Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gebeten en nu ben ík bang...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Hond gebeten en nu ben ík bang...

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef: En toch Marc Xena had laatst een gaatje van t spelen met Xavi. Niks schokkends en zeker niet zo bedoeld want hij aanbid haar zo ongeveer maar gewoon lomp voorbij rennen.
Ze reageerde ook totaal niet en ze laat zich echt niet bijten als puntje bij paaltje komt.
Tibbe ligt bij iedere (in mijn ogen normale) correctie uit elkaar en per ongeluk ook nog wel. Teer huidje.
Komt bij mij wel miepen over een gaatje, maar ondanks zijn extreme gevoeligheid is hij dan niet bang van de hond die de correctie/snauw heeft gegeven. Hij benadert ze zoals altijd.
Toen Charlie hem tijdens haar schijnzwangerschap wel echt pakte was hij erg gestrest en heeft hij haar een tijd ontlopen.
Hij ervaart het dus kennelijk zelf ook niet als buitenproportioneel.
laeken schreef:Waarom mag een hond niet aan komen rennen als hij goede bedoelingen heeft? Waarom kijkt jouw hond dan niet eerst even goed en maakt ze kennis? Dan zou ze merken dat de andere hond niks kwaads in de zin heeft en dan zou ze als ze echt sociaal was geen enkele reden hebben om die hond te bijten of te knauwen al is dat meestal zonder bloed. Een kortharige vacht maakt een hond niet meteen super kwetsbaar want ook de huid van de hond is dik. Gaatjes zijn hoe dan ook als gaatjes bedoeld denk ik bij een Weim. Dat zijn grote honden en een corrigerende hond hoeft helemaal niet zo hard te knauwen dat er gaten van kunnen komen. En zeker niet omdat er een andere hond aan komt. Dat is helemaal geen legitieme reden al doe jij dat nu wel zo voorkomen.
Ik ken "enthousiast" kennis maken alleen als standaard overal op af denderen.
Dat is lomp en onbeschoft, ook als zo'n hond niet uit is op mot.
Niet bijten staat nog niet gelijk aan sociaal.

Niko en Pjotr corrigeren niet (tenzij ze langere tijd belaagd worden) maar gaan dat soort wel uit de weg.
Ze hebben graag dat de ander zich netjes voorstelt in plaats van zich maar even meteen volle bak in hun persoonlijke ruimte te gooien en aan hun lijf te zitten.
Zelf lopen ze ook rustig op andere honden af, wachten even op een paar meter afstand, gebruiken kalmerende signalen en kijken of de ander zin heeft in snuffelen of samen rennen.
Zo niet, dan gaan ze even vrolijk verder en komen helemaal niet dicht genoeg in de buurt om afgesnauwd te worden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:
Tara schreef:
Hanneke2 schreef:Als ik het goed begrijp stormt hij dus nooit als een wezenloos op honden af maar gaat hij gewoon vriendelijk kennismaken, en is dit de eerste keer dat hij daar nogal fors voor is afgestraft.

Nou sorry, dan ligt het in mijn ogen dus echt niet aan jouw hond. Meteen gaten maken voor een tikje te enthousiast gedrag vind ik ook erg overtrokken van die andere hond, en ik zou de schuld dan ook zeker daar neerleggen en niet bij jezelf zoeken.
Dat kun jij wel vinden, maar die hond vindt waarschijnlijk van niet.
Ik heb ook een hond die venijnig kan reageren op een hond die mijn roedeltje in komt rennen. Zij bijt weliswaar niet, maar een snep kan ook onaangenaam uitpakken, zeker op zo'n kortharige vacht.
Uiteraard probeer ik dat altijd in goede banen te leiden, en eigenlijk gebeurt er nooit wat ernstigs, maar ze blijft er wel een hekel aan houden. Zo is ze nou eenmaal, en ik hou daar dus rekening mee door haar op tijd af te leiden en een bal of een piepertje te geven.Mensen hebben vaak helemaal niet door dat de manier waarop hun hond aan komt rennen helemaal niet zo onschuldig is.

Even een prikkelende stelling. Heb jij wel door dat jouw hond niet bepaald aardig is? Er gebeurt nooit wat ernstigs zeg jij en jij zegt ook dat je hond soort van dit recht heeft omdat ze venijnig is en niet toestaat dat een hond aan komt rennen. Waarom mag een hond niet aan komen rennen als hij goede bedoelingen heeft? Waarom kijkt jouw hond dan niet eerst even goed en maakt ze kennis? Dan zou ze merken dat de andere hond niks kwaads in de zin heeft en dan zou ze als ze echt sociaal was geen enkele reden hebben om die hond te bijten of te knauwen al is dat meestal zonder bloed. Een kortharige vacht maakt een hond niet meteen super kwetsbaar want ook de huid van de hond is dik. Gaatjes zijn hoe dan ook als gaatjes bedoeld denk ik bij een Weim. Dat zijn grote honden en een corrigerende hond hoeft helemaal niet zo hard te knauwen dat er gaten van kunnen komen. En zeker niet omdat er een andere hond aan komt. Dat is helemaal geen legitieme reden al doe jij dat nu wel zo voorkomen.

Ik schrijf dit niet om je te pesten maar jij zegt gewoon dat andere mensen niet door hebben hoe hun hond aan komt lopen. En dat die manier niet onschuldig is. Waarom is die niet onschuldig? De hond van de TS heeft nog nooit moeilijk gedaan staat er. Die doet niks, wil spelen of kennis maken. Wat is er dan fout aan de manier waarop hij dat doet? Is het niet gewoon fout dat honden zoals blijkbaar de jouwe zonder eerst te polsen gaan corrigeren? Het zou veel normaler zijn als je hond eerst eens aankijkt wat de intenties zijn. Dus misschien heb jij wel helemaal niet door dat jouw hond teveel op haar strepen staat en te snel corrigeert. Dat kan nl ook ipv de schuld meteen bij de andere hond te leggen. De bijtende hond kan nl ook gewoon een rotzak zijn of een overreagerende niet helemaal sociale hond.

Ik denk nl dat de intentie van een hond die nooit een vlieg kwaad doet gewoon sowieso goed is. Al denken wij soms dat die hond te snel, te dominant, te omslachtig, te voorzichtig, te opdringerig of te onderdanig is. Zolang zijn intenties goed zijn verwacht ik dat de andere hond zich in zal houden tenzij anders blijkt vwbt de intenties.

Dus niet meteen wijzen. Een hond in een losloopgebied met loslopende honden moet die kunnen benaderen zonder gebeten te worden lijkt mij. Gaat een hond meteen bijten dan is er ook wel degelijk iets mis met de strenge hond en zijn gedrag. Hoe moet je anders je hond kennis laten maken met andere honden?
Ik heb net zo'n hond als Tara.
Waar zegt Tara dat ze niet door heeft hoe haar hond is? :denken:
Waar zegt ze dat alle honden slechte bedoelingen hebben als ze het roedeltje van Tara binnen komen rennen? :denken:

Niet alle honden die aan komen rennen hebben goede bedoelingen en ja heel veel bazen snappen dat niet, zien het niet en denken dat hun hond "alleen maar wil spelen".

Een hond met een beetje sociaal verstand in zijn kop rent niet af op roedeltjes.
Ook niet in een losloopgebied.
Dat kunnen ze leren.
Gedeeltelijk door opvoeding door de baas en gedeeltelijk door ervaring.
En Tara zorgt er net als ik voor dat die ervaring niet bij de DA eindigt maar hooguit de schrik van een flinke snauw, als ze er niet in slaagt dat binnen komende hondje op afstand te houden.
Dat die snauw bij zeer kortharige honden door een ongelukkige (onbedoelde en dus niet bewuste) aanraking een kras kan opleveren, geen gaatje, is jammer.
Maar daar vergaat de wereld niet van.

Ita haalt het niet in haar hersens om op (gelegenheids)roedeltjes af te rennen.
Die gaat ruim om (gelegenheids)roedeltjes heen.
Zo ruim als maar mogelijk is.
Eén onprettige ervaring (zonder gaatjes), terwijl ze niet eens van plan was om een roedel binnen te stormen, maar er onbedoeld in terecht kwam, was daarvoor ruim voldoende.

Rana vond het beneden haar waardigheid om zich te bemoeien met roedels.
Die deed net of ze niet bestonden :pffff: :mrgreen:
Een hond die op ons af kwam stormen zag ze ook gewoon niet
Alleen als ze wat ruw werd aangestoten kon er een flinke snauw komen.

De honden van Tara zijn wat dat betreft niet anders.

edit: verbetering
Laatst gewijzigd door ranetje op 29 apr 2014 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ah, daar gaan we weer. Topic nr zoveel over honden-interactie en we zijn pas op pagina 2 maar bijna alle obligate opmerkingen zijn alweer voorbij gekomen. Ik mis alleen nog 'mijn honden zijn er niet om andermans honden op te voeden' en dan heb ik kwartet :cheer:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Jokkebrok schreef:Ah, daar gaan we weer. Topic nr zoveel over honden-interactie en we zijn pas op pagina 2 maar bijna alle obligate opmerkingen zijn alweer voorbij gekomen. Ik mis alleen nog 'mijn honden zijn er niet om andermans honden op te voeden' en dan heb ik kwartet :cheer:
je raakt er nooit over uitgepraat :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jokkebrok schreef:Ah, daar gaan we weer. Topic nr zoveel over honden-interactie en we zijn pas op pagina 2 maar bijna alle obligate opmerkingen zijn alweer voorbij gekomen. Ik mis alleen nog 'mijn honden zijn er niet om andermans honden op te voeden' en dan heb ik kwartet :cheer:
Idd. Als mensen dat nou eens leren zijn die topics er ook niet meer. ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Idd. Als mensen dat nou eens leren zijn die topics er ook niet meer. ;)
Zo is dat :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Twee vriendinnen aan het woord samen? Ik vind het totale onzin wat jij zegt Ranetje. Jij beweert nu doodleuk dat een hond eigenlijk al niet normaal sociaal is als hij kennis komt maken met een groepje honden. Ik weet niet of jij wel eens ergens komt waar meer honden lopen? In groepjes lekker spelen? Denk je nu werkelijk dat er dan geen normaal sociale honden zich komen voorstellen om mee te mogen doen? Haha! Dat gebeurd aan 1 stuk door. En Cleo die uitermate sociaal was rende elke roedel in. Kwam daar in 100% van de gevallen zonder kleerscheuren weer uit en had de dag van haar leven als ze even met die roedel kon optrekken. Ik vind de uitspraken die gedaan worden echt totale onzin. :engel:

Verder hadden we het over een hond als die van de TS. Die kwam kalm aanlopen, wilde zich netjes voorstellen, zorgt nooit voor problemen en dan komt er een hond uit de groep aanrennen en grijpt deze hond in de rug. Dermate hard dat er gaten zijn. DAAR hadden we het over. Jullie beweren nu eigenlijk dat die hond domweg deze groep had moeten negeren want nu vraagt hij er zelf om blijkbaar. Larie, die gele hond met masker is domweg te aso om in zo'n losloopgroep te zitten want die accepteert blijkbaar niet dat een andere hond erbij wil komen. Waarom moet je dan op zo'n plek met die hond los gaan lopen? Wuilus was ook lastig en pittig. Die stond gewoon onder appel en als het haar teveel kon worden dan ging ik lekker weg. Hoe simpel en hoe eerlijk naar de honden die wel allemaal gezellig samen kunnen.

@ Ranetje, waar zeg ik dat Tara zegt dat ze niet door heeft hoe haar hond is? Zij zegt letterlijk dat andere mensen niet door hebben dat hun hond verkeerd kennis zou maken. Toen stelde ik, heb jij wel door dat jouw hond misschien wel overstreng of overmatig reageert op normaal kennismakende honden? Dan zeggen jullie dat de honden die door jullie honden gepakt worden zelf verkeerde intenties hebben. Dus dat zal deze Weim ook wel gehad hebben? Blijkbaar niet volgens de TS en dat is ook niet eerder zo geweest. Leg de schuld gewoon eens bij de overdreven reagerende bijter. Iedereen weet dat er takke-teven en takke-reuen zijn die veel te snel in de blaf en hapmodus gaan. Dat is echt niet de schuld van de aanlopende hond als deze nog niks gedaan heeft. Zeker niet als hij nooit eerder wat gedaan heeft. Dat is gewoon het gedrag van je eigen hond. Jullie zeggen nl zelf letterlijk dat je hond zo nu eenmaal is. Maar direct daarna wijzen jullie naar de slachtoffers die het zelf zouden uitlokken. Bas zou zo op jullie honden aflopen. Ook als ze met 3 zijn of meer. Dus maar bijten? Want zoals jij zegt Ranetje, een normaal sociale hond gaat sowieso niet naar groepjes andere honden? haha, kom op zeg! :U:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef: Een hond met een beetje sociaal verstand in zijn kop rent niet af op roedeltjes.
Ook niet in een losloopgebied.
Dat kunnen ze leren.
Gedeeltelijk door opvoeding door de baas en gedeeltelijk door ervaring.
Moeten ze dat leren van honden die eigenlijk gewoon geen vreemde honden trekken maar die daar wel ineens los moeten lopen?
En Tara zorgt er net als ik voor dat die ervaring niet bij de DA eindigt maar hooguit de schrik van een flinke snauw, als ze er niet in slaagt dat binnen komende hondje op afstand te houden.
Dat die snauw bij zeer kortharige honden door een ongelukkige (onbedoelde en dus niet bewuste) aanraking een kras kan opleveren, geen gaatje, is jammer.
Maar daar vergaat de wereld niet van.
Ik denk dat de wereld wel ineens te klein is als de andere hond net een tik sterker is en deze onzin om niks dus niet pikt. Ik heb honden gehad die deze kras of schrik gewoon zouden beantwoorden met een fikse afstraffing van de hond die ze niet normaal wil begroeten. En dan?
Ita haalt het niet in haar hersens om op (gelegenheids)roedeltjes af te rennen.
Die gaat ruim om (gelegenheids)roedeltjes heen.
Zo ruim als maar mogelijk is.
Misschien teveel mensen met onprettige honden tegengekomen? Mijn honden renden en rennen gewoon naar gezellige andere honden en zolang er geen krengen bij zitten gaat dat prima. Ik verwacht dat ook gewoon als ik in een losloopgebied loop en mensen lijnen hun hond niet aan. Moeten mijn honden ineens met boogjes om andere honden heen gaan lopen? Belachelijk gewoon, spijt me. [/quote]
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

@ Laeken
Zo lang je de helft quote en aan de rest een eigen draai geeft.
Zo lang je iets niet wilt gebruiken uit een posting omdat het je niet uit komt en dan allerlei onzin gaat verkopen doe ik even niet meer mee.
Zonde van mijn tijd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk, nu zijn we ineens uitgepraat.... :oohja: Ik reageer op quotes. Dat heb ik speciaal gedaan om te zorgen dat deze reacties niet zouden komen omdat dit wel vaker gebeurd.

Maargoed, prima, sociale honden lopen niet op roedels af om kennis te maken en het is heel normaal dat een hond in een roedel een op dat roedel aflopende hond op zijn falie zal geven...whatever... :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

We hebben het hier over een jonge intacte(?) weimaraner reu die in een groep honden komt lopen. Ja, niet alle honden zijn daar van gediend, dat blijkt wel weer. Of het nou wel of niet terecht is. De conclusie van dit alles is toch wel dat als de weimaraner niet naar de groep gelopen was, dit niet gebeurd was. Ik ben daarin simpel, als je maar enige kans heb om iets te verkomen, doe dat dan ook. Ondanks dat het niet terecht is dat hij gaten heeft opgelopen, het had voorkomen kunnen worden. Gewoon voorkomen, is beter dan genezen. Je weet nooit hoe andere honden daarop reageren, neem geen risico en hou hem bij je. Niet dat je bij elke hond dat moet doen, kijk het per situatie aan. Zie het als een leermoment voor eigenaar en hond.

Feit is wel dat in een weimaraner sneller een gaatje zit dan in een Samojeed. Dat valt niet te ontkennen.
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Alles valt of staat met de intentie van de naderende hond.
Ik heb een roedel en op een agressief naderende hond reageren ze anders dan op eentje die effe casual komt neuzen.
Waarom die laatste in zijn flikker gebeten zou moeten worden is ook beyond me hoor. Dat is imo een buitenproportionele reactie. Dan is even terugneuzen of negeren de boodschap.
We hebben namelijk honden en geen wolven.
Ik vind dit nu niet 'in zn flikker bijten'...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoie
Zeer actief

Ik heb een roedel en op een agressief naderende hond reageren ze anders dan op eentje die effe casual komt neuzen.
Waarom die laatste in zijn flikker gebeten zou moeten worden is ook beyond me hoor. Dat is imo een buitenproportionele reactie. Dan is even terugneuzen of negeren de boodschap.
ik vind het wel grappig om te lezen hoe verschillend men kan denken over zoiets simpels als een interactie tussen honden .

Als er hier een intakte reu casual komt neuzen , gaat b.v. spok protesteren . Ik roep hem dan tot de orde , gebied hem door te lopen , en zou het dan heel fijn vinden als de tegenpartij het signaal oppakt dat beestje niet werlkom is , en hetzelfde met zijn reu zou doen : sommeren om door te lopen .

Overigens komen intakte reuen zelden zomaar neuzen . Ze hebben b.v. een houding die ook wat kan uitdrukken c.q. uitlokken . Hoeft hij echt geen wolf voor te zijn .

Ik snap wel dat dit soort situaties soms fout gaan , maar ik snap niet waarom bazen hierbij niet altijd hetzelfde gevoel hebben als ik :wink:
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Zoie schreef:
Overigens komen intakte reuen zelden zomaar neuzen . Ze hebben b.v. een houding die ook wat kan uitdrukken c.q. uitlokken . Hoeft hij echt geen wolf voor te zijn .

Ik snap wel dat dit soort situaties soms fout gaan , maar ik snap niet waarom bazen hierbij niet altijd hetzelfde gevoel hebben als ik :wink:
Of ik. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
ik vind het wel grappig om te lezen hoe verschillend men kan denken over zoiets simpels als een interactie tussen honden .

Als er hier een intakte reu casual komt neuzen , gaat b.v. spok protesteren . Ik roep hem dan tot de orde , gebied hem door te lopen , en zou het dan heel fijn vinden als de tegenpartij het signaal oppakt dat beestje niet werlkom is , en hetzelfde met zijn reu zou doen : sommeren om door te lopen .

:wink: inderdaad :ok:

Ik ken het fenomeen ook niet bij mijn honden om graag te willen buurten zonder enige rem bij wildvreemde honden. Zelfs Xena die zal niet op een hond afvliegen, ook nooit gedaan, niet als pup en nu nog steeds niet. En zeker niet naar groepen honden, ze bekijkt het van een afstand om vervolgens weer verder te gaan waar ze mee bezig was. Dit terwijl als een hond alleen is ze best even wil snuffelen, mits de andere partij hetzelfde respect opbrengt.
Dus op normale pas benaderd worden en met enige terughoudendheid. Ook Dusty vroeger ging nooit op zogenaamde gezelligheidsgroepjes af...
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

gonnie schreef:
Hanneke2 schreef:Als ik het goed begrijp stormt hij dus nooit als een wezenloos op honden af maar gaat hij gewoon vriendelijk kennismaken, en is dit de eerste keer dat hij daar nogal fors voor is afgestraft.

Nou sorry, dan ligt het in mijn ogen dus echt niet aan jouw hond. Meteen gaten maken voor een tikje te enthousiast gedrag vind ik ook erg overtrokken van die andere hond, en ik zou de schuld dan ook zeker daar neerleggen en niet bij jezelf zoeken.

Een kortharige hond heeft al snel gaatjes hoor van een normale knauw.
Mijn honden hebben al zo vaak gaatjes gehad. Het is maar twee keer gebeurd dat een van mijn honden serieus aangevallen zijn. Dan gaat een hond schudden en dan is de schade wel ernstiger dan alleen een paar gaatjes.
Zelfs een 'normale knauw' vind ik een overdreven reactie op brutaal maar niet-agressief gedrag. Lilo deed dat heel vroeger bij van die aanstormende labs enzo (overigens nooit met gaatjes tot gevolg), en ik ben heel blij dat ze inmiddels wel normaal sociaal gedrag vertoont.

Vanmiddag een mooi voorbeeld, we komen een groep tegen van vier honden, er loopt een klein wollig ding bij en Lilo gaat daar voorzichtig (andere hondje was wat angstig) hallo tegen zeggen, helemaal gezellig. Er liep ook een jonge Landseerteef bij en die kwam jolig aanstormen, Lilo moest daar helemaal niks van hebben, dus die ontweek haar eerst, en toen de teef bleef komen gromde ze. Ik vond het wel mooi geweest, dus we liepen door. Later kwamen we die Landseer weer tegen, nu zonder speelmaatjes, en ze kwam weer op Lilo afdenderen, niet bedreigend, maar echt een bonk lompe pretletter. Ik liep (noodgedwongen, we moesten dezelfde kant op) een stukje mee met die baas, en andere hond bleef uitdagen tot spelen, en Lilo bleef haar weg grommen. Op een gegeven ogenblik begon Lilo haar lip op te trekken naar die teef, maar liep gewoon weer ontspannen mee als die teef even in iets anders geïnteresseerd was. Ze was niet bang voor die teef trouwens. Maar goed, teef bleef opdringerig uitdagen, en uiteindelijk ging Lilo zo'n soort schijnaanval doen met klappende kaken (in de lucht, niet in die hond). Toen heb ik maar even gewacht en ben niet verder met die baas en hond meegelopen, want die teef wist gewoon niet van ophouden. Wel jammer, want meestal werkt het wel, jong jolige honden die even "Sorry mevrouw" in lichaamstaal tegen haar zeggen na een grommetje, vindt ze vaak juist heel leuk om mee te rennen en te spelen.

In elk geval, wat ik probeer te zeggen is dat een sociale hond bij een niet-agressieve benadering door een andere hond een heel repertoire aan gedrag kan afwerken om die andere hond duidelijk te maken dat hij of zij geen trek heeft in contact. Lilo heeft dat echt geleerd in de afgelopen jaren door veel om te gaan met allerlei honden, en Jack heeft ook een flinke rol gespeeld in dat proces. Jack gebruikt exact datzelfde hele repertoire en hij heeft in 12 jaar welgeteld 1 x in een andere hond gehapt (GR reu die op hem wilde rijden en de lijnen kwamen vast te zitten), zonder gaten, maar wel hele plukken haar uit die GR. :ugh:

Lilo heeft dat dus geleerd, geleerd dat je vrolijk op een andere hond kan aflopen en er lekker mee kan spelen, en dat er niet gespeeld wordt als die andere hond jou negeert, of zelfs gromt. Geleerd dat ook het leukste puppeding echt, echt niet wil spelen als het een lipje optrekt. En andersom, dat je duidelijk aangeeft wat je van een andere hond vindt, en als dat helemaal niks is, dat je dat gedoseerd duidelijk maakt.

(Ik moet toegeven dat aan de lijn, DH's en hele grote zwarte honden nog immer hysterische blafconcerten veroorzaken, maar dat is ook het enige. Los loopt ze met een hele grote boog om 'enge' honden heen.)

Maar 9 jaar geleden was het ook nog bij lompe labjes van "Ik vind jou niet leuk en ik geef je maar meteen een knauw." Dat was niet okee. Het was ergens wel begrijpelijk omdat Lilo zo weinig contact had gehad met andere honden dat ze een sociale handicap had, maar het was niet okee.

En ik vind het ook niet okee als andere honden zo reageren. Wat ik al zei, een herder die lekker met z'n baas en z'n bal bezig is, daar kan ik me nog wel een beetje bij voorstellen dat die wat overdreven geïrriteerd reageert als een vreemde hond aan komt stormen van JA LEUK SPELEN MET EEN BAL! Maar dan nog kan een hond leren om die irritatie te doseren.

Meteen er bovenop klappen en een paar gaatjes bijten in een hond die overduidelijk niks slechts in de zin heeft is gedrag wat je niet moet gaan lopen verdedigen, het is gedrag waar je in mijn ogen aan had kunnen / zou moeten werken door die hond NIET weg te houden bij al die vreemde honden waar hij of zij iets van had kunnen leren.

En dan kan je het op ras en karakter gooien tot je een ons weegt, maar - afgezien van de 'vechthonden'-groep - denk ik dat je de meeste honden, net zoals Lilo, kan leren wat normaal sociaal gedrag is door heel veel contact te maken met vreemde honden (die dan uiteindelijk bekende honden worden). Jack heeft bijvoorbeeld zoveel (Mechelse) herdervriendinnen en -vrienden (gehad) die zijn oorspronkelijke stuitergedrag met een brom of een grom corrigeerden en waar hij jarenlang echt dikke vrienden mee was. Maar dat waren wel Mechels (ik noem nu dit ras als voorbeeld) die in gelegenheidsroedels liepen, die heel veel niet-herders en hun gedrag mee maakten en daarvan leerden.

Ik denk ook werkelijk dat een hond, vrijwel elke hond, een gelukkiger hond wordt als hij of zij bij het zien van een vreemde hond in eerste instantie de potentie ziet van een nieuwe hondenvriend, en niet het risico van een aanval. Wat iemand hier ergens al zei: we hebben honden, geen wolven.

Okee, dat was mijn ellenlange gebazel voor vanavond. :oeps:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Ik denk ook werkelijk dat een hond, vrijwel elke hond, een gelukkiger hond wordt als hij of zij bij het zien van een vreemde hond in eerste instantie de potentie ziet van een nieuwe hondenvriend, en niet het risico van een aanval. Wat iemand hier ergens al zei: we hebben honden, geen wolven.

Mijn honden denken gewoon als hond: niet verstandig om in een groep wildvreemde potentiele concurrenten te vliegen. Die doen meer aan lijfsbehoud.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:

Mijn honden denken gewoon als hond: niet verstandig om in een groep wildvreemde potentiele concurrenten te vliegen. Die doen meer aan lijfsbehoud.
En dus laat jij je honden ook niet in een groep ergens honden opwachten of zomaar op alle andere honden af lopen. Ik vind het nl wel normaal gedrag, dat is de discussie niet. Ik heb zat honden gehad en gekend die niet zomaar prettig reageren op elke hond die op ze af komt. Maar ik ken en heb ook honden gehad die op elke hond af liepen, reu teef of wat dan ook. En dat ging altijd goed.

De stelling dat een normaal sociale honden niet zomaar op een groep honden af zal lopen is al overtrokken wat mij betreft. Dat doen er nl zat wel en dat gaat bij zat honden ook prima. Hoe kunnen honden anders met elkaar spelen? Ze zullen dan toch eerst kennis moeten komen maken. En er zijn extreem veel honden die elke dag weer op een veld samen komen en waar iedere hond de groep in kan lopen en dan vormt zich een gelegenheidsroedel. Niet mijn cup of tea maar daar gaat het nu niet om. Er wordt gezegd dat de aanlopende hond eigenlijk al asociaal is omdat hij op een groep honden af loopt. Dan verdient hij al een knauw of snauw en in elk geval een goede schrikreactie. Net als Nanna vind ik dat dus onzin. Genoeg honden staan gewoon open om met elkaar te snuffelen zonder knauw of snauw. Een snauw vind ik prima. Een hond mag zeggen, liever niet, ik sla over deze keer. Maar een knauw en fikse correctie vind ik dus geen normale reactie op een naderende hond. Niet zo sociaal ook want het is in veel gevallen nergens voor nodig.

Net als Glen van Nanna kon ook Cleo overal op af lopen. Roedel van de krakers, 10 fikse honden, Cleo rende er gewoon heen, stond met haren omhoog en hoge staart midden in die roedel en maakte netjes kennis. Niks aan het handje. Hier lees ik dat ze dan wel op haar falie had moeten krijgen omdat ze hoge houding had en zomaar op vreemde honden af liep. Dat op haar falie krijgen is nooit gebeurd. Die honden deden niet zo moeilijk en Cleo was ook prima sociaal.

Wij liepen laatst met 8 kleine hondjes te wandelen. Kwam er een leuke reu bij en hij maakte kennis. Werd in de groep opgenomen en er viel geen onvertogen woord. Waarom ook? Reu die kwam was uitermate sociaal. Daarna kwam er een grote witte herder, ging prima. Niks aan de hand, niemand van de hondjes voelde de neiging om meteen de andere honden op hun plek te zetten. Dat dat dus normaal is ontgaat me.

Er is nogmaals niks mis met honden die dat doen. Maar leg dat niet neer bij de naderende hond die niks kwaads in de zin had. Hij krijgt bij sommige al de schuld omdat hij kennis komt maken. Dan zeg ik op mijn beurt, kijk ook even naar je eigen hond ipv vingertjes wijzen. Als ik een hond had die zo uit zijn naad ging bij naderende honden waarbij net geen gaten vallen dan hield ik hem bij me of onder appel. De baas beslist wie er mag naderen en wie niet. Niet de hond. Beslist de hond dat dan hoort hij niet in een losloopstukje alsof hij wel lief is. En als Bas bij het benaderen van een hond meteen geknauwd wordt en weggejaagd met bijna gaten dan hoef ik geen verhaal van die eigenaar dat dat normaal is en dat Bas niet sociaal is omdat ze een roedel benaderd. Dat is echt larie. Socialere honden dan Cleo bestonden haast niet en die kon elke roedel benaderen. :19: Die had overigens niet toegestaan dat een hond om geen reden haar zou gaan afkafferen en knauwen. Dan had ze daar een strubbeling om gekregen. Wederom zonder bloed maar Cleo moest geen knauwen en bijterijen om niks. Dat zou ze niet zomaar accepteren. Eva idem. Die is heel sociaal maar laat zich niet om niks aanknauwen en afkafferen. Dan zal ze weerwoord geven. Bas zal gaan gillen en wegrennen. En dat is nergens voor nodig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb t over er op af vliegen. Dat hebben ze nog nooit gedaan bij vreemde honden. Altijd rustig en aftastend. Dat is iets anders dan er op af lopen.
Daar heb ik dus weinig aan hoeven doen dat zit niet in ze.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb t over er op af vliegen. Dat hebben ze nog nooit gedaan bij vreemde honden. Altijd rustig en aftastend. Dat is iets anders dan er op af lopen.
Daar heb ik dus weinig aan hoeven doen dat zit niet in ze.
Cleo rende op alle loslopende honden af, stopte dan op een meter of 5 en liep dan heel langzaam en aftastend op de honden af. Indien die honden agressief waren hield ze wel stand of liep er gewoon langs. Indien de honden vriendelijk waren liep ze door en maakte kennis. Ze rende dus wel op honden af en in een losloopgebied waar honden samen rennen en spelen mocht ze dat ook van ons. Immers, de andere honden spelen ook samen en renden ook regelmatig op ons af. Dat hoort er dan bij.

Op de een of andere manier wist zij dit spel zo te spelen dat er nooit wat mis ging. Houding was zeker genoeg om de dominante afblaffers 2 x te laten denken voor ze op haar af vlogen om te knauwen en zelf was ze 100% onschuldig want ze heeft nog nooit een andere hond wat gedaan, laat staan geknauwd of gebeten. Daarom ook dat ze dit mocht. En ik vind het dus wel normaal gedrag omdat ik ervaring heb met een hond die dit gedrag prima kon uitvoeren. Dus wel op roedels af gaan, desnoods er midden in gaan staan en dan normaal kennis maken.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:[
En dan kan je het op ras en karakter gooien tot je een ons weegt, maar - afgezien van de 'vechthonden'-groep - denk ik dat je de meeste honden, net zoals Lilo, kan leren wat normaal sociaal gedrag is door heel veel contact te maken met vreemde honden (die dan uiteindelijk bekende honden worden)
ik heb altijd een hekel aan normaal in dit verband , omdat honden nu eenmaal in alle soorten en maten gefokt worden .

verder vind ik dat je wel een heel geïdealiseerd beeld van de sociale hond geeft . Ik vraag me b.v. werkelijk af of je veel met intakte reuen loopt . Ik weet niet wat jij allemaal onder de vechthonden rekent , maar een intakte : rottweiler - , fila- , boerboel- , labrador -, herder -, pekinees - , kangal - , golden retriever - 'en ga zo nog maar even door ' - reu , kom ik domweg liever niet tegen met onze ongecastreerde reuen . Dat is niet hetzelfde als zeggen dat het fout zal gaan , maar het zou kunnen .

Spok is in staat om te grommen tegen een buurtende rottweiler - reu . Moet de rottweiler reu dan optiefen , of mag hij weerwoord geven ? Moet ik dan hopen en bidden dat de hondjes het niet te gek zullen maken ? Of moet ik hopen dat ze vriendjes worden ? ( ja , soms vraag ik me af : oenbaas , waar wacht je op ? Tot ze vrienden worden ? )

Graag wat minder ideologie, en wat meer lezen , anticiperen , gezond verstand gebruiken , en sturen voor zover mogelijk . Nooit wegkijken graag .
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
En dan kan je het op ras en karakter gooien tot je een ons weegt, maar - afgezien van de 'vechthonden'-groep - denk ik dat je de meeste honden, net zoals Lilo, kan leren wat normaal sociaal gedrag is door heel veel contact te maken met vreemde honden (die dan uiteindelijk bekende honden worden)
ik heb altijd een hekel aan normaal in dit verband , omdat honden nu eenmaal in alle soorten en maten gefokt worden .

verder vind ik dat je wel een heel geïdealiseerd beeld van de sociale hond geeft . Ik vraag me b.v. werkelijk af of je veel met intakte reuen loopt . Ik weet niet wat jij allemaal onder de vechthonden rekent , maar een intakte : rottweiler - , fila- , boerboel- , labrador -, herder -, pekinees - , kangal - , golden retriever - 'en ga zo nog maar even door ' - reu , kom ik domweg liever niet tegen met onze ongecastreerde reuen . Dat is niet hetzelfde als zeggen dat het fout zal gaan , maar het zou kunnen .

Spok is in staat om te grommen tegen een buurtende rottweiler - reu . Moet de rottweiler reu dan optiefen , of mag hij weerwoord geven ? Moet ik dan hopen en bidden dat de hondjes het niet te gek zullen maken ? Of moet ik hopen dat ze vriendjes worden ? ( ja , soms vraag ik me af : oenbaas , waar wacht je op ? Tot ze vrienden worden ? )

Graag wat minder ideologie, en wat meer lezen , anticiperen , gezond verstand gebruiken , en sturen voor zover mogelijk . Nooit wegkijken graag .
Je verwoord wat ik dacht. Ik heb altijd intacte reuen gehad en daar was t altijd mee opletten heel simpel. Zowel de dobers als de mechels. Dober Boy heeft meegelopen met de oudejaarswandeling samen met intacte Kiefer en dat ging goed maar hield hem wel in wel in de gaten. Met mn huidige reuen geen optie met zon grote groep ook geen castraten. Met teven geen probleem. Ik ken mn honden en weet wat ik er aan heb.
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Met mijn intacte reu en twee intacte teven heb ik nooit problemen. Wel eens een keer een pastser die wil uitproberen maar tot nu toe druipt iedere hond af. Hij heeft twee keer gevochten zonder gaten te maken, een keer toen hij een puber was en er een herder reu op hem aan het rijden was en een keer toen een van de teven loops was en een weggelopen beagle reu die ik wegstuurde naar mij gromde en ineens op mijn reu klapte die naast mij was komen staan.
Beide keren zonder gaten, hij legt ze op hun rug en gaat er op liggen met z'n 44 kilo om vervolgens met een andere hond te gaan spelen.
Tevens speelt hij ook gewoon met andere intacte reuen.

Maar ik ken ook de andere kant, ondanks dat mijn teef iedere dag vanaf 6 maanden oud meeliep met mijn hondenuitlaatservice ging die echt voor de kill als er vreemde honden kwamen buurten.
Overigens waren ook nieuwe honden die uit de bus kwamen geen probleem, zelfs niet als er naar haar gesnauwd werd, maar er moest niet een hond van buitenaf op haar af komen.
Na jaren trainen en een TT kon ze ook met andere honden los met haar bal spelen maar leuk heeft ze het nooit gevonden.

Ik hoop ook niet mee te maken dat er iemand koekjes gaat strooien waar mijn honden bij zijn omdat er dan 100% zeker gevochten gaat worden.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

sky schreef: Beide keren zonder gaten, hij legt ze op hun rug en gaat er op liggen met z'n 44 kilo om vervolgens met een andere hond te gaan spelen.
En dan heb je het over een Mechelse herder? Van 44 kg??
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Zoie schreef:

Je verwoord wat ik dacht. Ik heb altijd intacte reuen gehad en daar was t altijd mee opletten heel simpel. Zowel de dobers als de mechels. Dober Boy heeft meegelopen met de oudejaarswandeling samen met intacte Kiefer en dat ging goed maar hield hem wel in wel in de gaten. Met mn huidige reuen geen optie met zon grote groep ook geen castraten. Met teven geen probleem. Ik ken mn honden en weet wat ik er aan heb.
Maar jij laat je hond die niet van buitenstaanders houdt ook niet in een groep honden meelopen.
Ik vind het echt een beetje de omgekeerde wereld als de schuld van het aangevallen worden neergelegd wordt bij een hond die alleen maar even kwam kijken. Ik heb het dus nu niet over honden die patsend en op mot uit aan komen darren, maar gewoon over een hond die even nieuwsgierig komt kijken. Die verdient het niet in zijn donder gebeten te worden. En ik blijf erbij dat ik dat ook zwaar overtrokken gedrag vind.
Ik heb geen knokkers maar t zijn wel reuen die geen gepats willen. Patsen wordt gelijk beantwoord en dan heb ik t niet over scheuren en da bezoeken. Maar in een roedel is dat natuurlijk al snel t geval zeker in die gelegenheidsroedeltjes. Ik heb daar toch helemaal geen zin in en de honden blijkbaar ook niet. ;-)
Overigens loopt Xavi ook elke dag gewoon mee in de oppasroedel met 2 andere volwassen reuen en dat gaat ook uitstekend.
Xena zal ook nooit een vreemde groep binnenvallen... die ziet t nut er totaal niet van in.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: Maar jij laat je hond die niet van buitenstaanders houdt ook niet in een groep honden meelopen.
Ik vind het echt een beetje de omgekeerde wereld als de schuld van het aangevallen worden neergelegd wordt bij een hond die alleen maar even kwam kijken. Ik heb het dus nu niet over honden die patsend en op mot uit aan komen darren, maar gewoon over een hond die even nieuwsgierig komt kijken. Die verdient het niet in zijn donder gebeten te worden. En ik blijf erbij dat ik dat ook zwaar overtrokken gedrag vind.
Idd.
Ik heb mijn honden met pasgeboren pups zien rondlopen in hun bek, met pups in het nest zien spelen.... zonder dat daar ooit gaatjes aan te pas kwamen.
Je maakt me niet wijs dat Ds en ieder welke andere volwassen hond gewoon telkens Per Ongeluk in een volwassen hond met meer vacht dan een pup, wel een gaatje maakt. :19:

Ze weten heus hun kaakkracht wel. Ik heb Ds ook al andere honden aan het vel zien vooruit trekken zonder schade... Die gaatjes doet ze echt wel omdat ze weet dat het kan.
Dus dat mag niet van mij, want dat is helemaal niet nodig.

Ik vind het heus niet stom om te zeggen dat mijn hond OOK ongewenst gedrag heeft.Staat los van het feit dat ik het ook niet leuk vind dat andere honden bij mijn honden komen en mijn honden dat ook niet leuk vinden. Zoek ik ook niet met ze op.
Mensen die honden hebben die het wel leuk vinden om met andere honden kennis te maken, moeten ook kunnen toelaten dat hun honden bij andere kunnen komen die dat ook leuk vinden.

Het is een beetje geven en nemen. Maar het bij een ander gaan zoeken is natuurlijk makkelijker.

In een ideale wereld zouden er gebieden zijn voor leuke spelende honden en gebieden voor patserige honden. Maar de wereld is niet ideaal helaas :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zie vaak ook dat honden van andere honden min of meer dezelfde kennismaking verwachten als hoe ze die zelf aanpakken.
Mila benadert vreemde honden rustig, heel beleefd en met veel kalmerende signalen (even stoppen, in een bochtje erheen lopen, etc.). Als een vreemde hond vervolgens in een rechte lijn op haar af komt stormen en meteen onbehouwen zijn neus onder haar staart duwt, stelt ze dat niet zo op prijs. Ze zal eerst weglopen, en werkt dat niet, dan snauwt ze een keer (maar het komt maar zelden zo ver, want voor die tijd geef ik haar al het commando 'doorlopen'). Een hond die ook rustig en beleefd kennismaakt, vindt ze altijd wel prima.
Andere opvang- of logeerhonden die zelf veel minder voorzichtig en rustig kennismaken met vreemde honden, hebben ook nooit zo'n moeite met andere honden die recht op ze af komen stormen.

Wat normaal of sociaal is, vind ik niet zo makkelijk te definiëren. Conflictvermijdend is nog niet automatisch sociaal. Een hond mag van mij best aangeven waar zijn grenzen liggen, mits dat zonder gaatjes of andere verwondingen bij de tegenpartij gebeurt en in verhouding staat. Grenzen aangeven hoort ook bij sociaal gedrag. Een hond hoeft echt niet juichend elke vreemde hond in een gelegenheidsroedel op te nemen om sociaal te zijn.
Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst

Ongelezen bericht door Eelke »

Tja, het is inderdaad wel zo dat Teun niet 5 meter buiten de groep stilstond of langzaam eropaf liep. Als ik de reacties hier zo een beetje lees, had hij die knauw niet verdiend, maar zijn er ook veel honden die het niet waarderen als een hond niet rustiger benadert dan zijn eigen looppas.
Het kan aan dit specifieke veld liggen maar ik zie weinig honden zo rustig de groep naderen als in eerdere reacties beschreven. Soms blijven ze in de buurt staan en dan komen andere honden naar ze toe om te snuffelen. Dit is ook wel eens zo bij Teun gebeurd. Maar vaak komen ze ook gewoon aangelopen en ook dan gebeurt er niks.
Ik ben nu wat meer aan het kijken welke honden leuk zouden zijn voor een ontmoeting en zorg ik dat hij de rest links laat liggen. Het lijkt alsof hij niet zo goed weet wat hij met de situatie moet als ik doorloop en tegen hem zeg 'doorlopen!', loopt een beetje om te kijken naar die andere hond en te piepen. Maar hij loopt mee dus dat is goed :)
Kan ik hem leren om buiten de groep stil te staan, of eropaf te wandelen/slenteren? Hij zal toch moeten leren om andere honden op een prettige manier te benaderen, die voor hem ook prettig is. Ik vind nog steeds dat die hond na de waarschuwende grauw buitenproportioneel reageerde, maar dan nog steeds is het mijn taak om te zorgen dat mijn hond zo weinig mogelijk stof doet opwaaien om het zo maar te zeggen :)
Groetjes van Eelke en Teun
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Eelke schreef:Tja, het is inderdaad wel zo dat Teun niet 5 meter buiten de groep stilstond of langzaam eropaf liep. Als ik de reacties hier zo een beetje lees, had hij die knauw niet verdiend, maar zijn er ook veel honden die het niet waarderen als een hond niet rustiger benadert dan zijn eigen looppas.
Kijk, en dáár (roodgemaakte) gaat het dus om.
Natuurlijk is het raar als een hond zonder enige aanleiding een andere hond bijt, dat is onwenselijk en onnodig.
En om even Laeken voor te zijn: Dat doet mijn hond dus ook niet. Nooit.
Maar zoals je zelf al zegt, Teun benaderde die andere honden niet op een rustige manier, en daar reageren heel erg veel honden (en zo eentje heb ik er dus) niet aardig op.
Als Teun dan zo'n snauw gewoon over zich heen zou laten komen was het waarschijnlijk nog een ander verhaal, maar hij ging er voor op de loop, en dát is dan vaak net de trigger tot najagen, en dat najagen resulteert dan weer makkelijker in een knauw.
Al bij al dus gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden, waarbij wat mij betreft alle honden even sociaal en even asociaal gedrag vertoonden. :wink:

De eigenaar van de snauwerd had beter even zijn hond aangelijnd of afgeleid, en jij had Teun gewoon niet zo op dat groepje af moeten laten gaan. Maar daar is hij nu hopelijk zelf ook al achter. :wink:

Het gaat vaak niet eens om de intentie waarmee een hond komt buurten, maar de manier waaróp hij dat doet.
Daar kunnen mensen van alles van vinden, maar honden hebben daar zo hun eigen ideeën over, en dat maakt ze dus niet per definitie minder sociaal. :wink:
Eens!
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ben het met bovenstaande wel eens: maak het de komende tijd normaal dat jij bepaalt of en met wie er gespeeld wordt.
Hij leert van andere honden wel hoe ie zich moet gedragen bij verschillende typetjes.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”