Zoie schreef:Hanneke2 schreef:[
En dan kan je het op ras en karakter gooien tot je een ons weegt, maar - afgezien van de 'vechthonden'-groep - denk ik dat je de meeste honden, net zoals Lilo, kan leren wat normaal sociaal gedrag is door heel veel contact te maken met vreemde honden (die dan uiteindelijk bekende honden worden)
ik heb altijd een hekel aan normaal in dit verband , omdat honden nu eenmaal in alle soorten en maten gefokt worden .
verder vind ik dat je wel een heel geïdealiseerd beeld van de sociale hond geeft . Ik vraag me b.v. werkelijk af of je veel met intakte reuen loopt . Ik weet niet wat jij allemaal onder de vechthonden rekent , maar een intakte : rottweiler - , fila- , boerboel- , labrador -, herder -, pekinees - , kangal - , golden retriever - 'en ga zo nog maar even door ' - reu , kom ik domweg liever niet tegen met onze ongecastreerde reuen . Dat is niet hetzelfde als zeggen dat het fout zal gaan , maar het zou kunnen .
Spok is in staat om te grommen tegen een buurtende rottweiler - reu . Moet de rottweiler reu dan optiefen , of mag hij weerwoord geven ? Moet ik dan hopen en bidden dat de hondjes het niet te gek zullen maken ? Of moet ik hopen dat ze vriendjes worden ? ( ja , soms vraag ik me af : oenbaas , waar wacht je op ? Tot ze vrienden worden ? )
Graag wat minder ideologie, en wat meer lezen , anticiperen , gezond verstand gebruiken , en sturen voor zover mogelijk . Nooit wegkijken graag .
Jij praat vanuit jouw honden en ik vanuit de mijne. En mijn ervaring is simpelweg zoals ik het omschreef.
Ik moest effe denken maar in de gelegenheidsroedels en andere los-vast-groepen honden waar ik mee gelopen heb, zaten toch wel een aantal intacte reuen. Een stel Goldens, een rottweiler, een BM, twee hoe heten ze ook weer Franse naam maar dan niet de grande, een JR en nog wel wat meer waar ik niet op kan komen. En die vlogen echt niet meteen op elke reu met ballen die hallo kwam zeggen. Intacte reuen
hoeven niet per definitie mot met elkaar te krijgen.
En als jouw Spok gromt tegen een loslopende reu die bij hem komt buurten, dan heeft die hond in het ideale

geval niks terug te grommen maar gaat hij lekker weer andere dingen doen. Dan is het geen kwestie van 'weerwoord geven' versus 'optiefen', het is een kwestie van de boodschap begrijpen en met alle waardigheid in tact terug trekken.
Als mijn honden een vreemde opdringerige hond niet motten en dat in eerste instantie beschaafd duidelijk maken, en die hond gaat 'weerwoord geven', ja, dan spring ik ertussen en dan heeft die hond maar op te tiefen en zou die hond in mijn ogen niet los mogen lopen.