Nee tuurlijk kan dit en is dit een goede treffer. Maar als je echt op zoek bent is 2 uurtjes rijden niet teveel gevraagd is mijn mening. Ik heb 3 jaar lopen struinen voor onze c.cS@ndr@ schreef:Ik heb Gil ook alleen maar gezien van foto`s en toen we hem gingen halen, kan best hoor, niet iedere eigenaar die niet uren in de auto kan en/of wil zitten is verschrikkelijk. tenzij je mij in die categorie wil plaatsen natuurlijknathalie schreef:Ik had mensen op mijn wachtlijst staan die uiteindelijk alleen maar wilde komen met 6 weken om te kiezen (ging sowieso in overleg) en daarna ophalen. Die heb ik afgezegd. Ze hoefden maar een uurtje te rijden en als je dat al niet over hebt voor een pup houdt het voor mij op.![]()
wie weet was het een wereld plaats geweest.
nu had hij al een eigenaar die zo ongeveer bij t nest sliep en die bracht hem binnen 24 uur terug,.....tot zover dat succes verhaal ,.......
ik had hem via forum op foto` s gevolgd en heb hem gewoon opgehaald, ging prima, is een wereld match
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips voor een puppy uitzoeken?
Moderator: moderatorteam
-
Dinos
Re: Tips voor een puppy uitzoeken?
- Isis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kortharige collieteven Maggie en Kate
- Aantal honden: 2
Grappig, wij gingen voor onze laatste hond juist de andere kant op: van Zoetermeer naar Nijmegen elke keer om naar onze as. pup te gaan kijken!! 
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Wij hebben met 4 weken gekozen en zijn daarna nog 2 keer langsgeweest buiten het ophalen. De keus bleef hetzelfde elke keer dus dat was prima.
-
S@ndr@
- Zeer actief
waarom zou dat niet teveel gevraagd zijn, ik kom gebroken uit een auto, kost me 3 weken om bij te komen,. maar ach hee, moet kunnen.Dinos schreef:Nee tuurlijk kan dit en is dit een goede treffer. Maar als je echt op zoek bent is 2 uurtjes rijden niet teveel gevraagd is mijn mening. Ik heb 3 jaar lopen struinen voor onze c.cS@ndr@ schreef:Ik heb Gil ook alleen maar gezien van foto`s en toen we hem gingen halen, kan best hoor, niet iedere eigenaar die niet uren in de auto kan en/of wil zitten is verschrikkelijk. tenzij je mij in die categorie wil plaatsen natuurlijknathalie schreef:Ik had mensen op mijn wachtlijst staan die uiteindelijk alleen maar wilde komen met 6 weken om te kiezen (ging sowieso in overleg) en daarna ophalen. Die heb ik afgezegd. Ze hoefden maar een uurtje te rijden en als je dat al niet over hebt voor een pup houdt het voor mij op.![]()
nu had hij al een eigenaar die zo ongeveer bij t nest sliep en die bracht hem binnen 24 uur terug,.....tot zover dat succes verhaal ,.......
ik had hem via forum op foto` s gevolgd en heb hem gewoon opgehaald, ging prima, is een wereld match
gelukkig wist Marga wat voor mens ze in de kuip had en die vond het geen enkel probleem gelukkig, anders had ik geen Gillebil gehad, dat zou heul errug jammer zijn geweest
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bij jou was het een ander verhaal. Net als bij mijn Zoë, die ik eigenlijk zelf wilde houden.S@ndr@ schreef:Ik heb Gil ook alleen maar gezien van foto`s en toen we hem gingen halen, kan best hoor, niet iedere eigenaar die niet uren in de auto kan en/of wil zitten is verschrikkelijk. tenzij je mij in die categorie wil plaatsen natuurlijknathalie schreef:Ik had mensen op mijn wachtlijst staan die uiteindelijk alleen maar wilde komen met 6 weken om te kiezen (ging sowieso in overleg) en daarna ophalen. Die heb ik afgezegd. Ze hoefden maar een uurtje te rijden en als je dat al niet over hebt voor een pup houdt het voor mij op.![]()

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
Dinos
Ik ken jou persoonlijk niet de fokker misschien wel maar als er bij mij iemand komt nee ik kom niet kijken/kennis maken is er ook geen pup voor diegene. + als er al een beperking zit zou ik nadenken als fokker wat dat voor invloed op hond heeft.S@ndr@ schreef:waarom zou dat niet teveel gevraagd zijn, ik kom gebroken uit een auto, kost me 3 weken om bij te komen,. maar ach hee, moet kunnen.Dinos schreef:Nee tuurlijk kan dit en is dit een goede treffer. Maar als je echt op zoek bent is 2 uurtjes rijden niet teveel gevraagd is mijn mening. Ik heb 3 jaar lopen struinen voor onze c.cS@ndr@ schreef:Ik heb Gil ook alleen maar gezien van foto`s en toen we hem gingen halen, kan best hoor, niet iedere eigenaar die niet uren in de auto kan en/of wil zitten is verschrikkelijk. tenzij je mij in die categorie wil plaatsen natuurlijknathalie schreef:Ik had mensen op mijn wachtlijst staan die uiteindelijk alleen maar wilde komen met 6 weken om te kiezen (ging sowieso in overleg) en daarna ophalen. Die heb ik afgezegd. Ze hoefden maar een uurtje te rijden en als je dat al niet over hebt voor een pup houdt het voor mij op.![]()
gelukkig wist Marga wat voor mens ze in de kuip had en die vond het geen enkel probleem gelukkig, anders had ik geen Gillebil gehad, dat zou heul errug jammer zijn geweest
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Voor mij hoeft een nieuwe eigenaar geen te kunnen auto rijden om een goede hondenbaas te zijn
. Dan heb ik liever dat ze goed kunnen lopen
Ben je zelf fokker Dinos?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
Dinos
Zonder meer maar zie toch aankomend baasje graag zelf ,kan ze /hij niet zelf rijden of gebracht worden, zullen ze op volgend nestje moeten wachten.Dit is geen onwil of niet kunnen verplaatsen in maar realiteit .Tulp schreef:Voor mij hoeft een nieuwe eigenaar geen te kunnen auto rijden om een goede hondenbaas te zijn. Dan heb ik liever dat ze goed kunnen lopen
![]()
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik ben niet zo van het gaan kijken, ik heb eigenlijk altijd overblijvers gehad of van een foto zoals Baco die zelf aankwam op schiphol
of Freek die een lichte overbeet had waar je geen shows mee kon lopen, mazzel he 2 vliegen in 1 klap, goedkoper en geen shows
maar altijd tophonden eraan gehad. 
Soms loopt het gewoon zo en dat zal ook zo wel blijven vermoed ik
krijg ik dan geen hond, dan maar niet 
Soms loopt het gewoon zo en dat zal ook zo wel blijven vermoed ik
-
Dinos
Hele goede instelling, en soms krijg je mooiere /betere honden als dat je je inschrijft voor een nestjebilly schreef:Ik ben niet zo van het gaan kijken, ik heb eigenlijk altijd overblijvers gehad of van een foto zoals Baco die zelf aankwam op schipholof Freek die een lichte overbeet had waar je geen shows mee kon lopen, mazzel he 2 vliegen in 1 klap, goedkoper en geen shows
maar altijd tophonden eraan gehad.
Soms loopt het gewoon zo en dat zal ook zo wel blijven vermoed ikkrijg ik dan geen hond, dan maar niet
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Nu haal je twee dingen door elkaar. Ik zie de baasjes zelf, ook de buitenlandse kopers moeten zelf hun pup komen halen. We hadden het hier over van tevoren komen kijken.Dinos schreef:Zonder meer maar zie toch aankomend baasje graag zelf ,kan ze /hij niet zelf rijden of gebracht worden, zullen ze op volgend nestje moeten wachten.Dit is geen onwil of niet kunnen verplaatsen in maar realiteit .Tulp schreef:Voor mij hoeft een nieuwe eigenaar geen te kunnen auto rijden om een goede hondenbaas te zijn. Dan heb ik liever dat ze goed kunnen lopen
![]()
* * *
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wij hadden alleen maar een afspraak met de fokker om te kijken naar het verschil tussen de pem en de cardi,
Apple lag er toen al geloof ik. Tsja en dan ben je verliefd
(het kwam qua timing ook gewoon goed uit)
Toen zijn we daarna nog een keer langs geweest om te kiezen, waren er eigenlijk maar twee over, Apple die vond het bezoek wel leuk, de anders was druk met de omgeving verkennen.
Toen voor Apple gekozen en bezoek erna opgehaald. Uurtje a anderhalf uur rijden was het.
Ik zou zeker vooral veel info inwinnen bij de fokker, ook goed uitleggen wat je zoekt.
Maar vaak als je wat later bent, zijn de meeste hondjes toch al 'verkocht' om het zo te zeggen. Dus dan is je keuze toch wel beperkt.
Apple lag er toen al geloof ik. Tsja en dan ben je verliefd
Toen zijn we daarna nog een keer langs geweest om te kiezen, waren er eigenlijk maar twee over, Apple die vond het bezoek wel leuk, de anders was druk met de omgeving verkennen.
Toen voor Apple gekozen en bezoek erna opgehaald. Uurtje a anderhalf uur rijden was het.
Ik zou zeker vooral veel info inwinnen bij de fokker, ook goed uitleggen wat je zoekt.
Maar vaak als je wat later bent, zijn de meeste hondjes toch al 'verkocht' om het zo te zeggen. Dus dan is je keuze toch wel beperkt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik heb jan de eerste keer gezien toen ie drie dagen oud was en daarna ben ik elke week gaan kijken -2 uur heen en 2 uur terug- en bleef dan een hele middag en een halve avond.
maar ik kende de fokker vrij goed en dat zal vast ook wel schelen
ik had eerste keus reuen, moest met 6 weken definitief kiezen en kon hem ruim een week later ophalen.
geen seconde spijt gehad van mijn keus, het was een match made in heaven mijn jan en ik
maar ik kende de fokker vrij goed en dat zal vast ook wel schelen
ik had eerste keus reuen, moest met 6 weken definitief kiezen en kon hem ruim een week later ophalen.
geen seconde spijt gehad van mijn keus, het was een match made in heaven mijn jan en ik

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Dinos
Als jij als fokker zelf gaat kijken bij klant en dus ook zelf de keuze maakt welke pup ze /hij krijgt na dit goed besproken te hebben met nieuwe eigenaar is dit geen probleem om pup in specifiek geval te verkopen . Ik zelf ben nog al van de dubbel check en zou onverwachts nog een keer langsgaan.Dit omdat niet iedereen oprecht is en geen hondjes op marktplaats wil zien staan.Tulp schreef:Nu haal je twee dingen door elkaar. Ik zie de baasjes zelf, ook de buitenlandse kopers moeten zelf hun pup komen halen. We hadden het hier over van tevoren komen kijken.Dinos schreef:Zonder meer maar zie toch aankomend baasje graag zelf ,kan ze /hij niet zelf rijden of gebracht worden, zullen ze op volgend nestje moeten wachten.Dit is geen onwil of niet kunnen verplaatsen in maar realiteit .Tulp schreef:Voor mij hoeft een nieuwe eigenaar geen te kunnen auto rijden om een goede hondenbaas te zijn. Dan heb ik liever dat ze goed kunnen lopen
![]()
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
nathalie schreef:Prima dat jij dat vindt. Ik zie de mensen zelf liever wat vaker voor ze een pup van me meenemen. Ik stel dus ook als eis dat ze minimaal 2x langs komen (als dat logistiek echt goed mogelijk is) buiten het ophalen van de pup.Sanchis schreef:Waarom?nathalie schreef:Ik had mensen op mijn wachtlijst staan die uiteindelijk alleen maar wilde komen met 6 weken om te kiezen (ging sowieso in overleg) en daarna ophalen. Die heb ik afgezegd. Ze hoefden maar een uurtje te rijden en als je dat al niet over hebt voor een pup houdt het voor mij op.
Niet bij iedereen springt het glazuur van de tanden bij het aanschouwen van een nest naakte molletjes. Hoezo moeten ze dat 'voor de pup over hebben", die pup heeft daar toch niets aan?
Ik vind een bezoek bij 6 weken perfect. Zo heb ik het met Scott ook gedaan.
en zo deden wij dat ook als wij pups hadden,en wilden de mensen dat niet, dan was het pech voor hun en kregen ze bij ons geen pup

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik heb overigens alleen maar mailcontact gehad met de fokker, pups waren al geboren en besproken.
Bleek ik toch uiteindelijk laatste keus te kunnen hebben, clubgenoot had eerste keus.
Met 7 weken gaan kijken en met nestkeuze naar huis gegaan
Keuze van mijn trainer, geen seconde spijt van gehad, mijn maatje door dik en dun en dit jaar geselecteerd voor 2 wereldkampioenschappen...
Het kan best
Bleek ik toch uiteindelijk laatste keus te kunnen hebben, clubgenoot had eerste keus.
Met 7 weken gaan kijken en met nestkeuze naar huis gegaan
Keuze van mijn trainer, geen seconde spijt van gehad, mijn maatje door dik en dun en dit jaar geselecteerd voor 2 wereldkampioenschappen...
Het kan best
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Voordat ik mijn huidige hond kocht had ik eerst contact met een andere fokker. Ik was de eerste die me meldde als aspirant koper. Mooi mevrouw dan heb ik gelukkig de eerste keus. Ja meneer, u mag er wel een uitzoeken maar dat is geen garantie dat u die dan ook krijgt. Ohhh, waarom niet mevrouw? Weet u meneer, als ik iemand een pup verkoop wil ik samen met een honden gedragstherapeute de aspirant koper aan een aantal psychologische testen onderwerpen. Vervolgens bepaal ik in overleg met haar welk hondje geschikt is voor u. Dan bent u dus een psychologe mevrouw? Nee meneer, ik heb gewoon heel veel mensenkennis en weet samen met de gedragstherapeute veel meer dan een psycholoog als het om de toekenning van een pup gaat. Dat vind ik wel knap van u mevrouw. Ach weet u meneer, ik blijf graag bescheiden als het om mensenkennis gaat, maar als je als je per jaar zo'n 20 hondjes verkoopt weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt. En al die boekenwijsheid zegt niet alles meneer. Het blijven toch maar mensen zonder ervaring die psychologen. En verstand van honden hebben ze al helemaal niet.
Vroeger mocht je een hondje tegen betaling gewoon meenemen. Tegenwoordig behoort het bij de betere fokkers precies zo te gaan zoals ik dat doe. Gelukkig houden de betere fokkers zich daar dan ook aan. Daarmee onderscheiden wij ons van de rest. Wij bepalen of er een goede match is met de pup en de nieuwe eigenaar. Nou mevrouw, dat is dan fijn om te horen, dan geef ik toch de voorkeur aan een fokker die niet de hobby psycholoog uithangt. Dag mevrouw, ik wens u nog een fijne avond.
Wat een arrogante fokster zeg. Daar had ik nog nooit van gehoord. Toch schijnbaar iets wat in de mode is tegenwoordig.
Vroeger mocht je een hondje tegen betaling gewoon meenemen. Tegenwoordig behoort het bij de betere fokkers precies zo te gaan zoals ik dat doe. Gelukkig houden de betere fokkers zich daar dan ook aan. Daarmee onderscheiden wij ons van de rest. Wij bepalen of er een goede match is met de pup en de nieuwe eigenaar. Nou mevrouw, dat is dan fijn om te horen, dan geef ik toch de voorkeur aan een fokker die niet de hobby psycholoog uithangt. Dag mevrouw, ik wens u nog een fijne avond.
Wat een arrogante fokster zeg. Daar had ik nog nooit van gehoord. Toch schijnbaar iets wat in de mode is tegenwoordig.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
Dinos
Dan haal je je pup gewoon van marktplaats wolfsblut wat trouwens ook niet altijd verkeerd hoeft te zijn.Maar ik heb de leeftijd en ervaring al 39 jaar geleden dat een goede fokker kijkt wat in jou situatie past. Dit heeft niets te maken met psycholoog uithangen,maar puur eigen belang dat jou pup goed terecht komt.Wolfsblut schreef:Voordat ik mijn huidige hond kocht had ik eerst contact met een andere fokker. Ik was de eerste die me meldde als aspirant koper. Mooi mevrouw dan heb ik gelukkig de eerste keus. Ja meneer, u mag er wel een uitzoeken maar dat is geen garantie dat u die dan ook krijgt. Ohhh, waarom niet mevrouw? Weet u meneer, als ik iemand een pup verkoop wil ik samen met een honden gedragstherapeute de aspirant koper aan een aantal psychologische testen onderwerpen. Vervolgens bepaal ik in overleg met haar welk hondje geschikt is voor u. Dan bent u dus een psychologe mevrouw? Nee meneer, ik heb gewoon heel veel mensenkennis en weet samen met de gedragstherapeute veel meer dan een psycholoog als het om de toekenning van een pup gaat. Dat vind ik wel knap van u mevrouw. Ach weet u meneer, ik blijf graag bescheiden als het om mensenkennis gaat, maar als je als je per jaar zo'n 20 hondjes verkoopt weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt. En al die boekenwijsheid zegt niet alles meneer. Het blijven toch maar mensen zonder ervaring die psychologen. En verstand van honden hebben ze al helemaal niet.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Ik probeer uit te zoeken of het nest me aanstaat, dus de fokker, de ouderdieren en de omgeving. Als dat zo is, dan is de keuze eenvoudig: Op welk puppy val ik? Is het een reu? Ziet de fokker het zitten? Dan wordt hij het!
Bij Zorro had ik keus uit twee reutjes. Omdat ik niet zo'n shower ben hield de fokker de definitieve keuze tegen tot vijf weken, daarna heb ik aangegeven dat ik de kleinste wilde hebben - de andere was mooier, maar niet half zo leuk. Het was liefde op het eerste gezicht en bij het tweede bezoek herkende hij me al, geen idee of dat kan, maar het leek er verdacht veel op.
Verder in de tijd tussen de geboorte en het ophalen wel vier of vijf keer geweest!
Bij Zorro had ik keus uit twee reutjes. Omdat ik niet zo'n shower ben hield de fokker de definitieve keuze tegen tot vijf weken, daarna heb ik aangegeven dat ik de kleinste wilde hebben - de andere was mooier, maar niet half zo leuk. Het was liefde op het eerste gezicht en bij het tweede bezoek herkende hij me al, geen idee of dat kan, maar het leek er verdacht veel op.
Verder in de tijd tussen de geboorte en het ophalen wel vier of vijf keer geweest!
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Marktplaats is voor mij geen optie ondanks dat er regelmatig leuke hondjes te koop worden aangeboden.Dinos schreef:Dan haal je je pup gewoon van marktplaats wolfsblut wat trouwens ook niet altijd verkeerd hoeft te zijn.Maar ik heb de leeftijd en ervaring al 39 jaar geleden dat een goede fokker kijkt wat in jou situatie past. Dit heeft niets te maken met psycholoog uithangen,maar puur eigen belang dat jou pup goed terecht komt.Wolfsblut schreef:Voordat ik mijn huidige hond kocht had ik eerst contact met een andere fokker. Ik was de eerste die me meldde als aspirant koper. Mooi mevrouw dan heb ik gelukkig de eerste keus. Ja meneer, u mag er wel een uitzoeken maar dat is geen garantie dat u die dan ook krijgt. Ohhh, waarom niet mevrouw? Weet u meneer, als ik iemand een pup verkoop wil ik samen met een honden gedragstherapeute de aspirant koper aan een aantal psychologische testen onderwerpen. Vervolgens bepaal ik in overleg met haar welk hondje geschikt is voor u. Dan bent u dus een psychologe mevrouw? Nee meneer, ik heb gewoon heel veel mensenkennis en weet samen met de gedragstherapeute veel meer dan een psycholoog als het om de toekenning van een pup gaat. Dat vind ik wel knap van u mevrouw. Ach weet u meneer, ik blijf graag bescheiden als het om mensenkennis gaat, maar als je als je per jaar zo'n 20 hondjes verkoopt weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt. En al die boekenwijsheid zegt niet alles meneer. Het blijven toch maar mensen zonder ervaring die psychologen. En verstand van honden hebben ze al helemaal niet.
Als ik ga voor een rashond betaal ik daar een prijs voor. Dan kijk ik ook niet op enkele honderden euro's meer of minder. Ik selecteer dan ook met name fokkers uit die bewezen hebben dat ze ook over tophonden beschikken. Daar ben ik dat arrogante gedrag niet tegen gekomen
Je kan natuurlijk ook kopen bij een afgekeurde handlanger uit een achterstandswijk met 5 jaar lagere school en drie danslessen die 6 nesten per jaar in een vochtige kelder of aftands schuurtje ter wereld laat komen. Laat nou net met name in deze laatste categorie fokkers dit aanmatigend, hobby psychologen gedrag voorkomen. Waarom, wellicht een modeverschijnsel? Ik heb geen idee. Hoewel, als puntje bij paaltje komt interesseert het hun ook voor geen meter zolang er maar geld over de tafel komt. Maar, wellicht ten overvloede, gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
Maar van dit soort creaturen gaan mijn haren wel rechtop staan.
En uiteindelijk weet ik zelf wel welke pup bij mij past en zeer zeker niet de eerste de beste fokker die mij een uurtje gezien heeft. En als het de fokker niet bevalt, dan bekijkt hij het maar. Elders in Europa is genoeg te koop zonder dat psychologen gedoe.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik stel ook als eis dat de mensen minstens eenmaal komen. Niet omdat ze in zwijm moeten vallen van pups, maar omdat IK wil weten aan wie ik verkoop.
Het is geen koelkast namelijk maar een pup, waarvan ik de ouders met zorg heb gecombineerd, waarbij ik mijn ziel en zaligheid in het nest en alles erom heen heb gestoken en waar ik 8 weken intensief voor zorg. Een pup bovendien die door mijn toedoen op de wereld komt en waarvoor ik dus in mijn visie verantwoording heb. En dat betekent dat ik moet zorgen dat de plek waar hij/zij komt zo optimaal mogelijk is.
Het betekent tevens dat mensen geen eerste of laatste keuze hebben hier, wij kiezen de pup samen uit. Ook daarom wil ik de kopers ontmoeten, want anders heb ik geen notie wat ze willen en verwachten. En dat is nodig voor een optimale combinatie.
Ik leg dat altijd zo uit en als iemand zich er niet in kan vinden, ook prima. Dit is zoals ik het al 25 jaar doe en het bevalt me nog steeds uitstekend.
Het is geen koelkast namelijk maar een pup, waarvan ik de ouders met zorg heb gecombineerd, waarbij ik mijn ziel en zaligheid in het nest en alles erom heen heb gestoken en waar ik 8 weken intensief voor zorg. Een pup bovendien die door mijn toedoen op de wereld komt en waarvoor ik dus in mijn visie verantwoording heb. En dat betekent dat ik moet zorgen dat de plek waar hij/zij komt zo optimaal mogelijk is.
Het betekent tevens dat mensen geen eerste of laatste keuze hebben hier, wij kiezen de pup samen uit. Ook daarom wil ik de kopers ontmoeten, want anders heb ik geen notie wat ze willen en verwachten. En dat is nodig voor een optimale combinatie.
Ik leg dat altijd zo uit en als iemand zich er niet in kan vinden, ook prima. Dit is zoals ik het al 25 jaar doe en het bevalt me nog steeds uitstekend.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Is het dan alleen bij ons ras gebruikelijk dat de fokker bepaald welke pup naar welke eigenaar gaat??
Je mag best voorkeur uitspreken, maar er wordt aan de hand van puptest, doel vd baas (bijv show of jacht), eigen bevindingen van de fokker en voorkeur van de a.s. eigenaar bepaald welke pup naar welk gezin gaat.
Je mag best voorkeur uitspreken, maar er wordt aan de hand van puptest, doel vd baas (bijv show of jacht), eigen bevindingen van de fokker en voorkeur van de a.s. eigenaar bepaald welke pup naar welk gezin gaat.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik denk dat sommige dingen per ras anders zijn, maar zeker ook per fokker!
Ik weet dat er sheltiefokkers zijn die op de dag van ophalen je stomweg "de pup in handen duwen" met de woorden "deze wordt het"
en ik weet dat er sheltiefokkers zijn waar je ook daadwerkelijk echt mag kiezen in volgorde van "op de lijst staan". Dan wordt alleen ingegrepen als het echt niet past in dat gezin.
Voor colliefokkers zal dat niet anders zijn. Deze keer wordt de eerste keer voor ons dat de fokker "in overleg met de pupkopers" zal bepalen wie welke pup krijgt, maar het is wel de bedoeling (hoop ik
dat we dat weten voor de ophaaldag. Omdat deze fokker ons kent (en mij goed kent) en weet hoe onze honden zijn lijkt me dit helemaal prima. Pupkopers mogen dus wel een voorkeur uitspreken maar deze fokker kijkt dus naar het hondje, het gezin en zo al meer.
Ergens wel een raar gevoel; dat ik niet echt zelf mag kiezen
maar ik heb er bij deze fokker en onder deze omstandigheden, alle vertrouwen in dat we met precies de goede pup naar huis gaan.
Het is namelijk ook zo dat op een of andere manier doorgaans de mensen op de goede pup vallen
Suzanne
Ik weet dat er sheltiefokkers zijn die op de dag van ophalen je stomweg "de pup in handen duwen" met de woorden "deze wordt het"
Voor colliefokkers zal dat niet anders zijn. Deze keer wordt de eerste keer voor ons dat de fokker "in overleg met de pupkopers" zal bepalen wie welke pup krijgt, maar het is wel de bedoeling (hoop ik
Ergens wel een raar gevoel; dat ik niet echt zelf mag kiezen
Het is namelijk ook zo dat op een of andere manier doorgaans de mensen op de goede pup vallen
Suzanne
- MarjaV
- Actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 3
Bij de eerste twee was het anders, omdat ik wekelijks over de vloer kwam bij de fokker. Kiertje heb ik gekozen, omdat ze een complete ridge had en lekker actief was. Tisha al een dag na haar geboorte, omdat we samen voor haar leven hebben gevochten. Als je meer dan een uur lang probeert het leven in haar terug te krijgen, heb je een band 
De jongste heb ik bewuster gekozen, wilde een teefje waarmee ik kon showen en eventueel kon fokken. Daarnaast moest ze voldoende pit hebben om Kyara aan te kunnen, maar niet teveel, om te voorkomen dat ze continu de strijd zouden aangaan. Ik ben ca 5 keer op bezoek geweest, duidelijk aangegeven wat ik wilde en bij week 6 mijn voorkeur aangegeven, in principe voor 3 teefjes. En dat was 2 uur heen en 2 uur terug. De fokker koos pas in de zesde week wat in mijn roedel paste en wat bij mijn wensen paste. Uiteraard mocht ik het afwijzen, maar mijn keuze paste bij de hare. Ik vind dat het de goede manier is. Kyara was absoluut geen beginnershond en had eigenlijk nooit bij mij geplaatst mogen worden. Ik heb er heel veel van geleerd, maar het was niet eenvoudig.
Een goede fokker ziet de karaktereigenschappen van de hond en dat zou het uitgangspunt moeten zijn en niet dat omdat hij/zij er zo mooi of leuk uit ziet. Per slot van rekening maakt een hond gemiddeld 10 jaar deel uit van je leven en daar mag je als fokker en als nieuwe eigenaar best wat energie insteken. Het maakt hierbij niet uit of het om een kruising gaat of een rashond.
Tjee....mensen steken meer energie in het kopen van een telefoon, dan in het kopen van een hond, terwijl een telefoon gewoon een dood ding is en een hond karakter heeft
De jongste heb ik bewuster gekozen, wilde een teefje waarmee ik kon showen en eventueel kon fokken. Daarnaast moest ze voldoende pit hebben om Kyara aan te kunnen, maar niet teveel, om te voorkomen dat ze continu de strijd zouden aangaan. Ik ben ca 5 keer op bezoek geweest, duidelijk aangegeven wat ik wilde en bij week 6 mijn voorkeur aangegeven, in principe voor 3 teefjes. En dat was 2 uur heen en 2 uur terug. De fokker koos pas in de zesde week wat in mijn roedel paste en wat bij mijn wensen paste. Uiteraard mocht ik het afwijzen, maar mijn keuze paste bij de hare. Ik vind dat het de goede manier is. Kyara was absoluut geen beginnershond en had eigenlijk nooit bij mij geplaatst mogen worden. Ik heb er heel veel van geleerd, maar het was niet eenvoudig.
Een goede fokker ziet de karaktereigenschappen van de hond en dat zou het uitgangspunt moeten zijn en niet dat omdat hij/zij er zo mooi of leuk uit ziet. Per slot van rekening maakt een hond gemiddeld 10 jaar deel uit van je leven en daar mag je als fokker en als nieuwe eigenaar best wat energie insteken. Het maakt hierbij niet uit of het om een kruising gaat of een rashond.
Tjee....mensen steken meer energie in het kopen van een telefoon, dan in het kopen van een hond, terwijl een telefoon gewoon een dood ding is en een hond karakter heeft
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
zo ging het bij mij ook.. Ben vooraf een keer geweest om kennis te maken, en twee keer toen de pups er waren. Wilde eigenlijk 3 keer gaan, maar was de 3e keer ziek. Overigens vond ik alle pups leuk en lief, er waren twee teefjes maar ik had geen voorkeur op basis van wat ik tijdens de bezoekjes gezien had. Pom was wel mijn favoriet maar dat was alleen gebaseerd op een onderbuikgevoel hahaha. De fokker heeft de keuze gemaakt en ik kon me prima in hun beslissing en argumenten vinden.Barnsley schreef:Is het dan alleen bij ons ras gebruikelijk dat de fokker bepaald welke pup naar welke eigenaar gaat??
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, als ze niet kunnen lopen krijgt een hond niet wat hij nodig heeft, dat is logischTara schreef:En wie zegt dat iemand die bepaalde fysieke beperkingen heeft gelijk geen goede hondenbaas zou kunnen zijn?
Overigens werkte de fokker van Skadi met puptesten. Dat pakte uitstekend uit, ik was het volkomen eens met de match. Skadi trouwens ook. We hadden die ene keer ná de puptest mijn neefje meegenomen, en hij stortte zich gelijk op de vloer waarop alle pups over hem heen kronkelden. Allemaal, op één na. Die kwam met een vastbesloten bekkie op mij af. Ik pak haar op, houd haar in mijn armen, en zeg "jij bent mijn meisje, hè", waarop ze haar ogen sluit en met een diepe zucht in slaap viel
Zij koos blijkbaar ook
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Wolfsblut
- Zeer actief
IK begrijp niet dat mensen daar zo maar in trappen en zich tegen hun wil in een pup laten aansmeren welke ook nog niet eens hun eigen keuze is. En dat, uitzonderingen daargelaten, een of andere simpele ziel even uitmaakt welke hond dat bij mij past. Weer een typisch voorbeeld van kuddedieren gedrag. De ene simpele ziel maakt voor de andere simpele ziel uit wat goed voor hem/haar is. Kijk daar krijg ik nu spontane braakneigingen van.MarjaV schreef: De fokker koos pas in de zesde week wat in mijn roedel paste en wat bij mijn wensen paste. Uiteraard mocht ik het afwijzen, maar mijn keuze paste bij de hare. Ik vind dat het de goede manier is. Kyara was absoluut geen beginnershond en had eigenlijk nooit bij mij geplaatst mogen worden. Ik heb er heel veel van geleerd, maar het was niet eenvoudig.
Kijk, een kennismakingsgesprek onder het genot van een kopje koffie kan wel leiden tot: ik verkoop je wel of niet een pup. Daar heb je het als pupkoper dan maar mee te doen.
Het is wat anders als de pupkoper om advies zou vragen. Ook bij twijfel zou je als fokker behulpzaam kunnen zijn. Bij beginnelingen zal uitgebreide informatie meer dan welkom zijn, ook helpen bij het kiezen zal bij een beginner op prijs gesteld worden.
Ik ben tussen de honden opgegroeid en alle keuzes die ik uit vrije wil gemaakt heb bij het kiezen van een pup zijn allemaal goed gebleken. Ik moet er niet aan denken dat de een of andere wannabee psycholoog voor mij de keuze zou maken en een poging waagt om mij die pup die mij absoluut niet bevalt door mijn strot te persen. Daar acht ik de doorsnee hondenverkoper absoluut niet toe in staat. Ik zou het zelfs als een belediging opvatten.
Mocht deze tendens zich voortzetten dan neem ik even gemakkelijk een vliegtuig naar Helsinki, Rome of Leningrad waar ze zich met dit soort flauwekul niet bezig houden.
Ik heb nog een toompje kippen besteld bij een rasfokker. Ik wil perse tentoonstelingskwaliteiten. Daarom moet ik enkele maanden wachten omdat ze dan pas op hun kwaliteit beoordeelt kunnen worden.
Ik hoop niet dat deze kippenboer als ik ze kom halen samen met een gedragstherapeut rond de tafel zit om mij eerst psychologisch te testen welke haan met welke kippen bij mij passen.
Werkelijk hier krullen mijn tenen van.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
De fokker waar mijn toekomstige pup vandaan komt kan prima inschatten welke pup bij mij zal passen. Beter dan ikzelf, aangezien zij de pups iedere dag mee maakt, en ik maar een paar keer een dagdeel. Uiteraard zal ik als ik een voorkeur heb deze uitspreken, en daar zal ze rekening mee houden, maar ze kent mij en de pups, en ik vertrouw volledig op haar keuze.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-
S@ndr@
- Zeer actief
op de hond helemaal niets, ik kan gewoon niet ver in een auto, dus shoot me, t is geen desintresse,, maar dat heeft geen enkele invoed op t leven van de hond of op t mijn, ze hebben t allebei dik naar hun zin( denk ik) denk alleen dat fokkers dat mee zouden moeten nemen in hun besluit.Dinos schreef:
Ik ken jou persoonlijk niet de fokker misschien wel maar als er bij mij iemand komt nee ik kom niet kijken/kennis maken is er ook geen pup voor diegene. + als er al een beperking zit zou ik nadenken als fokker wat dat voor invloed op hond heeft.
maar maak je niet dik hoor, hier geen pup meer, want een fokker als Marga vind ik nooit meer,( die kon me alleen van het forum, maar wist hoe ik in t leven stond en over heel veel dingen denken we t zelfde) en ik ga dus de volgende keer maar voor een opvanger denk ik, doen ze niet zo moeilijk
wat ik wil zeggen is dat er geweldige plekken zijn, voor pups, maar dat niet iedereen zomaar kilometers kan rijden.( om wat voor reden dan ook) aan de andere kant als een fokker je zo gemakkelijk afschrijft dan moet je er misschien maar geen pup van willen hebben )
-
S@ndr@
- Zeer actief
eensch en dank je wel voor t vertrouwenTara schreef:@Sandra: ik zou jou zo een pup meegeven, niet dat je op mijn soort honden zit te wachten, maar even los daarvan.![]()
Er zijn zoveel redenen waarom iemand niet lang in de auto kan zitten, wie ben ik dan om daar gelijk conclusies aan te verbinden over wel of niet een goede hondenbaas zijn?
En, misschien heel gek, maar als fokker kun je toch ook gewoon vrágen hoe iemand het voor zich ziet?
soms hebben mensen een kleine beperking, maar kunnen heel prima voor een geweldig honden leven zorgen, dan ben je toch een beetje kortzichtig als je ze gelijk afwijst. maar o.k t is je goed recht, dat is waar,.....