Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagel Gebroken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Nagel Gebroken

Ongelezen bericht door anniek16 »

Graag jullie advies over het volgende;

Katootje heeft zondag tijdens het spelen haar nagel gebroken. Niet haar duimnagel maar 1 van de andere vier, bij mensenhanden de wijsvinger zegmaar :hmmm:
Hij zit nog best vast maar is zeker weten gescheurd. We zijn in overleg met de dierenarts dinsdag langs geweest en na een korte blik heeft de DA besloten pijnstillers voor 6 dagen voor te schrijven. Om daarna te kijken of de nagel stukje voor stukje korter geknipt kan worden.
Nu heeft ze nogal veel energie. Ik probeer haar zo rustig mogelijk te houden maar door de pijnstillers daagt ze Nowah ook regelmatig uit om te spelen en vooral op zachte ondergronden gaat dat soms nogal ruw tussen die twee. Daar is ze snel van genezen want met een gil bedenkt ze zich weer dat haar nagel gebroken is.
Als ik dus zo doorga, en over 3 dagen de pijnstillers op zijn en ze blijft spelen, zit het meiske dus zeker nog 3 a 4 week met die pijnscheuten tijdens het spelen, wandelen etc.

Nu dacht ik dus, kan die nagel er dan niet beter gewoon af? De scheur zit wel heel dicht bij het begin van de nagel, dus dan verdwijnt de nagel bijna in zijn geheel.
Maar daar tegenover staat dan wel 1x een flinke pijn, ipv 3 a 4 week lang meerdere pijnmomenten op een dag.

:scratch: :scratch: :scratch:
Hmpf, ik weet het nog niet.... Wat zouden jullie doen?
~Anniek
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Nagel Gebroken

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden trekken zelf hun nagels er vanaf als ze gescheurd zijn. Verder doe ik er nooit wat aan. Meestal merk ik er ook niks van zie soms ineens dat er een nagel weg is.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Een hondje hier uit de buurt had hetzelfde, de baas heeft bij de dierenarts de nagel laten verwijderen. Daarna had hij nergens last meer van en kon vrolijk doorspelen.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Bommel had ook eens zo'n nagel. Mee naar de DA geweest en ook gelaten voor wat het was. Na een aantal weken viel de nagel er vanzelf af en zat er een keurige nieuwe nagel onder.
anniek16
Zeer actief

gonnie schreef:Mijn honden trekken zelf hun nagels er vanaf als ze gescheurd zijn. Verder doe ik er nooit wat aan. Meestal merk ik er ook niks van zie soms ineens dat er een nagel weg is.
Er zelf aftrekken/knagen wil niet denk ik. Daarvoor zit hij nog te vast. Maar het is wel een zwak punt geworden. Wanneer er teveel druk op komt, komt er weer beweging bij de zwakke plek...

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
~Anniek
anniek16
Zeer actief

Safari schreef:Bommel had ook eens zo'n nagel. Mee naar de DA geweest en ook gelaten voor wat het was. Na een aantal weken viel de nagel er vanzelf af en zat er een keurige nieuwe nagel onder.
Had Bommel er verder geen last van tijdens het wandelen of spelen oid? Voor mijn gevoel zit het haar in de weg. Daardoor kan ze al haar energie niet kwijt en houdt ze zich in.

~Anniek
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

anniek16 schreef:
Safari schreef:Bommel had ook eens zo'n nagel. Mee naar de DA geweest en ook gelaten voor wat het was. Na een aantal weken viel de nagel er vanzelf af en zat er een keurige nieuwe nagel onder.
Had Bommel er verder geen last van tijdens het wandelen of spelen oid? Voor mijn gevoel zit het haar in de weg. Daardoor kan ze al haar energie niet kwijt en houdt ze zich in.

Bommel was de overvette mops :mrgreen: hij wandelde beschaafd, rende een rondje op het gras en dat was het wel. Hij was in ieder geval geen racekonijn. Hij heeft er een dag of vier wat last van gehad, pootje even omhoog na een wandeling en ik mocht er zeker niet aankomen maar daarna was het over. De breuk zat vrij hoog op de nagel en is er toch heel netjes afgekomen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

anniek16 schreef:
gonnie schreef:Mijn honden trekken zelf hun nagels er vanaf als ze gescheurd zijn. Verder doe ik er nooit wat aan. Meestal merk ik er ook niks van zie soms ineens dat er een nagel weg is.
Er zelf aftrekken/knagen wil niet denk ik. Daarvoor zit hij nog te vast. Maar het is wel een zwak punt geworden. Wanneer er teveel druk op komt, komt er weer beweging bij de zwakke plek...

Met losse nagels ben ik niet zo van het gemiep; ze er mee door laten lopen doet meer pijn dan even hard zijn.
Ik knip het losse deel zo kort mogelijk af en dan lukt het na een paar dagen wel om de rest er snel af te trekken.
Bij een nagel die al erg los zit is het meteen rats.
Zorg dat ik klei, bloem of maizena bij de hand heb om de nagel in te drukken wanneer die bloedt.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau heeft dit eens gehad en die nagel heeft iemand getrokken. Deed hem wel veel zeer maar daarna was het over. Alleen herinner ik me niet meer of die nagel nou heel los zat of niet.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Evert heeft laatst een ingescheurde nagel gehad wat vrij hoog zat. Bij de DA plaatselijk wat verdoofd en geknipt. Toen ik hem net had, had hij een breuk in nagel en toen is dit er zo uitgetrokken door de weekend DA. Deze nagel is ook niet meer teruggekomen en het deed best ff zeer. Als ik dit had geweten, hadden ze het van mij wel even plaatselijk mogen verdoven.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Mazzel had een gescheurde nagel, die hing er nog half aan en het losse deel heb ik er toen afgeknipt met een nagelschaartje. Er was toen een stukje leven bloot, maar daar is uiteindelijk netjes weer een nagel over gegroeid.
Als ik niet ineens bloed op de vloer had, had ik het overigens niet gezien, Mazz gaf geen kik.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tot 2 x toe de nagel eruit laten trekken en de 3e keer maar gewoon laten zitten. Was er binnen 3 dagen zelf vakkundig uitgewerkt door de hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Shep heeft vaak afgebroken of ingescheurde nagels omdat ze nogal een wildebras is. Ben er nog nooit mee naar een da gegaan. Na iedere wandeling houd ik de aangedane poot even in een badje soda, zodat het niet gaat ontsteken. Na een paar dagen ligt de nagel er dan vanzelf af. Meestal heeft ze er geen last van maar als ik merk dat het wel pijn doet, dan laat ik haar een paar dagen niet rennen.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

anniek16 schreef:Graag jullie advies over het volgende;

Katootje heeft zondag tijdens het spelen haar nagel gebroken. Niet haar duimnagel maar 1 van de andere vier, bij mensenhanden de wijsvinger zegmaar :hmmm:
Hij zit nog best vast maar is zeker weten gescheurd. We zijn in overleg met de dierenarts dinsdag langs geweest en na een korte blik heeft de DA besloten pijnstillers voor 6 dagen voor te schrijven. Om daarna te kijken of de nagel stukje voor stukje korter geknipt kan worden.
Nu heeft ze nogal veel energie. Ik probeer haar zo rustig mogelijk te houden maar door de pijnstillers daagt ze Nowah ook regelmatig uit om te spelen en vooral op zachte ondergronden gaat dat soms nogal ruw tussen die twee. Daar is ze snel van genezen want met een gil bedenkt ze zich weer dat haar nagel gebroken is.
Als ik dus zo doorga, en over 3 dagen de pijnstillers op zijn en ze blijft spelen, zit het meiske dus zeker nog 3 a 4 week met die pijnscheuten tijdens het spelen, wandelen etc.

Nu dacht ik dus, kan die nagel er dan niet beter gewoon af? De scheur zit wel heel dicht bij het begin van de nagel, dus dan verdwijnt de nagel bijna in zijn geheel.
Maar daar tegenover staat dan wel 1x een flinke pijn, ipv 3 a 4 week lang meerdere pijnmomenten op een dag.

:scratch: :scratch: :scratch:
Hmpf, ik weet het nog niet.... Wat zouden jullie doen?
Ik zou zeker niet gaan knippen, dan zet je er spanning op en splijt hij misschien helemaal doormidden of veroorzaak je nieuwe scheuren. Afknippen en een stuk leven meeknippen lijkt me ook echt geen optie.

Als die nagel echt korter moet zou ik dat met een dremel doen. Daarmee kan je heel gedoseerd ook beschadigde nagels pijnloos heel kort vijlen.

Als de nagel kort genoeg is en niet helemaal doorgescheurd, zou ik er persoonlijk een 'mini-verbandje' van leukoplast om de breuk heen leggen. Dat heb ik ooit bij Jack ook gedaan toen hij een nagel tot op het leven afsleet. Leukoplast zit dan echt muurvast en slijt heel langzaam en ondertussen kan de boel genezen en trekt het leven vanzelf wat terug. DA vond het destijds ook wel een goeie creatieve oplossing en Jack kon er prima mee lopen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
anniek16
Zeer actief

Caro schreef:Shep heeft vaak afgebroken of ingescheurde nagels omdat ze nogal een wildebras is. Ben er nog nooit mee naar een da gegaan. Na iedere wandeling houd ik de aangedane poot even in een badje soda, zodat het niet gaat ontsteken. Na een paar dagen ligt de nagel er dan vanzelf af. Meestal heeft ze er geen last van maar als ik merk dat het wel pijn doet, dan laat ik haar een paar dagen niet rennen.
Katootje is dus ook zo een wildebras. Nu nogsteeds omdat ze zich met die pijnstillers onsterfelijk voelt haha. Ik kijk het nog maar 2 a 3 dagen aan en kijk na het weekend, als de pijnstillers op zijn, maar eens of de nagel er al af is.
~Anniek
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”