gonnie schreef:Hanneke2 schreef:Als ik het goed begrijp stormt hij dus nooit als een wezenloos op honden af maar gaat hij gewoon vriendelijk kennismaken, en is dit de eerste keer dat hij daar nogal fors voor is afgestraft.
Nou sorry, dan ligt het in mijn ogen dus echt niet aan jouw hond. Meteen gaten maken voor een tikje te enthousiast gedrag vind ik ook erg overtrokken van die andere hond, en ik zou de schuld dan ook zeker daar neerleggen en niet bij jezelf zoeken.
Een kortharige hond heeft al snel gaatjes hoor van een normale knauw.
Mijn honden hebben al zo vaak gaatjes gehad. Het is maar twee keer gebeurd dat een van mijn honden serieus aangevallen zijn. Dan gaat een hond schudden en dan is de schade wel ernstiger dan alleen een paar gaatjes.
Zelfs een 'normale knauw' vind ik een overdreven reactie op brutaal maar niet-agressief gedrag. Lilo deed dat heel vroeger bij van die aanstormende labs enzo (overigens nooit met gaatjes tot gevolg), en ik ben heel blij dat ze inmiddels wel normaal sociaal gedrag vertoont.
Vanmiddag een mooi voorbeeld, we komen een groep tegen van vier honden, er loopt een klein wollig ding bij en Lilo gaat daar voorzichtig (andere hondje was wat angstig) hallo tegen zeggen, helemaal gezellig. Er liep ook een jonge Landseerteef bij en die kwam jolig aanstormen, Lilo moest daar helemaal niks van hebben, dus die ontweek haar eerst, en toen de teef bleef komen gromde ze. Ik vond het wel mooi geweest, dus we liepen door. Later kwamen we die Landseer weer tegen, nu zonder speelmaatjes, en ze kwam weer op Lilo afdenderen, niet bedreigend, maar echt een bonk lompe pretletter. Ik liep (noodgedwongen, we moesten dezelfde kant op) een stukje mee met die baas, en andere hond bleef uitdagen tot spelen, en Lilo bleef haar weg grommen. Op een gegeven ogenblik begon Lilo haar lip op te trekken naar die teef, maar liep gewoon weer ontspannen mee als die teef even in iets anders geïnteresseerd was. Ze was niet bang voor die teef trouwens. Maar goed, teef bleef opdringerig uitdagen, en uiteindelijk ging Lilo zo'n soort schijnaanval doen met klappende kaken (in de lucht, niet in die hond). Toen heb ik maar even gewacht en ben niet verder met die baas en hond meegelopen, want die teef wist gewoon niet van ophouden. Wel jammer, want meestal werkt het wel, jong jolige honden die even "Sorry mevrouw" in lichaamstaal tegen haar zeggen na een grommetje, vindt ze vaak juist heel leuk om mee te rennen en te spelen.
In elk geval, wat ik probeer te zeggen is dat een sociale hond bij een niet-agressieve benadering door een andere hond een heel repertoire aan gedrag kan afwerken om die andere hond duidelijk te maken dat hij of zij geen trek heeft in contact. Lilo heeft dat echt geleerd in de afgelopen jaren door veel om te gaan met allerlei honden, en Jack heeft ook een flinke rol gespeeld in dat proces. Jack gebruikt exact datzelfde hele repertoire en hij heeft in 12 jaar welgeteld 1 x in een andere hond gehapt (GR reu die op hem wilde rijden en de lijnen kwamen vast te zitten), zonder gaten, maar wel hele plukken haar uit die GR.
Lilo heeft dat dus
geleerd, geleerd dat je vrolijk op een andere hond kan aflopen en er lekker mee kan spelen, en dat er niet gespeeld wordt als die andere hond jou negeert, of zelfs gromt. Geleerd dat ook het leukste puppeding echt, echt niet wil spelen als het een lipje optrekt. En andersom, dat je duidelijk aangeeft wat je van een andere hond vindt, en als dat helemaal niks is, dat je dat gedoseerd duidelijk maakt.
(Ik moet toegeven dat aan de lijn, DH's en hele grote zwarte honden nog immer hysterische blafconcerten veroorzaken, maar dat is ook het enige. Los loopt ze met een hele grote boog om 'enge' honden heen.)
Maar 9 jaar geleden was het ook nog bij lompe labjes van "Ik vind jou niet leuk en ik geef je maar meteen een knauw." Dat was niet okee. Het was ergens wel begrijpelijk omdat Lilo zo weinig contact had gehad met andere honden dat ze een sociale handicap had, maar het was niet okee.
En ik vind het ook niet okee als andere honden zo reageren. Wat ik al zei, een herder die lekker met z'n baas en z'n bal bezig is, daar kan ik me nog wel een beetje bij voorstellen dat die wat overdreven geïrriteerd reageert als een vreemde hond aan komt stormen van JA LEUK SPELEN MET EEN BAL! Maar dan nog kan een hond leren om die irritatie te doseren.
Meteen er bovenop klappen en een paar gaatjes bijten in een hond die overduidelijk niks slechts in de zin heeft is gedrag wat je niet moet gaan lopen verdedigen, het is gedrag waar je in mijn ogen aan had kunnen / zou moeten werken door die hond NIET weg te houden bij al die vreemde honden waar hij of zij iets van had kunnen leren.
En dan kan je het op ras en karakter gooien tot je een ons weegt, maar - afgezien van de 'vechthonden'-groep - denk ik dat je de meeste honden, net zoals Lilo, kan leren wat normaal sociaal gedrag is door heel veel contact te maken met vreemde honden (die dan uiteindelijk bekende honden worden). Jack heeft bijvoorbeeld zoveel (Mechelse) herdervriendinnen en -vrienden (gehad) die zijn oorspronkelijke stuitergedrag met een brom of een grom corrigeerden en waar hij jarenlang echt dikke vrienden mee was. Maar dat waren wel Mechels (ik noem nu dit ras als voorbeeld) die in gelegenheidsroedels liepen, die heel veel niet-herders en hun gedrag mee maakten en daarvan leerden.
Ik denk ook werkelijk dat een hond, vrijwel elke hond, een gelukkiger hond wordt als hij of zij bij het zien van een vreemde hond in eerste instantie de potentie ziet van een nieuwe hondenvriend, en niet het risico van een aanval. Wat iemand hier ergens al zei: we hebben honden, geen wolven.
Okee, dat was mijn ellenlange gebazel voor vanavond.