatje
Ik heb ze ook aan een tuig naast de fiets lopen en het gaat altijd goed,behalve deze ene keer dus.Baal er verschrikkelijk van ,maar goed gebeurt is gebeurt.Mischiens is afstappen en roepen dat ze hun hond bij zich moeten houden de wijste oplossing of id loslaten.In dit geval had het gekunt want het was een fietspad in het bos.
Optillen in het tuig is geen optie met 42 kg wegende hond
Optillen in het tuig is geen optie met 42 kg wegende hond