Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips voor een puppy uitzoeken?
Moderator: moderatorteam
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Tips voor een puppy uitzoeken?
Je gaat als fokker en koper een verbintenis aan en dan moet geen van de partijen gaan lopen eisen of drammen. Moet een onderling overleg en beslissing zijn. Ik verkoop een pup die een zo goed mogelijke match moet zijn en de koper wil dat ook.
Dus samen beslissen en eerlijk zijn.
Zit dat er niet in van de 1 ,moet je lekker naar een ander gaan. Klaar.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
S@ndr@
- Zeer actief
Even wat dat aangaat, als t wel klikt kun je levenslang een goede steun hebben aan de fokker van je pup, als je met vragen zit enzovoort.
dus t kan best belangrijk zijn om met de fokker van je hond door 1 deur te kunnen
Kan me dan weer wel voorstellen dat als een fokker allerlei eisen stelt dat je dat contact heel snel laat verwateren. t moet wel een beetje leuk en gezellig blijven
dus t kan best belangrijk zijn om met de fokker van je hond door 1 deur te kunnen
Kan me dan weer wel voorstellen dat als een fokker allerlei eisen stelt dat je dat contact heel snel laat verwateren. t moet wel een beetje leuk en gezellig blijven
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dit heeft ook mijn voorkeur. In overleg met de fokker de pup kiezen die het beste past. Bij een goede fokker durf ik best op zijn of haar inschatting te vertrouwen, maar ik wil zelf ook wel een vinger in de pap hebben.bouvierpoedel schreef:Je gaat als fokker en koper een verbintenis aan en dan moet geen van de partijen gaan lopen eisen of drammen. Moet een onderling overleg en beslissing zijn. Ik verkoop een pup die een zo goed mogelijke match moet zijn en de koper wil dat ook.
Ik ben bij Mila vier keer wezen kijken (van een uurtje tot een hele middag) en met zes en zeven weken heeft de fokker mij om mijn voorkeur(en) gevraagd. Mila was mijn eerste voorkeur, en beide keren een ander teefje als tweede voorkeur. Na het bezoek op zeven weken nogmaals overlegd en het werd dus Mila. Bleek voor de fokker een heel duidelijke match, en voor mij ook. De afspraak was wel dat de fokker het definitieve besluit nam en de eerste keus had voor een teefje vanwege het aanhouden van een teefje voor de fok. Had ik me daar helemaal niet in kunnen vinden, dan had ik altijd kunnen besluiten de pup niet te nemen natuurlijk.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Ik ben nooit gaan kijken bij een pup, ik zag hem voor het eerst op het moment dat ik hem ophaalde.
Mijn zoon en zijn vriendin krijgen eind mei een pup, ze hebben contact met een fokker naar hun keuze gezocht. Daar bleek een teefje net gedekt, ze gaven aan dat ze graag een reutje wilden en ze bleken de eerste keuze te hebben. De pups zijn inmiddels bijna vier weken, het zijn drie teefjes en een reutje dus er valt niets te kiezen. Volgend weekend gaan ze bij de pup kijken ook al weten ze nu al welke voor hun is, en eind mei mogen ze hem ophalen. Wat ik wel heel erg leuk vind is, dat ze vanaf de geboorte van de pup al bij hem zijn betrokken door de vele foto's, filmpjes en mails waarin word verteld hoe het met de pups gaat.
Mijn zoon en zijn vriendin krijgen eind mei een pup, ze hebben contact met een fokker naar hun keuze gezocht. Daar bleek een teefje net gedekt, ze gaven aan dat ze graag een reutje wilden en ze bleken de eerste keuze te hebben. De pups zijn inmiddels bijna vier weken, het zijn drie teefjes en een reutje dus er valt niets te kiezen. Volgend weekend gaan ze bij de pup kijken ook al weten ze nu al welke voor hun is, en eind mei mogen ze hem ophalen. Wat ik wel heel erg leuk vind is, dat ze vanaf de geboorte van de pup al bij hem zijn betrokken door de vele foto's, filmpjes en mails waarin word verteld hoe het met de pups gaat.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Dit helemaal.Antonetta schreef:Wat ik wel heel erg leuk vind is, dat ze vanaf de geboorte van de pup al bij hem zijn betrokken door de vele foto's, filmpjes en mails waarin word verteld hoe het met de pups gaat.
Extra bezoeken enzo zijn allemaal wel leuk en samen met je fokker dingen uitzoeken en bespreken is helemaal leuk en gaan we ook doen.
maar op dit moment krijg ik dagelijks een staple fotos en filmpjes binnen via de whatsapp, email, noem het maar op.
Dus zelfs zonder fysiek aanwezig te zijn krijg ik een hele goede indruk van de individuele hondjes.
Wooo voor het digitale tijdperk!
-
S@ndr@
- Zeer actief
handig he dat digitale gebeuren 
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
hihi. Behalve dat het leuk is om iedere dag wakker te worden met een stapel schattige fotos van een nest puppies op je telefoon moet ik toegeven het is ook wel leuk omdat het aangeeft dat de fokker er echt heel druk mee is. En het geeft een kans om met de fokker heen en weer te texten.S@ndr@ schreef:handig he dat digitale gebeuren
Ik krijg er zo een erg goed gevoel over.
-
S@ndr@
- Zeer actief
en de fokker hopelijk ook, heel erg leuk
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Op basis van die info, hun voorkeur en mijn idee van welke pup het beste bij welke eigenaar zou passen heb ik de verdeling gemaakt, en in alle gevallen naar tevredenheid van de nieuwe eigenaren.
Een goede communicatie en uitleg van waarom welke pup in welke situatie het best zou passen helpt hier heel erg bij, zo is mijn ervaring.
Een fokker heeft er niets aan om een totaal niet passende pup te matchen met een bepaalde eigenaar, aangezien de fokker bij problemen nog altijd verantwoordelijk is en hij de pup zal moeten terugnemen. Dan is de pup wellicht al een probleemhond geworden en is het alleen maar lastiger er een nieuw thuis voor te vinden.
Op basis van die info, hun voorkeur en mijn idee van welke pup het beste bij welke eigenaar zou passen heb ik de verdeling gemaakt, en in alle gevallen naar tevredenheid van de nieuwe eigenaren.
Een goede communicatie en uitleg van waarom welke pup in welke situatie het best zou passen helpt hier heel erg bij, zo is mijn ervaring.
Een fokker heeft er niets aan om een totaal niet passende pup te matchen met een bepaalde eigenaar, aangezien de fokker bij problemen nog altijd verantwoordelijk is en hij de pup zal moeten terugnemen. Dan is de pup wellicht al een probleemhond geworden en is het alleen maar lastiger er een nieuw thuis voor te vinden.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Deze laatste alinea vind ik dan wel weer correct. Krijgt de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug? Hij kan er tenslotte niets aan doen als de fokker hem de verkeerde pup in zijn maag gesplitst heeft.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Ik vind het eigenlijk best wel storend dat pupkopers als zwakbegaafde wilsonbekwame simpele zielen weggezet worden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Of de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug zou krijgen ligt aan de afspraken die gemaakt zijn en aan wanneer de hond weer terug zou gaan, is het een pup van 10 weken of een volwassen hond van 7 bijvoorbeeld.Wolfsblut schreef:Deze laatste alinea vind ik dan wel weer correct. Krijgt de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug? Hij kan er tenslotte niets aan doen als de fokker hem de verkeerde pup in zijn maag gesplitst heeft.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Ik vind het eigenlijk best wel storend dat pupkopers als zwakbegaafde wilsonbekwame simpele zielen weggezet worden.
Ik gaf dit voorbeeld eerlijk gezegd vooral om aan te geven dat een fokker er zelf zeker niet bij gebaat is om een mismatch te maken, omdat de daaruit voortvloeiende ellende weer op zijn eigen bord terecht zal komen. Wederzijds vertrouwen en aan beide kanten een goed gevoel hebben bij elkaar voor wat betreft het welzijn van de pup is in mijn ogen heel belangrijk, anders moet je geen verbinding aangaan en verder zoeken naar een pup, of geschikte pupkoper.
Waaruit jij de conclusie trekt dat pupkopers zwakbegaafde wilsonbekwame simpele zielen zouden zijn ontgaat mij compleet trouwens, maar goed.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Hier heb ik begrip voor, maar ik kan mij hun keuze voor een reu ook voorstellen. Als er dan maar een reu geboren is vind ik het niet gek dat die naar hun gaat, aangezien ze vanaf het begin toen nog niet eens zeker was of het teefje drachtig was, duidelijk hebben aan gegeven dat ze een reutje wilden.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Als er meer reutjes in het nest hadden gezeten had ik begrepen als er geen eerste, tweede keuze was geweest.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Je bent me even kwijt hoor, wie bedoel je met "hun" ?Antonetta schreef:Hier heb ik begrip voor, maar ik kan mij hun keuze voor een reu ook voorstellen. Als er dan maar een reu geboren is vind ik het niet gek dat die naar hun gaat, aangezien ze vanaf het begin toen nog niet eens zeker was of het teefje drachtig was, duidelijk hebben aan gegeven dat ze een reutje wilden.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Als er meer reutjes in het nest hadden gezeten had ik begrepen als er geen eerste, tweede keuze was geweest.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Sorry hoor, maar wat heeft "zwakbegaafd" hiermee te maken???Wolfsblut schreef:Deze laatste alinea vind ik dan wel weer correct. Krijgt de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug? Hij kan er tenslotte niets aan doen als de fokker hem de verkeerde pup in zijn maag gesplitst heeft.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Ik neem toch echt aan dat de fokker in zijn algemeenheid de pups beter kent dan de pupkoper? Natuurlijk zal vrijwel elke pupkoper een voorkeur hebben... de pup waar de 'klik' mee is denk ik dan? En weet je wat...? In veel / vrijwel alle gevallen zal dat heus de "juiste" pup blijken te zijn.
Voor mijzelf sprekend: de fokker kent mij/ons en onze honden... ze weet wat ik "wil" in een pup en hoe belangrijk (ahum) het uiterlijk is als het om showwaardig gaat. Ja, een mooie pup is leuk, heus waar.. maar ik heb liever een aantrekkelijke pup dan een mooie pup. En echt.. het karakter is mij vele malen belangrijker dan het uiterlijk. Natuurlijk, sommige honden / pups zijn leuker of mooier dan andere... en hoe lang zie je dat? 24 uur? Daarna ben je verliefd "op het beessie zelf" en zal dat uiterlijk je gestolen worden.. toch?
Dus nee, ik voel mij niet zwakbegaafd als de fokker uiteindelijk beslist.. we doen dat toch feitelijk samen?
Suzanne
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Bij Kyra moesten we ook een flink stuk rijden, 2 uur enkele reis.
We zijn eerst kennis gaan maken met de fokker en moederhond. Toen de pups geboren waren zijn we 2 keer wezen kijken en daarna ophalen.
Bij Sari ook eerst kennisgemaakt met de fokker en ouderdieren. Daarna nog een keer of 4 gaan kijken toen de pups er waren en bij de 5e keer opgehaald.
Ook daarvoor moesten we ruim 1,5 uur enkele reis rijden.
Natuurlijk is het een ander verhaal als je niet (lang) kunt rijden, maar ik vond het in ieder geval fijn om meerdere keren te gaan.
We zijn eerst kennis gaan maken met de fokker en moederhond. Toen de pups geboren waren zijn we 2 keer wezen kijken en daarna ophalen.
Bij Sari ook eerst kennisgemaakt met de fokker en ouderdieren. Daarna nog een keer of 4 gaan kijken toen de pups er waren en bij de 5e keer opgehaald.
Ook daarvoor moesten we ruim 1,5 uur enkele reis rijden.
Natuurlijk is het een ander verhaal als je niet (lang) kunt rijden, maar ik vond het in ieder geval fijn om meerdere keren te gaan.
- MarjaV
- Actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 3
Niet te snel oordelen en beter lezen.Wolfsblut schreef:
IK begrijp niet dat mensen daar zo maar in trappen en zich tegen hun wil in een pup laten aansmeren welke ook nog niet eens hun eigen keuze is. En dat, uitzonderingen daargelaten, een of andere simpele ziel even uitmaakt welke hond dat bij mij past. Weer een typisch voorbeeld van kuddedieren gedrag. De ene simpele ziel maakt voor de andere simpele ziel uit wat goed voor hem/haar is. Kijk daar krijg ik nu spontane braakneigingen van.
Ik heb samen met de fokster een hond uitgekozen die past binnen mijn roedel en mij niets laten aansmeren. Als ik het namelijk niet eens zou zijn met haar keuze, had ik nooit de hond meegenomen.
Als beide partijen het ermee eens zijn dat een hond op deze manier wordt uitgekozen, dan is dat toch prima. Heeft niets met simpele zielen te maken of kuddegedrag.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Omdat ik steeds meer de indruk begin te krijgen dat dit systeem gemeengoed begint te worden bij een aantal hondenverkopers. De fokker bepaalt, weliswaar soms in overleg met de koper, welke pup verhandelt gaat worden. Doorslaggevend is toch het oordeel van de fokker, soms in samenwerking met een hondengedragstherapeute.LongFields schreef:Of de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug zou krijgen ligt aan de afspraken die gemaakt zijn en aan wanneer de hond weer terug zou gaan, is het een pup van 10 weken of een volwassen hond van 7 bijvoorbeeld.Wolfsblut schreef:Deze laatste alinea vind ik dan wel weer correct. Krijgt de nieuwe eigenaar dan volledig zijn geld terug? Hij kan er tenslotte niets aan doen als de fokker hem de verkeerde pup in zijn maag gesplitst heeft.LongFields schreef:Ik heb bij de 5 nesten die ik gefokt heb ook geen 1e keus, 2e keus e.d. Gehanteerd. De potentiële nieuwe eigenaren mochten na hun bezoek bij 4 en 6 weken hun top 3 aan me doorgeven, en duidelijk aangeven wat ze zochten in hun pup en wat ze de pup te bieden hadden qua woon-/werksituatie, gezinssituatie e.d.
Ik gaf dit voorbeeld eerlijk gezegd vooral om aan te geven dat een fokker er zelf zeker niet bij gebaat is om een mismatch te maken, omdat de daaruit voortvloeiende ellende weer op zijn eigen bord terecht zal komen. Wederzijds vertrouwen en aan beide kanten een goed gevoel hebben bij elkaar voor wat betreft het welzijn van de pup is in mijn ogen heel belangrijk, anders moet je geen verbinding aangaan en verder zoeken naar een pup, of geschikte pupkoper.
Waaruit jij de conclusie trekt dat pupkopers zwakbegaafde wilsonbekwame simpele zielen zouden zijn ontgaat mij compleet trouwens, maar goed.
Ik kan me wel voorstellen dat een fokker redenen ziet om iemand geen pup te verkopen. Daar heb je het dan als koper maar mee te doen.
Een aspirant koper die zijn hele leven honden naar eigen tevredenheid gekozen en opgevoed heeft zal dan ook niet enthousiast reageren als hij te horen krijgt dat er van een vrijwillige keuze geen sprake zal zijn. Het is natuurlijk niet zo dat men elke fokker maar als een autoriteit op hondengebied moet gaan zien. Veel ervaren hondeneigenaren doen voor een aantal van hen zeker niet onder. In veel gevallen zou ik durven te stellen, integendeel zelfs.
Persoonlijk zou ik beledigd zijn na zo'n hautaine toespraak. Mocht ik ooit nog eens een pup kopen dan zal ik zeker van te voren vragen of dit ook hun beleid is. Dat bespaart me in ieder geval een ritje er naar toe en vooral geen ergernis.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het kopen van een pup is geen verplichting Wolfsblut, net zo goed als de fokker kan besluiten iemand geen pup te willen verkopen, kan een pupkoper besluiten van de koop af te zien. Om welke reden dan ook.
Een fokker is eigenaar van de pups tot het moment dat deze besluit de pups over te dragen aan de nieuwe eigenaren. Dus het lijkt me niet zo vreemd dat de manier waarop de pups worden " verhandeld" ook in handen ligt van de fokker.
En wat ik al zei, de fokker heeft er geen enkel belang bij om bewust een pup in de maag te splitsen van iemand die voor die betreffende pup helemaal niet het meest geschikte adres is. De gemiddelde pupkoper komt een paar keer een paar uur bij de pups kijken en vormt zich een indruk van het moment dat hij de pups gezien heeft, de fokker ziet de pups 8 weken lang dag in dag uit, dus die heeft een veel uitgebreidere indruk van de karakters van de pups. Als je dan als pupkoper geadviseerd wordt in de voor jou juiste keuze, dan begrijp ik werkelijk waar niet wat daar het probleem van is.
Voorbeeldje uit eigen ervaring: ik heb bij 1 nest een gezin gehad met jonge kinderen die hun zinnen in eerste instantie gezet hadden op een pup die ik te heftig vond van karakter voor hun gezinssituatie. Hun tweede keus op dat moment was veel beter geschikt. Toen ze op visite waren heb ik ze uitgelegd waarom hun eerste voorkeur niet het meest geschikt was, en door mijn argumenten beseften zij dat die wel hout sneden en zijn ze geswitched. En ze hebben een heerlijke hond gekregen aan deze pup.
Een fokker is eigenaar van de pups tot het moment dat deze besluit de pups over te dragen aan de nieuwe eigenaren. Dus het lijkt me niet zo vreemd dat de manier waarop de pups worden " verhandeld" ook in handen ligt van de fokker.
En wat ik al zei, de fokker heeft er geen enkel belang bij om bewust een pup in de maag te splitsen van iemand die voor die betreffende pup helemaal niet het meest geschikte adres is. De gemiddelde pupkoper komt een paar keer een paar uur bij de pups kijken en vormt zich een indruk van het moment dat hij de pups gezien heeft, de fokker ziet de pups 8 weken lang dag in dag uit, dus die heeft een veel uitgebreidere indruk van de karakters van de pups. Als je dan als pupkoper geadviseerd wordt in de voor jou juiste keuze, dan begrijp ik werkelijk waar niet wat daar het probleem van is.
Voorbeeldje uit eigen ervaring: ik heb bij 1 nest een gezin gehad met jonge kinderen die hun zinnen in eerste instantie gezet hadden op een pup die ik te heftig vond van karakter voor hun gezinssituatie. Hun tweede keus op dat moment was veel beter geschikt. Toen ze op visite waren heb ik ze uitgelegd waarom hun eerste voorkeur niet het meest geschikt was, en door mijn argumenten beseften zij dat die wel hout sneden en zijn ze geswitched. En ze hebben een heerlijke hond gekregen aan deze pup.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Als je een beginner een pup verkoopt kan advies wel eens gewenst zijn. Dit in tegenstelling tot iemand die veel ervaring met honden heeft. Laatstgenoemde kan wel om advies vragen aan de fokker over een bepaalde pup omdat die de pups al 8 weken kent. En om je nu binnen een uur een beeld te vormen over een pupkoper !!! Dat gaat me net even te ver. Je bent tenslotte een hondenverkoper en geen psycholoog.LongFields schreef:Het kopen van een pup is geen verplichting Wolfsblut, net zo goed als de fokker kan besluiten iemand geen pup te willen verkopen, kan een pupkoper besluiten van de koop af te zien. Om welke reden dan ook.
En de honden waar mijn voorkeuren naar uit gaan zijn gelukkig niet alleen in Nederland te koop.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Het gaat er niet zozeer om wat ik denk dat de puppykoper is maar meer wat de puppykoper aangeeft hoe en wat.Wolfsblut schreef:Als je een beginner een pup verkoopt kan advies wel eens gewenst zijn. Dit in tegenstelling tot iemand die veel ervaring met honden heeft. Laatstgenoemde kan wel om advies vragen aan de fokker over een bepaalde pup omdat die de pups al 8 weken kent. En om je nu binnen een uur een beeld te vormen over een pupkoper !!! Dat gaat me net even te ver. Je bent tenslotte een hondenverkoper en geen psycholoog.LongFields schreef:Het kopen van een pup is geen verplichting Wolfsblut, net zo goed als de fokker kan besluiten iemand geen pup te willen verkopen, kan een pupkoper besluiten van de koop af te zien. Om welke reden dan ook.
En de honden waar mijn voorkeuren naar uit gaan zijn gelukkig niet alleen in Nederland te koop.
Samen maak je een beslissing , puppykoper ga ik vanuit dat hij eerlijk is in info geven en ik ken de puppen.
Mooier kunnen we het niet maken.
Niemand duwd je eenn pup in je schoot .
Dat er fokkers zijn waar je niet kan kiezen of meebeslissen en jouw als koper een debiel vinden wil niet zeggen dat je als debiel ook een pup in je klauwen moet laten duwen .

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Precies. Als je als pupkoper zelf ook goede informatie geeft over wat voor soort hond je zoekt, wat de gezinssituatie is, wat je met je hond wel of niet wilt gaan doen, hoeveel ervaring je wel/niet hebt met honden of wat voor soort karakter je voorkeur heeft, kan de fokker daar zijn advies toch prima op baseren? Daarvoor hoeft die fokker echt geen psycholoog te zijn. Tenzij je zelf niet eerlijk of duidelijk bent.
Ik vond dat een prima werkwijze en voelde me niet als een debiel behandeld hoor. De fokker luisterde gewoon goed naar mijn verhaal, vroeg hier en daar wat door en heeft uiteindelijk haar keuze ook duidelijk beargumenteerd. Het is dus gewoon gelijkwaardig tweerichtingsverkeer.
En zoals gezegd: was ze met een pup aangekomen die ik echt niet had zien zitten, ondanks haar argumenten, dan had ik van de koop afgezien.
Ik vond dat een prima werkwijze en voelde me niet als een debiel behandeld hoor. De fokker luisterde gewoon goed naar mijn verhaal, vroeg hier en daar wat door en heeft uiteindelijk haar keuze ook duidelijk beargumenteerd. Het is dus gewoon gelijkwaardig tweerichtingsverkeer.
En zoals gezegd: was ze met een pup aangekomen die ik echt niet had zien zitten, ondanks haar argumenten, dan had ik van de koop afgezien.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dat is wat ik wil aangeven, me niks in mijn klauwen laten duwen dus.
En met dat goedkope vliegverkeer van tegenwoordig ben je binnen enkele uurtjes in elk land van Europa.
En daar zitten natuurlijk ook fokkers waar je, als je je op tijd aangemeld hebt, wel eerste keus hebt.
En dan zonder moralistische wannabee psychologen toespraken.
En met dat goedkope vliegverkeer van tegenwoordig ben je binnen enkele uurtjes in elk land van Europa.
En daar zitten natuurlijk ook fokkers waar je, als je je op tijd aangemeld hebt, wel eerste keus hebt.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Zou ik ook snel klaar mee zijn als ik een pup zocht. Maar zat mensen die het zien als begaan en liefde van de fokker ,maar van mij mocht ze de pup in haar cloaca stoppen.Wolfsblut schreef:Dat is wat ik wil aangeven, me niks in mijn klauwen laten duwen dus.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
bouvierpoedel schreef: Het gaat er niet zozeer om wat ik denk dat de puppykoper is maar meer wat de puppykoper aangeeft hoe en wat.
Samen maak je een beslissing , puppykoper ga ik vanuit dat hij eerlijk is in info geven en ik ken de puppen.
Niemand duwd je eenn pup in je schoot .
Dat er fokkers zijn waar je niet kan kiezen of meebeslissen en jouw als koper een debiel vinden wil niet zeggen dat je als debiel ook een pup in je klauwen moet laten duwen .
- Bishy
- Zeer actief
Ik heb de fokker van mijn kat meerdere keren bezocht en zij woont op ruim 2 uur rijden.
De fokker van m'n aanstaande pup heb ik wel aangegeven dat ik graag een reu wil en ik heb ook wel een voorkeur uitgesproken maar verder vertrouw ik erop dat zij de juiste keuze maakt voor mij en haar pups.
De fokker van m'n aanstaande pup heb ik wel aangegeven dat ik graag een reu wil en ik heb ook wel een voorkeur uitgesproken maar verder vertrouw ik erop dat zij de juiste keuze maakt voor mij en haar pups.
-
Jokkebrok
Nou inderdaad niet. En het zou echt prachtig zijn als het overal zo zou werken, maar ik kan tot op zekere hoogte met Wolfsblut meegaan. Want alhoewel ik er - op basis van je forumteksten - vanuit ga dat ik met jouw nog wel in gesprek zou mogen over een pup, is het 'open staan voor eerlijkheid van de pupkoper' niet altijd wat fokkers willen heb ik gemerkt.bouvierpoedel schreef: Het gaat er niet zozeer om wat ik denk dat de puppykoper is maar meer wat de puppykoper aangeeft hoe en wat.
Als ik eerlijk was tegen fokkers - over wat voor soort hond ik zocht (een .... (vul in ras) mevrouw, dat is toch wat u fokt), wat mijn gezinssituatie was (ongetrouwd stel zonder kinderen en momenteel ook zonder vaste verblijfplaats), wat ik wel ga doen met de hond (nou weinig speciaals, de hond is er om ons gezelschap te houden dus hij mag mee op visite, mee naar de kroeg, mee naar het sportveld, mee hardlopen, mee bloemetjes kijken in het veld, mee kamperen) en wat ik vooral niet ga doen met de hond (ik ga niet naar shows of fokkersdagen, en ik ben ook niet van de georganiseerde lesjes en clubjes) en dat z'n karakter mij een worst zou wezen (meneer ik kan elke hond zo opvoeden dat zowel de hond als ik jarenlang plezier van elkaar hebben) - dan werd mij toch vrij vlot duidelijk gemaakt dat er helaas geen pup voor mij bij zat.Als je als pupkoper zelf ook goede informatie geeft over wat voor soort hond je zoekt, wat de gezinssituatie is, wat je met je hond wel of niet wilt gaan doen, hoeveel ervaring je wel/niet hebt met honden of wat voor soort karakter je voorkeur heeft, kan de fokker daar zijn advies toch prima op baseren?
Mij maakt het weinig uit want elke keer als ik ook maar denk aan een rashond dan komt er ineens heel spontaan weer een bastaard/kruising op mijn pad, maar de bezitsdrang en bemoeizucht van veel van de huidige hobbiefokkers (die met zo nu en dan een nestje) wekt bij mij persoonlijk alleen maar weerzin op.
En ja, ik heb letterlijk meer tijd besteed aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon dan aan het uitzoeken van al mijn drie puppies bij elkaar
Maar wat ik nooit nooit nooit zou doen met m'n hond - is hem terugbrengen naar de fabriek. Voor mij onderscheidt dat honden juist van zaken/dingen. Dingen breng je terug als ze toch niet doen wat je wilt, honden niet. Gek genoeg denken de meeste fokkers daar juist heel anders over, die vinden dat je een hond best terug mag brengen - alsof het een telefoon of een stofzuiger is.
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Jokkebrok schreef:
maar de bezitsdrang en bemoeizucht van veel van de huidige hobbiefokkers (die met zo nu en dan een nestje) wekt bij mij persoonlijk alleen maar weerzin op.
Ja, iewg! En wat een arrogantie! En daarbij ken ik ook van die arrogante fokkers die hun eigen honden niet eens goed voor elkaar hebben. Die zijn te druk met kammen, plukken, oppoetsen, showen, foto's op facebook plaatsen, over kleur en aftekeningen kletsen om nog een beetje naar de hond zelf te kijken. Want dan zien ze een over het paard getild, verwend nest.
Nouja gelukkig ben ik ook meer een bastaard figuur. Als ik ooit nog een keer een raspup zou willen, zou ik het hele ritueel tandenknarsend moeten doorstaan.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Wolfsblut
- Zeer actief
En hiermee sla je precies de spijker op de kop met wat ik geprobeerd heb aan te geven.Jokkebrok schreef:Nou inderdaad niet. En het zou echt prachtig zijn als het overal zo zou werken, maar ik kan tot op zekere hoogte met Wolfsblut meegaan. Want alhoewel ik er - op basis van je forumteksten - vanuit ga dat ik met jouw nog wel in gesprek zou mogen over een pup, is het 'open staan voor eerlijkheid van de pupkoper' niet altijd wat fokkers willen heb ik gemerkt.bouvierpoedel schreef: Het gaat er niet zozeer om wat ik denk dat de puppykoper is maar meer wat de puppykoper aangeeft hoe en wat.
Als ik eerlijk was tegen fokkers - over wat voor soort hond ik zocht (een .... (vul in ras) mevrouw, dat is toch wat u fokt), wat mijn gezinssituatie was (ongetrouwd stel zonder kinderen en momenteel ook zonder vaste verblijfplaats), wat ik wel ga doen met de hond (nou weinig speciaals, de hond is er om ons gezelschap te houden dus hij mag mee op visite, mee naar de kroeg, mee naar het sportveld, mee hardlopen, mee bloemetjes kijken in het veld, mee kamperen) en wat ik vooral niet ga doen met de hond (ik ga niet naar shows of fokkersdagen, en ik ben ook niet van de georganiseerde lesjes en clubjes) en dat z'n karakter mij een worst zou wezen (meneer ik kan elke hond zo opvoeden dat zowel de hond als ik jarenlang plezier van elkaar hebben) - dan werd mij toch vrij vlot duidelijk gemaakt dat er helaas geen pup voor mij bij zat.Als je als pupkoper zelf ook goede informatie geeft over wat voor soort hond je zoekt, wat de gezinssituatie is, wat je met je hond wel of niet wilt gaan doen, hoeveel ervaring je wel/niet hebt met honden of wat voor soort karakter je voorkeur heeft, kan de fokker daar zijn advies toch prima op baseren?![]()
Mij maakt het weinig uit want elke keer als ik ook maar denk aan een rashond dan komt er ineens heel spontaan weer een bastaard/kruising op mijn pad, maar de bezitsdrang en bemoeizucht van veel van de huidige hobbiefokkers (die met zo nu en dan een nestje) wekt bij mij persoonlijk alleen maar weerzin op.
En ja, ik heb letterlijk meer tijd besteed aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon dan aan het uitzoeken van al mijn drie puppies bij elkaarIk vind dat eigenlijk wel logisch. Aan de werking van die telefoon kan ik weinig zelf doen als ie eenmaal in mijn bezit is, dat ding is namelijk gemaakt om op een bepaalde manier te werken. Dus het is belangrijk dat ik een telefoon uitzoek die werkt zoals ik dat wil/kan begrijpen. Een hond is maakbaar, daar heb ik zelf nog invloed op - op de werking daarvan. Dus hoe die af-fabriek geleverd wordt maakt mij weinig uit. Ik ga er na aanschaf zelf mee aan de slag.
Maar wat ik nooit nooit nooit zou doen met m'n hond - is hem terugbrengen naar de fabriek. Voor mij onderscheidt dat honden juist van zaken/dingen. Dingen breng je terug als ze toch niet doen wat je wilt, honden niet. Gek genoeg denken de meeste fokkers daar juist heel anders over, die vinden dat je een hond best terug mag brengen - alsof het een telefoon of een stofzuiger is.
@ maar de bezitsdrang en bemoeizucht van veel van de huidige hobbiefokkers (die met zo nu en dan een nestje) wekt bij mij persoonlijk alleen maar weerzin op.
Weerzinwekkend, precies zoals jij aangeeft. Ik ben iemand die eigenlijk nooit kwaad te krijgen is, maar met geveinsde hooghartige arrogantie duw je bij mij precies op de juiste knop.
Voordat ik mijn huidige hond aanschaftte heb ik anderhalf jaar voorbereidend werk gedaan. Een studie gemaakt van wat de diverse fokkers aan fokmateriaal hadden. Karakters, erfelijke aandoeningen, bloedlijnen, tentoonstellingskwaliteiten. Ik ben bij fokkers in Belgie, Frankrijk, Nederland en Duitsland geweest. Alles wilde ik van ze weten.
Nou moet ik zeggen dat het ras wat ik heb nooit erg populair geweest is en daarom, ook nu, commercieel niet interessant is. Het gevolg daarvan is wel dat een gering aantal fokkers die echt van de hoed en de rand weten, topkwaliteiten weten te leveren. Daar kon ik ook kopen en zelf uitzoeken zonder voorwaarden. Mooi, precies zoals het zich hoort. Dat geldt trouwens ook voor de Nederlandse topfokkers, zelf uitzoeken dus.
Wat schetste echter mijn verbazing toen ik ook eens met een Nederlands hobbyfokkertje belde. Nou dat verhaal heb ik al eerder genoemd. Kijk daar kan ik dan niet zo goed tegen.
En als ik een telefoon nodig heb stap ik een winkel binnen en vraag om een telefoon waar ik mee kan bellen. Niks meer en niks minder. Daar doe ik me verder geen moeite voor.
En toen ik naar de garage ging wilde ik een Peugeot 107 hebben. Dan moet de verkoper niet zeggen dat die niet bij mij past omdat ik Jezussandalen aan heb en dus een bomenknuffelaar ben en beter af ben met een lelijk eendje. Dat gaat hem geen moer aan. En is hij het er niet mee eens dan ga ik naar de volgende.
En een hond terug brengen, nee dat zou ik ook nooit doen. Tenzij het niet mijn keuze was en me door mijn strot geperst is met een of ander lulverhaal. Maar dat is weer een ander verhaal, want met dat soort hondenverkopers wil ik niet eens zaken doen.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik ga mee in Lonfields haar uitleg. Dat vind ik een fijne maner.
Wij hebben kennis gemaakt met de fokkers na nestaankondiging. Was nog niet zeker of de teef drachtig was. Maar de omschrijving, waarom juist deze match, sprak ons aan. En ook hoe ze de pups verder wilden socialiseren. Hadden jonge kinderen, veel aanloop en katten. Kennismaking voelde van te voren wel als een soort keuring. Maar was gewoon gezellig en we hebben eerlijk uitgesproken wat wij in een hond zochten. En wij waren om rare reden nummer een voor een reu. Eerst niet, en had al mijn voorkeur voor dan een teefje uitgesproken. Maar wij mochten de enig geboren reu, dus er viel niets te kiezen en zij vonden ons geschikt voor meneertje. Gelukkig. Anders had ik Mila, en had ik haar ook zo genoemd, is ook een zusje die we een jaar later nog eens opgezocht hebben. Gek maar zo loopt het.
Wij hebben kennis gemaakt met de fokkers na nestaankondiging. Was nog niet zeker of de teef drachtig was. Maar de omschrijving, waarom juist deze match, sprak ons aan. En ook hoe ze de pups verder wilden socialiseren. Hadden jonge kinderen, veel aanloop en katten. Kennismaking voelde van te voren wel als een soort keuring. Maar was gewoon gezellig en we hebben eerlijk uitgesproken wat wij in een hond zochten. En wij waren om rare reden nummer een voor een reu. Eerst niet, en had al mijn voorkeur voor dan een teefje uitgesproken. Maar wij mochten de enig geboren reu, dus er viel niets te kiezen en zij vonden ons geschikt voor meneertje. Gelukkig. Anders had ik Mila, en had ik haar ook zo genoemd, is ook een zusje die we een jaar later nog eens opgezocht hebben. Gek maar zo loopt het.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dee schreef:Ik ga mee in Lonfields haar uitleg. Dat vind ik een fijne maner.
Je wilde een teef en de fokker heeft je een reu verkocht?